Harrybob
Ny medlem
Nejdå. Jag trodde inte att du var sarkastisk.
Det jag var ute efter var egentligen bara ett förtydligande på din kommentar att allt var i sin ordning.
Det är ju fortfarande ett problem att kvinnor i snitt får lägre lön för samma arbete men orsaken är kanske inte i första hand att arbetsgivarna särbehandlar kvinnor utan att det är personer som inte kräver lika hög lön som får lägre lön och kvinnor råkar vara överrepresenterade i den gruppen.
Jag bara skrev en djävligt lång utläggning för att få fram det.
Okey men varför är det ett problem att kvinnor i snitt får lägre lön för samma arbete? Att en oförklarlig skillnad i lön ev. är ett resultat av ojust spel eller diskriminering är jag med på. Men jag tycker inte det är ett problem att någon oavsett grupptillhörighet får lägre lön för att han/hon inte kräver det. Från din formulering får jag intrycket att du anser att faktumet att kvinnor tjänar mindre pengar är ett problem i sig? Alla grupper per definition kan man då problematisera under de kriterierna eftersom en grupp måste skilja sig på något vis från en annan för att ö.h.t skiljas åt som grupper, att två grupper då inte har samma inkomst kommer som ett brev på posten utifrån det.