Henkka skrev:
Svar på tal:
Anklaga inte mig för att vara en stoppkloss i trafiken, jag låg och snittade mellan 100-110 hela vägen! Fortare än så behöver man inte köra!
Dessutom låg jag mitt i min fil som jag har rätt till! Om då herrarna Fortkörare inte trivs med det så kör man om i vanlig ordning eller ligger bakom, att ligga brevid och peka finger och dutta med gasen för att bevisa att ens hoj är mycket rappare än min tyder på omognad och taskigt trafikvett! Jag är själv ingen moralkärring när det gäller fortkörning och liknande, men att äventyra andras säkerhet och rättigheter i trafiken, där går gränsen! Tro inte att jag blev sur eller arg, utan bara allmänt medveten om riskerna med att ligga för långt ut till höger på statens kassa vägar! Dessutom var det inget möte på den vägsträckan så ni kunde gott och väl fortsätta att köra om bilarna, men ni var tvungna att hacka på den enda hojen i bilkaravanen! Misstänker att du/ni inte själv skulle ha lagt er ute i vägrenen bara för att herr Jagvillhavägenförmigsjälv åker upp bredvid och försöker kräva det! Varför skulle då jag ha gjort det??
MVH Henke
Nu fick du med så många sakfel att jag känner mig tvungen att rätta dig. Vår åsiktsskillnad i lämplig placering på vägen och att underlätta för sina medtrafikanter verkar ju ha blivit väldigt många personers sak nu när alla ska lägga sig i utan att de har en aning om hur läget var. Så alltså, såhär var det.
Nalken och jag kommer tourande i maklig fart, knappt snabbare än trafiken i övrigt, runt ca 120-140 km/h i snitt, (vi åkte å vänta på puffy). De allra flesta bilarna och motorcyklarna var säkert påväg till Lunda och i princip alla gick åt sidan för att lämna plats åt oss. Vi åkte ungefär på mittlinjen för det mesta och låg på omkörning även med möte eftersom det gick utmärk. (Tina: Det går bra att köra om med möte om man får plats på sin sida vägen och den man ska köra om hjälper till och underlättar lite, du kanske också skulle prova det?)
Nalken ligger kanske 50 meter före mig när vi kommer upp bakom 125an. Vägen är rak, fin beläggning och vi får precis möte med två bilar. 125an ligger mitt emellan mitten av vår körbana och den vita mittlinjen. (alltså klart till vänster om vad som borde vara en korrekt placering av motorcykeln. Han kör ungefär i bilarnas vänstra hjulspår) Vi kommer inte ifatt speciellt fort eftersom han som han säger säkert kör närmare 100 km/h. Hade det inte vart möte så hade vi bara gått över i mötande fil och kört om men nu gick inte det så vi tvingas bromsa. 125an har 2,5 till 3 meter fin asfalt till höger om sig och det hade räckt om han gått en meter till höger och då hamnat mitt i vår fil så hade vi kunnat köra om utan problem. När mötet passerat viker Nalken ut i mötande fält och kör om.
Först tänkte jag att killen verkar ju inte se att vi kommer så precis innan Nalken kör om blinkar jag några gånger med hellyset för att påkalla uppmärksamheten och visa att vi kommer att köra om nu så han får en chans att underlätta lite men han reagerar inte ens. När Nalken kör om tänker jag att nu måste han väl tänka att det kanske kommer fler, se mig och gå åt sidan iaf men nä, han ligger kvar som för att markera att jag tänker inte gå åt sidan för er. Jag kommer upp jämsides på mittlinjen och Peker med hela handen på de 3 meter tom asfalt till höger om honom, kör om och åker själv ut för att markera att här går det bra att köra så andra kommer om lättare men nä, han visar fortfarande ingen reaktion alls utan ligger kvar och hävdar sin rätt att köra där han känner för.
Det var nästan så jag hade lust att stanna och ta ett snack med honom på plats om varför han medvetet försvårar för oss andra i trafiken men det kändes lite overkill ändå. Tänkte att han kanske lärde sig nåt till nästa gång ändå fast det inte såg så ut nu.
Men nu när jag läser det här inlägget av Henkka så inser jag att han lärde sig inte ett dugg.
Först skriver han "fortare än så behöver man inte köra!" Så när blev det din uppgift att vara trafikpolis och bestämma över hur dina medtrafikanter ska uppföra sig?
"Dessutom låg jag mitt i min fil som jag har rätt till! " FEL, du låg inte där, då hade problemet aldrig uppstått, jag ville inte ha ut dig på vägrenen utan ville bara att du skulle köra nånstans mellan filens mitt och bilarnas högra hjulspår. Dessutom kanske du har rätt till att köra var du vill men du är också SKYLDIG att underlätta trafiken och inte orsaka problem för andra.
"peka finger och dutta med gasen för att bevisa att ens hoj är mycket rappare än min tyder på omognad och taskigt trafikvett!" REN LÖGN, jag varken pekade finger eller tomgasade något och vad jag ville säga dig hade inget alls med vad du och jag hade för typ av motorcykel att göra utan om din placering.
"Dessutom var det inget möte på den vägsträckan" Nu blir jag rädd, ser du inte mötande bilar när du är ute och kör? har du sånt tunnelseende redan vid 100 km/h att synfältet är begränsat till din sida om den målade mittlinjen ska du nog sakta ner ytterligare och hålla dig ännu mer till höger i fortsättningen. Tror du att vi ens hade bromsat in om vi haft fritt i mötande körfält? knappast va!
"men ni var tvungna att hacka på den enda hojen i bilkaravanen!"
Du verkar tro att det här handlar om att du har en 125a och jag kör R1. Framgick det inte i mitt förra inlägg att det inte hade ett dugg med saken att göra?
"Misstänker att du/ni inte själv skulle ha lagt er ute i vägrenen bara för att herr Jagvillhavägenförmigsjälv åker upp bredvid och försöker kräva det! Varför skulle då jag ha gjort det??" Åter igen har du HELT FEL. För det första handlar det inte om att åka i vägrenen, utan om att ligga korrekt istället för att blockera övrig trafik helt i onödan. Sen är den enda som uppvisar ett "jagvillhavägenförmigsjälv" beteende DU! Jag och vi andra som kör många mil/år i lite högre tempo än den vanliga trafikrytmen är mycket mer medvetna om hur mycket det underlättar att gå lite åt sidan och har mycket bättre koll i backspeglar än medelsvennson. När jag tex kör min sura gamla Escort och ligger och snittar 90 skulle jag aldrig uppföra mig så dumt att jag ligger och slickar mittlinjen bara för att jag betalt skatt för hela vägen när snabbare fordon vill om. Jag sätter värde i att underlätta för andra och går ALLTID åt sidan när någon vill köra om oasett vad jag tycker om lämpligheten i en omkörning vid det tillfället. Det är hans beslut, inte mitt. Min skyldighet är att underlätta och medverka till att trafiken flyter så smidigt som möjligt och inte farliga situationer uppstår.
Till Johan vill jag säga att jag kan hålla med om att om man rycker den där meningen ur sitt sammanhang så blir den kanske inte så välformulerad men om man läser hela mitt inlägg tycker jag nog att det borde framgå vad jag menar. Du var inte där och såg det här, jag tvivlar på att du hade kört som 125an gjorde.
Silwer: Hade jag velat haft ett blodbad hade jag kunnat vara betydligt hårdare redan i mitt första inlägg men jag hade aldrig för avsikt att idiotförklara nån utan ville bara hjälpa till så han kan placera sig bättre i framtiden. När man får ett sånt här svar inser jag dock att det var helt onödigt att vara snäll och trevlig....
Henkka! Hoppas du tar åt dig lite av det här och tänker mer på att ha uppsikt över övrig trafik och göra mer för att hjälpa till och underlätta för andra i framtiden. Självklart ska man visa hänsyn men det är inte bara jag som ska visa hänsyn när jag ska köra om dig, även du ska göra det genom att visa att du ser mig och visa att jag kan köra om dig tryggt och säkert. Hade du bara gått en halvmeter åt sidan så du hamnat i mitten så hade jag förstått att du sett mig och kunnat köra om dig tryggt å lugnt även med möte eftersom jag då aldrig hade behövt gå över den målade mittlinjen.