Lumpen..

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Hoj
Ny 2009
räddningsman i skövde, -00
egna sovrum med kabeltv.
efter 4 dagar skickades jag hem med "anpassnings svårigheter"

:D :tummenupp

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Våra plutonsbefäl inledde den första veckan av vår värnpliktstjänstgöring med
att omsorgfullt göra det fullständigt klart för oss att vår värnplikt inte
skulle ha det minsta med försvaret av vårt fosterlandet att göra.
Istället skulle det hela gå ut på att försöka få det att se ut som om den högt
uppsatte politiker och militär (som synts i TV lite då och då) som var vår
kompanichef hade gjort sig förtjänt av en befordran efter den tjänstgöring som
utgjorde ett påtvingat avbrott i hans politiska karriär.

Vi hade två plutonsbefäl. Ett hade fått dispens från kravet på körkort eftersom
han hade så dålig syn att han inte kunde få något körkort. Det andra hade så
svåra allergier att han inte kunde vistas i skog och mark under sommarhalvåret.

Efter tre månader skulle Chefen för Armen komma och inspektera kompanichefens värv.
För att bättra på bilden av kompanichefens framsteg skulle Chefen för Armen
föras bakom ljuset och bibringas uppfattningen att vi hade klarat av fyra
månaders utbildning på tre månader. Varenda sekund av dagen för Chefen för
Armens besök var regisserad in i minsta detalj för att med avsikt att ge en
grovt felaktig bild av verksamheten. Hela regementat var inblandat i spektaklet.
Vi fick spendera en hel vecka med att repetera de moment som under ett par
minuter skulle observeras av Chefen för Armen. Dessa hade ingenting att göra med
vad vi verkligen utbildades i för tillfället.

Den stora dagen kom. Generalrep på morgonen. Sedan en lång väntan tills vi över
radion meddelades att Chefen för Armen var på ingång. En svart bil rullade fram
och stannade hundra meter bort. Två minuters febril aktivitet. Exakt på sekunden
när de inövade aktiviteterna var slut och vi inte visste vad som skulle följa
rullade den svarta bilen vidare, och vi fick ledigt resten av dagen.

Den högt uppsatte politikern och militären, vår kompanichef, visade med all
tydlighet under den fortsatta utbildningen att han var en stor skitstövel.
Efter att ha sett militärtjänsten som en viktig och ansvarsfull uppgift tappade
jag fullständigt förtroendet för det svenska försvaret. Hade jag i förväg vetat
det jag vet nu om hur det fungerade hade jag tveklöst blivit vapenvägrare.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6

Som tur är (var) det ju inte likadant överallt och alltid.
Jag tycker att jag hade en jävligt lärorik lumparperiod och vissa av lärdomarna har jag faktiskt haft nytta av i det civila, till och med än idag.
Nu var nog både jag och mina lumparpolare lite av stridisar, men jag är än idag hyfsat övertygad om att om nån angripit Svea Rike när jag gjorde lumpen så hade de fan fått jobba lite, och det hade nog kännts dessutom.
Jag kan inte uttala mig om hur det är nu för tiden efter alla nedskärningar, men bara för att en malaj tittar på sin malajpolare på 50kg, 170cm lång som plockar svamp i hjälmen och har en maskros i kragen på sin M59:a så innebär det ju inte att det inte finns rejäla karlar i det här landet som har både fysiken och viljan att fightas för leråkrarna. Dessutom är ju inte Sverige ett direkt paradis att inta för en angripare ur en rent militärstrategisk vinkel.

I norr har vi i princip 1 väg ner, och den skulle sprängas av oss själva på nolltid. I öster har vi 100tals mil av lättförsvarad kust. I väster har vi bergig och otillgänglig terräng för fordon (som gjort för bakhållsattacker från oss)
och i mitten har vi öppna skogskantade fält med miltals av diken där robotgrupperna kan plocka mål hejvilt.
Sen är det ju ingen hemlighet längre att det alltid varit tal om fördröjningskrig tills jänkarna och nato skulle komma och hjälpa till (eller ryssarna och pakten om det varit andra sidan av nån anledning).
Eftersom nästan enda sättet att ta sig in i Sverige är via kusterna så skulle vi ju få ganska tidiga indikationer på om nån i närheten mobiliserade ute vid kusten.

Nu är ju återigen läget annorlunda eftersom tänkbara hotbilder knappt längre existerar. Iaf inte när det gäller vanligt gammalt hederligt konventionellt krig.
Nu för tiden angriper man ju oss på helt andra sätt.

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Efter tre månader skulle Chefen för Armen komma och inspektera kompanichefens värv.......................

Jag tror det var samma gubbe som besökte oss. Vi fick också agera skådespelare för en dag. Vi hade fått stränga order att sköta oss och vid inspektionen skulle vi "svara militäriskt". Gubben dissade en kille som hade långt vågigt blont hår genom att säga att det var fint hår. Killen glömde genast att svara millitäriskt, utan svarade smickrat och lite förläget, "tycker det? Vad snällt sagt!". Kaptenen var inte helt nöjd efteråt....... :gnissla

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
J
Ok att göra lumpen men vad gör man sen? blir man inte trött att hålla hela denna apparat igång när det aldrig blir krig?, fundera på ryssen kommer eller vad man nu gör?

Utlandsstyrkan. För att försörja denna krävs "lumpare", civila och officerare.

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
Det gjorde jag med, vem var du? Hmm... Jag var med och gick högvakt och sedan åkte jag båt uppe i stockholm, också bara bra minnen från tiden där, ibland funderar man på om man inte borde stannat!

1:a pluton låg jag i, sen Skredsvik och senare HMS Spårö

Själv? Vilken båt?

Riktigt kul den sommaren, dock fick jag inte gå högvakt. Men skulle utan tvekan göra om det hela.

Last edited:

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
I min årskull (-74) så tror jag inte det var så många som råkade ut för lumpen, av 16 killar i min klass så var det 2 som trillade dit. Jag behövde inte ens mönstra. Känner inte att jag missat nåt direkt, mer som att jag tjänat ett år. :)

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Lumpen var en rolig tid, men som sagt man kommer bara ihåg det roliga.

Två episoder.

Första fältveckan alla var skjutglada och när befälen drog iväg för att käka lunch så braka kriget ut då en kille börja skjuta lösplugg och självklart haka alla på.
Kan säga att det sköts rejält, brände väll 5 – 6 magg med ak-5an, skoj hade vi i varje fall.

Det tråkiga var att en bit bort hade en annan pluton grupperat och där var befälen kvar.
Självklart frågade de våra befäl vad vi hade för minikrig i vårat läger.

Det blev ett jävla liv, hela plutonen fick ställa upp och befälen börjar gorma om att lösplugg skall behandlas som skarp ammo, bla, bla, bla.

Och alla som har skjutit skall ta ett steg framåt.
Alla hade ju skjutit och man trodde ju att alla skulle ta straffet, vi var 5 av 30 man som tog steget.

Vi 5 fick gå för att lämna ifrån oss all ammunition.
Alla fem gick på led och sa en efter en, löjtnant ingen ammunition kvar.

Efter någon timme fick vi dock ny ammunition till övningen, tror de förstod att det måste varit fler en oss 5 som lekte krig. :tummenupp

I slutet av lumpen var vi på övning och skulle göra ett eldöverfall mot en konvoj med lastbilar.

Vi låg grupperade vid sidan av en skogsväg, vi hörde lastbilarna komma och vid rätt tillfälle skriker vårt befäl eld, det är helt tyst.
Lastbilarna passerar och vi har missat vår chans.
Vårt befäl blir ju självklart togig, som de kan bli när man inte får panga.

Varför sköt vi inte? Alla tänkte samma sak, orkar inte rengöra vapnet och det märks nog inte om jag skiter i att skjuta. :tungan

I början var man skjutkåt men på slutet var man rätt trött på det jävla putsandet på vapnet.

Last edited:

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Ännu en :hihi

är det ingen som lämnat förslag på lasergevär som dom kör med på lazerdoom? så det inte blir så drygt?

En annan låg ju rätt länge i lumpen och de måste ju fylla ut tiden med något.

Vård av vapen, personlig utrustning, putsakängor, vård av fordon, bädda sängen, vika kläderna rätt i skåpet, omgruppera och flytta tältet 5 meter, mm.

Det som jag verkligen lärde mig i lumpen var att vänta, vänta, vänta. Tålamod fick man lära sig. :D

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
06 Båtchef på Marinb, körde stridsbåt 90H/E, G-båt, 200,700,400 och allt va de olika båtarna hette, massa olika bogserbåtar, skärgårdsfärga o.s.v. Hade sjukt kul och fick en ovärderlig utbildning. Jobbade också kvar ett tag efteråt som instruktör. Sedan dess har jag jobbat med att köra RIBbåtar och liknande, vart ute med Earthrace, grejer jag aldrig kunnat utan den utbildningen.

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
Honda VTR1000F -98
gjorde lumpen 2003

10 veckors gröntjänst i karlskrona för att sedan tillbringa resten av tiden(10 månader) uppe på 4:e minkrig på berga

rolig tid som förde med sig många bra erfarenheter och många nya kontakter runt om i landet då vi var ca 50 värnpliktiga på 9 båtar som höll ihop,och alla kom från olika delar av vårt kära land.

sen kan jag inte klaga på våra "arbetstider" heller,vi var utbildningsförband så vi arbetade 8-17 och hade bara 1 helgtjänstgöring på hela året,detta var när vi åkte till medeltidsveckan på gotland och hade stor fest med befäl o värnpliktiga tillsammans,grillade hel gris och lekte gotländska lekar :tummenupp

kan inte klaga på bekvämligheten ombord heller,vi hade dvd,ps2 och satellittv med canal+,o tröttnade man på detta kunde man antingen gå o lägga sig i sängen eller gå upp på däck o ligga o sola medans vi tuffade runt i skärgården :)

så inte direkt jobbig lumpen tid men förbaskat rolig

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Mönstrade 1987 och lyckades bluffa mig till en frisedel.. När mina polare gjorde lump, tillbringade jag bl.a 12 veckor på Ios där det nuppades i stora mått..
Jag kunde redan bädda sängen, mobba snubbar med glasögon och titta på porrfilm.. Leka krig gjorde vi förresten redan i småskolan..

Jag har aldrig saknat någon lump och den hade aldrig kunnat uppväga stunderna av erotiskt välbehag jag hade i Grekland den sommaren.. :tuttar

Min farfar var major i flygvapnet, vårt förhållande blev aldrig detsamma efter beskedet om min frisedel.. Tror mest han var avundsjuk för det där med brudarna..

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...