Stek bacon tillsammans med färska champinjoner och sparris. När färdigstekt så tillsätt en tetra Kelda ostsås. Rör ihop klabbet och käka tillsammans med fjärilspasta eller skruvpasta
Krydda efter tycke och smak.
Stek fläskkotletter (jag föredrar benfria när man steker) och servera med kelda örtsås, ris och eventuellt ananasskivor.
Stekta kotletter med kokt potatis, brunsås och sambal oelek är också en personlig favorit
Brukar krydda kotletterna med salt, peppar och paprikakrydda. Bra och billiga kryddor finns på Lidl
Tina kycklingklubbor och lägg i en form. Häll på lite margarin och pensla klubborna. Krydda med salt, peppar, paprikakrydda samt grillkrydda (eller vad du nu föredrar). In i ugnen i nästan en timme (225 grader) och sen servera med antingen ris, potatis av något slag eller bara en grönsallad med vinegrette och bröd
Eftersom jag själv är ungkarl så är det det enkla köket som dominerar hos mig
Något jag brukar göra om jag vill anstränga mig lite på helgen är parmaskinkainlindad kycklingfile, med rotfrukter och klyftpotatis.
Stek kycklingfilén rätt snabbt på hög värme så den får lite yta. Linda skinkan runt den och sänk värmen lite. Fäst skinkan med tandpetare rätt igenom och stek vidare. Färksa kryddor så som timjan kan du ha med mellan skinkan och kycklingen om du gillar grönsaker mellan tänderna
Parmaskinga är att rekomendera till denna rätt. Eftersom den är rätt salt så behöver du inte krydda med salt alls. Jag brukar inte krydda med något alls under tillagning.
Skala och skär potatis i klyftor. Koka i ungefär 15 minuter. Häll av vattnet och häll upp på en plåt. Skär bitar av diverse rotfrukter och ha i. Glöm inte morötter! Några färska vitlöksklyftor skall man också ha i. Några hela och några rivna som man strör över hela klabbet är kanon!
Toppa med olivolja och kör i ugnen nån halvtimma!
Servera med bearnaise och en grönsallad. Själv är jag en sucker för pestovinegrette till salladen, men det är ju olika.
Där har du några enkla recept som fortfarande smakar gott
Skalade räkor, ostronsås och en grönsaksblandning av majs, paprika och broccoli är också en enkel grej tillsammans med ris