Många som är rädda där ute eller?

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Nu vet jag inte hur ni andra känner, men gissar att det finns många som känner liknande.
Detta är min första säsong öht på en cykel med motor. Till en början tog man ju det lugnt, ingen fara på taket då.
Men nu när man börjar känna sig mer säker (vilket säkert mest är en illusion), det är ju då det kan hända riktigt dumma grejer..

Man kör ju inte lugnt längre. Jag klarar liksom inte av det.
Kortare sträckor går det bra. Men ska man ut och köra så funkar det inte att ta det lugnt.

Mellan åkturerna är jag seriöst rätt så rädd. Rädd för vad fan jag sysslar med.
Nån vacker dag kanske man ligger där mellan räckena? Men när man väl hoppat på hojen och rullat 10m så är allt totalt bortglömt..
Senast när jag hämtat stället hos föräldrarna och sa hejdå till brorsan kom jag på mig på vägen, hmm, det kanske var sista gången man såg honom?
Känns lite sjukt faktiskt.
Är säker på att jag inte är ensam om detta:galen

Antar att det är något som går över? Har ni känt så? Är det bara så i början?

Märkliga frågor jag vet.. Men kände att jag behövde skriva av mig lite och få det bekfräftat att det finns fler där ute som tänker mellan körningarna?

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Antingen så går det över eller så råkar du ut för något tråkigt,så det är bara att vänta på vilket som kommer först om man skall hårddrar det.

Men ett bra sätt är att boka upp sig på bankörningar så man lär sig att kontrollera hojen och lära känna sig själv vilket gör att chanserna för att slippa se gräset allt för nära minskar.

För det kommer fortsätta gå för fort så länge man kör hoj,så är det bara.

Läs gärna "twist of the wrist" Av Keith Kode (flerfaldig RR världsmästare)för att få lite koll på hojkörningen,man får många aha-upplevelser av den boken,han förklara varför och hur saker fungerar med hojar och körning.

Sen blir man försiktigare med åldern,när man var 20 så var det fullt ös på alla plan,när man blir 10 år äldre så kör man mer på teknik än fart här i livet vilket också gäller hojkörningen.

G.ubbtjöt

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
Rash skrev:
2440324
Antar att det är något som går över? Har ni känt så? Är det bara så i början?

Märkliga frågor jag vet.. Men kände att jag behövde skriva av mig lite och få det bekfräftat att det finns fler där ute som tänker mellan körningarna?

Jag hade samma "problem" innan... drygt 3 månader efter jag köpte min hoj...

Jag vill tom sälja skitet... men sen gick det över. Det är nog bara bra att du har det i bakhuvet.

Man är inte odödlig!!! kom ihåg det!!

Backblade

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Hoj
Ingen
Inte för att klanka ner dig men jag skrev en precis liknande post för ett tag sedan. Orolig över mitt åkande, efter ca 2 veckor vaknade jag upp på intensiven när de stängde av respiratorn och drog ut luftslangen ur halsen på mig.

Tänk när du kör och gör inget dumt bara.. har man tur så klarar man sig med en förlamad axel. Har man otur så kan man dö, det var jävligt nära.

:pannkyss

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Jag får dåliga vibbar av såna här trådar. Ni minns väl vad som hände förra gången? Fyfan.

Edit:
Sen som vanligt.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Klart att du inte är ensam!

Men det är ett konstigt fenomen det här med mc... Så fort man rullar iväg så känner man hur hornen växer fram och förnuftet pressas bak i huvudet och glöms bort!

Har själv vart hojlös i några år innan denna sommaren. Man behöver att tag på sig för att komma igång igen och lära känna hojen lite. Så denna säsongen har det blivit relativt lugn körning när jag har kört ensam, kanske inte lika lugn när jag har kört med andra här på SH...

Men viss händer det att man tänker efter lite när man kommer hem... på vart man har kört, hur man har kört, och hur jä_la nära det var att gå åt hel_ete på nått ställe och vad som kunde ha hänt där! Senast igår när jag körde GC och kom i full spetta in i Lundbytunneln som var nytvättad och pisseblöt!

Man ska ALLTID "försöka" att köra efter sin egna begränsning !!!
Det är DITT liv som står på spel, INTE personen framför som du försöker att köra ikapp!

Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Fuck. Farligt om sånt här sätter sig i skallen:näsblod
Ska försöka ta det lugnt iår och besöka några B&K kurser våren -07.
Hade velat göra det iår men pengarna finns inte där tyvärr.

LF: Din första mening skrämde upp mig lite får jag erkänna;)
Backblade: Måste ha missat eller förträngt din tråd...

Skrollster

Ny medlem
Gick med
15 May 2006
Hoj
Röd ZX6R -99
Rash skrev:
2440324 Antar att det är något som går över? Har ni känt så? Är det bara så i början?

Du är verkligen inte ensam. Morsan frågade mig hur jag ville begravas sist jag var hemma. Hon var helt seriös, kändes lite läskigt. Hon vet hur man kör och hur det kan sluta. Hon har själv tidigare kört hoj, varken hon eller farsan skulle våga sätta sig på en hoj idag för de vet vart det hade slutat..

Höll på att köra av vägen tidigare idag, i söndags så körde jag sönder framfälgen. Jag lovade mig själv och de närmsta och käraste när jag skaffade hojen att inte köra idiotiskt utan bara galet. Det gick bra ett tag, men det går verkligen inte längre. För mig så fungerar det inte ens på kortare sträckor längre. Innan jag är uppe på älvsborgsbron på väg till jobbet så ligger jag och kör sicksack mellan bilarna för att jag tycker att det går så segt.

Funderar starkt på att sälja hojen. Tänkte gått en BKK i år men de var fulltäcknade, om jag behåller hojen nästa säsong så ska jag boka in mig på någon av de första kursena. Jag känner att jag behöver det. Sen så ska jag nog åka bana lite oftare, dels för att köra av mig dels för att träna teknik.

Om det går över eller ej vet jag inte, första säsongen för mig med.
Men du är absolut inte ensam om känslan. Jag känner lika dant.
Varje gång jag går av hojen tänker jag "Det där var riktigt dumt gjort."

men antar att det är så det är när man har lite förstånd någon stans i alla fall.

du har rätt.. rätt skönt att skriva av sig och veta att man inte är ensam.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Rash skrev:
2440401 Fuck. Farligt om sånt här sätter sig i skallen:näsblod

Nja det var nog lite meningen :)

Men tyvärr så ligger det nog ganska mycket sanning i den,iaf enligt egen erfarenhet.

Backblade

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Hoj
Ingen
Rash skrev:
2440401 Fuck. Farligt om sånt här sätter sig i skallen:näsblod

Mmm well det var 3 månader sedan. Men vad som är viktigt nu; Gör inga dumheter, kör aldrig över din egen förmåga, och vänta hellre 1 min än att agera med kuken. Då kommer du klara dig bra :yoparty

Halogen skrev:
2440388 Jag får dåliga vibbar av såna här trådar. Ni minns väl vad som hände förra gången? Fyfan.

Edit:
Sen som vanligt.

Halogen hade minne :p

Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Backblade skrev:
2440411 Mmm well det var 3 månader sedan. Men vad som är viktigt nu; Gör inga dumheter, kör aldrig över din egen förmåga, och vänta hellre 1 min än att agera med kuken. Då kommer du klara dig bra :yoparty

Kan ju snacka nu om att visst, det är inga problem. Inte skulle väl jag osv osv..
Men när man väl sitter på hojen igen så vet man ju att man glömt det.
Som LF säger så tror jag att personlig mognad spelar in oerhört. Oftast kommer det väl med åldern.
Så alternativen som jag känner nu, eller rättare sagt har märkt, är att antingen fortsätta som man gör, eller sälja hojen.
Och säljer jag hojen så är det bara för att bräcka jobbarkompisen (av vissa även kallad för moraltanten från Kungsbacka:D ;) ) kommande hoj..

Men köra på bana hjälper faktiskt. Har kört en del med bil och man kör lugnare på gatan än man hade gjort.. Mer bana åt folket!

Kraftfull

Återfallsknutte
Gick med
14 Jan 2006
Hoj
Honda ST 1300
Rädd är jag inte, men jag har respekt för MC:n. Jag hade ett tidigare liv på hoj (från början av 80-talet till 90-talet). Då gick det ganska mycket fortare...

Nu för tiden kör jag lite lugnare. Jag har familj att komma hem till (och åka med. Dottern åker gärna bak och hustrun övningskör för MC...).

Backblade

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Hoj
Ingen
Rash skrev:
2440429 Kan ju snacka nu om att visst, det är inga problem. Inte skulle väl jag osv osv..
Men när man väl sitter på hojen igen så vet man ju att man glömt det.
Som LF säger så tror jag att personlig mognad spelar in oerhört. Oftast kommer det väl med åldern.
Så alternativen som jag känner nu, eller rättare sagt har märkt, är att antingen fortsätta som man gör, eller sälja hojen.
Och säljer jag hojen så är det bara för att bräcka jobbarkompisen (av vissa även kallad för moraltanten från Kungsbacka:D ;) ) kommande hoj..

Men köra på bana hjälper faktiskt. Har kört en del med bil och man kör lugnare på gatan än man hade gjort.. Mer bana åt folket!

Jag förstår dig till fullo, när jag skaffade min gixxer så tänkte jag på hur lugnt och fint jag skulle köra. Fick tom beröm av folk som körde med mig pga att jag körde lugnt. Men sen gör man en dum grej som kan förändra hela livet. Ett litet infall av horn i pannan och det kan ställa till det rejält. Jag vill inte låta som nån olyckskorp men jag vill bara att fler inser hur jävla farligt det kan vara med vårdslös körning. Tyvärr lär man sig det inte ordentligt förrän nån nära eller man själv vurpar.

Här är tråden som jag skapade med liknande ämne:
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=121787

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Tror helst inte på ödet om jag själv får välja. Men har märkt att jag är lite vidskeplig (stavning?) ändå..
Fan att jag starta den här tråden.

Backblade

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Hoj
Ingen
Rash skrev:
2440466 Tror helst inte på ödet om jag själv får välja. Men har märkt att jag är lite vidskeplig (stavning?) ändå..
Fan att jag starta den här tråden.

1. Rättstavat på vidskeplig.
2. Tänk bara när du kör så skall det gå bra :tummenupp

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Många tänkvärda rader som skrivs, MEN den dagen jag blir rädd för att sitta på hojen, då kommer jag sälja den, finns ingen mening i att åka omkring rädd på hojen, visst har man respekt för effekten mm, det ska man ha men är man rädd då försvinner ju tjusningen med att åka hoj, man är ju mer oskyddad än bilister(älgar) men det är ju en del av det fria vi köper när vi åker båge, då är jag mer skraj för grus, dieselspill, och 85-åriga agda som tror man är en eu-moped vid mötande vänstersväng

Backblade

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Hoj
Ingen
peter R1 skrev:
2440477 Många tänkvärda rader som skrivs, MEN den dagen jag blir rädd för att sitta på hojen, då kommer jag sälja den, finns ingen mening i att åka omkring rädd på hojen, visst har man respekt för effekten mm, det ska man ha men är man rädd då försvinner ju tjusningen med att åka hoj, man är ju mer oskyddad än bilister(älgar) men det är ju en del av det fria vi köper när vi åker båge, då är jag mer skraj för grus, dieselspill, och 85-åriga agda som tror man är en eu-moped vid mötande vänstersväng

:tummenupp

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
peter R1 skrev:
2440477 Många tänkvärda rader som skrivs, MEN den dagen jag blir rädd för att sitta på hojen, då kommer jag sälja den, finns ingen mening i att åka omkring rädd på hojen, visst har man respekt för effekten mm, det ska man ha men är man rädd då försvinner ju tjusningen med att åka hoj, man är ju mer oskyddad än bilister(älgar) men det är ju en del av det fria vi köper när vi åker båge, då är jag mer skraj för grus, dieselspill, och 85-åriga agda som tror man är en eu-moped vid mötande vänstersväng

Som jag skrev, så fort man rullat 10m så är allt som bortblåst.. Inte rädd när jag kör mao. Eller, det kan man ju bli en stund om man höll på att köra av tex pga för hög ingångshastighet eller nått, men det är ju bara naturligt.

Hade jag vart skraj även när jag satt på hojen så hade jag ju knappast åkt;)

Crotchrocket

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2006
Hoj
Hornet 600 -03
Rädd är jag inte - men jag tycker att det är nyttigt med den eftertanke som du uttrycker. Om man aldrig reflekterade över riskerna med mc så skulle olycksantalet garanterat varit högre. Klart att det är skönt att dra förbi den där sega bilen framför, så länge man klarar sig från att göra det en gång för mycket...

Att ibland fundera över och reflektera övar vad man gör kan nog hjälpa en att kanske i någon situation inte använda gasen - vilket kan vara just den gången som kunde blivit den sista.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024