Möte på bulten

bromannen

Ny medlem
Gick med
27 May 2007
Hoj
GSXRF 1250 (wtf?)
Har ni sett filmen där en snubbe som är ute och filmar lyckas fronta med en mötande motorcyklist? Mötande motorcyklisten (helt oskyldig) dör och filmsnubben får typ 4 års fängelse eller nåt sånt... Inte säker på sanningshalten, men det är vad som står i kommentarerna på youtube.

Min upplevelse på bulten i söndags skulle mycket väl kunna slutat lika illa om jag legat på lite hårdare själv. Nu körde jag inte alls särskilt fort denna gången och hade mycket goda marginaler att hålla undan så det var ingen stor fara, men det har hänt att jag kört fort på bulten också, dock alltid på rätt sida av vägen när jag får möte.

Hur ska man skydda sig från idioter? Är det bästa att ge upp bulten och boggan? Är ju bästa vägarna vi har här i trakterna. Jag bor dessutom nära bulten. Brukar åka ut och tanka i Rosenhill bara för resans skull.

Ni som brukar hänga på fiket där ute, vad är det för attityd som gäller? Är det många omogna wannabe raceputtar som skryter om sina senaste bravader eller är det mestadels vanligt hojfolk? Förekommer tidtagning i bulten nu för tiden?

Jag vet att det alltid funnits vissa hojåkare som är mer hardcore än andra, men det känns som att det blivit så jäkla extremt på sistone. Jag vet fler i min bekanskapskrets som sett konstiga saker på bulten. Omkörningar trots möte etc.

Är det inte på tiden att vi som är lite mer normala agerar mot de som inte har något i trafiken att göra?

snajdarn

Snajdigast
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
-08 CBR1000RR
Grov vårdslöshet i trafik borde resultera i indraget körkort på livstid! Uppför man sig så i trafiken, även om det är jävligt kul att brassa i 200 knyck eller köra på bakhjulet när helst man får chans, så sätter man andra människors liv i fara, endast för sitt eget höga nöjes skull. Jag vet att på SH tänker man inte utan kör på och skiter i resten, jag gör likadant. Men egentligen, vad är det för arrogant va? Att köra som en alika går faktiskt inte att rättfärdiga. Någon som håller med mig?

Nej.. ingen!

Detta är ett forum för hojåkare, gärna såna som d går fort på, vad gör du här??:va

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Det där med bana i Stockholm har man ju aldrig hört förut. Så det är någon som ska straffas och får skylla sig själv för att inte du har en bana i Sthlm? Det känns ju vettigt - inte.

Och har man själv valt, att bosätta sig i Ellboda intill "Bogesund's rr bana", eller bredvid slingerbulten så får man väl skylla sig själv om man blir störd av motoroväsen mm.

Jag tror stenhårt på ett bygge av bana i Stockholm, då vet jag att många jag känner, inkl mig själv, enbart skulle hålla sig där och fimpa gatåkning helt.

Miss_A

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Hoj
Z750 + Suzuki DRZ 400E
Jag var ute och fotade på bulten för typ 2 veckor sen, och möter då en blå Corvette om jag inte mins fel, skitsamma, han får för sig att köra om bilen framför honom, och vips så är han i min fil och jag tvärnitar och kastar mig ut mot diket, Där glider han förbi och sitter dessutom och pratar i sin mobiltelefon och verkar helt oberörd. Idiot!:va Jag som oxå körde bil låg redan långt ute åt höger för att undvika att möta på ex en Motorcyklist som gasar helvete.

Vad gäller körning, Kör hur 17 ni vill, men ge fasen i att gena i kurvor som ni inte har fri sikt igenom. Kör med huvudet, man utsätter inte bara sig själv för fara.

snajdarn

Snajdigast
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
-08 CBR1000RR
Jag kör gärna på slangen i 200 knyck då tillfälle ges, då menar jag inte över ett skymt back krön, vill gärna se min son bli en vuxen kille!!
Dock är ja alldeles övertygad om att en MASSA icke hojåkande o hojåkande oxå för den delen tycker ja e en idiot när ja ligger i den farten...

Förstår dock problematiken, vissa borde inte få köra hoj, precis som alla som kör bil inte e några vidare förare än möjligtvis inom hastighets begränsningen :tummenupp
Judas!!

Jag kör gärna på slangen i 200 knyck då tillfälle ges, då menar jag inte över ett skymt back krön, vill gärna se min son bli en vuxen kille!!
Dock är ja alldeles övertygad om att en MASSA icke hojåkande o hojåkande oxå för den delen tycker ja e en idiot när ja ligger i den farten...

Förstår dock problematiken, vissa borde inte få köra hoj, precis som alla som kör bil inte e några vidare förare än möjligtvis inom hastighets begränsningen :tummenupp
Judas!!

Och du fr1ppe! Jag han läsa ditt inlägg.. Och jag är ingen idiot!! bara så du vet din lilla stjärtis!!!

Last edited:

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Förare som kör på ett sådant sätt är ett självsanerande släkte. Det enda man kan hoppas på är att dom inte tar med sig någon annan.

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Förare som kör på ett sådant sätt är ett självsanerande släkte. Det enda man kan hoppas på är att dom inte tar med sig någon annan.

Alla som det går illa för "tar med sig någon annan":
-Vi mister en kamrat och medmänniska helt i onödan.
-Sämre anseende och statistik kommer att ge reguleringar.
-Fler olyckor ger högre försäkringspremie.
-Alla olycksoffer har sörjande anhöriga.
-Alla blåljusingripande innebär risker och kostnader.
Losers blir vi alla, även vid singelolyckor!
Privatansvar in absurdum funkar inte ens i teorin!

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Vi har gått igenom det där redan. Sporthojjar skall köras på riktigt, moralkärringar skall hålla tyst. Bogan är en rejsbana, och svensson skall hålla sig ur vägen. De som kör som riktiga motorcyklister[tm] där har koll på läget, och om det blir några olyckor så är det den andres fel.

Frågor på det?

:hihi

En ironikurs borde man genomgå innan man får registrera sig på Sporthoj.com

Grov vårdslöshet i trafik borde resultera i indraget körkort på livstid! Uppför man sig så i trafiken, även om det är jävligt kul att brassa i 200 knyck eller köra på bakhjulet när helst man får chans, så sätter man andra människors liv i fara, endast för sitt eget höga nöjes skull. Jag vet att på SH tänker man inte utan kör på och skiter i resten, jag gör likadant. Men egentligen, vad är det för arrogant va? Att köra som en alika går faktiskt inte att rättfärdiga. Någon som håller med mig?

Man sätter andra människors liv i fara varje gång man sätter sig i ett fordon, oavsett typ. Dock så orsakar man betydligt mindre skador med en tvåhjuling än med en fyrhjuling. Tror du på allvar att de som slangar på motsatt sida av vägen över skymda krön bryr sig om en liten rosa plastbit? Det är uppenbart att du glömde ta vägen förbi verkligheten innan du satte dig vid datorn. :tummenupp

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
I år kör jag en slö stånka, på gatan, för att alltför många goda vänner kört ihjäl sig på sporthoj.
Ett klokt val, sporthoj på gata är värdelöst, är riskmedvetenhet direkt kopplat till ålder? Fast 50 mil tur & retur till en vettig bana med alla runt-omkring-kostnader är också värdelöst. Dessutom regnar det när man kommit fram.

Jag ska också "uppgradera" till en slö stånka som ska få jobba mer i skogen än på gata.

/A

dema2

www.bombrepa.se
Gick med
28 May 2006
Hoj
Stentvättad K4 med silvertejp
jag tillhör gruppen sk "mogen ungdom" (35+) och mina i mitt tycke "bombrepor" på bulten tar ungefär en kvart-tjugi minuter (man vill ju åka så mycket som möjligt:D ) - nu till min egen (och andras?) dubbelmoral;jag tycker det ser skitballt ut när det kommer knäskrapandes i 200 på bulten eller bogan även om jag har insett att jag aldrig kommer fixa det själv...
och min egen utmaning på bulten är att alltid hålla mig i mitt körfält just pga man är orolig för möten....
har bara haft kk i 3 säsonger och har vid nåt tillfälle blivit omkörd av "proffsen" på bulten,hornen växte i hjälmen - nu jävlar ska jag hänga på tänkte jag hela vägen in i första kurvan då jag nästan gjorde i byxan.....

kör en gixxer enbart för poserandets skull (å cheyernas blickar så klart:tummenupp :tummenupp )

//D

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
jag tillhör gruppen sk "mogen ungdom" (35+)
//D

Samma här och jag har ungefär samma inställning.
Visst "busar" jag ibland, men mitt busande motsvarar ynglingarnas lugna åkning...
Jag skyller på att hojen är lika gammal och trött som ägaren.

IronMike

Guest
Det där med bana i Stockholm har man ju aldrig hört förut. Så det är någon som ska straffas och får skylla sig själv för att inte du har en bana i Sthlm? Det känns ju vettigt - inte.

Förklara sig gärna mer ingående? :va :va :va

Jag skulle skippa gatåka, med en bana i närheten ... men du anser?

Är det inte på tiden att vi som är lite mer normala agerar mot de som inte har något i trafiken att göra?

Förespråka en bana istället för att vara fördömmande mot alla med r-hoj?

Det som inte vinner samhällets acceptans överlever inte utan att tills slut klassas som kriminellt. Då blir det inte mycket kvar av det folknöje som mc-åkning ändå är för många vanliga människor utan dina knäskraparambitioner.

Förra sommaren var ju bana helt ointressant :va. Det var i tidsperioden strax innan du skulle köpa ducce, men strax efter du skulle köpa HD som du sa det.
Jag hänger inte med nu, men gatåkning är för mig 70-80% en social grej, dvs inte så mkt för självaste åknngen.

Skulle gärna endast hålla mig till bana om det fanns ngt i sthlm, nu är det ett jäkla projekt att ta sig till och från bana, samt sovplats mm.

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Förklara sig gärna mer ingående? :va :va :va

Jag skulle skippa gatåka, med en bana i närheten ... men du anser?

Förespråka en bana istället för att vara fördömmande mot alla med r-hoj?

Jag hänger inte med nu, men gatåkning är för mig 70-80% en social grej, dvs inte så mkt för självaste åknngen.

Skulle gärna endast hålla mig till bana om det fanns ngt i sthlm, nu är det ett jäkla projekt att ta sig till och från bana, samt sovplats mm.
En bana löser inte alla problem! Alla vill inte köra bana, å en bana är ingen drop in-grej, men kan inte bara åka förbi Gelleråsen, åka 5 varv å dra vidare. Varje bandag kräver ganska mycket planering runt om, kanske därför det bara är nån bandag för vanligt folk per månad på tex Sviestad och Gelleråsen.
Och att många har en sporthoj bara för att ha en ursäkt för att kunna stå på Sveavägen/Vaxholm å spänna sig i skinnställ var väl inget nytt? Ta bussen dit istället, tryggare för både er och omgivningen, billigare, miljövänligare å bättre för statistiken! ;)

Fr1ppe

Avslängd
Gick med
16 May 2008
Hoj
Kawasaki VN900
Och du fr1ppe! Jag han läsa ditt inlägg.. Och jag är ingen idiot!! bara så du vet din lilla stjärtis!!!

Skönt att du inte är det tuffing. För vad jag skrev var i stil med "Eftersom alla hojåkare inte är idioter så finns det en djävla massa som håller med honom", dvs killen du tyckte var en fjant eller vad det var.

Så på med t-shirten och åk i 300 knyck på slangen till jobbet nu. :yoparty

Killerkommentar. :rofl

Japp, och det hade varit ännu roligare om han hade stavat rätt.

Last edited:

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
" bäst att vi gemensamt hänger ut idioter som förstör vårt anseende ute bland vanliga svenssons. Dessa svenssons drar oss alla över samma kam. Det är dumt, men det är så folk funkar."

--

Hurdå hänga ut? Varför? ..finns ju dom, t ex jag själv som "kör som ett svin" - men jag går aldrig ut på fel sida av vägen, ska dom också hängas ut? ..har alltid varit en del hojåkare kör som svin. Hojåkare har alltid haft ett visst rykte. Vem bryr sig? Vad spelar det för roll? Vad Svennssons tycker och tänker skiter väl de flesta fullständigt i. Jag rycker på axlarna om någon mupp säger "jaha, du är en sån där organdonator"...

Och har man själv valt, att bosätta sig i Ellboda intill "Bogesund's rr bana", eller bredvid slingerbulten så får man väl skylla sig själv om man blir störd av motoroväsen mm.

Jag tror stenhårt på ett bygge av bana i Stockholm, då vet jag att många jag känner, inkl mig själv, enbart skulle hålla sig där och fimpa gatåkning helt.
herregud

Gösta

PotatoesMc.com
Gick med
7 Feb 2008
Hoj
1000RR
runt 12 bläcket kommer jag dra söder ut över mot bulten..

tänker slå dan the mans halv slöa tid, alltså: 12.00-12.04.30 kommer en svart gixxer dra i kurvor med feta skrap och kan även tänka mig att det främre hjulet kommer lätta lite från backen... så alla vet:)

efter det tar jag mig en fika på rosenhill...

sedan bär det av mot bogesund där jag inte e lika gasglad, måste upp o öva så inga annan piskar skiten ur än på ons körning som kommer...:tuttar

häpåer

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
En stilla undran från en äldre - varför skall det alltid mätas prestationer?
Måste det gå i 200+ på slangen för att det skall bli kul att köra båge, svänger inte vägen alldeles för lite då?
Eller är det så illa att många med behov av att hävda sig är de som köper sportmaskin, då speciellt litervarianterna (det vore synd att dra alla över en kam och prata bokstavskombinationer, men ibland undrar man...)?

Helt klart verkar det ju vara så att alla dessa som envisas med att köra som om fan själv satt bakpå sällan presterar såpass att de har en chans ens i rookieklasserna på banan (och det är väl därför de inte vill ta det steget, tjafset om en bana i Sthlm tror jag inte på en sekund, folk kommer fortfarande åka på gatan).

Jag är spik jävla eländigt säker på att det kommer en dag när hojkörning blir väldigt dyrt, krångligt och konstant övervakat - pga att en liten klick inte kan behärska sina impulser, vi är i kraftig minoritet, så att tro att allmänheten inte kan göra något åt det här nog att vara lite naiv, minst sagt.

Själv har jag inte kört båge alltför länge, och har mest erfarenhet av riktig enduro (snittar man äver 30 knutar har det gått undan i skogen.. :D ), så jag kan ju ha en skruvad uppfattning om vad motorcyklar handlar om, men jag har åkt potent gatbil länge, med samma fenomen, men som tur var behövdes det ingen minneslund på vårat forum..

/J

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Hoj
Vakum
runt 12 bläcket kommer jag dra söder ut över mot bulten..

tänker slå dan the mans halv slöa tid, alltså: 12.00-12.04.30 kommer en svart gixxer dra i kurvor med feta skrap och kan även tänka mig att det främre hjulet kommer lätta lite från backen... så alla vet:)

efter det tar jag mig en fika på rosenhill...

sedan bär det av mot bogesund där jag inte e lika gasglad, måste upp o öva så inga annan piskar skiten ur än på ons körning som kommer...:tuttar

häpåer

Rykten säjer att polisen väntar med spänning, fixar du att
svänga undan från spikmattan som läggs ut 12:02.

Nyheter
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli