Man kan ju inte kräva att någon som anställer skall blunda för verkligheten, dv.s att kvinnor kan bli med barn. Det går inte att komma runt med annat än pragmatiska lösningar som te.x tvinga män att ta ledigt någon gång i deras liv motsvarande vad en gravid mamma måste göra, men jag tror inte jag behöver övertyga någon att det är en kass ide ?( pappa månader är någorlunda populära p.g.a. andra andningar även om målet är att arbetsgivaren skall se män som lika stor risk) Så rent krasst får vi leva med vem/vad vi är, kvinna/man, kort eller lång vissa saker kommer ge negativa konsekvenser för en arbetsgivare som hen _kommer_ att överväga, sådan är verkligheten.
Om kvinnor överlag som Steffo säger te.x tjänar mindre än män överlag för att kvinnor överlag är sämre på att föra sin talan och säga "nu är det nog", ja då står allt rätt till. Individen har fått den lön hen har lyckats förhandla sig till, könet på individen och såldes tendensen man ser i statistiken är bara ett sammanträffande.
Jag säger väl egentligen inte att allt står rätt till även om det är fullt förståeligt att en arbetsgivare inte betalar några tusen till i lön mot vad den anställde krävt.
Det är ett strukturellt problem och en orättvisa att det i så pass hög grad finns osakliga lönsekillnader när män och kvinnor utför samma arbetsuppgifter även om dom också har samma utfall på utvärderingssamtal.
Däremot så tror jag att den delen av problemet som beror på att kvinnor i många fall är lite sämre på att sätta ned foten är ytterst svårt att rätta till genom att ställa krav på arbetsgivarna. Lösningen tror jag istället är att på något sätt få dom kvinnorna att förstå att dom måste ta ett eget ansvar och sätta ned foten och att det faktiskt inte är fel att kräva något som man tycker att man förtjänar.
Det finns ju massor av studier som visar att män är bättre på att kliva fram och säga att "jajamensan. Det här fixar jag" eller att vi ger oss på saker som vi kanske från början inte har full koll på för att vi helt enkelt är övertygade om att vi kommer att lösa det. Helt enkelt för att vi är lite kaxigare. Vad av det som beror på uppfostran, kulturell betingning eller gener är det nog svårare att svara på.
Och egentligen är det väl ytterst få om ens någon studie som faktiskt kommit med konkreta förslag på vad som kan göras för att minska problemet.
För det är ju ett problem då det påverkar även rekryteringar och ibland leder till att en man får jobbet istället för en kanske bättre kvalificerad kvinna bara för att han är bättre på att säga att han kan.
Kvoteringar och att springa runt och kalla folk för Hen tror jag inte bidrar med någon lösning på det problemet