johanrehn80
MUTTA MIXI ?
#Olsson# skrev:Konstigt att så många uppskattar att sverige bedriver slaveri. (Men men, jag måste vara en flummig typ som gillar frihet)
Du har inte sett så mycket av försvarsmakten va?
#Olsson# skrev:Konstigt att så många uppskattar att sverige bedriver slaveri. (Men men, jag måste vara en flummig typ som gillar frihet)
CalleE skrev:Fast det är klart, försvaret äger ingen rätt att ingripa polisiärt...
CalleE skrev:Precis, det är inget slaveri, det är en skyldighet jämtemot det land man ändå är skyldig att betala skatt till osv. Dessutom så får man lära sig mycket nyttigt i försvaret, tex sjukvård och första hjälpen, brandskydd osv som man inte tänker på i andra ställen, tex skolorna där man tydligen inte ens har gymnastik längre?
Jag vågar påstå att 100% av alla som känner sig tvingade ändrar uppfattning någonstans under värnplikten, kanske inte om att de är tvingade, men de omvärderar sina förutfattade meningar och i 100% av fallen mognar som människor. Sedan finns ju ett fåtal idioter som tror de är rambo, men svenska försvaret är rätt bra på människor och sållar bort sådana.
Just för att vi tar in ALLA och inte några så får man in folk som från början inte var intresserade, men som blev och därmet främjar kompetensbanken! Tänk på det.
Sverige har ju faktiskt fått kritik från grannländerna för att vi skrotar försvaret och litar på andra, nä, låt terroristerna komma! Fast det är klart, försvaret äger ingen rätt att ingripa polisiärt...
johanrehn80 skrev:Du har inte sett så mycket av försvarsmakten va?
Chris Ash skrev:Nej, men hade det inte blivit lite kaka på kaka? Vi har en nationell, polisiär insatsstyrka som håller mycket hög kvalitet och är utbildad på allt från gisslanfritagning och flygplanskapningar till skyddstjänst och dykning, tyvärr förväxlas den ofta med de klantskallarna som huserar i piketgrupperna och slänger chockgranater på gamla kärringar.
#Olsson# skrev:Har jobbat i 12 år som major.
#Olsson# skrev:Har full förståelse för de som tycker att man lär sig bra grejer etc. Men det är ett rätt svagt argument för att man skall tvingar människor som inte vill. Det är att likställa med slaveri. En skam för Sverige!
marten_larsson skrev:Roligt att läsa en lumpentråd, ska själv rycka in i januari nästa år då som jägarplutonbefäl (FC600) på K3...
johanrehn80 skrev:Och du har ändå den här åsikten???
#Olsson# skrev:Ändå? Kanske därför. Vad vet jag? Du skall veta att någonstans 15-20% av försvarsbudgeten används för marknadsföring. Försvarsmaktens största problem är att fler och fler väljer att vara kritiska till att det är "tvingande". Den s k marknadsföringen är till för att den stora massan(värnpliktiga) inte skall sluta sig samman och vägra. Systemet skulle kolapsa. Det här handlar inte om försvar eller ej. Det handlar om tusentals yrkesmilitärer i varierande ställning som precis som vem som helst är oroliga för att förlora jobben. De värnpliktiga är bara en bricka i spelet. Synd att så många "går på" det bara.
johanrehn80 skrev:utveckla gärna detta och förtydliga. Jag är intresserad av att höra motiverade åsikter
#Olsson# skrev:OK. Jag trodde det var obligatoriskt som förr. Skönt att det är avskaffat.
#Olsson# skrev:Om du kollar mitt förra inlägg, så tror jag inte du är så intresserad av mina åsikter längre
Lithium skrev:Det finns en viktig bristvara hos unga idag; disciplin(stavning?)!
johanrehn80 skrev:är det så att argumenten tryter?
#Olsson# skrev:Nej. Det saknas inte disciplin. Disciplin är värdelöst. Det som saknas är motivation.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|