Mårten; varför, varför, varför ???
Jag fick det ofattbart tragiska beskedet tidigt i går morse. Jag ville inte tro att det var du så jag fick dubbelkolla att det verkligen var så.
Varför du? Även om du tyckte om att busa hade du ändå vett bakom pannbenet och visste vart gränserna gick.
Jag kom i kontakt med dig via FMCK för närmare två år sedan. Man märkte direkt att du var en person att lita på. En sån som alltid ställer upp i ur och skur. Det blev en hel del körning med 258 både runt på Kungsängens alla grusvägar samt i vinterföre uppe i Älvdalen. Många blev timmarna vi slet med alla delar som ständigt gick sönder på de olika hojarna. När jag slet som ett djur ute i skogen efter jag kört omkull på något omöjligt sätt och sedan inte lyckades kicka igång hojen igen var det du som peppade mig (och i smyg även skrattade). Pistolskytte var inte din grej men vad gjorde det när du var en mästare på den gamla relik-258'an.
Det var du som fick mig att ta steget att klättra vidare på "karriär"stegen i det militära livet. Det var du som trodde på mig att jag skulle klara det och peppade mig att "go for it". Vem ska jag nu ha som inspiration för min fortsatta väg???
Som militär instruktör visade du att man inte behövde stå med pekpinnen för att få oss "gröna" att lyda. Istället lekte du fram stämningen och gjorde oss alla nyfikna på hur pass långt vi kunde nå. Trillade vi så ryckte du bara på axlarna och såg till att vi fick upp modet att köra uppför / nedför samma backe igen och då, med hjälp av dina tips, klara det galant. Ledarstilen fungerade och vi lärde oss enormt mycket av dig.
Jag tyckte ofta synd om dig att du ville och orkade lägga ner så mycket av din fritid på FMCK's alla kurser, pappersarbete, meckande istället för att parta och ha skoj med dina otaliga vänner. Du ska veta att vi var alla väldigt tacksamma att du så fantastiskt osjälviskt gjorde detta för oss.
Nu i vintras var det dags att komplettera hojgaraget och vem var bäst att reda ut alla begrepp till den, för mig, nya sporthojsvärlden om inte du.
Vem ska jag nu bolla alla mina märkliga hojfrågor med???
Vi hade många och långa diskussioner på nätet så vem ska jag nu sitta och chatta timvis med på msn?
Efter ett tag så märkte jag att vi även rörde oss i ungefär samma umgängeskrets så det hände ibland att vi hamnade på samma krog ute på stan.
För er som inte hade förmånen att träffa Mårten ska veta att han var en helt underbar person; ödmjuk, hjälpsam, blyg, positiv, rolig och väldigt kunnig gällande motorcyklar och meckande.
Jag var ute på Bogan nu på kvällskvisten och det var fruktansvärt att se bromsspåren och de övriga bevisen på vad som hade hänt. Men du ska veta att du har massor av nära och kära och en hel hög vänner som tänker på dig och kommer aldrig att glömma dig.
Mårten; jag hoppas att du får det bra vart än du är och du slipper allt mekande med de urgamla 258'orna utan får gasa på i lugn och ro och titta på 2 1/2 män så ofta du bara kan.
Vila i frid min kära hoj-vän!