Gjorde lumpen -93 på Ing1 som skyttesoldat! Kul som bara den och mycket bra saker fick man lära sig.
Man minns bara de bra sakerna men ibland smyger de dåliga upp, fast sett så här i backspegeln så skulle jag göra det igen!
En bra historia är när vi hade fältvecka någonstans runt Södertälje och en lastbil skulle hämta upp alla för att bada i någon svinkall sjö. Jag och två andra "glömdes"bort och vi hittade på mycket tok i de andras tält, i det ena smörjde vi in kamin med vapenfett!!
En annan klassiker var ju att ta ett stycke oöppnad konservburk med kronans leverpastej och sedan medelst ruska lång hiva ner den i granntältets kaminrör mitt i natten
Nä...för att göra det måste man avfyra vapnet. Och det gör man ju helst inte för då måste det göras rent.
Har själv en ganska kul händelse angående just det.
Vi var ute på en övning och satt i bandvagnarna när vi blir överfallna av en b-styrka precis när vi rullat in där vägen gick mellan 2 kullar. Full eldstrid bröt ut och jag stod som plutonchef i LV-luckan på den främre bandvagnen. Jag hade inte dragit ur min AK5:a just pga att jag hade planerat att löka med skjutandet och således slippa vårda bössan.
Nu råkade det vara så att en överste och ett till högdjur var på besök och de råkade ju naturligtvis knalla förbi min bandvagn precis när det brakade loss.
Mitt befäl, översten och det andra högdjuret stannade precis nedanför mig och stod och iaktog mig och undrade varför jag inte besvarade den ganska kraftiga elden som brutit ut.
Tillslut kunde jag ju inte fördröja det oundvikliga längre utan jag lade an bössan och tryckte av.
TJOFF! sa det sen skvätte det vapenfett åt alla håll samtidigt som en suspekt rök avlägsnade sig från hela bössan.
Översten började asgarva men min kaptens blick sa både det ena och det andra, innan de knallade vidare.