Lycklig av pengar?

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Jag bor hellre i skogen i en koja (fattig)med någon som håller mig :kär än bor i slott (rik) med någon som jag vantrivs hos.

För mig handlar det om att ha mindre utgifter än inkomster, spelar ingen roll om man tjänar 3 miljoner om du ändå har 5 miljoner i skulder....rikedom för mig innebär också att må bra och göra saker som jag tycker om och inte göra sådant som andra anser att man bör göra.
Upplevelser kan ingen ta ifrån en.

Har växt upp utan några bråk i familjen och har en nära kontakt med nära o kära, jag anser mig på det sättet rik och lyckligt lottad.

my 2 cent

Last edited:

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Bara att titta på Mazlows behovspyramid.

Visst behöver man en viss mängd pengar för att slippa leva i misär (och därmed troligtvis ganska olycklig med livet...den lycklige hemlöse tror jag inte man hittar så lätt).

Men...när man väl har nog med pengar så att man kan bo bra, äta sig mätt och unna sig lite lyx i vardagen så tror jag inte man per definition blir lyckligare av att få mer pengar, det handlar om innehållet i det liv du skapat där främst relationer med nära och kära främjar lycka, inte mer pengar.

Pengar ger frihet, frihet ger lycka skrev någon, och det tror jag stämmer. Men det är lite av ett feltänk, tror jag, att man skulle bli dubbelt så lycklig av att ha dubbelt så mycket pengar som tidigare och att Bill Gates lever i ett tillstånd av evinnerlig lycklig nirvana. Han skulle också starta en "livet suger"-tråd här på SH när frugan sticker med barnen.

Nej, livet handlar om mer än pengar, även om pengar upp till en viss nivå underlättar!

Det är det sistnämnda som jag tror kan ha att göra med personerna i OP - Har man upplevt fattigdom så blir det nog så tydligt för dem att det krävs en viss mängd pengar för att få mat för dagen och tak över huvudet att dom svarar Ja. För dom (oss i Sverige t.ex.) som befinner sig högre upp i Mazlovs behovspyramid från början så tittar man mer på självförverkligande än att äta sig mätt och då handlar det mycket mindre om pengar, därför svarar vi Nej.

Både du och jag hänvisar till Maslows behovstrappa men vi hävdar helt olika saker. :näsblod

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Vill man lära känna sådana tjejer ?
Det finns alltid någon med mer pengar och så fort någon sådan person dyker upp så drar den typen av tjejer direkt.

Lika bra att de sticker, så slipper man köra ut dem.

Förhållanden funkade bättre på tiden då det var en affärsuppgörelse.

"Kärlek" "känslor" och sånt bjäffs är ett jävla hittepå :fakta

1000cc_

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Har ingen...
Frihet är lycka, pengar ger frihet.

Så länge alla nära och kära är friska och mår bra, så kommer pengar göra människan lycklig utan gränser. Man blir lycklig av pengar!

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Hoj
.
har man ont om pengar utgör det 90 % av ens problem

men har man gott om pengar utgör det bara 10 % av ens lycka.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM