Lurad vid hoj-köp.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
FreddaAbborre skrev:
Men det viktiga är inte ersättning för förlorad "åktid" utan det faktum att hojen inte stämde överens med vad säljaren utgav den för att vara.

Ring säljaren, meddela honom vad som gäller:
Hans modifikationer gör att hojen inte går igenom en besiktning och detta är något han borde ha upplyst om. Därför måste ni nå någon form av överenskommelse annars får han helt enkelt ta hojen i retur och ge dig pengarna tillbaka.

Rätten är som sagt på din sida.

Då jag har svårt att tänka mig att det hela är någon form av ondskefull utstuderad plan endast i syfte att djävlas med dig så borde ni ju kunna hitta en bra kompromiss. Lämpligt är som sagt att han betalar för besiktningen. Dessutom kanske det är mökjligt att få honom att söka besiktningstider på sin sida och hjälpa dig med den.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
korvgubbe skrev:
2262212 Ring säljaren, meddela honom vad som gäller:
Hans modifikationer gör att hojen inte går igenom en besiktning och detta är något han borde ha upplyst om. Därför måste ni nå någon form av överenskommelse annars får han helt enkelt ta hojen i retur och ge dig pengarna tillbaka.

Rätten är som sagt på din sida.

Då jag har svårt att tänka mig att det hela är någon form av ondskefull utstuderad plan endast i syfte att djävlas med dig så borde ni ju kunna hitta en bra kompromiss. Lämpligt är som sagt att han betalar för besiktningen. Dessutom kanske det är mökjligt att få honom att söka besiktningstider på sin sida och hjälpa dig med den.

För att göra det ännu lite jobbigare är det inte han (enligt vad han sa när han köpte den var den i det skicket då) som byggt om den (ytterligare föregående ägare) och sen bor han i Lindesberg (20 mil enkel från mig).

Kommer även enligt besiktningsmannen behöva kvitton/"byggbeskrivning" från han som byggt om den. Låter som det kan bli en match att hitta...

Unidoc

президе&
Gick med
18 Mar 2005
Hoj
Nope
Undrar om han provade att besikta den och det sket sig,så han bestämde sig för att sälja skiten till nån annan och överföra problemet.
Hoppas det kommer att lösa sig bra

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Du har all rätt att kräva säljaren, han har ju faktiskt sålt en falskskyltad cykel i och med att den inte är den cykel som är registrerad hos vägverket på det regnumret

GSRecycle

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Hoj
Moto Martin, Katana
Har du inget papper på ramen?
Har en lista på Moto Martin hojar från VV Vad har du för ramnummer?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Säljaren är ju skyldig att upplysa om fel som han känner till.
Med andra ord kan han säga att han inte kände till felen och be dig dra åt skogen.
Du kan så klart stämma honom i tingsrätt, men det känns inte så realistiskt. Tror dessutom att man inte kan stämma för vilka summor som helst, finns något som kallas mål av mindre värde eller liknande som beskriver det där ganska bra.

Alltså, anta din ödmjukaste attityd du har när du ringer honom för om han anar den där känslan som du förmedlar i inlägg #3 ("...ser jag till att skapa ett så stort helvete jag bara kan för säljaren") så kommer han be dig fara och flyga och så slutar historien där sen. För honom.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Markus skrev:
2262261 Säljaren är ju skyldig att upplysa om fel som han känner till.
Med andra ord kan han säga att han inte kände till felen och be dig dra åt skogen.
Du kan så klart stämma honom i tingsrätt, men det känns inte så realistiskt. Tror dessutom att man inte kan stämma för vilka summor som helst, finns något som kallas mål av mindre värde eller liknande som beskriver det där ganska bra.

Alltså, anta din ödmjukaste attityd du har när du ringer honom för om han anar den där känslan som du förmedlar i inlägg #3 ("...ser jag till att skapa ett så stort helvete jag bara kan för säljaren") så kommer han be dig fara och flyga och så slutar historien där sen. För honom.

Står i konsumentköplagen "Fel som säljaren antas känna till och gissar att man kan klassa in mitt problem i ett fel som en ägare antas känna till.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
FreddaAbborre skrev:
2262313 Står i konsumentköplagen "Fel som säljaren antas känna till och gissar att man kan klassa in mitt problem i ett fel som en ägare antas känna till.

Du ska kolla i Köplagen, inte Konsumentköplagen. Om Köplagen inte beskriver det du letar efter är däremot Konsumentköplagen tillämpbar. Skillnaden är kort sagt att Köplagen används när näringsidkare gör affärer sinsemellan eller privatpersoner sinsemellan, och att Konsumentköplagen är mycket genreösare gente konsumenten då den står emot en näringsidkare. Köplagen är mer neutral.

/Proffskonsument

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Markus skrev:
2262322 Du ska kolla i Köplagen, inte Konsumentköplagen. Om Köplagen inte beskriver det du letar efter är däremot Konsumentköplagen tillämpbar. Skillnaden är kort sagt att Köplagen används när näringsidkare gör affärer sinsemellan eller privatpersoner sinsemellan, och att Konsumentköplagen är mycket genreösare gente konsumenten då den står emot en näringsidkare. Köplagen är mer neutral.

/Proffskonsument
Att sälja en hoj med fel ramnummer tror jag kommer att smälla högt i vilket rätt som helst, fast det är bara min egna gissning.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
FreddaAbborre skrev:
Det visar sig dock att den inte registrerad i det skicket med den ramen, något som säljaren INTE upplyste mig om. DVS, hojen är registrerad som en vanlig CB 900 f och inte som en Moto-martin hoj som det skulle.
Snacka med killen. Betalar han inte regbesiktningen så häver du köpet. Kör tillbaka till honom, parkera hojen där och kräv dina pengar tillbaka. Betalar han inte så vänder du dig till tingsrätten. Du vinner. Det finns gränser för undersökningsplikten.

Indirekt skada får du ingen ersättning för.

Last edited by a moderator:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Markus skrev:
2262322 Du ska kolla i Köplagen, inte Konsumentköplagen. Om Köplagen inte beskriver det du letar efter är däremot Konsumentköplagen tillämpbar. Skillnaden är kort sagt att Köplagen används när näringsidkare gör affärer sinsemellan eller privatpersoner sinsemellan, och att Konsumentköplagen är mycket genreösare gente konsumenten då den står emot en näringsidkare. Köplagen är mer neutral.

/Proffskonsument

Menade köplagen, eller den lag som textstycket som korvgubbe hänvisade till. http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=766&lngArticleId=307 och punkt två.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Läste genom kvittot en gång till nyss. Står INTE "i befintligt skick" utan "säljes i förevisat och godkänt skick". Dock INGET nämnt, varken i kvittot eller muntligt, om att den inte är godkänd i nuvarande skick.

Har även ringt SFRO ang. ombesiktning. För att kunna regga om den så behövs ett tillverkarintyg med all möjlig info om ramen. Reggningen kostar 2500.- för SFROs besiktning, 1450.- bullerprov och sedans Bilprovningens avgifter för regbes. (gissningsvis totalt ca 5-6 tusen kronor)

Last edited:

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Two stroke man skrev:
2262293 Man ska kunna byta en ram och bara registrera ett rambyte. Kolla upp med bilprovningen vad som gäller vid rambyte. Kanske nån här som vet mer om det.
Det är när man byter till en likadan ram. Om man byter till en annan ram med annan geometri så är det full SFRO-besiktning som gäller.

Danne_

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Hoj
Honda 900rr i nyskick
korvgubbe skrev:
2262116 Man kan visst kräva rätt mycket av säljaren även om man köper privat. "Befintligt skick" och annat trams är knappast någon universallösning för att kunna friskriva sig från allt ansvar.

Som säljare är man tvungen att upplysa om fel, brister och dyl som man bör känna till. Att hojen inte klarar en besiktning p.g.a. av en massa modifikationer skulle jag nog tro är rätt bra exempel på sådant.. Säljaren borde alltså ha meddelat att den inte besiktats i sin nuvarande utformning..

Jag borde hålla med dig och skulle gärna vilja göra det. Men det är tingsrätten som gäller i detta fallet i så fall.
Som köpare är det du som bör och måste kolla fel och brister. Du behöver nästan inte skriva i befintligt skick. För det är det som gäller i alla fall. Köparen har väldigt svårt att få köpet att gå tillbaka i detta fallet.
Säljaren kan ju även han säga att han inte viste något. Då står ord mot ord tyvärr. Han kan ju spela ovetandes om hojen t ex.
Synd om killen bara . Men det är läropengar tyvärr.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det är ju inte bara säljaren som har skyldigheter att upplysa om fel och brister utan du som köpare har en skyldighet att utföra en grundlig undersökning av det du ska köpa.

Om det är som vid köp av till exempel fastighet så har egentligen inte säljaren skyldighet att upplysa om brister som kan upptäckas vid en "fackmannamässig" inspektion av varan. Säljarens upplysningsskyldighet omfattar bara brister som han kände till och som du inte kunnat upptäcka vid en sådan undersökning av varan.

Du är ju till exempel skyldig att kontrollera att ett fordon inte är sålt av tidigare ägare med återtagsförbehåll och om krediten som ligger till grund för förbehållet inte är löst.

Det kan ju också vara värt att notera att Konsumentverkets rekommendationer inte är tvingande på något sätt för någon, vare sig konsumenter eller näringsidkare. Däremot brukar Tingsrätten gå på Konsumentverkets rekommendationer så det krävs att du går till Tingsrätt om han vägrar ersätta dig och även där kan det vara så att det egentligen varit du som borde ha upptäckt bristen i hojen.

Utan att på något sätt vara proffs på att köpa motorcyklar skulle jag tro att om du kan bevisa att du ställt frågan om hojen är registreringsbesiktigad med den coola ramen eller om den klara en kontrollbesiktining med den och han har svarat ja på den frågan så har du rätt till ersättning, annars blir det nog tungt.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
DR-Zätare skrev:
Utan att på något sätt vara proffs på att köpa motorcyklar skulle jag tro att om du kan bevisa att du ställt frågan om hojen är registreringsbesiktigad med den coola ramen eller om den klara en kontrollbesiktining med den och han har svarat ja på den frågan så har du rätt till ersättning, annars blir det nog tungt.
Tror inte jag. Han köpte ju en inregistrerad motorcykel.

"Om varan avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket eller i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, är varan att anse som felaktig."

"2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta."

Läs mer på: http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19900931.HTM#P17S2 paragraferna 17-19.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
DR-Zätare skrev:
2263790 Det är ju inte bara säljaren som har skyldigheter att upplysa om fel och brister utan du som köpare har en skyldighet att utföra en grundlig undersökning av det du ska köpa.

Om det är som vid köp av till exempel fastighet så har egentligen inte säljaren skyldighet att upplysa om brister som kan upptäckas vid en "fackmannamässig" inspektion av varan. Säljarens upplysningsskyldighet omfattar bara brister som han kände till och som du inte kunnat upptäcka vid en sådan undersökning av varan.

Du är ju till exempel skyldig att kontrollera att ett fordon inte är sålt av tidigare ägare med återtagsförbehåll och om krediten som ligger till grund för förbehållet inte är löst.

Det kan ju också vara värt att notera att Konsumentverkets rekommendationer inte är tvingande på något sätt för någon, vare sig konsumenter eller näringsidkare. Däremot brukar Tingsrätten gå på Konsumentverkets rekommendationer så det krävs att du går till Tingsrätt om han vägrar ersätta dig och även där kan det vara så att det egentligen varit du som borde ha upptäckt bristen i hojen.

Vet att jag ställde frågan "Är det något mer jag bör veta?" efter att han påpeka några små saker om hojen it self. Han svara bara att jag skulle fetta av bromsskivorna men annars skulle det inte vara några problem med besiktning.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
FreddaAbborre skrev:
2263878 Vet att jag ställde frågan "Är det något mer jag bör veta?" efter att han påpeka några små saker om hojen it self. Han svara bara att jag skulle fetta av bromsskivorna men annars skulle det inte vara några problem med besiktning.

Nyckelordet är bevisa. Vad du faktiskt har frågat och vad han faktiskt har svarat spelar egentligen ingen roll så länge du inte kan bevisa det genom till exempel något ni skrivit, inspelat på band osv.

Bingo skrev:
2263869 Tror inte jag. Han köpte ju en inregistrerad motorcykel.

"Om varan avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket eller i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, är varan att anse som felaktig."

"2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta."

Läs mer på: http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19900931.HTM#P17S2 paragraferna 17-19.

Min personliga uppfattning i fall som detta är att vad som står i lagtexten är egentligen ganska oväsentligt, det är tolkningarna och tillämpningen som är intressant. Ska du ta reda på rättsläget i fall som detta är det nog tyvärr praxis som gäller om du ska kunna läsa dig till ett svar. Det finns förmodligen rättsfall att läsa där någon köpt en bil som inte klarat kontrollbesiktningen efter köpet pga rost, felaktiga avgasvärden eller liknande och där rättsläget i förmodligen redogörs för. Men det är som sagt min personliga uppfattning.

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Hur du vill lösa det är naturligtvis upp till dig, men du vinner absolut i rätten.
Som exempel köpte en kompis till mig en gammal porsche 911 när bilen sedan visades för ytterligare en kompis med större kunskaper så visade det sig att motorn var utbytt från en insprutningsmodell till en med förgasare och även mindre effekt än originalet.
Säljaren blev ålagd att betala motorbyte 70.000kr + rättegångskostnader.
Det blen en dyr affär då bilen inte kostade mer än 85.000kr

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...