Lurad vid hoj-köp.

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
I ett inlägg av korvgubbe står följande som verkar vara kopierat ur en lagtext.

"Även om varan kan anses felaktig så får du inte som köpare åberopa fel som du måste antas ha känt till vid köpet. Om säljaren till exempel har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det, kan du inte klaga på sådana fel som du borde ha upptäckt vid undersökningen. "

Fri tolkning av ovanstående citat får jag till att om köparen på tittat på, i detta fall en hoj, och sedan ansett sig undersökt den tillräckligt för ett köp så är saken klar. Köparen borde nästan ha börjat undersökningen med att kolla vem som säljer hojen och om den inte är stulen, har rätt reg.nr, ramnummer mm.
Att köparen inte kollar pappren på hojen utan köper den ändå, vad ska man säga om det.

Att sen ett entusiastfordon inte är reggat i sitt nuvarande skick är väl mer regel än undantag. Vilken hoj har inte slipon, PC, miniblinkers mm som omöjliggör en besiktning.

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
2-taktere
Ett tips är,,om det går innan besiktningen, att få hojen "ursprungskontrollerat" då det inte är nån standard-hoj, så lär Bes. inte ha några data på den,,och då kan det ta tid,,
Ibland på Bikepoint i Borås kunde vi få vänta på pappren från Stockholm ang. ursprungskontroll upp till 6 månader!! Suck,,och kunden stod och väntade på sin hoj,,
Om det kan vara nån hjälp,,;-)
Hälsar Frostie.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Westfield skrev:
2264272 Hur du vill lösa det är naturligtvis upp till dig, men du vinner absolut i rätten.
Som exempel köpte en kompis till mig en gammal porsche 911 när bilen sedan visades för ytterligare en kompis med större kunskaper så visade det sig att motorn var utbytt från en insprutningsmodell till en med förgasare och även mindre effekt än originalet.
Säljaren blev ålagd att betala motorbyte 70.000kr + rättegångskostnader.
Det blen en dyr affär då bilen inte kostade mer än 85.000kr

Det talar helt klart till fördel för killen som köpt hojen i denna tråd men å andra sidan så skiljer sig situationen lite eftersom han som sålde bilen inte berättade att motorn var bytt, i detta fall vet ju bägge att ramen är bytt.

För att fallen skulle vara liknande så skulle killen som sålde bilen berättat att motorn var bytt men att bilen sedan blivit underkänd vid kontrollbesiktning på grund av motorbytet, till exempel med felaktiga avgasvärden.

Men sådana där fall talar helt klart till fördel för killen som köpt hojen eftersom det verkar som att köparens undersökningsplikt är ganska begränsad i fall som detta.

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
Rätta mig om jag har fel nu, men allt hänger väl på vad säljaren kan "antas" ha vetat om hojen ifråga..Han behöver ju bara spela dum och hävda att han inte visste att hojen inte var reggad med motomartin prylarna.Kan han dessutom påvisa att cykeln blivit godkännd vid en kontrollbesiktning (OBS!! ej regbesiktning!) med mm grejorna monterade så är det väl ganska kört..Detta är ju absolut ingen omöjlighet, då jag tvivlar på att speciellt många besiktningsmän ser sklillnad på en mm ram och en CB 900 orginal.Dom kanske ser att nånting är annorlunda, men för att kunna förelägga om en regbesiktning måste dom ju va helt säkra.. Sad but true... :huvet

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
TLS skrev:
2264304 I ett inlägg av korvgubbe står följande som verkar vara kopierat ur en lagtext.

"Även om varan kan anses felaktig så får du inte som köpare åberopa fel som du måste antas ha känt till vid köpet. Om säljaren till exempel har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det, kan du inte klaga på sådana fel som du borde ha upptäckt vid undersökningen. "

Fri tolkning av ovanstående citat får jag till att om köparen på tittat på, i detta fall en hoj, och sedan ansett sig undersökt den tillräckligt för ett köp så är saken klar. Köparen borde nästan ha börjat undersökningen med att kolla vem som säljer hojen och om den inte är stulen, har rätt reg.nr, ramnummer mm.
Att köparen inte kollar pappren på hojen utan köper den ändå, vad ska man säga om det.

Att sen ett entusiastfordon inte är reggat i sitt nuvarande skick är väl mer regel än undantag. Vilken hoj har inte slipon, PC, miniblinkers mm som omöjliggör en besiktning.

Jag tittade noggrant igenom hojen, men vad ska man säga när ramnummer stämmer med de ramnummer som står i papprena (att de sen tillhör en orginal CB900f och inte CB900 Moto-Martin misstänker man (jag?!) inte.)

Den liknelse du nämner med entusiastfordon känns lite understated.

Lx3 skrev:
2264759 Rätta mig om jag har fel nu, men allt hänger väl på vad säljaren kan "antas" ha vetat om hojen ifråga..Han behöver ju bara spela dum och hävda att han inte visste att hojen inte var reggad med motomartin prylarna.Kan han dessutom påvisa att cykeln blivit godkännd vid en kontrollbesiktning (OBS!! ej regbesiktning!) med mm grejorna monterade så är det väl ganska kört..Detta är ju absolut ingen omöjlighet, då jag tvivlar på att speciellt många besiktningsmän ser sklillnad på en mm ram och en CB 900 orginal.Dom kanske ser att nånting är annorlunda, men för att kunna förelägga om en regbesiktning måste dom ju va helt säkra.. Sad but true... :huvet

Han var inte ägare då den passerade sista godkända besiktning (hösten 97). Visst kan han spela dum, men att hojen inte är godkänd med den ram som sitter på tolkar jag som en sak som en ägare antas känna till.

turbobiker44 skrev:
2264314 Ett tips är,,om det går innan besiktningen, att få hojen "ursprungskontrollerat" då det inte är nån standard-hoj, så lär Bes. inte ha några data på den,,och då kan det ta tid,,
Ibland på Bikepoint i Borås kunde vi få vänta på pappren från Stockholm ang. ursprungskontroll upp till 6 månader!! Suck,,och kunden stod och väntade på sin hoj,,
Om det kan vara nån hjälp,,;-)
Hälsar Frostie.

Besiktade hojen igår.

Efter snack med SHs egen MM guru biker66 så får jag reda på att ramnumret ska sitta på vänster sida.
Slipar bort all lack och spackel (!) som sitter där och där finns inte ett dugg.
Ursprungskontroll blir därför svår.

DR-Zätare skrev:
2264104 Nyckelordet är bevisa. Vad du faktiskt har frågat och vad han faktiskt har svarat spelar egentligen ingen roll så länge du inte kan bevisa det genom till exempel något ni skrivit, inspelat på band osv.

Min personliga uppfattning i fall som detta är att vad som står i lagtexten är egentligen ganska oväsentligt, det är tolkningarna och tillämpningen som är intressant. Ska du ta reda på rättsläget i fall som detta är det nog tyvärr praxis som gäller om du ska kunna läsa dig till ett svar. Det finns förmodligen rättsfall att läsa där någon köpt en bil som inte klarat kontrollbesiktningen efter köpet pga rost, felaktiga avgasvärden eller liknande och där rättsläget i förmodligen redogörs för. Men det är som sagt min personliga uppfattning.

Inget är som sagt nämn om att hojen inte är godkänd i skicket den står i nu pga att ramen/svingen är fel.
Iom att det är en sådan stor sak borde säljaren ha skrivit med det på kvittot för att få sin egen rygg fri.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
vilken soppa du hamnat i fredda.
ah ring konsument tjosan o fråga vad dom tycker först.
sen ringer du gubben när du fått lite fakta o info, försök kläma han på stålars eller ett återköp.
enda rätta.
"hota" annars med o ta de vidare..
för du bara måste få rätt :3freak
om han säger att den vart reggad o bes med dessa grejer tro man ju på han..
han sa väl de typ?

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
ozeo skrev:
2265661 vilken soppa du hamnat i fredda.
ah ring konsument tjosan o fråga vad dom tycker först.
sen ringer du gubben när du fått lite fakta o info, försök kläma han på stålars eller ett återköp.
enda rätta.
"hota" annars med o ta de vidare..
för du bara måste få rätt :3freak
om han säger att den vart reggad o bes med dessa grejer tro man ju på han..
han sa väl de typ?

Ska ringa han nu för att se vad han säger. Har mailat konsumentrådgivare så ska kolla med säljaren först.

Han sa aldrig att den var reggad eller att den var besiktad. Att den reggad är något man förutsätter när man köper hoj/bil om det inte står annat i annonsen eller att han säger något annat.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ringde säljaren nyss och då kommer det fram att man han tyckte att man inte skulle göra en regbes på den då de kollar upp den för mycket, utan gröa en vanlig bes och hoppas att de inte ser skillnad på en orginal CB900 och en MM... Sa då att det inte var något han sa när jag köpte den. Då vart han tyst. Han tyckte att jag skulle regga den som "egenbyggd"... Han skulle kolla upp en sak och sedan skulle vi höras.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Det hela låter jävligt skumt.. Det finns väl register över MM hojarna. Matcha regnummer och motornummer.

Min gissning är att hojens nummer inte överenstämmer med ram och motor.

Det låter mycket troligt att det är en stulen MM med cb900 papper. Har då inte den förra killen ryggen fri så ligger han illa till nu..

Hur som så har han ju beskrivit något och sålt något annat. Jag skulle kunna tro att du ganska lätt kan häva köpet. Om inte annat finns det inte en chans att han vinner i någon form at rättslig prövning.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
FreddaAbborre skrev:
2266091 Ringde säljaren nyss och då kommer det fram att man han tyckte att man inte skulle göra en regbes på den då de kollar upp den för mycket, utan gröa en vanlig bes och hoppas att de inte ser skillnad på en orginal CB900 och en MM... Sa då att det inte var något han sa när jag köpte den. Då vart han tyst. Han tyckte att jag skulle regga den som "egenbyggd"... Han skulle kolla upp en sak och sedan skulle vi höras.

han hör nog inte av sig..
tyckte du skulle skita o regga den :3freak

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
ozeo skrev:
2266261 han hör nog inte av sig..
tyckte du skulle skita o regga den :3freak

Han har inte hört det sista av mig iaf. Den saken är säker.

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Grymt trist historia.

Mycket hänger ju på säljaren just nu.

Är han schysst så häver han köpet eller betalar kostnaderna för att tråckla hojen genom besiktningen på ett korrekt sätt.

Är han mindre nogräknad (vilket man lätt får uppfattningen av) så slår han dövörat till.

Pengarna som du gav för hojen hade ju varit helt okej för en halvfräsch MM.

Klart mindre okej för resterna av en CB900 Boldór inproppade i en MM-ram utan papper som dessutom fått sitt riktiga ramnummer bortslipat och ersatt med Boldór:ens gamla ramnummer. :(

Dessutom så blir inte hojen nånsin en "äkta" MM, även om du får den genom regbesiktningen, dvs den blir reggad som ombyggt amatörbyggt fordon istället, något som naturligtvis påverkar värdet när du ska sälja.

Att hitta rätt på de riktiga papprena från MM-ramen är troligen svårt, men värt ett försök iaf. Om ramnumret är bortslipat kan det gå att "röntga" stället där det suttit och på så sätt få fram det.

Troligen kommer ju dock ramen från en stulen/importerad eller kraschad/skrotad hoj och då finns inga papper kvar.

Om den gamla Boldór-ramen hade funnits med hade ju iaf hojen gått att besikta. :(

Vart den har tagit vägen vet troligen någon av de tidigare ägarna, men att någon skulle ha den kvar är kanske inte så troligt.....

Huga, så deppigt detta blev.
Håller tummarna för att det löser sig på ett någorlunda bra sätt till slut :tummenupp

Mvh
Danne

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
DM skrev:
2266516 Grymt trist historia.

Mycket hänger ju på säljaren just nu.

Är han schysst så häver han köpet eller betalar kostnaderna för att tråckla hojen genom besiktningen på ett korrekt sätt.

Är han mindre nogräknad (vilket man lätt får uppfattningen av) så slår han dövörat till.

Pengarna som du gav för hojen hade ju varit helt okej för en halvfräsch MM.

Klart mindre okej för resterna av en CB900 Boldór inproppade i en MM-ram utan papper som dessutom fått sitt riktiga ramnummer bortslipat och ersatt med Boldór:ens gamla ramnummer. :(

Dessutom så blir inte hojen nånsin en "äkta" MM, även om du får den genom regbesiktningen, dvs den blir reggad som ombyggt amatörbyggt fordon istället, något som naturligtvis påverkar värdet när du ska sälja.

Att hitta rätt på de riktiga papprena från MM-ramen är troligen svårt, men värt ett försök iaf. Om ramnumret är bortslipat kan det gå att "röntga" stället där det suttit och på så sätt få fram det.

Troligen kommer ju dock ramen från en stulen/importerad eller kraschad/skrotad hoj och då finns inga papper kvar.

Om den gamla Boldór-ramen hade funnits med hade ju iaf hojen gått att besikta. :(

Vart den har tagit vägen vet troligen någon av de tidigare ägarna, men att någon skulle ha den kvar är kanske inte så troligt.....

Huga, så deppigt detta blev.
Håller tummarna för att det löser sig på ett någorlunda bra sätt till slut :tummenupp

Mvh
Danne

Känns rätt segt nu...

Hur går man tillväga för att röntga ramen?
Om man nu får fram ramnummer och det visar sig att den är stulen, vad händer då?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
FreddaAbborre skrev:
2272109 Känns rätt segt nu...

Hur går man tillväga för att röntga ramen?
Om man nu får fram ramnummer och det visar sig att den är stulen, vad händer då?
Häv köpet. Gryttla inte ner dig i skiten nåt mer.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Bingo skrev:
2272805 Häv köpet. Gryttla inte ner dig i skiten nåt mer.

Ringer han i morn och ger han två alternativ. Ge mig alla papper så jag kan få in den som en äkta Martin och betala vad det kostar eller pengarna tillbaka.

mikee

living on the red line
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
honda cbr 954rr-02 och audi a4 96 chippad 1,8t me lull lull
korvgubbe skrev:
2262116 Man kan visst kräva rätt mycket av säljaren även om man köper privat. "Befintligt skick" och annat trams är knappast någon universallösning för att kunna friskriva sig från allt ansvar.

Som säljare är man tvungen att upplysa om fel, brister och dyl som man bör känna till. Att hojen inte klarar en besiktning p.g.a. av en massa modifikationer skulle jag nog tro är rätt bra exempel på sådant.. Säljaren borde alltså ha meddelat att den inte besiktats i sin nuvarande utformning..
tyvärr e det inte så någe mer, det e lika stort om inte större ansvar hos köparen idag.kollar alltid själv att hojen e det den ska vara o inte förföljs av skulder o dylikt.köparens ansvar.antagligen för att det finns ett antal "seriösa säljare som upplyser om brister".NOT

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
LCF skrev:
2336153 Hur har det gått?

Har vart utomlands och ringde han i förrgår. Han sa på nytt att han inte hade några pengar och att han tyckte sig ha gjort tillräckligt. Gav han till på fredag att fixa pengar och låta köpet gå tillbaka innan jag går vidare. Han sa ok, och sa lycka till. Mao, bad han mig dra åt helvete.

Vet inte om jag nämnt det tidigare, men hojen stod på hans farsa och när jag fråga vad det berodde på så var det för att han hade för mycket fordon och att "de" skulle bli misstänksamma annars.

Så, hur ska jag gå vidare nu på fredag. Folk i bekantskapskretsen har tipsat om allt från att knäcka knäskålar till att trycka in trästickor i alla hans lås (kostar honom en massa pengar att byta). Är dock för den lite mildare versonen, men helst ser jag att allt går rätt till.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
FreddaAbborre skrev:
2363365Så, hur ska jag gå vidare nu på fredag. Folk i bekantskapskretsen har tipsat om allt från att knäcka knäskålar till att trycka in trästickor i alla hans lås (kostar honom en massa pengar att byta). Är dock för den lite mildare versonen, men helst ser jag att allt går rätt till.
Skulle jag själv hamna i en liknande situation så skulle jag, med hjälp av någon som arbetar med såna här frågor, kolla upp alla alla lagar och regler som jag kan hitta kring detta. Att försöka hämnas ger dig inte pengarna tillbaka, utan resulterar troligen i att du själv förlorar mer istället.
Gå helt enligt regelboken tills det tar stopp, först då kan du fundera på alternativa lösningar.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...