Mönstrade idag!

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Precis, det är inget slaveri, det är en skyldighet jämtemot det land man ändå är skyldig att betala skatt till osv. Dessutom så får man lära sig mycket nyttigt i försvaret, tex sjukvård och första hjälpen, brandskydd osv som man inte tänker på i andra ställen, tex skolorna där man tydligen inte ens har gymnastik längre?

Jag vågar påstå att 100% av alla som känner sig tvingade ändrar uppfattning någonstans under värnplikten, kanske inte om att de är tvingade, men de omvärderar sina förutfattade meningar och i 100% av fallen mognar som människor. Sedan finns ju ett fåtal idioter som tror de är rambo, men svenska försvaret är rätt bra på människor och sållar bort sådana.

Just för att vi tar in ALLA och inte några så får man in folk som från början inte var intresserade, men som blev och därmet främjar kompetensbanken! Tänk på det.

Sverige har ju faktiskt fått kritik från grannländerna för att vi skrotar försvaret och litar på andra, nä, låt terroristerna komma! Fast det är klart, försvaret äger ingen rätt att ingripa polisiärt...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
CalleE skrev:
Fast det är klart, försvaret äger ingen rätt att ingripa polisiärt...

Nej, men hade det inte blivit lite kaka på kaka? Vi har en nationell, polisiär insatsstyrka som håller mycket hög kvalitet och är utbildad på allt från gisslanfritagning och flygplanskapningar till skyddstjänst och dykning, tyvärr förväxlas den ofta med de klantskallarna som huserar i piketgrupperna och slänger chockgranater på gamla kärringar.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
CalleE skrev:
Precis, det är inget slaveri, det är en skyldighet jämtemot det land man ändå är skyldig att betala skatt till osv. Dessutom så får man lära sig mycket nyttigt i försvaret, tex sjukvård och första hjälpen, brandskydd osv som man inte tänker på i andra ställen, tex skolorna där man tydligen inte ens har gymnastik längre?

Jag vågar påstå att 100% av alla som känner sig tvingade ändrar uppfattning någonstans under värnplikten, kanske inte om att de är tvingade, men de omvärderar sina förutfattade meningar och i 100% av fallen mognar som människor. Sedan finns ju ett fåtal idioter som tror de är rambo, men svenska försvaret är rätt bra på människor och sållar bort sådana.

Just för att vi tar in ALLA och inte några så får man in folk som från början inte var intresserade, men som blev och därmet främjar kompetensbanken! Tänk på det.

Sverige har ju faktiskt fått kritik från grannländerna för att vi skrotar försvaret och litar på andra, nä, låt terroristerna komma! Fast det är klart, försvaret äger ingen rätt att ingripa polisiärt...

Har full förståelse för de som tycker att man lär sig bra grejer etc. Men det är ett rätt svagt argument för att man skall tvingar människor som inte vill. Det är att likställa med slaveri. En skam för Sverige!

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
Nej, men hade det inte blivit lite kaka på kaka? Vi har en nationell, polisiär insatsstyrka som håller mycket hög kvalitet och är utbildad på allt från gisslanfritagning och flygplanskapningar till skyddstjänst och dykning, tyvärr förväxlas den ofta med de klantskallarna som huserar i piketgrupperna och slänger chockgranater på gamla kärringar.

Sant att det blir kaka på kaka! Men det roliga faktumet, vad händer den dagen det är EU-toppmöte igen, visst hade de några 37or i luften då, men vad händer när Mulla Björne från Oslo tänker bomba och flyger in med en Cessna, enligt lagtext får väl då inte försvarets flygplan ingripa ty de äger ingen rätt att ingripa vid terrordåd, det är väl helt polisiärt? Fast å andra sidan kan man säkert klassa det som krigshandling att flyga in utan tillstånd...

Bara nått roligt jag hörde några sitta och prata om i ett väntrum häromveckan, jag vill gärna höra fakta!

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
#Olsson# skrev:
Har full förståelse för de som tycker att man lär sig bra grejer etc. Men det är ett rätt svagt argument för att man skall tvingar människor som inte vill. Det är att likställa med slaveri. En skam för Sverige!

Jag anser det inte likställt med slaveri, för jag anser att folk är fördjävla otacksamma åt de som verkligen gör nått. Det vill säga att folk tar för mycket för givet och är feluppfostrade, för de saknar oftast grund för varför de tar det för givet. De anser det vara givet att det finns en fungerande sjukvård, brandförsvar, polis och militärt försvar den dagen det behövs. Men de vill gärna inte göra något för att få det. Visst de blir ju genom samhällets uppbygnad tvingade att betala skatt, men vissa vill inte göra det heller, ändå måste de. En skam för hela västvärlden? Större skam blir det när vi tvingar det på övriga världen som aldrig behövt det!

Dessutom har ju trångboddheten och missunsamheten och bristande kommunikation gjort att vi behöver försvar, skam för männskligheten det också. Men jag är gärna med och drar mitt strå till stacken den dagen det behövs, om det behövs!

För övrigt så såg jag skjutvapen i ca en veckas tid, sedan såg jag inga vapen mer...

Nova

Back from California
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
Kawasaki ZX9R-00 med Gianelli
#Olsson# skrev:
Konstigt att så många uppskattar att sverige bedriver slaveri. (Men men, jag måste vara en flummig typ som gillar frihet)

En vekling som gillar frihet då kanske :hihi

Pettersson

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
KTM 625 SXC -05
marten_larsson skrev:
Roligt att läsa en lumpentråd, ska själv rycka in i januari nästa år då som jägarplutonbefäl (FC600) på K3...

Bara att gratulera. Ligger som KB på K3 nu. Funkar kanon. Bra befäl som fan och absolut det vackraste regementet i Sverige. PMa gärna om du vill veta nåt.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
johanrehn80 skrev:
Och du har ändå den här åsikten???

Ändå? Kanske därför. Vad vet jag? Du skall veta att någonstans 15-20% av försvarsbudgeten används för marknadsföring. Försvarsmaktens största problem är att fler och fler väljer att vara kritiska till att det är "tvingande". Den s k marknadsföringen är till för att den stora massan(värnpliktiga) inte skall sluta sig samman och vägra. Systemet skulle kolapsa. Det här handlar inte om försvar eller ej. Det handlar om tusentals yrkesmilitärer i varierande ställning som precis som vem som helst är oroliga för att förlora jobben. De värnpliktiga är bara en bricka i spelet. Synd att så många "går på" det bara.

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
#Olsson# skrev:
Ändå? Kanske därför. Vad vet jag? Du skall veta att någonstans 15-20% av försvarsbudgeten används för marknadsföring. Försvarsmaktens största problem är att fler och fler väljer att vara kritiska till att det är "tvingande". Den s k marknadsföringen är till för att den stora massan(värnpliktiga) inte skall sluta sig samman och vägra. Systemet skulle kolapsa. Det här handlar inte om försvar eller ej. Det handlar om tusentals yrkesmilitärer i varierande ställning som precis som vem som helst är oroliga för att förlora jobben. De värnpliktiga är bara en bricka i spelet. Synd att så många "går på" det bara.

utveckla gärna detta och förtydliga. Jag är intresserad av att höra motiverade åsikter

Lithium

Guest
#Olsson# skrev:
OK. Jag trodde det var obligatoriskt som förr. Skönt att det är avskaffat.

Man är enligt svensk lag skyldig att inställa sig vid mönstringen och således givetvis skyldig att genomföra tillsatt utbildning.
Jag fick min mönstringskallelse häromdagen, tycker det skulle vara kul att få göra lumpen... Det finns en viktig bristvara hos unga idag; disciplin(stavning?)! :rolleyes:

rudie

DR BIG:ska bli en skyjävla SM.. hjälp!!
Gick med
14 Apr 2004
Hoj
DR800 BIG
Att göra värnplikt är något man ska göra enligt lag som tidigare hra sagts, detta tycker jag är helt korrekt, då detta gör att killar och (Tejer) från olika samhäls strukturer möts och får på lika vilkor arbeta tillsammans för ett gemensamt mål.
Sen så kan man inte annat än bara häpna över jämnförelsen mellan värnplikt och slaveri :dummer

Till sist kan jag bara säga lycka till med lumpandet men ta inte ut ngt i förskott dom kan fortfarande skära ner lite till.

Ps skyttesold är inget att stå efter :hihi

Lithium

Guest
#Olsson# skrev:
Nej. Det saknas inte disciplin. Disciplin är värdelöst. Det som saknas är motivation.

Kanske det, utan motivation blir nog lumpen en plåga, men jag tror ändå det är alldeles för många som inte vågar lämna mamma, och ta ett steg ut i livet. Lumpen har säkert baksidor, men förtjänar även lovord. Förutom att man får smaka på disciplin så får man lära sig att arbeta bra i grupp och samarbeta med andra. De flesta jag vet som gjort lumpen var kanske lite kritiska ibörjan, men tycker att det var skitkul med alla galna upptåg, efteråt.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024