Lycklig av pengar?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vill man lära känna sådana tjejer ?

Hell Ya! Vilken jävla resa :yoparty
Att de sen inte klarar av att byta en glödlampa, so what, det kan man betala nån annan för att göra.

Är man fattig för man nöja sig med en som kan lite om mycket. Är man rik kan man välja många som kan mycket om lite. Go figure :Bugar :proffs

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Är man uppvuxen i en religiös familj är man van att hitta på enkla lösningar på svåra problem. Däri ligger svaret. - "Får jag pengar blir jag lycklig."

• Gilla
Reaktioner: R2

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
På ett sätt skulle jag väl bli lyckligare om jag hade mycket pengar. Jag skulle kunna åka ut och resa och se saker jag förmodligen aldrig kommer att se pga av ekonomin.

Köpa den där bilen jag vill ha.
Köpa en sporthoj, en motard och en glidare.
Kunna köpa det där jag vill ha.

På ett sätt tror jag inte det skulle göra mig lyckligare. Men det beror också på hur mycket pengar man har. Säg att jag hade 1 miljard, då skulle man nog bara vara en jävla plåga och förmodligen sitta och dricka skumpa med andra fjollor uppe i sthlm.

Men säg att man hade 30-50 miljoner, då kan man unna sig där där resan när man vill, kunna ta ledigt från jobber istort sett när man vill. Unna familjen en resa eller ett hus utomlands.

See my point.

och sen vill frugan ta ut skilsmässa och ta huset,barnen och hälften av förmögenheten + ev din båge för att såra dej som mest:gnissla

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
"Money can't buy happiness, but it's hard to be happy when you're starving" -Vare nån som sade nån gång.

Jag tror inte man blir lycklig av pengar, men det underlättar nog. För att faktiskt vara lycklig krävs så mycket mer.

T.ex. Så har jag hellre ett taskigt betalt jobb som jag trivs på, än ett bättre betalt jobb som drkiver mig till vansinne.

Edit: Därför är jag arbetslös... :näsblod Och små deprimerad... :tummenupp

Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Person 6: Svensk man 32 år, Tagit gymnasieexamen, svensk oreligös uppväxt.
Svarade: JA

En bra ekonomi gör livet lättare genom att minska/utesluta perioder där brist av pengar skapar panik, ångest, nervositet, tidskrävande engagemang samt tvång att göra besparingar som påverkar andra saker negativt. Detta lever väldigt många med, utan att själv kunna påverka eller förändra sin situation.

Lever man ett "normalt" liv med en fast bra ekonomi så lever man ett "lyckligt" liv i någon annans ögon sett, även om man inte ser det så själv. Varför man inte ser det så själv är för att människan blir aldrig nöjd, man vill alltid ha mer eller något som någon annan har.

Jag är lycklig så länge jag slipper problem, pengar löser problem!

Ps. varför blanda in kärlek när frågan handlar om pengar?

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Hellre rik och singel än gift och fattig.
Så ja, pengar gör mig lycklig.

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
Pengar hade inte gjort mig lyckligare, men mina kompisar hade blivit betydligt olyckligare...

Så relativt sett hade jag blivit lycklig. :tummenupp

/S

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
En persons syn på pengar och lycka präglas nog tidigt i livet. Finns ingen enkel förklaring eller rätt svar på den här frågan. Personligen tror jag inte man blir lyckligare av pengar, men som någon annan varit inne på kan det underlätta ens vardags problem något ifall man har en liten buffert att ta av när utgifterna är höga.

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Ps. varför blanda in kärlek när frågan handlar om pengar?

Tråden handlar om lycka, och om man kan få det av pengar.

Vad som är lycka är ju högst subjektivt, men många definerar och associerar lycka i första hand med ett känslomässigt plan, inte materialistiskt.
Pengar kan lösa/underlätta väldigt mycket.
Men om man har dåliga (eller inga) relationer med vänner/familj/partner så är pengar en klen tröst.

Mr_Turbo

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2004
Hoj
Suzuki sv1000
Klart som fan att man blir lyckligare av pengar, då får man ju helt andra val.

Behöver inte jobba om man inte vill, köp vilken bil+hoj du vill osv förklara hur det skulle göra dig olycklig...

s9d8as0vjk

Guest
Vad tror ni man blir lyckligast av:
1. Vara stenrik och bli fattiglapp
2. Vara fattiglapp och bli stenrik
3. Vara fattig hela tiden
4. Vara rik hela tiden

Jag tror på nummer 2 stenhårt. För att man ska uppskatta pengar till fullo så bör man nog fått smaka på att vara fattig från början. Lite som ursprungsposten antyder.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
I alla fall i Pakistan och i många afrikanska länder kan man köpa sig en fin fru, från en fin och hedervärd familj med fina anor.

Detta i sin tur genererar en plats högt upp i samhällets hierarki, med makt och förmåner som följd.

Så mitt svar blir nog att ja, i vissa länder med viss kultur så är svaret JA, medan vi i västvärlden och i andra civiliserade samhällen där pengar spelar en underordnad betydelse i hur långt upp på karriärstegen man kan klättra anser att svaret på frågan är NEJ.
Så det fungerar inte alls så i Sverige? Det blir inte lättare att kroka en skönhet från en fin familj om man viftar med ett VISA Infinite och går klädd i en skräddarsydd kostym än om man har ett uttagskort från Swedbank och går klädd i jeans från Ullared?

Skillnaden är kanske att vi i Sverige inte bokstavligt talat köper in oss i positioner med kontanter. Vi visar upp en potential i form av de något mera subtila signaler vi sänder ut och bedöms efter de signalerna. Så istället för att signalera med en sedelbunt (eller fem dussin kameler) så signalerar vi med det vi kunnat köpa oss för sedelbunten: rätt kläder, rätt solglasögon, rätt bil etc. Sänder vi ut rätt signaler så visar det vår potential att kunna tillföra något.

Jag tror att det har med uppväxten att göra. I Sverige får vi lära oss från det vi går på dagis att det är godare att äta gröt tillsammans med andra än oxfilé ensam, att man hellre ska vara lycklig i en SAAB än olycklig i en Porsche och liknande trams. och ingen får vara bättre än någon annan. Allt är jantelagens fel. Jantelagen har förstört svensken.

Pengar ger inte automatiskt lycka. Det är vad man väljer att göra med pengarna som kan ge lycka. Vilka möjligheter man får. Även om man skulle ha pengar att köpa en ny hoj varje dag så kanske det inte är vägen till lycka. Vägen till lycka kanske snarare är att ha möjligheten att köpa en gammal klassiker, ta ledigt ett år och på heltid ägna sig åt att renovera upp den till nyskick, och sedan få köra den för första gången. Utan att ha behövt oroa sig för pengar en enda gång. Det är mycket lättare att inte tänka på pengar om man har ordentligt med pengar än om man inte har några alls.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Jag har verkligen börjat med noll i livet. Ingen bostad, inga pengar, inget jobb - ingenting, förutom kanske min studieskuld.
Idag har jag allt jag vill ha egentligen och kan göra det jag vill göra.

Jag är lyckligare idag med mina pengar än jag var för ett par år sen utan mina pengar.
Jag har allt jag vill ha egentligen(Det hade varit kul med en helikopter på taket, men jag får inte bli pilot pga min syn haha).

Alla skapar sin egen tillvaro. Går man och klagar varje dag på hur trist allting är så kommer det aldrig bli ändring på tillvaron heller.

Alla studier i detta ämne har visat att de som måste kämpa varje månad för att få det att gå runt är olyckliga medan de som har så de klarar sig och en slant över därefter är lika lyckliga som de som har en miljon i månaden.
Man lever lätt efter sina tillgångar.

Sen vet jag ett par som har riktigt gott om pengar men de är ju hur tragiska som helst. De gör INGET med sina liv. Testar sällan nya saker, vill aldrig lära sig nånting och gör bara samma saker år efter år som de gjort hela tiden. Fy FAN vad tragiska de är, världens möjlighet att utveckla sig själv men sitter mest hemma i sin ensamhet. Fast trivs man så ska man väl fortsätta...
En av dessa killar super 5 dagar i veckan i Köpenhamn - det gör han som andra går till jobbet varje dag. Kommer hem, går ut med hunden och gör likadant igen.
Vilken stjärna :)
Vet inte hur lycklig han egentligen är, det vet bara var person för sig själv.

Sammanfattning: Måste du kämpa kommer du tycka det är en trist tillvaro, har du över efter månadsslutet och gjort det du vill är klassa dig själv som lycklig - mer pengar kommer alltså inte att hjälpa dig ;)

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Jag tror absolut att pengar gör en lyckligare pga att man då kan göra vad man vill.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Tror inte att man blir lika lycklig av pengar som man bli olycklig av avsaknaden av pengar. Däremot tror jag inte att pengar i sig är roten till lycka men det är en bra förutsättning för ett lyckligare liv.

Vad tror ni man blir lyckligast av:
1. Vara stenrik och bli fattiglapp
2. Vara fattiglapp och bli stenrik
3. Vara fattig hela tiden
4. Vara rik hela tiden

Jag tror på nummer 2 stenhårt. För att man ska uppskatta pengar till fullo så bör man nog fått smaka på att vara fattig från början. Lite som ursprungsposten antyder.

Säg det till de många ex-miljonärer som vunnit flera miljoner på lotto/dylikt och sen spenderat som tokar och sedan fortsatt med den livsstilen även när pengarna tagit slut. Finns gott om sådana exemplar.
Faktum är att få kan hantera en sådan radikal förändring i tillgångar.

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Bara att titta på Mazlows behovspyramid.

Visst behöver man en viss mängd pengar för att slippa leva i misär (och därmed troligtvis ganska olycklig med livet...den lycklige hemlöse tror jag inte man hittar så lätt).

Men...när man väl har nog med pengar så att man kan bo bra, äta sig mätt och unna sig lite lyx i vardagen så tror jag inte man per definition blir lyckligare av att få mer pengar, det handlar om innehållet i det liv du skapat där främst relationer med nära och kära främjar lycka, inte mer pengar.

Pengar ger frihet, frihet ger lycka skrev någon, och det tror jag stämmer. Men det är lite av ett feltänk, tror jag, att man skulle bli dubbelt så lycklig av att ha dubbelt så mycket pengar som tidigare och att Bill Gates lever i ett tillstånd av evinnerlig lycklig nirvana. Han skulle också starta en "livet suger"-tråd här på SH när frugan sticker med barnen.

Nej, livet handlar om mer än pengar, även om pengar upp till en viss nivå underlättar!

Det är det sistnämnda som jag tror kan ha att göra med personerna i OP - Har man upplevt fattigdom så blir det nog så tydligt för dem att det krävs en viss mängd pengar för att få mat för dagen och tak över huvudet att dom svarar Ja. För dom (oss i Sverige t.ex.) som befinner sig högre upp i Mazlovs behovspyramid från början så tittar man mer på självförverkligande än att äta sig mätt och då handlar det mycket mindre om pengar, därför svarar vi Nej.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM