måste fram och bakdäck vara av samma fabrikat??

Oljepingu

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Tokstaden
Hoj
Suzuki DR 800, DR 350
påverkar det köregenskaperna om man har ett framdäck med av annat märke och mönster fram?? än bakdäcket, eller har det ingen betydelse??:confused:
 

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
MTS 1200 S
Måste bhn matcha trosan?

Kanske snyggast, men knappast ett måste för att tuttarna skall hållas uppe.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
bapuba skrev:
2329007 påverkar det köregenskaperna om man har ett framdäck med av annat märke och mönster fram?? än bakdäcket, eller har det ingen betydelse??:confused:

NEJ :död
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
bapuba skrev:
2329007 påverkar det köregenskaperna om man har ett framdäck med av annat märke och mönster fram?? än bakdäcket, eller har det ingen betydelse??:confused:

Det KAN göra det, men BEHÖVER inte nödvändigtvis göra det.
För min del väljer jag alltid samma märke OCH samma familj både fram och bak för att slippa överaskningar.
Sedan beror det naturligtvis hur du kör.
Åker du ihop med glidare så kan du sätta bakdäcket fram :D
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Om du nu ska ha olika däck fram och bak så se iaf till att de är lika mjuka, annars kan det blir otrevliga överraskningar.
 

Dr.Bike

Guest
bapuba skrev:
2329007 påverkar det köregenskaperna om man har ett framdäck med av annat märke och mönster fram?? än bakdäcket, eller har det ingen betydelse??:confused:

Det behöver de inte.

Många påstår det, men det beror oftast på osäkerhet, och då tar man det säkra före det osäkra och svarar att det SKA vara samma både fabrikat och hårdhet.
Ett politikersvar.

HUr ska hojen t.ex veta vad däcken heter? (hårdrar det lite)
FÖR det är ju hårdheten på gummit som räknas, och vill man prova att ha ett supersoft fram och ett medium bak så kan det knappast skilja särdeles mycket i shore-tal mellan olika fabrikanter då de ligger varann hack i häl.
Iaf skiler det MINDRE än du och jag som dödliga kan avgöra, och vi når vår inkompetensnivå betydligt tidigare än däcken.

Självfallet skall man inte blanda så att man har ett 10 år gammalt stenårt touringdäck av bakelit bak och ett suddgummidäck fram. Men det hajade nog alla.
 
Last edited:

Fist Woman

Guest
Dr.Bike skrev:
2329211
Självfallet skall man inte blanda så att man har ett 10 år gammalt stenårt touringdäck av bakelit bak och ett suddgummidäck fram. Men det hajade nog alla.

Jag håller i stort sett med men... det ärt inte bara hårdheten som (inte nödvändigtvis mäts enligt shoreskalan) som är avgörande för hur bra friktion ett däck har mot asfalt. Mönster, vulkaniseringsgrad, åldringsegenskaper, och gummits sammansättning har betydelse.

Eller vafan tjafsar jag om, du har rätt som vanligt...Generellt så tycker jag att folk är rätt hysteriska när det gäller gummival, asfaltens beskaffenhet varierar avsevärt mer för en gatåkare än olika däckfabrikanters konstruktionslösningar.
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Jag skulle vilja påstå att det har en viss betydelse i regn... För som jag har hört det tränger framdäcket undan vatten på vägen så att bakdäcket får bättre fäste. Inte för att jag någonsin märkt att jag behöver det, men jag kör ju inte på gränsen i regn, heller... :näsblod

Annars kan man väl säga att det går utmärkt att ha ett aningen mjukare däck fram än bak, för att få bättre fäste?
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
jag skulle vilja påstå att det visst kan ge lite lustiga egenskaper men först vid ganska hård bankörning... körde med michelin fram o pirelli bak för en tid sedan o hojen va helt klart instabil o svår att hålla i spår vid nerlägg på bana... På vägen spelar det ingen som helst roll, kör bara fort rakt fram där!
 

Dr.Bike

Guest
Fist Woman skrev:
2329272 Jag håller i stort sett med men... det ärt inte bara hårdheten som (inte nödvändigtvis mäts enligt shoreskalan) som är avgörande för hur bra friktion ett däck har mot asfalt. Mönster, vulkaniseringsgrad, åldringsegenskaper, och gummits sammansättning har betydelse.

Eller vafan tjafsar jag om, du har rätt som vanligt...Generellt så tycker jag att folk är rätt hysteriska när det gäller gummival, asfaltens beskaffenhet varierar avsevärt mer för en gatåkare än olika däckfabrikanters konstruktionslösningar.

:lol Ja du ser! Det redde sig tillslut, och det var ju just vad jag försökte säga! :hihi Som sagt ett åldrat däck oavsett om det HADE vissa egenskaper DÅ, så spelar det ingen roll om man då tar ett likadant fast färskt. Det lär skilja mer mellan dem än om man tar t.ex två soft av olika tillverkare.
Och som du säger: Underlaget lär skifta mer och mer märkbart för greppet än däcksvariationerna i sig.

Alltså inget att hia upp sig över däcksval.

Däremot ska man ha klart för sig att det skiljer OERHÖRT mycket mellan olika KATEGORIER däck.
Rena bandäck GÅR inte jämföra med landsvägsdäck osv när man börjar smiska seriöst på bana.
 

Dr.Bike

Guest
Syss skrev:
2329276 Jag skulle vilja påstå att det har en viss betydelse i regn... För som jag har hört det tränger framdäcket undan vatten på vägen så att bakdäcket får bättre fäste. Inte för att jag någonsin märkt att jag behöver det, men jag kör ju inte på gränsen i regn, heller... :näsblod

Annars kan man väl säga att det går utmärkt att ha ett aningen mjukare däck fram än bak, för att få bättre fäste?


Det du säger stämmer bara vid raktframåka, men inte ens då är det så att bakdäcket går helt "torrt" pga framhjulets plogverkan. Spåret efter framdäcket hinner till del blöda igen bakom däcket.

I kurvor spelar det ingen som helst rol eftersom de olika däcken rullar i helt olika spår.
 

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Ort
bästkusten
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
bapuba skrev:
2329007 påverkar det köregenskaperna om man har ett framdäck med av annat märke och mönster fram?? än bakdäcket, eller har det ingen betydelse??:confused:
Ja. Annars välter hojen direckt! :7peta :hihi :spammer
 

Oljepingu

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Tokstaden
Hoj
Suzuki DR 800, DR 350
Dr.Bike skrev:
2329211 Det behöver de inte.

Många påstår det, men det beror oftast på osäkerhet, och då tar man det säkra före det osäkra och svarar att det SKA vara samma både fabrikat och hårdhet.
Ett politikersvar.

HUr ska hojen t.ex veta vad däcken heter? (hårdrar det lite)
FÖR det är ju hårdheten på gummit som räknas, och vill man prova att ha ett supersoft fram och ett medium bak så kan det knappast skilja särdeles mycket i shore-tal mellan olika fabrikanter då de ligger varann hack i häl.
Iaf skiler det MINDRE än du och jag som dödliga kan avgöra, och vi når vår inkompetensnivå betydligt tidigare än däcken.

Självfallet skall man inte blanda så att man har ett 10 år gammalt stenårt touringdäck av bakelit bak och ett suddgummidäck fram. Men det hajade nog alla.


jag vet inte vart jag har hört att man ska ha lika däck bak och fram (antagligen av någon expert polare:hihi ) men det du säger låter vettigt. Man har nog alltid lyssnat lite för mycket på politiker svar:hihi
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Jag tycker tråden skjuter jämte målet .. frågan var inte om man skulle blanda nya/gamla däck, däck med olika gummiblandning utan om man kunde blanda olika fabrikat ...
Att hojen kan bli bli instabil vid avancerad körning om man har olika fabrikat fram och bak beror på att olika tillverkare väljer olika profil på sina däck och därför kan styrgeometrin variera med nedläggningsvinkeln och det kan göra att hojen beter sig inkonsekvent.
Inget man vill ha om man touchar gränserna för vad det tål ...
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Jag har såna här Metzeler Roadtec Z6 på gammelgixxern och där påstår "dom" dvs tillverkaren att däcken är matchade när det gäller regnväder, dvs
mönstren påstår samarbeta för att trycka undan vattnet på nåt optimalt sätt. Klart de vill sälja däck också men det är klart dom ingenjörerna som fipplat med däckmönstren har idéer om hur de skall funka ihop.

The innovative new front and rear tread patterns, with improved land/sea ratios, are designed to work together for enhanced water drainage

Citat från
http://www.canyonchasers.net/reviews/accessories/metzeler.php :
Additionally, Metzeler used computer aided modeling to develop the tread pattern based on the very specific roles of both the front and rear tire to form an optimum pattern to help ensure each tire does its specific task more efficiently where Michelin used an artistic interpretation of Samurai Sword cuts to develop their new tread pattern. However, Metzeler warns that you should NEVER run a Z6 rear without a Z6 front because they were designed to work together for water dissipation.

Från test av Pirelli Diablo Strada-däck:
To lessen the chance of hydroplaning, both the front and rear tread patterns were designed to work in unison, with the front channeling water out of the way so the rear tire essentially rides through a cleared path.
:D
 

Oljepingu

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Tokstaden
Hoj
Suzuki DR 800, DR 350
elwe skrev:
2329464 Jag tycker tråden skjuter jämte målet .. frågan var inte om man skulle blanda nya/gamla däck, däck med olika gummiblandning utan om man kunde blanda olika fabrikat ...
Att hojen kan bli bli instabil vid avancerad körning om man har olika fabrikat fram och bak beror på att olika tillverkare väljer olika profil på sina däck och därför kan styrgeometrin variera med nedläggningsvinkeln och det kan göra att hojen beter sig inkonsekvent.
Inget man vill ha om man touchar gränserna för vad det tål ...


jag kör ju ganska lungt ute i trafiken, antar att det enda man kan göra är att testa!!
 

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Ort
bästkusten
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
bapuba skrev:
2329485 :corn ja hojen kan göra en bakåtvolt när den står still:7peta :hihi
Oooh, fräckt. Det måste jag testa. Och få på min egna fräcka stuntfilm när jag lyckas få upp framdäcket några centimeter från asfalten i 150...
:D

(Ursäkta min dåliga humor. Jag är trött efter en veckas jour...)
 

Dr.Bike

Guest
elwe skrev:
2329464 Jag tycker tråden skjuter jämte målet .. frågan var inte om man skulle blanda nya/gamla däck, däck med olika gummiblandning utan om man kunde blanda olika fabrikat ...
Att hojen kan bli bli instabil vid avancerad körning om man har olika fabrikat fram och bak beror på att olika tillverkare väljer olika profil på sina däck och därför kan styrgeometrin variera med nedläggningsvinkeln och det kan göra att hojen beter sig inkonsekvent.
Inget man vill ha om man touchar gränserna för vad det tål ...


Nu håller jag inte med dig gode man! Trots att du oftast har rätt.

Olika profil på två i övrigt lika däck fast från olika tillverkare?
Njaeij,är det ett däck med en given bredd och profil så är det.
Sen KAN givetvis tvärsnittsytan se LITE annorlunda ut inom de ramarna.
Men det är så marginellt så att ett givet däck som blir slitet kommer under sin levnad ha en betydlig större form och profilförändring i sig självt, än två olika fabrikat med given bredd och profil.

Inkonsekventa egenskaper med olika fabrikat?
Njaeijigen. Varför då. Ordet inkonsekvent betyder ju att de skulle bete sig OLIKA i två på varann upprepade LIKADANA givna situationer.
Det tror jag inte alls på.
Däcken har sin GIVNA form oavsett fabrikatblandning så de inbördes förhållandena kan aldrig bli annat än konsekventa, fasta och därmed ge konsekventa egenskaper.

Däremot kan jag hålla med dig om att INOM ramarna för det jag talade om innan, dvs formskillnader inom tillverkningstoleransen skulle kunna ge ett "plusdäck" på ena fälgen och ett "minusdäck" på den andra, och DÄRMED avvika något från vad fabrikanten avsåg när han satte däcksdimensionerna.

Kanske är det något åt det hållet du menar?

Men jag säger återigen: De små variationerna är så försumbara att förr lär vi märka av just formförändringen p.g.a normalslitage, olika vägbeskaffenheter osv.

Så oavsett hur du blandar får du ett konsekvent resultat!
Dock inte sagt att det ligger i paritet med det från fabriken önskade då det KAN avvika från de mått de tänkte sig!
Men: Återigen, det avviker så lite att vi aldrig märker det.

Börjar man däremot mixtra med OLIKA däcksbredder/dimensioner än original så LÄR man märka en BETYDLIGT större skillnad.
Många tycker det är häftigare med 190-däck t.ex.
DET skulle jag varna för långt innan att varna för blandningar av fabrikat.
Helst när vi talar om däck med likartade egenskaper. D.v.s bandäck både fram och bak, eller gatdäck osv.

Mina två
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top