lustgassystem till en tzr 125:a? :D

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Mayer skrev:
2489630 Jag kan inte säga mer än att på de två-tre hojarna som jag har sett köra med denna metoden har inget sprängts, tyvärr såg jag bara dessa hojar köra en dag på strippen och kan därför inte uttala mig om eventuellt slitage eller hur ofta de använder lustgasen. När det gäller att få tag i lustgaspatroner som passar så vet jag inte var du bor men här i Gbg så kan de köpas i 10- och 100-pack på en affär som heter Bodega...(http://www.bodega.se) ett 10-pack kostar runt 20 spänn har jag för mig.:tummenupp

Ps. du skulle ju även kunna överväga att läsa och fundera på om inte de mest kunniga angående lustgas i denna tråden kanske verkligen har något klokt att säga:tungan...Ds.

heh, ett gott råd kanske men iallafall...:rolleyes: det skulle bara vara så kul och kaxigt med en lustgashojj...:rolleyes: sen så vill jag ju inte ha en hojj som ständigt matar lustgas och som ger effektöknbing konstant, jag vill bara ha tillgång till en liten boost när jag känner mig på sånt humör liksom:tungan
vi får se vad jag gör, jag har ju trots allt två hojjar så... ;)
förresten, var på sidan fanns lustgaspatronerna?:va hittade inte...

tack för alla tips, jag läser, begrundar och beslutar när tiden är mogen!:D
 
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
tzr snubben skrev:
2483887 170 cc kit finns ju annars att köpa jag tror att det räcker faktiskt. annars kan du ju sätta en turbo på den. Yamaha center i gbg har en turbotrimmad tzr tror dom klämde ur 55 bakhjuls häst på den vid 1 bars tryck. Någon kan ju rätta mig om jag har fel
Gick att läsa om en turbomatad TZR här på forumet för längesen där de fick ut 70hk innan kopplingen rasade samman.
 

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
bushido skrev:
2489750 heh, ett gott råd kanske men iallafall...:rolleyes: det skulle bara vara så kul och kaxigt med en lustgashojj...:rolleyes: sen så vill jag ju inte ha en hojj som ständigt matar lustgas och som ger effektöknbing konstant, jag vill bara ha tillgång till en liten boost när jag känner mig på sånt humör liksom:tungan
vi får se vad jag gör, jag har ju trots allt två hojjar så... ;)
förresten, var på sidan fanns lustgaspatronerna?:va hittade inte...

tack för alla tips, jag läser, begrundar och beslutar när tiden är mogen!:D
hehe, okej. Nej lustgaspatronerna finns inte med på deras hemsida de lägger inte upp några produkter där men ring dem och snacka om att skicka med post, det är ju värt 20 spänn så har du hemma, i värsta fall kan du alltid sticka hål på dem med en ballong över mynningen och suga in så får DU en liten rush...haha:yoparty
// Mayer
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Mayer skrev:
2490529 hehe, okej. Nej lustgaspatronerna finns inte med på deras hemsida de lägger inte upp några produkter där men ring dem och snacka om att skicka med post, det är ju värt 20 spänn så har du hemma, i värsta fall kan du alltid sticka hål på dem med en ballong över mynningen och suga in så får DU en liten rush...haha:yoparty
// Mayer

ja, jag får väl göra det ;)
sen en liten grej bara... det du sa om en soda-streamer... man ska väl inte tejpa dit hela jäkla maskinen på hojjen eller?? ska man plocka ut nåt och använda det eller hur gör man? vart ska man sen leda gasen och hur? luftburken? förgasaren?
 

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
bushido skrev:
2490901 ja, jag får väl göra det ;)
sen en liten grej bara... det du sa om en soda-streamer... man ska väl inte tejpa dit hela jäkla maskinen på hojjen eller?? ska man plocka ut nåt och använda det eller hur gör man? vart ska man sen leda gasen och hur? luftburken? förgasaren?
Nej inte hela maskinen men det finns nån tub i som man kan sätta patronen i, jag kan inte dem innan och utan så jag vet inte riktigt. Sen hur du vill leda gasen är väl efter hur hojen ser ut, de som jag såg hade bara dragit en vanlig slang från tuben och lagt på förgasarn där luftfiltret skall sitta (alltså körde de utan luftfilter) men du kan ju annars lägga slangen där luften skall in i luftfiltret om du lyckas utan att täppa igen helt för då kommer den nog inte att gå så bra...:tungan
 

a_xc

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
ZX-6R
Mayer skrev:
2485014 Gör så här:

Köp en soda-streamer-tub och fäst någon stans nära växelpetaren eller bromspedalen (helst med silvertejp för några extra hk), dra en slang från soda streamern till luftinsuget på fuggen (Du får inte fästa den, lägg bara på den och hoppas att den ligger kvar när du kör i 300 på slangen). Sätt i en lustgaspatron istället för kolsyrepatron i soda-streamern (finns att köpa på olika små skumma affärer i gbg i alla fall). Sen är du good to go, när porschen drar upp bredvid dig och tokvarvar så drar du full gas och trycker till knappen på sodastreamern med foten (luta dig framåt för säkerhets skull) så skall du se att han inte har ett skit att sätta emot!:yoparty


hahahaha lol
 

Kocken

shit fan va knas!
Gick med
2 Oct 2004
Ort
uppsala
Hoj
daytona
det är såna patroner som är till för gräddsifoner som du ska ha, har provat att dra i mig lite en gång man blir lite snurrig i nån minut bara:tummenupp

snodde en gräddsifon från jobbet när man var ung och dum, och hade planer på ett trimma min gamla audi 80 med den:näsblod :D
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Bonne skrev:
2491641 Varför kör du TZR från början om du bara vill ha status? :)

för att jag inte får köra större hojjar ännu och för att tzr:en var den lätta mc som jag tyckte var tuffast:D

Mayer skrev:
2491620 Nej inte hela maskinen men det finns nån tub i som man kan sätta patronen i, jag kan inte dem innan och utan så jag vet inte riktigt. Sen hur du vill leda gasen är väl efter hur hojen ser ut, de som jag såg hade bara dragit en vanlig slang från tuben och lagt på förgasarn där luftfiltret skall sitta (alltså körde de utan luftfilter) men du kan ju annars lägga slangen där luften skall in i luftfiltret om du lyckas utan att täppa igen helt för då kommer den nog inte att gå så bra...:tungan

ok, jag ska nog prova det! tack!:D

Kocken skrev:
2491648 det är såna patroner som är till för gräddsifoner som du ska ha, har provat att dra i mig lite en gång man blir lite snurrig i nån minut bara:tummenupp

snodde en gräddsifon från jobbet när man var ung och dum, och hade planer på ett trimma min gamla audi 80 med den:näsblod :D

jo, jag har sett det... fanns nån hemsida för öl- och vinsatser som sålde såna :D varför ska det vara lustgas i sånt? och vad är en gräddsifon?
 

Kocken

shit fan va knas!
Gick med
2 Oct 2004
Ort
uppsala
Hoj
daytona
jo, jag har sett det... fanns nån hemsida för öl- och vinsatser som sålde såna :D varför ska det vara lustgas i sånt? och vad är en gräddsifon?[/QUOTE]



En gräddsifon är en behållare som man häller grädde i och sedan skruvar på en lustgaspatron, sen kommer grädden ut vispad och klar:tummenupp lustgas bör det vara för annars blir grädden kolsyrad:näsblod inte så gott kanske.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kocken skrev:
2492190
En gräddsifon är en behållare som man häller grädde i och sedan skruvar på en lustgaspatron, sen kommer grädden ut vispad och klar:tummenupp lustgas bör det vara för annars blir grädden kolsyrad:näsblod inte så gott kanske.

ok, då fattar jag:tummenupp
vad är det med lustgas som gör att motorn reagerar som den gör?:va
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Lustgasen för med sig massor med extra syre, därav att du måste tillföra extra bensin annars går cykeln extremt snålt....
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Thyg0d skrev:
2492388 Lustgasen för med sig massor med extra syre, därav att du måste tillföra extra bensin annars går cykeln extremt snålt....

ok, så jag vinner inget på att bara leda in lustgas i luftburken? :(
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
bushido skrev:
2492404 ok, så jag vinner inget på att bara leda in lustgas i luftburken? :(
Visst vinner du på det... Den kemiska formeln för lustgas är ju N2O
Det vill säga två kväveatomer tar med sig en syreatom..
Lustgasen är alltså syre på burk.. Grovt förenklat..
Alla turbosar, kompressorer och lustgas kit har en sak gemensamt..
Trycka in så mycket syreatomer som möjligt... Ju mer syreatomer
desto mer soppa kan du stoppa i motorn och ändå får en bra förbränning.
d.v.s en mycket större explosion som driver kolven neråt hårdare och fortare..
Kall luft har en högre densitet, d.v.s. innehåller mer syreatomer per kubik..
Därför går din cykel/bil/moppe/gräsklippare bättre en kylig vårmorgon
än den gör när det är 35 grader mitt i sommaren...
Nyare bilar med datorstyrning läser av luftflödet in i motorn, pumpar in en mängd soppa enligt en tabell som finns lagrad och sen mäter den hur mycket oförbränd soppa som kommer ut, kommer det ut för mycket justerar den ner soppan som kommer in i motorn och tvärtom...

Men som sagt var... lustgas gör att du måste ha mycket mer soppa
blandningsförhållandet ska vara 5:1 om jag inte missminner mig..
Problemet är ju att du får ett enda försök.. .Gör du fel så är det bara att
kasta och börja om med en ny motor... Risken att du gör fel, skitstor...
Ursäkta om det låter fel/taskigt men du kan inte ens grunderna för att
lustgasa en motor, än mindre en fugge motor så chansen att du får det
att funka är pissliten...

Jag föreslår att du spenderar en anselig tid på Internet och läser på vad som gäller... ställ gärna frågor på amerikanska bilforum om det är något du inte fattar, dom brukar vara riktigt sjyssta och hjälpa till... Och sen söka så mycket info och erfarenhet du kan... Sen när du läst allt detta och sett alla bilder på sprängda V8:eek:r och hus med för den delen och fortfarande känner att du vill chansa... Då tycker jag definitivt att du ska göra det...
Men det är fortfarande inget jag rekommenderar såvida du inte har 5-10 motorer som ligger...

//Per

bushido skrev:
2492437 hur matar man in mer bensin?:D
Okay... Jag är tvungen...
Fattar du?? Dina idéer är kul men du har inte ens en grund av tändstickor att
stå på...
Jag har trimmat bilar i 15 år... Jag VET vad saker och ting innebär...
Du var ju knappt född när jag började kom jag precis på... :hihi

Lägg ner idéerna för nu...
Lär dig hur en motor funkar
Lär dig hur de olika delarna i motorn funkar
Lär dig grundläggande lustgas teorier
Lär dig som om ditt liv hängde på det...
För helt seriöst... Det gör det... knäpper du motorn i 130-140
då behöver du inte oroa dig... Då blir du inte äldre...
Allt för att du ville tjäna .5 sec på 402 meter eller ännu värre
impa på polarna... Är det värt ditt liv för att vara häftig i 2 sekunder???
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Thyg0d skrev:
2492446Är det värt ditt liv för att vara häftig i 2 sekunder???

självklart är det inte värt mitt liv, det är därför jag bara bad om instruktioner för nåt litet som ger mer status än effekt:D som tillexempel en lustgasboost från gräddsifonspatroner;)
men du menar alltså att det inte funkar?
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Mer status?? Med en gräddsifon inknökad på hojjen??
Tillåt mig asgarva...
Bilden framför mina ögon är ju inte direkt stautshöjande.:D

Visst kan det ge en effekt ökning på nån häst men seriöst...
Tänk nu med mer än "han som vill gärna"...
Vill du ha status? Lär dig köra bra istället, gör något av dig själv...
Smacka på din gräddsifon :)hihi) och spela balla allan i alla två sekunder
som motorn håller och sen kan du ju, förhoppningsvis, gå hem ledandes hojjen...
tvivlar på att du får dyngmycket status av polarna då...
Jag vet att status är skiiitcoolt i din ålder och skitviktigt just nu...
Men ingen blir nog så utskrattad som han som försöker spela häftig och
"kålla vaaajaaaahaaaaar"sandlådementalitet och sen misslyckas fatalt...

Så lär dig du köra hojjen på ett vettigt sätt och spela häftig för att du har en överhuvudtaget medans dina polare puttrar runt på morsans cykel eller en EU moppe...

EDIT: Just ja, glömde, förstår inte varför du ska lustgas mata en hoj...
Du kan ju ändå inte dra på lustgasen i kurvorna och köra skitfort raktfram
är ju inte någon konst så länge vi pratar moderata hastigheter på upp till 250 km/h... Jag håller fortfarande på att ta båge kort och jag har varit uppe i 250 med min hoj... På en flygraka... Och det var banne mig inte ens svårt...
Och kul, det vete fan...
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Thyg0d skrev:
2492483Jag håller fortfarande på att ta båge kort och jag har varit uppe i 250 med min hoj... På en flygraka... Och det var banne mig inte ens svårt...
Och kul, det vete fan...

nej, men det är svårare med en 125:a med toppfart på 170 blås... men ok, skit i allt vad status eller dumheter heter, skulle en lustgasboost från gräddsifoner rakt in i luftburken ge nån effekt? om än liten?
 
Nyheter
BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Top