Måla vägg med silikon på...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Åkte till K-rauta och sa att jag skulle fixa ett par hål i en lättbetongvägg i mitt garage. Blir given en spruta med byggsilikon och säger: "laga med det".
Samtidigt står jag och håller en burk med väggfärg.... jag vet inte vems felet är men jag tog för givet att det skulle fungera ihop.

Så nu har jag lagat hålen i väggen (typ 20 st M10-storlek på hålen) och det är kladdigt värre. Nu har jag putsfärg och jag ska rolla över väggarna i garaget tänkte jag. Men för säkerhets skull kikade jag extra en gång till på byggsilikonstuben, och där står helt klart "ej övermålningsbar".

Jahå, vad ska jag nu ta mig till?

Last edited:
Jag skulle lagat med casco husfix i det fallet. Världens bästa ämne. Det är bara att blaska på utan att behöva oroa sig omom att det ska spricka eller krympa. Slipa lite och sen måla.

Du kanske får dra ur cilikon"pluggarna" och göraom.

Jag skulle lägga ett tunt lager "övermålningsbar" silicon ovanpå det silicon du nu fyllt med. Kanske när det torkat strykit lite vanlig oljebaserad lackfärg på som en spärr, låt det torka och sen ska du se att du har fullgod vidhäftning för din väggfärg.

/HCC

Jag tror inte (är 90% säker) du kan spackla över det. Siliconet kommer krypa igenom att och göra fula fläckar. Tror du måste måla över med en spärrfärg. Åk till en riktigt färgbutik.

bah, orka liksom. det tar ju ett tag för skiten o härda oxå. kladdigt och äckligt är det oxå. men jag antar att jag måste för att få ett vettigt resultat.

bah, orka liksom. det tar ju ett tag för skiten o härda oxå. kladdigt och äckligt är det oxå. men jag antar att jag måste för att få ett vettigt resultat.

Jepp. Be K-rauta dra helvet för det första pga. okunskap!
Byggsilikon verkar fanimej användas till allt, och det (tror jag) beror mycket på okunskap. Nej men använd det här, funkar till allt..

Sedan finns det en kladdig historia som heter "Limma & Täta" inom bilindustrin som man kan måla över. Fast en mer anpassad produkt som redan nämnts ovan är nog ett bättre alternativ för dina ändamål.

När det har härdat kan du dra in en 6mm spax skruv i mitten av siliconet och testa dra ut hela pluggen, men det kommer ändå bli en fläck genom färgen. Silicon går genom nästan all färg, är fan tokjobbigt om man av någon anledning fått det på fel vägg. Sen är spärrgrund sjukt dyrt om jag inte minns fel. Hade han gett dig latex hade det funkat.

Men finns det något sorts medel som jag kan bredspacka över väggen? Ska se om dom inte kan ge mig det som kompensation....

Men finns det något sorts medel som jag kan bredspacka över väggen? Ska se om dom inte kan ge mig det som kompensation....

Vanligt sandspackel kommer det gå igenom. Blir som ett fettfläck på väggen. Men jag är inte målare, gå till en riktig färghandel och fråga.

Ta bort vad du kan mekaniskt med byggsilikonet.
Köp en tub med byggfog (är övermålningsbar, spärrar o fäster)och använd i stället.

(bredspackla? är det hål i hela väggen, var det inte två små hål)

(Edit: 20 var det visst, ta ett snack med en färghandlare istället för att kludda med tuber.)

Last edited:
Det var mer än 20... puh, märkte jag nu. Nog närmre 50... tog mig ett par timmar o komma till denna punkt där jag är nu att helt enkelt låta ett visst sorts medel verka ovanpå de silikonresters om kan vara kvar. Det ska sitta i 2 timmar.

Jag fick all extra material som behövdes och som jag egentligen skulle ha plus lite fler saker (handskar och nån pensel), gratis som kompensation. Men jag sa fortfarande att hon borde straffas... men det visste hon redan o hon sa nåt ti stil med "du får drömma några onda tankar om mig"... hmm. flörta hon? :D

Det där med att be om råd i byggvaruhus är hopplöst. Vet de inte ett skit så häver de ur sig något galet bara precis för att kunna säga något. Du är inte ensam om att ha varit med om det.

Mitt råd:
1) Byt byggvaruleverantör
2) Bit ihop
3) Få väck silikonsmörjan, bila bort skiten om det behövs.
4) Laga hålen ordentligt med husfix eller B-bruk.

Man brukar tala om "siliconsmitta". Jo precis så dj...igt är det.
Jag tror att du måste mejsla mer en hel del av den väggen innan du blir av med skiten.

Är inte detta ett ganska typiskt exempel på billighetsvaruhus...
Man har anställt ett antal människor utan någon som helst erfarenhet o kompetens inom området. Att fråga om hjälp på ett sådant ställe är ju ofta att spela på lotteri, har du lite tur så kanske den du frågar kan någonting men oftast kan du nog gissa dig till eller läsa själv med bättre resultat.

Silikon är för övrigt ett svårt material eftersom det är ytterst svårt att få bort annat än mekaniskt.....En övermålningsbar mjukfog hade varit mera rätt...finns ju hur mycket sådant som helst idag.

Jag använde till slut en sorts mjukfog, Akrylfog. Men jag är ny på området... visste inte riktigt vad det var. Och det ÄR ju mjukt. Trodde det skulle stelna till ordentligt. Jag frågade specifikt efter något material att kunna borra igenom och sätta nytt håll i.. men Näe... inte alls något sådant.

I sådana här småhål, vad ska man ha egentligen som kan bli bra? Att använda någon sorts betonglösning blir svår då det inte går att få in så mycket av materialet i det uppborrade hålet.

Jag använde till slut en sorts mjukfog, Akrylfog. Men jag är ny på området... visste inte riktigt vad det var. Och det ÄR ju mjukt. Trodde det skulle stelna till ordentligt. Jag frågade specifikt efter något material att kunna borra igenom och sätta nytt håll i.. men Näe... inte alls något sådant.

I sådana här småhål, vad ska man ha egentligen som kan bli bra? Att använda någon sorts betonglösning blir svår då det inte går att få in så mycket av materialet i det uppborrade hålet.

Du har alltså borrat ur silikonet som du tidigare hade applicerat på väggen och vill ersätta det hålet med något?

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick