Män VS Kvinnor. Vem gör av med pengarna?

Harrybob

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2014
Hoj
GSXR 750 -98
Nejdå. Jag trodde inte att du var sarkastisk.
Det jag var ute efter var egentligen bara ett förtydligande på din kommentar att allt var i sin ordning.
Det är ju fortfarande ett problem att kvinnor i snitt får lägre lön för samma arbete men orsaken är kanske inte i första hand att arbetsgivarna särbehandlar kvinnor utan att det är personer som inte kräver lika hög lön som får lägre lön och kvinnor råkar vara överrepresenterade i den gruppen.

Jag bara skrev en djävligt lång utläggning för att få fram det. :3freak

Okey men varför är det ett problem att kvinnor i snitt får lägre lön för samma arbete? Att en oförklarlig skillnad i lön ev. är ett resultat av ojust spel eller diskriminering är jag med på. Men jag tycker inte det är ett problem att någon oavsett grupptillhörighet får lägre lön för att han/hon inte kräver det. Från din formulering får jag intrycket att du anser att faktumet att kvinnor tjänar mindre pengar är ett problem i sig? Alla grupper per definition kan man då problematisera under de kriterierna eftersom en grupp måste skilja sig på något vis från en annan för att ö.h.t skiljas åt som grupper, att två grupper då inte har samma inkomst kommer som ett brev på posten utifrån det.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Okey men varför är det ett problem att kvinnor i snitt får lägre lön för samma arbete? Att en oförklarlig skillnad i lön ev. är ett resultat av ojust spel eller diskriminering är jag med på. Men jag tycker inte det är ett problem att någon oavsett grupptillhörighet får lägre lön för att han/hon inte kräver det. Från din formulering får jag intrycket att du anser att faktumet att kvinnor tjänar mindre pengar är ett problem i sig? Alla grupper per definition kan man då problematisera under de kriterierna eftersom en grupp måste skilja sig på något vis från en annan för att ö.h.t skiljas åt som grupper, att två grupper då inte har samma inkomst kommer som ett brev på posten utifrån det.

Det är väl ett problem dom gånger det resulterar i olika lön för lika arbete.
Min ståndpunkt är väl att man ska ha lön efter kompetens och prestation på sitt arbete.
Sen kan jag väl inte direkt gnälla över att jag får bra lön då jag är ganska bra på att kräva lön.
Men problemet är ju snarare att många inte fattar att dom måste sätta ned foten och kräva den lön dom vill ha och förtjänar.
Dvs jag är inte ute efter att arbetsgivarna ska kasta pengar efter alla utan att dom som inte har vett att kräva den lön dom förtjänar ska börja ställa krav på att dom får det.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Min ståndpunkt är väl att man ska ha lön efter kompetens och prestation på sitt arbete.
Sen kan jag väl inte direkt gnälla över att jag får bra lön då jag är ganska bra på att kräva lön.
Men problemet är ju snarare att många inte fattar att dom måste sätta ned foten och kräva den lön dom vill ha och förtjänar.
Dvs jag är inte ute efter att arbetsgivarna ska kasta pengar efter alla utan att dom som inte har vett att kräva den lön dom förtjänar ska börja ställa krav på att dom får det.

Ja, andra får helt enkelt jobba för den låga lön man får erbjuden på ett jävla skitföretag, eller också kan man säga upp sig och svälta ihjäl, bara att välja.

Edit: Men jag är inte sugen på att lyssna på kvinnor med två gånger min lön gnälla över deras orättvisa könsdiskriminerade lön, när de inte fan kan sköta en mail ens, eller läsa innantill.
Gäller ju män också förstås...

Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Har ts aldrig haft flickvän? Känner faktiskt inte en tjej som kan hålla i pengar..

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Tror fan inte det finns nagon direkt skillnad.

Hos oss raknar vi inte, frugan ar hemmafru. Vi koper det vi vill om vi har rad. Frugan ar dock mycket forsiktigare an jag.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
I min och tjejens förhållande så är det helt klart jag som gör av med pengarna. Tjejen agerar som bank åt mina projekt. Men det löser sig i slutändan eftersom hon får en "I O U" lapp:tummenupp
Några av sakerna som jag bekostat genom "I O U"-lappar är en cafe racer, en racehoj och en racebuss.
Tidigt i vårt förhållande (första 2 åren) stod jag för det mesta/allt så som räkningar/mat/transport/nöje och nu delar vi lika på räkningar/mat mm men får jag för mig att göra något spontant så får jag låna (pluggar just nu).
Senaste två åren (vi har varit ihop i 7,5 år) har jag börjat betala tillbaka mer än jag lånar;)

Ska dock tilläggas att om hon handlar kläder till sig själv som jag gillar, så händer det att jag säger "lägg det på min nota som ränta":D

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Hoj
Oooooolika.
Har ts aldrig haft flickvän? Känner faktiskt inte en tjej som kan hålla i pengar..

Jo, nu råkar jag vara gift, faktiskt, och vem som betalar vad i familjen har jag redogjort för.
Men du kanske inte har för vana att läsa innan du svarar? Varför begränsa sig på det viset?:hihi

Jag hade velat veta hur stor del av genomsnittsmannens lön som går till inköp som görs på uppmaning av sambo/hustru. Allt från nya gardiner till cyklar åt barnen via en hundvalp och det där übernajsa bubbelbadet som hon bara MÅSTE ha.
Alltså statistik, eller undersökningar.

Visst att kvinnor tjänar sämre, men betyder det att dom har mindre pengar än männen att röra sig med?
Vi kan naturligtvis inte räkna med singeltjejer här i. :gnissla

Dags att bredda umgänget min vän :krama

Dig snubblade jag över på fejsbuck häromdan, du är kompis med min frus systerdotter. :fyllisar

Last edited:

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Dig snubblade jag över på fejsbuck häromdan, du är kompis med min frus systerdotter. :fyllisar

Så kan du ju inte säg din doldis :3freak Du får ju tala om vem fruns systerdotter är eller ge ifrån dig ett livstecken på FB. Jag är snäll som en hundvalp och skulle jag bitas så märks det knappt :angel

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ebba, heter hon, systerdottern. :)

:) Då kan du tänkas ha en alldeles fantastisk systerdotter som såg till att jag fick tag på en alldeles utmärkt häst som sällskap till min porslinshäst därhemma :yoparty

Harrybob

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2014
Hoj
GSXR 750 -98

Det problemet tycker jag ändå faller långt från statens uppdrag. Vi kan konstatera att absolut inga nuvarande åtgärder är utförda mot detta problem.

Är vi överens om att lösningen (oavsett om staten skall ägna sig åt problemet) är utbildning och inte åtgärder mot arbetsgivare? Det är trots allt arbetstagaren som saknar vett och det kan ju omöjligtvis vara någon annans problem.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Jag köpte en ny panna till huset och nu tycker sambon att hon ska få köpa något roligt för samma pengar till sig självt.
Det beslutet är inte slutförhandlat:lol

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det problemet tycker jag ändå faller långt från statens uppdrag. Vi kan konstatera att absolut inga nuvarande åtgärder är utförda mot detta problem.

Är vi överens om att lösningen (oavsett om staten skall ägna sig åt problemet) är utbildning och inte åtgärder mot arbetsgivare? Det är trots allt arbetstagaren som saknar vett och det kan ju omöjligtvis vara någon annans problem.

Nej. Det är inga åtgärder utförda mot detta.
Och ja. Lösningen är att se till att arbetstagarna förstår sin del i det hela.
Däremot är problemet inte bara arbetstagarnas då det leder till att diverse rabiata feminister som egentligen inte är ute efter rättvisa utan bara vill gaffla lite får vatten på kvarnen och kan börja härja om diskriminering och påstå att om vi börjar kalla alla för hen så löser det alla problem. Detta trots att orsaken till problemet ligger mer hos arbetstagarna än hos arbetsgivarna.

Men ja. I stort håller jag med dig.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag köpte en ny panna till huset och nu tycker sambon att hon ska få köpa något roligt för samma pengar till sig självt.
Det beslutet är inte slutförhandlat:lol

Sätt dit en on/off-dosa med nyckel, sen stänger du av när du inte är hemma? :hihi

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jag köper det jag tycker mig ha råd med efter räkningar är betalda, sparkontot är fyllt för mina alldeles egna pengar.
Finns ingen anledning att köpa saker för någon annans pengar.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning