Lunchtips???

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Nu är jag så less på de maträtter man brukar laga... Behöver lite nya recept och inspiration. Gärna hela recept och bra tips på enkla maträtter! Sånt man brukar laga är spagetti m köttfärssås, potatis och purjolöksoppa, kalops, fläskpannkaka, raggor, korv stroganoff, ärtsoppa, bruna bönor m fläsk, falukorv m stuvade makaroner mm. Ge mig lite tips tack!
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Det är ju sant! Har självklart kollat lite receptsidor men vill veta vad folk äter här? Förutom pizza, kebab och hamburgare....:D
 

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Äter ganska mycket kyckling så här är lite saker jag brukar käka till:

* Pasta med pesto och någon sås. Kasta ihop en sallad med paprika, lök, tomat, gurka. Lite vatten, olja och kryddor så ska det bli bra. :tummenupp


* Ris och curry sås.

* Kyckling sallad
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Gött! Bara in med flera tips! Snart har man ju matsedel för en vecka...
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Köp ett paket pestopasta från Knorr. Tillaga den, rör ner en burk tonfisk och en burk majskorn. Krydda lätt med grillkrydda.
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag brukar slänga ihop köttfärs, kidneybönor, Heinz Tomato Frito, vitlök och köttbuljong. Blir ganska gott och är enkelt att laga! Serveras med spaghetti!
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Snabbt ihoplagad mat 2 pers
baconröra med pasta
1 pkt bacon
1 pkt matlagningsgrädde
1 lök
4-5 champinjoner
lite ost
spagetti
Stek ihop bacon med löken, skiva o lägg till champinjonerna, lägg till grädden och när grädden kokar lägg till lite ost.
kryddas enkelt med lite aromat eller annat gott.
tillagningstid ca 10-15 minuter

Kyckling i chili vitlöks sås.
2 pers

1 grillad kyckling
1 pkt vitlöksklyftor i chilimarinad
1 matlagningsgrädde
Ris

ta klubborna och gör något annat med dem
riv ner resten av kycklingen i en stekpanna, stek med vitlöks klyftorna och när allt börjar bli ordentligt varmt, lägg i grädden och låt sjuda i 15 minuter,
ju längre det sjuder desto mer tar det smak av varandra.
krydda som önskas.
koka riset (jag gillar jasmin ris i påse)
tillagnings tid 15-40 minuter beroende på hur länge man låter kycklingen sjuda.

lycka till
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Jag har en going som jag gjort så mkt att tjejen blivit less på det! ;)

Pastasallad med Ölkörv!

2st ölkorvar (mildare variant)
Pasta Penne Rigate (rör-formad)
Halv gurka
Körsbärstomater
Fetaost, ett paket
Oliver, valfri mängd, eller skippa om du inte gillar
Soltorkade tomater, en liten burk

Haka bitar av alltihop (behöver jag säga att pastan ska kokas först ;) )
Strö lite olivolja över allt tillsammans med lite salt o peppar. Blanda. Färdigt.

Fasen nu blev jag sugen.....
 

schizophrana

Guest
pannbiff är ju gott och enkelt, skinkstek är gott och sköter sig själv, tar lång tid bara..linssoppa är fint också, på med en klick turkisk yoghurt ba.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Köttbullar i tomatsås.

* Stek köttbullarna i olivolja.
* Häll på pressade tomater.
* Krydda med basilika och pressa ner ett par klyftor vitlök (eller hackad vitlök och du föredrar det).
* Låt det gärna stå och puttra ett tag på spisen så att det försvinner lite vatten från tomatsåsen och så att tomatsåsen verkligen har tid att ta upp smaken av kryddningen.

Serveras med pasta. När pastan är kokad och man har tömt bort vattnet så kan man med fördel hälla på lite olivolja på pastan och röra runt det. Dels för smakens skull, men även för att inte pastan ska kladda ihop till en boll.

Edit: man kan även hacka i lite soltorkade tomater om man råkar ha det ståendes.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Fläskpannkaka är enkelt att göra själv och går fort.

En annan favorit på snabbmat är bacon+vita bönor och stekta ägg
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Simpel Thai-fiskgryta som är enkel och snabb att tillaga:

Ingredienser:
- SMÅ potatisar, helst färskpotatis eller mandelpotatis
- Kokosmjölk (en burk)
- Röd currypasta
- Koriander (färsk)
- Körsbärstomater
- Lime
- Fisk (valfri fisk, förslagsvis vit t.ex pangasius)
- Fiskbuljong


Hur gör:
Koka upp ca 0.5 liter vatten och lägg i två buljongtärningar & potatisarna.
koka tills potatisarna börjar närma sig klara...
Pressa i en hel lime och tillsätt kokosmjölk och röd currypasta. Låt smaklökarna avgöra mängd currypasta.
Lägg i fisk och låt puttra någon minut.
Tillsätt hackad koriander och tomaterna.
Smaka av med salt & peppar och ev. mer lime & currypasta.

Snabbt, enkelt, smidigt, gott och annorlunda.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Koka ris och i med en burk majs och tonfisk i olja när riset är klart,rör runt och servera gärna med lite soya till.

Skala och skiva potatis i halvcentimetertjocka skivor,lägg på en plåt,på med olja och kryddor och in i ugnen,servera med valfri köttbit(eller utan)och kall sås(vitlök hos mig).

Ostfondue och lufttorkad skinka,snabbt lätt och smaskigt,lite dyrt bara.

Henrik
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Stek bacon tillsammans med färska champinjoner och sparris. När färdigstekt så tillsätt en tetra Kelda ostsås. Rör ihop klabbet och käka tillsammans med fjärilspasta eller skruvpasta :tummenupp Krydda efter tycke och smak.


Stek fläskkotletter (jag föredrar benfria när man steker) och servera med kelda örtsås, ris och eventuellt ananasskivor.
Stekta kotletter med kokt potatis, brunsås och sambal oelek är också en personlig favorit :) Brukar krydda kotletterna med salt, peppar och paprikakrydda. Bra och billiga kryddor finns på Lidl :tummenupp

Tina kycklingklubbor och lägg i en form. Häll på lite margarin och pensla klubborna. Krydda med salt, peppar, paprikakrydda samt grillkrydda (eller vad du nu föredrar). In i ugnen i nästan en timme (225 grader) och sen servera med antingen ris, potatis av något slag eller bara en grönsallad med vinegrette och bröd :tummenupp

Eftersom jag själv är ungkarl så är det det enkla köket som dominerar hos mig :hihi

Något jag brukar göra om jag vill anstränga mig lite på helgen är parmaskinkainlindad kycklingfile, med rotfrukter och klyftpotatis.

Stek kycklingfilén rätt snabbt på hög värme så den får lite yta. Linda skinkan runt den och sänk värmen lite. Fäst skinkan med tandpetare rätt igenom och stek vidare. Färksa kryddor så som timjan kan du ha med mellan skinkan och kycklingen om du gillar grönsaker mellan tänderna :) Parmaskinga är att rekomendera till denna rätt. Eftersom den är rätt salt så behöver du inte krydda med salt alls. Jag brukar inte krydda med något alls under tillagning.

Skala och skär potatis i klyftor. Koka i ungefär 15 minuter. Häll av vattnet och häll upp på en plåt. Skär bitar av diverse rotfrukter och ha i. Glöm inte morötter! Några färska vitlöksklyftor skall man också ha i. Några hela och några rivna som man strör över hela klabbet är kanon!
Toppa med olivolja och kör i ugnen nån halvtimma!

Servera med bearnaise och en grönsallad. Själv är jag en sucker för pestovinegrette till salladen, men det är ju olika.


Där har du några enkla recept som fortfarande smakar gott :tummenupp

Skalade räkor, ostronsås och en grönsaksblandning av majs, paprika och broccoli är också en enkel grej tillsammans med ris :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top