Lumpen..

micke blårand

knäskrap
Gick med
29 Jun 2003
Hoj
Aprilia falco
Visst e det roliga som fastnar, annars skulle man bli sjuk i huvudet. Men klart man kommer ihåg vapenvården, slipning av yxorna, upp och ner för hangarerna med skyddsmask på, eller när en i gruppen somnade lutandes mot ett träd. Fast en liten favorit är när vi fick leta ak5 hela natten när en av soldaterna glömt den ute i skogen..

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Gjorde lumpen -93 på Ing1 som skyttesoldat! Kul som bara den och mycket bra saker fick man lära sig.

Man minns bara de bra sakerna men ibland smyger de dåliga upp, fast sett så här i backspegeln så skulle jag göra det igen!

En bra historia är när vi hade fältvecka någonstans runt Södertälje och en lastbil skulle hämta upp alla för att bada i någon svinkall sjö. Jag och två andra "glömdes"bort och vi hittade på mycket tok i de andras tält, i det ena smörjde vi in kamin med vapenfett!!

En annan klassiker var ju att ta ett stycke oöppnad konservburk med kronans leverpastej och sedan medelst ruska lång hiva ner den i granntältets kaminrör mitt i natten :D

Nä...för att göra det måste man avfyra vapnet. Och det gör man ju helst inte för då måste det göras rent.

Har själv en ganska kul händelse angående just det.

Vi var ute på en övning och satt i bandvagnarna när vi blir överfallna av en b-styrka precis när vi rullat in där vägen gick mellan 2 kullar. Full eldstrid bröt ut och jag stod som plutonchef i LV-luckan på den främre bandvagnen. Jag hade inte dragit ur min AK5:a just pga att jag hade planerat att löka med skjutandet och således slippa vårda bössan.
Nu råkade det vara så att en överste och ett till högdjur var på besök och de råkade ju naturligtvis knalla förbi min bandvagn precis när det brakade loss.
Mitt befäl, översten och det andra högdjuret stannade precis nedanför mig och stod och iaktog mig och undrade varför jag inte besvarade den ganska kraftiga elden som brutit ut.
Tillslut kunde jag ju inte fördröja det oundvikliga längre utan jag lade an bössan och tryckte av.
TJOFF! sa det sen skvätte det vapenfett åt alla håll samtidigt som en suspekt rök avlägsnade sig från hela bössan.

Översten började asgarva men min kaptens blick sa både det ena och det andra, innan de knallade vidare. :D

Last edited:

tantanx

jonathan
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
BMW R1200R, GSX750
Gjorde lumpen 04/05 på HMS Orion. Man minns nog bara det bra tror jag, men vi hade det riktigt bra. Ute till havs i 2 veckor och hemma 2 veckor, och ingen lökig tid till kajs som alla ytstridare fick utstå merparten av sin värnplikt.

Grillning på helikopterplattan, en gammal livflotte som fungerade som pool, svetsa och banka lite plåt och fixa några elfel. Tror jag gick upp 11kg på ett halvår. Trodde aldrig jag skulle bli trött på oxfilé.

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
KTM 350 EXC -12
F4 Närskydd låg inne 11 månader som hundförare -99 :yoparty :yoparty

Är oxå bland det roligaste jag gjort :):tummenupp

TheBat

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
675-Race!
Låg inne 03-04 som gruppC på strifordon 9040, så JÄVLA kul att ja fortfarande är kvar grönkläder!
många roliga minnen o många dåliga minnen oxå för den delen!

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
VN800 & GPZ900R
...
nuförtiden får de väl inte avfyra vapnen för att det kostar pengar.

Det var inte bättre -86 kan jag lova.
Under gröntjänsten fick vi inte ens lösplugg av ekonomiska skäl, lagom kul att öva eldöverfall eller försvar då...

Stod fältvakt mitt i vinternatten vid en väg i skogen med tom ksp58 när en skugga smyger upp på vägen, jag följer givetvis reglerna:

- Halt!
ingen reaktion
- HALT ELLER JAG SKRIKER PANG...
...
Väldigt mycket reaktion från översten från grannkompaniet som skulle prova vår beredskap... :D

Men vadå, vad skulle jag göra ::eek:skyldigablåögon::

/Danne

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Hmm...ryckte in aug -93 och det hänger fortfarande komplett utr. i garderoben 15 år senare. SÅ...ja, det var nog kul! :)
Då gjorde jag tjänst som Kompanitekniker/vapenmek på ett SoTkomp på P7 och har fått genomlida ett antal kalla meknätter på div skjut- och övningsfält.

Numera har jag en tjänst som, om jag måste berätta om den, tvingar mig att döda er. :rolleyes:

eightball

Attero Dominatus
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00
jag gjorde lumpen -91 på jägarskolan I22 i Kiruna, och det e bland det roligaste jag gjort och det mest sevärda, det är inte många som knatat upp på Kebnekaise, sett midnattssolen och norskenet inom loppet av 7,5 månader, så för mig som infödd stockholmare som aldrig tidigare vart längre norrut än Åre så var det en upplevelse.

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
jag gjorde lumpen -91 på jägarskolan I22 i Kiruna, och det e bland det roligaste jag gjort och det mest sevärda, det är inte många som knatat upp på Kebnekaise, sett midnattssolen och norskenet inom loppet av 7,5 månader, så för mig som infödd stockholmare som aldrig tidigare vart längre norrut än Åre så var det en upplevelse.

Låg inne 98-99 och jag håller med. Såhär i efterhand minns man kanske inte allt hor med mygg sumpmark och snorkallt, men jag trivdes med.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Mönstrade och ville göra lumpen. Efter ettag hemma fick jag ett brev att "P.g.a försvarets ekonomiska situation har du blivit förflyttat till Övrig."

Så här i efterhand känns det lika bra, det ledde till att jag kunde fullfölja min praktik och vägen till ett fast jobb var utspikad.

Tröstsköt lite hagel och studsare under en period då jag trodde jag skulle bli jägare. Tog examen, jagade aldrig. :)

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Moddad XJ600s
Gjorde lumpen som Jägargruppbefäl på K3 i Karlsborg och det var nog det tråkigaste jag nånsin gjort. I efterhand kommer man ju dock bara ihåg allt det roliga som hände, så jag ångrar inte att jag gjorde lumpen.

Det var rätt kul att se när SSG övade.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag låg inne som stadsskytt i Kungsängen 94-95, och som alla andra minns jag det roliga, vilket i mitt fall nog är större delen av tiden eftersom vi höll till i stan emellanåt.

Landstiga på Nybroplan bland alla turister, högvakten, repellering nedför stadsgårdsberget osv. Svanhopp och rensning av hus.

En övning gjorde vi vid armémuseum på Östermalm mitt i natten, och det här var ju ganska kort efter Stureplansmorden. Vi skulle skydda nåt som vanligt, och kl 2.30 ser en kompis "misstänkt verksamhet" och öppnar eld med ksp:n vid Östermalmstorg. Snart kryllar det av blåljus, eftersom översten hade glömt att anmäla till polisen att vi var där...

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Jag hade inte dragit ur min AK5:a just pga att jag hade planerat att löka med skjutandet och således slippa vårda bössan.

Jag har aldrig rengjort ett vapen men det verkar drygt enligt många.

Det var inte bättre -86 kan jag lova.
- Halt!
ingen reaktion
- HALT ELLER JAG SKRIKER PANG...
...

så pass :D

Rykte in 2000, inte muckat än...

Ok att göra lumpen men vad gör man sen? blir man inte trött att hålla hela denna apparat igång när det aldrig blir krig?, fundera på ryssen kommer eller vad man nu gör?

Last edited:

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Jag har aldrig rengjort ett vapen men det verkar drygt enligt många.

så pass :D

Ok att göra lumpen men vad gör man sen? blir man inte trött att hålla hela denna apparat igång när det aldrig blir krig?, fundera på ryssen kommer eller vad man nu gör?

Vet inte om du har missat det, men vi har en hel del soldater som tjänstgör utomlands.

Dessutom kan det ju vara bra om det finns folk som utbildar dom värnpliktiga, det brukar inte bli så bra när outbildat folk ska utbilda sig själva vettu. :hej:

För övrigt så rycker jag in på F17 i januari 2009 som bevakningssoldat.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Vet inte om du har missat det, men vi har en hel del soldater som tjänstgör utomlands.

Dessutom kan det ju vara bra om det finns folk som utbildar dom värnpliktiga, det brukar inte bli så bra när outbildat folk ska utbilda sig själva vettu. :hej:

utomlands ja men hemma i Sverige -vad pysslar man med om dagarna?, sverige har ju inte varit i krig sen 1900 kallt..., utbilda värnpliktiga -dom är ju inte så många nuförtiden...

För övrigt så rycker jag in på F17 i januari 2009 som bevakningssoldat.

ja om inte ÖB ändrat på det tills dess.

Last edited:

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Roligaste jag gjort... Bättre vänner och roligare saker är svårt att hitta.

Låg i Flottan 99/00 i Karlskrona. Kanske någon annan som var där? Längtar tillbaka till den sommaren, sjukt roligt. Blev nostalgisk som bara den nu :lipa

Det gjorde jag med, vem var du? Hmm... Jag var med och gick högvakt och sedan åkte jag båt uppe i stockholm, också bara bra minnen från tiden där, ibland funderar man på om man inte borde stannat!

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag bodde i skogen och körde MC, med gratis reservdelar:D
(Körde MC på en spaningspluton) organiserad semester, men hårt arbete.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...