Lurad av försäkringsbolag, Igen!!!

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Muntligt avtal kallas det, och i och med att det fortfarande slår lika hårt (nästan) som skriftligt och fortfarande gäller i sverige idag så har du beviset där, och säger hon/han (säljaren emot) så har du ord mot ord i en tingsrätt där "kunden" alltid har rätt (löjligt som det låter) men så är det. Därför alla telefonförsäljare ALLTID spelar in ALLA "sälj" de gör, för att kunder inte ska kunan "lura" dem eller missuppfatta något, för då finns de på band - hela avtalet.

:rofl

Jasså de säger du... men då är det ju bara gå till rätten med att påstå att dom lovade mig en premie för 1 kr... sen måste de ge mig den för i domstolar gäller ju verkligen att "kunden alltid har rätt" :hihi :gnissla
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
:rofl

Jasså de säger du... men då är det ju bara gå till rätten med att påstå att dom lovade mig en premie för 1 kr... sen måste de ge mig den för i domstolar gäller ju verkligen att "kunden alltid har rätt" :hihi :gnissla

Hur menar du nu? Spoox har ju rätt. Det är ju ingen som påstår något om det finns på band.
 

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Ort
Åkersberga
Hoj
Honda CBR600F 2011
Hmm jag har Folksam ringde till dem innan jag ställde på för jag ville kolla ifall det hade blivit någon ändring sen förra året!

Jag hade smc försäkring förra året och även i år! Betalade förra året 5000:- i trafik och kan ställa på och av så ofta jag vill!

I alla fall när jag ringde så säger tjejen att din försäkring har gått ner från 5000 till 4500 per år! Inte så mycket att snacka om men kul ändå!

Så kommer dagen D och jag ringer in och ska ställa på hojen! Tjejen i telefonen pratar glatt så jag nämner att jag haft tur eftersom min försäkring gått ner när man hör alla andra som det går upp för!

Då säger hon din försäkring har inte gått ner! Efter mycket om och men så kommer hon fram till att det den andra tjejen tittat på vad min genomsnittspremie var förra året! Eftersom jag ställde på och av den!

Jag tror att dem har för mycket tillfälligt folk och att det är för avancerade program när dem ska göra bedömningarna!

Min förra tjejs mamma jobbade på IF så tidigare så hade jag alla försäkringar där! På min bil stod det då 75 skadefria år! Tror ni att jag betalade mycket eller! *s* Så det går att tricka även för dom!
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
2821215 Hur menar du nu? Spoox har ju rätt. Det är ju ingen som påstår något om det finns på band.
Vart framgår det i hans inlägg att samtalet spelas in från hans ände? Han skriver ju att "kunden" får rätt om det skulle ställas ord mot ord i domstol, ord mot ord är just när man inte har något bevis. Självklart gäller muntliga avtal men om man inte har det inspelat eller någon annan hört det så blir det ju svårt att bevisa.
 

Biohazard

BKK-instruktör
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Skåneland
Hoj
Nightrod
Ang. att "dom bara gjort nåt fel" så var det ju så att hon BLÅNEKADE! Hon påstod dessutom att Jag måste skrivit fel & att hennes databas inte kan ha fel.
Ord mot ord ja. Jag är rätt sugen på att gå vidare m. det här.
Nästa gång e´ det nån annan stackars sate som blir drabbad, o nästa gång ännu en.
Hur länge ska dom få hålla på o köra såhär m. oss.
Nä, dags att bita ifrån!
 

Tristan

Vilse i pannkakan
Gick med
10 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 900 SSie - gul och fin =)
Då lär du nog säga till innan du börjar spela in

Fritt fram att spela in ett telefonsamtal (utan att informera) om en av deltagarna är medveten om inspelningen. Förhoppningsvis är du själv medveten om det och då är det grönt ljus. :tummenupp
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Fritt fram att spela in ett telefonsamtal (utan att informera) om en av deltagarna är medveten om inspelningen. Förhoppningsvis är du själv medveten om det och då är det grönt ljus. :tummenupp

Eeeeee...är du säker på det:confused:
Varför är det då inte fritt fram för polisen att avlyssna folk hur som hellst?
 

Tristan

Vilse i pannkakan
Gick med
10 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 900 SSie - gul och fin =)
Eeeeee...är du säker på det:confused:
Varför är det då inte fritt fram för polisen att avlyssna folk hur som hellst?

För att polisen inte är en part i samtalet?

Journalister lyder under samma lagar som alla vi andra. Hur tror ni att Aschberg, Josefsson och de andra kan spela in telefonsamtal med skumma aktörer?

Så visst kan man med behagligt lugn välja att spela in sitt samtal med försäkringsbolaget nästa gång. :tummenupp
 
Last edited:

radek

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Ort
sandvångsgatan
Hoj
cbr600rr
SMC försäkringen kan du teckna om du gått en kurs på bana... Den är jättebra tills man kommer på att självrisken på en lite nyare hoj kan bli 30.000

Det är just det som är så bra med den :D
Då slipper vi folk som hoppas ta ut nya hojar för 6000kr och kör därefter. Blandannat tack vare det har man råd att helförsäkra.
 

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Nytt försäkringsbrev damp ner hos mig igår och min hoj blev 3000:- billigare denna säsong på en årsförsäkring utan att jag kontaktat dem.
Folksam:tummenupp
Ibland har man tur.........
 

Swells

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Falun
Hoj
fz6 n
Hej.
Har följt inläggen och tycker det är intressant då jag själv jobbar på ett förs.bolag, dock inte som säljare eller reglerare på motor.
Försäkringstagare har en förmåga att alltid bli "lurade", så fort ett fel uppstår.
Jag har själv erfarenhet av att fått fel premieuppgifter privat, jag betalade för halvförsäkring men hade blivit itutad att det var helförsäkring. Det var på IF, klart man blir sur men att tro att det är deras affärside är väl att ta i.
Säljare och reglerare hanterar över flera hundratusen ärenden och inte sitter de anställda och medvetet lurar kunderna. Det kan jag aldrig tänka mig. Det finns alltid rötägg dock.

Världen är full av prestigefyllda människor som inte kan säga "jag vet inte" eller "tror jag" när dom är osäkra, där tror jag att felet ofta ligger. Och ibland har man en förmåga att höra det man vill höra även.

Själv spelar jag alltid in mina samtal med försäkringstagare och behöver inte nämna det för ngn, eftersom jag är en av deltagarna i samtalet.
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
För att polisen inte är en part i samtalet?

Journalister lyder under samma lagar som alla vi andra. Hur tror ni att Aschberg, Josefsson och de andra kan spela in telefonsamtal med skumma aktörer?

Så visst kan man med behagligt lugn välja att spela in sitt samtal med försäkringsbolaget nästa gång. :tummenupp

Aah! Då har jag lärt mig något nytt idag...tackar:tummenupp
 

snakerider

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2005
Ort
Sverige-Turkiet
Hoj
Kawa Z1000
Begär alltid en prisförfrågan som dom faxar till dig. Där kan du om du vill teckna dig för den försäkringen och skriva under och ta en kopia som du sedan skickar tillbaks till dom då kan dom inte göra ett skit.
 

FullClip

this one might hit
Gick med
9 Dec 2006
Ort
Linköping
Hoj
SV650S
Så, nu har det hänt, ännu en gång.
Man kollar försäkringspremie hos olika bolag som vanlig när våren närmar sig.
Efter ett antal timmar m. mail & telefonsamtal hittade jag till slut ett vettigt alternativ.
Bestämde mig för det & bad handläggaren skicka hem villkoren (alltid bra att läsa). Väntade & väntade 3 dgr, fortfarande ingen post därifrån. Ringde idag [...]

har du fått en offert på priset är det juridiskt hållbart. då kan dom inte härja om att du ska betala mer än vad som var sagt från början, så var det för mig ;)

om du nu inte fick det kan jag bara önska lycka till hos ett annat bolag.

peaceout
 

Biohazard

BKK-instruktör
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Skåneland
Hoj
Nightrod
Hej.
Har följt inläggen och tycker det är intressant då jag själv jobbar på ett förs.bolag, dock inte som säljare eller reglerare på motor.
Försäkringstagare har en förmåga att alltid bli "lurade", så fort ett fel uppstår.
Jag har själv erfarenhet av att fått fel premieuppgifter privat, jag betalade för halvförsäkring men hade blivit itutad att det var helförsäkring. Det var på IF, klart man blir sur men att tro att det är deras affärside är väl att ta i.
Och ibland har man en förmåga att höra det man vill höra även.

Själv spelar jag alltid in mina samtal med försäkringstagare och behöver inte nämna det för ngn, eftersom jag är en av deltagarna i samtalet.

Som sagt, jag skulle få hem offerten & villkor men när de ej kom efter 3dgr ringde jag, & det som gör mig förbannad e´ att handläggaren nekar till det vi va överens om. Visst, fine om hon sagt fel eller räknat fel, men för f*n erkänn det då! Ang. höra det man vill höra så har jag ju skrivit ner allt hon sa, knappast så Jag har hittat på.. Tycker bara inte att man ska acceptera att bli behandlad så.
 

Swells

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Falun
Hoj
fz6 n
Som sagt, jag skulle få hem offerten & villkor men när de ej kom efter 3dgr ringde jag, & det som gör mig förbannad e´ att handläggaren nekar till det vi va överens om. Visst, fine om hon sagt fel eller räknat fel, men för f*n erkänn det då! Ang. höra det man vill höra så har jag ju skrivit ner allt hon sa, knappast så Jag har hittat på.. Tycker bara inte att man ska acceptera att bli behandlad så.

Tjejen på Folksam har gett dig ett pris som var billigare än det skulle. Du vart glad och senare besviken, förstår verkligen!!

Sen att hon inte har omdömet att be om ursäkt och medge hennes misstag är ju riktigt illa.

Men du skriver ju "Dom LURAR alltså sina kunder!" och "lurad av försäkringsbolaget igen". Därför mitt inlägg!! Det är inte bedrägeri eller lurendrejeri, utan bristande omdöme av en försäkringssäljare.

Du har förövrigt min drömhojj, lyllos!
 
Last edited:

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Trampcyklar
Det är just det som är så bra med den :D
Då slipper vi folk som hoppas ta ut nya hojar för 6000kr och kör därefter. Blandannat tack vare det har man råd att helförsäkra.

Precis:tummenupp
Sedan kan jag även tipsa alla analfabeter/lata att självrisken på stöld hos SMC/Folksam-försäkringen ej heller är att leka med. På det viset slipper man både kraschkungar & försäkringsbedragare:yoparty
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top