Möjlighet att träna RR på helgdagar.

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Nu har vi möjligheten att kunna påverka och försöka få till licens träningar på helger med SMC sport.

Som ni alla vet är det inte ofta bandagsarrangörerna bokar våra svenska banor på helgerna då normalt folk är lediga.
Detta medför ju såklart problem för oss vanliga dödliga som måste ta ledigt från jobb och därmed förlora arbetsinkomst medans vi plöjer ner åtskilliga tusenlappar i våran underbara hobby och sport.

Smc därimot är ju dom som oftast lägger sina kursdagar på helgerna och dessa herrar har numera även börjat med licensträningar för oss som är ute efter att köra fort.

För att smc ska fortsätta satsa på oss som vill köra RR aktivt så måste även vi sluta samman och visa att det finns ett stort intressa av att få träna RR på helgerna och inte vara förpassade till bandagar och kvällsträningar.

Lite kortfattat om Smc sport.

Krav: Utlöst licens och medlemskap i Smc 350 sek
Cykeln ska vara i fullgott skick men behöver ej vara påställd eller fullt racekittad. Racekittade hojar är såklart välkomna.

Obligatoriskt förarmöte på morgon men under dagen är det fritt att samlas efter passen för att snacka lite skit och hjälpa varandra med råd,tips och få frågor besvarade. På Rudskogen bjöds det på frukt,chips,brassestolar och uppslaget depåtält när man deltog i eftersnacket.
Känner man sig trött och utpumpad efter passet och inte har ork att samtala är det fritt att slå sig ner i sitt eget camp och ladda om.

Det som ingår med under en dag med smc är 1 morgon macka,fritt kaffe under dagen, Husmanskost till lunch och fika/frukt på eftermiddagen.

Allt detta till det oslagbara priset 1250 sek per dag.

Tänk att få två hela helgdagar på banan där frukost,kaffe,lunch,eftermiddagsfika ingår där man får träna RR fritt under svemos reglemente och gällande svemoförsäkring till kostnaden av 2500 sek.

Känns detta som det skulle kunna vara något för dig?

Följ länken på denna sida: https://www2.svmc.se/school/anmalan/454

Skicka ett mail till kursansvarig och tala om att vi gärna ser en licens grupp under dessa dagar och visa att intresse finns.

Smc själva är i startgroparna med denna satsning och jag personligen tror att dom är väldigt öppna för förslag och idér.

Jag har skickat ett mail och visat mitt intresse och jag har även ryktesvägar hört att dessa dagar diskuteras inom smc och dom första planeringsstegen för att förverkliga detta är tagna.


Med vänliga hälsningar Sandfållan.

P.s jag har inget med Smc att göra och den enda vinning jag har av detta är att jag ser möjligheten att få träna RR på helgerna och det skulle för min del underlätta både ekonomiskt och planeringsmässigt D.s
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag sitter med i gruppen som planerar inför just dessa dagar, och jag har sett de email som kommit in. Jag är dock den med minst "historik" inom SMC av de som ingår i gruppen så jag har en mer "se och lär" funktion än att jag styr över vad som kan ordnas i form av steg 6 träning och liknande.

Men jag kommer stödja idén så mycket jag kan från mitt håll!

En "bra att veta" är att just denna helg är det stockholmdistriktet som råder över kursdagarna. SMC är ju en stor organisation som är uppdelad i olika lokaldistrikt samt en övergripande "riks" organisation. Och så givetvis SMC Sport som är en fristående klubb inom SMC.

De flesta kurser som hålls organiseras av "riks" delen av SMC.

Även om det ofta är samma instruktörer och upplägg oavsett vilket distrikt (inkl riks) som anordnar kursen så kan det vara lite olika personer bakom kulisserna.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag sitter med i gruppen som planerar inför just dessa dagar, och jag har sett de email som kommit in. Jag är dock den med minst "historik" inom SMC av de som ingår i gruppen så jag har en mer "se och lär" funktion än att jag styr över vad som kan ordnas i form av steg 6 träning och liknande.

Men jag kommer stödja idén så mycket jag kan från mitt håll!

Du är fortfarande "our man on the inside" så vi räknar med att du styr det här! :tummenupp
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Hello från Några bergpass i Österrike!

Jupp, SMC SPORT är medlemmens egen klubb!

Dvs det är vi själv som ska/ka skapa det smörgåsbord vi vill ha' med dom redurser som finns! Hojta till om du vill hjälpa till, för det krävs. Vi är inte Apple, Mercedes - men en klubb vart det är medlemmen som skapar verksamheten..

Och hojta gör du till patrik.ericcson -kanelbulle - svmc.de

Alt Pcxcare :)
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Hojta till om du vill hjälpa till, för det krävs. Vi är inte Apple, Mercedes - men en klubb vart det är medlemmen som skapar verksamheten..

Vad är det för pusselbitar som måste finnas på plats för att vi skall kunna köra ett steg 6 pass med smc sport under en vanlig smc kursdag?

Licensierade funktionärer? Hur många?
Instruktörer med erfarenhet från racing?
Borde väl fungera även om instruktören inte är en "vanlig smc avancerad instruktör" utan vi kan hitta nya eldsjälar t.ex. här på sporthoj?

Jag tror det är större chans att ralla ihop det som behövs om vi har en öppen diskussion än om det skall slussas via en emailadress :)


Fyll på en lista med era namn bara, så får vi se hur intresset kan se ut.

Jag vill vara med och KÖRA, och accepterar att det kommer kosta 2400-2900:- för två dagar
1.
2.
3.

Jag kan vara med som funktionär om jag får köra några pass också:
1.
2.
3.

Jag är gärna med som funktionär, behöver inte köra:
1.
2.
3.

Jag är en erfaren rejsputte och vill gärna vara med och instruera/ge tips/leda diskussioner:
1.
2.
3.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Jag tänka mig ställa upp som funkis ena dagen behöver inte köra. Kan även tänka mig betala upp till 2600 SEK för 2 dagar på bana.

Bara det blir av så är jag supernöjd!!

Är på gelleråsen nu och har bara iPhone till hands :)
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Fyll på en lista med era namn bara, så får vi se hur intresset kan se ut.

Jag vill vara med och KÖRA, och accepterar att det kommer kosta 2400-2900:- för två dagar
1. Geggamoja
2.
3.

Jag kan vara med som funktionär om jag får köra några pass också:
1. Geggamoja
2.
3.

Jag är gärna med som funktionär, behöver inte köra:
1.
2.
3.

Jag är en erfaren rejsputte och vill gärna vara med och instruera/ge tips/leda diskussioner:
1.
2.
3.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Fyll på en lista med era namn bara, så får vi se hur intresset kan se ut.

Jag vill vara med och KÖRA, och accepterar att det kommer kosta 2400-2900:- för två dagar
1. Geggamoja
2.Mojja
3.

Jag kan vara med som funktionär om jag får köra några pass också:
1. Geggamoja
2.Mojja
3.

Jag är gärna med som funktionär, behöver inte köra:
1.Mojja 1 av dagarna
2.
3.

Jag är en erfaren rejsputte och vill gärna vara med och instruera/ge tips/leda diskussioner:
1.Vet inte vad ni tycker är rejsputte men kör själv 1.13 tider så lite hjälp kan man dela ut förhoppningsvis om det behövs.
2.
3.



:hej:hej:hej
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Håller på och vacklar om jag ska köra SO:t på bikeweek eller köra träningar o bandagar.

Om detta blir av så hoppar jag nog SO:t definitivt och bokar upp mig denna helgen och får mer körning för pengarna istället.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Detta har jag väntat på, jag är klart på som deltagare och kanske även hjälpa till på det sätt man kan om intresse skulle finnas för det, något kanske jag kan bistå med.

Tog upp detta redan 2011 att blanda in en lic.grupp på kurserna, dels för att fylla upp och även visa upp vad som egentigen händer på de där "farliga" träningarna för de som kör kurs men inte vågar ta sig vidare.

Idag saknar jag träningstillfällen/bandagar när jag inte har semester för det finns i princip inget på helgerna, detta gör det extremt mycket dyrare än vad som är vettigt då jag även måste räkna in en förlorad inkomst i den träningen.
Falkenberg t.ex har jag nästan 45mil till, att åka dit på en kvällsträning finns inte på kartan, heldag något helt annat men finns det några?

Här har SMC chansen att göra en stor insats för svensk RR, få fler att få råd/tid att komma ut och träna samtidigt man visar upp för de lite fega men smygintresserade att det kanske inte är så farligt.....

Bra initiativ! :fakta
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
4
Detta har jag väntat på, jag är klart på som deltagare och kanske även hjälpa till på det sätt man kan om intresse skulle finnas för det, något kanske jag kan bistå med.

Tog upp detta redan 2011 att blanda in en lic.grupp på kurserna, dels för att fylla upp och även visa upp vad som egentigen händer på de där "farliga" träningarna för de som kör kurs men inte vågar ta sig vidare.

Idag saknar jag träningstillfällen/bandagar när jag inte har semester för det finns i princip inget på helgerna, detta gör det extremt mycket dyrare än vad som är vettigt då jag även måste räkna in en förlorad inkomst i den träningen.
Falkenberg t.ex har jag nästan 45mil till, att åka dit på en kvällsträning finns inte på kartan, heldag något helt annat men finns det några?

Här har SMC chansen att göra en stor insats för svensk RR, få fler att få råd/tid att komma ut och träna samtidigt man visar upp för de lite fega men smygintresserade att det kanske inte är så farligt.....

Bra initiativ! :fakta


Och skulle vi vara 2 som samåkte och krokade på en husvagn och fick 2 heldagar på denna bana hade det plötsligt varit en enorm lättnad för er som tävlar och oss som funderar på att börja!!
 

bt

# 26 Superbike
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Rimbo
Hoj
Yamaha R1-07
Jag är intresserad av alt. 4!
Jag började bearbeta SMC redan i vintras innan mässan. Dock verkar det saknas en eldsjäl i frågan som gör så att det verkligen händer. Kul att se att de drivkrafterna nu ser ut att finnas:tummenupp
/Björn
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Här är min grunduppfattning:

Svensk roadracing är en pytteliten sandlåda (sandfålla?:hihi), där bandagarna består utav bland de schystaste killarna och tjejerna som finns till rejsnissarna där det blir mer musselstämning - kan kanske vara en anledning till att vi inte har någon bredd i toppen samt dåligt med mediauppföljning och framgångar utomlands?

Jag tycker att det här initiativet är toppen, än bättre är det ju att SMC som i mitt tycke ibland har för mycket "reflexväst" inställning IBLAND tar tag i staffettpinnen.

Men då jag inte är någon erfaren raceräv så kan jag ställa upp i det andra alternativen även fast jag helst kör så mycket som möjligt förstås.

Förresten, är det ingen av er som kan lite nationalekonomi? Jag menar, vad kostar det inte att killar och tjejer är borta från jobbet på vardagarna för Sveriges ekonomi? Klart vi skall ha helgkörning!
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Jag är helt klart intresserad om det blir kvalite på dagarna.
Hellre fler grupper som kör mer lika (vilket i sin tur ger mindre men bättre bantid), hellre kvalite än kvantitet.
Gelleråsen, runt 3 sekunder mellan snabbast/långsammast i grupperna.
Jag betalar hellre mer med kvalitet än mindre och få "träna på omkörningar" eller bli omkörd hela tiden och känna sig som en stoppkloss.
Alternativt om intresset är jättestort, dela upp dagarna som har tiderna klara för sig från början.
Lördag: 1.15-1.30
Söndag: 1.05-1.15
Med option för de som kör på lördagen och förbättrar sina tider så de "kvalar in" för söndagskörningen om det finns plats.

Om man inte gör nåt annat än att ta in så många som möjligt för att hålla ner priset blir det som vilken bandag som helst.

Hellre mindre kvalitetstid än mkt kvantitetstid, kvantitet kan få med andra arrangörer, passa på att göra nåt unikt och börja med roaracingträning i sin sanna bemärkelse, inte bara "var man för sig" utan tänk på de unika individerna och vad de vill få ut av att TRÄNA (köra runt runt runt på bana utan tränare kan knappast kallas träning).


Refererar till LMS där man kan TRÄNA cross 7 dagar i veckan men köra roadracing i 3 timmar på tisdag kväll....

Om ni vill ha hjälp med detta ställer jag gärna upp (men på dagen/dagarna) vill jag köra :)
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Tycker att det är kul att det finns tankar och ideér kring detta, och tror att hela "steg 6"-konceptet kan bli riktigt bra. Framförallt att det verkar finnas snabbare förare med raceerfarenhet som kan tänka sig att ställa upp. Jag har alltid varit sugen på någon sorts kurs i "köra fort på bana" (som deltagare i mitt fall).

Skulle det dessutom läggas som ett pass samma datum som de vanliga steg 1-4 kurserna så öppnar det möjligheter för oss som ofta åker ett litet gäng där några är mer nybörjare medans andra inte ens kör trafik längre just för att där isåfall finns nåt för alla.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag är helt klart intresserad om det blir kvalite på dagarna.
Hellre fler grupper som kör mer lika (vilket i sin tur ger mindre men bättre bantid), hellre kvalite än kvantitet.
Gelleråsen, runt 3 sekunder mellan snabbast/långsammast i grupperna.
Jag betalar hellre mer med kvalitet än mindre och få "träna på omkörningar" eller bli omkörd hela tiden och känna sig som en stoppkloss.
Alternativt om intresset är jättestort, dela upp dagarna som har tiderna klara för sig från början.
Lördag: 1.15-1.30
Söndag: 1.05-1.15
Med option för de som kör på lördagen och förbättrar sina tider så de "kvalar in" för söndagskörningen om det finns plats.

Om man inte gör nåt annat än att ta in så många som möjligt för att hålla ner priset blir det som vilken bandag som helst.

Har också tänkt lite på problemet att bara ha ett licensgrupps/steg 6 pass blandat med vanliga SMC kursen för gathojarna. Då det kommer vara allt från nyblivna licenstagare som kör 1.20-tider, vi som precis börjat få upp lite fart och harvar runt på 1.15, till de snabba som kör under 1.10.

Dela upp det på två dagar med krav på minsta tid kanske blir svårt att hitta nog med deltagare till.

Att lära sig träna effektivt och inte bara panga runt "och på sin höjd träna kondition" som Compier uttryckte det, var lite av fokus den första och enda gång jag deltagit på en smc steg 6.
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Håller med Håkan och Hansi om kvalitet istället för kvantitet och inte bara panga på runt. Saknade en erfaren raceräv, som gav mig råd och tips på banan senast jag var på steg 6.

Vi var ett gäng på Team Trackdays, och där fördelades det om en gång vid lunch och en gång till kvällen med hjälp av transpondertider. Kan detta vara en möjlighet?
Bekymret med detta var att om det körs väldigt när ex 1,15 tid, så pga köbildning kan det vara svårt att få till en tid som flyttar en till snabbare grupp.

För övrigt kan jag vara behjälplig med det jag kan, vilket inte är så mycket och brukar inte ta så lång tid :hihi
 
Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top