bapuba skrev:2329007påverkar det köregenskaperna om man har ett framdäck med av annat märke och mönster fram?? än bakdäcket, eller har det ingen betydelse??
bapuba skrev:2329007påverkar det köregenskaperna om man har ett framdäck med av annat märke och mönster fram?? än bakdäcket, eller har det ingen betydelse??
bapuba skrev:2329007påverkar det köregenskaperna om man har ett framdäck med av annat märke och mönster fram?? än bakdäcket, eller har det ingen betydelse??
Dr.Bike skrev:2329211
Självfallet skall man inte blanda så att man har ett 10 år gammalt stenårt touringdäck av bakelit bak och ett suddgummidäck fram. Men det hajade nog alla.
Fist Woman skrev:2329272Jag håller i stort sett med men... det ärt inte bara hårdheten som (inte nödvändigtvis mäts enligt shoreskalan) som är avgörande för hur bra friktion ett däck har mot asfalt. Mönster, vulkaniseringsgrad, åldringsegenskaper, och gummits sammansättning har betydelse.
Eller vafan tjafsar jag om, du har rätt som vanligt...Generellt så tycker jag att folk är rätt hysteriska när det gäller gummival, asfaltens beskaffenhet varierar avsevärt mer för en gatåkare än olika däckfabrikanters konstruktionslösningar.
Syss skrev:2329276Jag skulle vilja påstå att det har en viss betydelse i regn... För som jag har hört det tränger framdäcket undan vatten på vägen så att bakdäcket får bättre fäste. Inte för att jag någonsin märkt att jag behöver det, men jag kör ju inte på gränsen i regn, heller...
Annars kan man väl säga att det går utmärkt att ha ett aningen mjukare däck fram än bak, för att få bättre fäste?
Ja. Annars välter hojen direckt!bapuba skrev:2329007påverkar det köregenskaperna om man har ett framdäck med av annat märke och mönster fram?? än bakdäcket, eller har det ingen betydelse??
WORD haha ;Dbagerah skrev:2329020Måste bhn matcha trosan?
Kanske snyggast, men knappast ett måste för att tuttarna skall hållas uppe.
Dr.Bike skrev:2329211Det behöver de inte.
Många påstår det, men det beror oftast på osäkerhet, och då tar man det säkra före det osäkra och svarar att det SKA vara samma både fabrikat och hårdhet.
Ett politikersvar.
HUr ska hojen t.ex veta vad däcken heter? (hårdrar det lite)
FÖR det är ju hårdheten på gummit som räknas, och vill man prova att ha ett supersoft fram och ett medium bak så kan det knappast skilja särdeles mycket i shore-tal mellan olika fabrikanter då de ligger varann hack i häl.
Iaf skiler det MINDRE än du och jag som dödliga kan avgöra, och vi når vår inkompetensnivå betydligt tidigare än däcken.
Självfallet skall man inte blanda så att man har ett 10 år gammalt stenårt touringdäck av bakelit bak och ett suddgummidäck fram. Men det hajade nog alla.
Firefly skrev:2329307Ja. Annars välter hojen direckt!
The innovative new front and rear tread patterns, with improved land/sea ratios, are designed to work together for enhanced water drainage
Additionally, Metzeler used computer aided modeling to develop the tread pattern based on the very specific roles of both the front and rear tire to form an optimum pattern to help ensure each tire does its specific task more efficiently where Michelin used an artistic interpretation of Samurai Sword cuts to develop their new tread pattern. However, Metzeler warns that you should NEVER run a Z6 rear without a Z6 front because they were designed to work together for water dissipation.
To lessen the chance of hydroplaning, both the front and rear tread patterns were designed to work in unison, with the front channeling water out of the way so the rear tire essentially rides through a cleared path.
elwe skrev:2329464Jag tycker tråden skjuter jämte målet .. frågan var inte om man skulle blanda nya/gamla däck, däck med olika gummiblandning utan om man kunde blanda olika fabrikat ...
Att hojen kan bli bli instabil vid avancerad körning om man har olika fabrikat fram och bak beror på att olika tillverkare väljer olika profil på sina däck och därför kan styrgeometrin variera med nedläggningsvinkeln och det kan göra att hojen beter sig inkonsekvent.
Inget man vill ha om man touchar gränserna för vad det tål ...
Oooh, fräckt. Det måste jag testa. Och få på min egna fräcka stuntfilm när jag lyckas få upp framdäcket några centimeter från asfalten i 150...bapuba skrev:2329485:corn ja hojen kan göra en bakåtvolt när den står still
elwe skrev:2329464Jag tycker tråden skjuter jämte målet .. frågan var inte om man skulle blanda nya/gamla däck, däck med olika gummiblandning utan om man kunde blanda olika fabrikat ...
Att hojen kan bli bli instabil vid avancerad körning om man har olika fabrikat fram och bak beror på att olika tillverkare väljer olika profil på sina däck och därför kan styrgeometrin variera med nedläggningsvinkeln och det kan göra att hojen beter sig inkonsekvent.
Inget man vill ha om man touchar gränserna för vad det tål ...
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |