Lundh av med sin styrning?

Tomicke

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2012
Ort
Säffle
Hoj
Softail
Nja,,, fått till det en gång. det är ju trots allt 30+30+30+30+10+Race körning så att det är en slump är inte riktigt.
och att nå topp tio är att leverera.

Ja tror inte ett dugg på att nordbor inte kan leverera. men de vi stuper på är ekonomi. vi har helt enkelt inte råd att tävla under samma promisser som sydeuropèr.

Ja hoppas att fler svenskar tar streget ut som Lund och Bergman.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Nja,,, fått till det en gång. det är ju trots allt 30+30+30+30+10+Race körning så att det är en slump är inte riktigt.
och att nå topp tio är att leverera.
Har inte läst att någon påstått att det är en slump men att "bara" komma topp 10 ger väl knappast något eko hos de större teamen, eller?

Ett par pallplatser och någon racevinst däremot lär ge större möjligheter för Bergman :)
 

Tomicke

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2012
Ort
Säffle
Hoj
Softail
Det inlägget ja svarade på är raderat. vad ja säger är att för en nordbo att komma top 10 i en klass som FIM Cup eller IDM är att leverera. Och det gör intryck på större team.

Vad de gäller pallplatser som rockie så ser inte dom teamen vi träffar på detta som ett extra +. vad dom tittar på är stabilitet och utvecklings potencial.

Vad teamet och Kawasaki Europa hoppas på av Christoffer är stabilitet och målet är top 10.

Så ett par pallplatser förändrar inte ett dugg för Christoffer eller någon annan Svensk som kör utomlans det stillar bara vårt eget ego.:)
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7

Fausto har redan utskicket från Lundh så han hör nog av sig om han är intresserad (och om Lundh kan ta med sig runt femhundra långa euros)...

Rea's situation är för övrigt mycket lik Lundh's situation - två hyfsat lovande förare som hamnar i precis fel miljö, det vill säga hos team som har låg teknisk nivå och som fokuserar på fel detaljer. Unga förare behöver en stabil miljö för att kunna utvecklas och ta nästa steg. De behöver inte en miljö där man med begränsad erfarenhet och tveksamt material förväntas att ändå utveckla hojen till en vinnare. Det är något man kan ägna sig åt i slutet av karriären...

En mycket intressantare fråga är väl hur vi ska få fler svenskar till MotoGP...? Att anses vara svensk supertalang och sedan harva runt i holländska, tyska eller europeiska mästerskap med övertydlig B-status är knappast vägen till MotoGP. Lundh ska därför ha credit och respekt för sitt val av Moto2. Även om satsningen nu ser ut att kraschlanda så är han mycket närmare en Moto2-styrning än någon annan svensk, just för att han redan varit där.

I ett längre perspektiv då...? Finns planer för införande av Moto3 och Moto2 i Sverige och Skandinavien...? Finns förutsättningar och ekonomi för detta...? Vill vi ha framtida MotoGP-förare så är detta nog den enda vägen, tyvärr...
 
Last edited:

ladde_79

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2007
Ort
halmstad
Hoj
Ktm 990 adventure , ktm 400
När kommer det mer info. Va ju ett tag sen Lundh så att han skulle släppa lite info.

Har inte Mr highsider pratat med honom
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
I ett längre perspektiv då...? Finns planer för införande av Moto3 och Moto2 i Sverige och Skandinavien...? Finns förutsättningar och ekonomi för detta...? Vill vi ha framtida MotoGP-förare så är detta nog den enda vägen, tyvärr...
Moto3 körs redan i år i 125GP klassen i SM. Moto2 känns väl inte så aktuellt kanske... bra mycket dyrare än SST600.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Svårt för en svensk att få spons/styrning av stora företag.
Alldeles för liten marknad.
Satsar man på en finne eller norman, så ger det bra pr i hela norden.
Satsar man på en svensk, så ger det bra pr bara i Sverige.
Sorgligt men sant.
Tror jag.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Verkar vara tillfälligt inhopp. Ska bli intressant o ser hur han hanterar bytet och om han ökat sin egen fart.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Någon som har koll på hur bra WSS teamet är?

Från mycket bra till mindre bra. De har sex hojar i klassen tror jag och de bästa förarna får bra support, Lowes och Cluzel, medan de mindre bra betalar för de snabba killarna. Simon Buckmaster är teamchef och är ju en riktig hårding som många ogillar.
Det är ju det teamet som Craig Jones och Eugene Laverty kört för och de har nog tagit över som bästa Honda-team från Ten Kate.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag har i alla fall bilden av att norrmän är bra mycket mer intresserade av Sverige än vad svenskarna är av Norge.
I alla fall när det gäller kultur.

Svårt för en svensk att få spons/styrning av stora företag.
Alldeles för liten marknad.
Satsar man på en finne eller norman, så ger det bra pr i hela norden.
Satsar man på en svensk, så ger det bra pr bara i Sverige.
Sorgligt men sant.
Tror jag.
 

Tomicke

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2012
Ort
Säffle
Hoj
Softail
"svensk supertalang och sedan harva runt i holländska, tyska eller europeiska mästerskap med övertydlig B-status är knappast vägen till MotoGP."

"Alatalo" Detta får du ta och förklara!?

Om en nordbo överhuvudtaget ska tänka tanken på en styrning i ex, Motogp. så ska han lämna Sverige illa kvickt.
Det tar minst en säsong att bara anpassa sig till dom banor det åks på. Och då är IDM, CIV och FIM World Cup dom absolut bästa serierna att åka i.

Lund gör helrätt som inte kommer hem utan stannar i europa. Och ja hoppas innerligt det kommer fler svenskar som gör lika dant.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Lund gör helrätt som inte kommer hem utan stannar i europa. Och ja hoppas innerligt det kommer fler svenskar som gör lika dant.
Det tycker jag också. Att harva i Sverige mer än något år när man är med i toppen är bara kontraproduktivt. Ut i Europa bums, skitsamma vilken serie, och sen jobba sig upp därifrån.

Däremot ska man inte ha för höga förväntningar på de som försöker.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Alatalo;5598557I ett längre perspektiv då...? Finns planer för införande av Moto3 och Moto2 i Sverige och Skandinavien...? Finns förutsättningar och ekonomi för detta...? Vill vi ha framtida MotoGP-förare så är detta nog den enda vägen skrev:
Moto 3 kan man åka i Sverige om man vill men inget land har lagt ner 125gp. Spanien är det enda land som kör nationell moto2 och då med lite andra regler än VM. Tror inga fler nationella mästerskap utom japanska och AMA skulle ha en chans att få ett rimligt stort startfält med moto2 då det är så hysteriskt dyrt.
 

Tomicke

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2012
Ort
Säffle
Hoj
Softail
Oavsett klass så är det för en nordbo helt vansinnigt att åka i sverige. Ska man vara med eller rättare sagt ha en chans att utvecklas för att nå poäng plats i serier som IDM, CIV eller FIM World CUP måste man åka på banor med samma förutsättningar.
Och vi har inga sådana anläggningar i sverige. inte ens anderstorp kommer i närheten.
Så oavsett om vi har pengar och motsvarande matrial att åka på så kan vi inte vara kvar i sverige då måste våra aktörer ut i europa.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Tanken med Moto2 var ju den motsatta, men det kanske är billigt i relation till den värsta 250:n man kunde leasa?

Skillnaden är att 250 hade fritt motortrim och Moto2 har plomberad motor, klart det blir billigare då på VM-nivå. På svensk nivå skulle det dock bli mycket dyrare då vi inte ens har supersport 600 här längre.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top