m/s^2 till hästkrafter?

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Borsiin JR skrev:
Det är kanske möjligt att uppnå dessa värden momentant då din accelrometer troligen består av någon fjäderbelastad kula vars rörelse avläses, när du då dumpar kopplingen kan du kanske få dessa värden momentant. Jag hade lagt in lite kod så att du mäter medelaccelerationen under ex 0,5-1s istället för momentanmax.
Det som påverkas av accelerationen i en accelerometerkrets brukar vara avståndet mellan skivor i kondensatorer. Den massan är nog extremt liten och helt försumbar. Kretsarna kan mäta accelerationen under vibrationer på höga frekvenser.
Men jag håller med dig om att värdena är höga. Vilofriktionskoefficienten kanske är något högre än 1, kombinerat med att hojen sätter sig något kan vara orsaken.

ulf_lundin skrev:
Nån sån formel finns inte. Utan att känna till luft- och rullmotstånd och motorns effektkurva och lådans utväxlingar
kan du aldrig räkna ut axet iaf.
Vet inte vilken formel du menar, men om jag förstår dig rätt är det tvärtom han ska räkna. Accet mäts med en elektronikkrets, så det är effekten som ska tas fram. Det borde ju gå med luftmotstånds- och och rullmotståndskoefficienter.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Tack ska ni ha för alla tips om hur effekten kan räknas fram, men just nu känns det inte lönt att ens försöka, eftersom det är så mycket jag måste veta om ett fordon för att ens kunna uppskatta effekten.

Jag diskuterar dock gärna vidare om vad som är rimliga accelerationsvärden och vad som inte är det. Ska testa lite mer och återkommer med resultat.

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
För den som vill fippla lite kan man använda detta program. Det som behövs göras är att döpa om txt-filen till ".zip" samt doc-filen till ".z01". Packas sedan upp med winzip (lite drygt att man måste dela filerna för att få plats map filstorlek samt att de inte får ha korrekt ändelse, men så är det).

/J

Bifogat

• MOTORSIM_split.doc
    100 KB · Visningar: 41
  • MOTORSIM_split.txt
    46.5 KB · Visningar: 42

Triboman

...
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
CRF450 SM, CR250R, Polini
RG500-Johannes skrev:
För den som vill fippla lite kan man använda detta program. Det som behövs göras är att döpa om txt-filen till ".zip" samt doc-filen till ".z01". Packas sedan upp med winzip (lite drygt att man måste dela filerna för att få plats map filstorlek samt att de inte får ha korrekt ändelse, men så är det).

/J

Jag lekte lite simulering på jobbet innan jag tog helg. Ok, att det var en bil men jag hamnade efter stund på någonstans kring 8m/s^2 som toppvärde. Men hjulspinn var ett problem trots "track-bite"... 14m/s^2 känns spontantmed det lilla i bagaget lite högt.

Dr.Bike

Guest
Triboman skrev:
Jag lekte lite simulering på jobbet innan jag tog helg. Ok, att det var en bil men jag hamnade efter stund på någonstans kring 8m/s^2 som toppvärde. Men hjulspinn var ett problem trots "track-bite"... 14m/s^2 känns spontantmed det lilla i bagaget lite högt.

:tummenupp
Vad har DU för jobb triboman där det både finns track-bite och bilar som orkar spinna loss trots detta!?
Verkar vara ett tråkigt ställe att jobba på! :lol

Trodde f.ö du höll dig till ANTI-friktion!

Folköl

Åt 25 ostron och drack en hel pomac
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
Husa 650-05
PacMan skrev:
Tjena!
Är det nån här som kan hjälpa mig med ett matematiskt samband mellan acceleration och hästkrafter? Håller nämligen på att göra en egen g-mätare, och mekanikkunskaperna är lite rostiga. Tanken är att kunna uppskatta hojens maxeffekt genom att dra den genom hela registret på någon växel.

Bus enkelt: www.speedworldmotorplex.com/calc.htm

Triboman

...
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
CRF450 SM, CR250R, Polini
Dr.Bike skrev:
:tummenupp
Vad har DU för jobb triboman där det både finns track-bite och bilar som orkar spinna loss trots detta!?
Verkar vara ett tråkigt ställe att jobba på! :lol

Trodde f.ö du höll dig till ANTI-friktion!

Mjaa, det var inte så skoj som de lät (ok, det var rätt kul ändå att ful-labba lite i datorn). Track-bite i sammanhanget innebar en variabeländring med "grundfriktionkoefficienten" +0.3... Friktion är bra ibland och sämre andra gånger... Med ett sikte på "rätt" friktion brukar det bli bra :))

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
ulf_lundin skrev:
... Du kan aldrig axa mer än vad väggreppet tillåter. Och för normala däck blir det nånstans runt 1 G, 9.8 m/s^2. ...
Vilket förutsätter "normal" geometri. Dvs inte sänkt knarr med långsving.
Men jag utgår från att det var "normala" sporthojar det gällde. Så jag får väl lov att hålla med i alla fall. :)

Är det inte så att max acceleration direkt ges av vinkeln hos en tänkt linje från baktofflans anligg mot marken till cykelns tyngdpunkt (inkl förare)? Vinkeln måste givetvis ses belastad, dvs fjädringen ska ha satt sig etc.
Ju flackare vinkel ju mer möjlig acc innan knarren reser?
Sen är det ju inte så lätt att veta var tp ligger men i alla fall.

Pacman:
Jag antar att det var projektet i sig som var det intressanta för din del men du känner väl till att det finns färdiga racedatorer för bilar/hojar? De räknar ut acc, tid 0-402 (eller 0-201) meter, 0-100 km/h, toppfart efter 201/402 etc. Jag tror att de också räknar ut medel (eller max) motoreffekt om man känner vikten.

//Robban. Som har svurit på att skippa sh.com pga den i vissa fall utomordentligt barnsliga nivån (dock inte i detta forum).

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Robban_C skrev:
//Robban. Som har svurit på att skippa sh.com pga den i vissa fall utomordentligt barnsliga nivån (dock inte i detta forum).

Vaffan, det är därför jag inte sett dig posta sedan Hedenhös...

Kom igen nu, låt inte moppefuckona avgöra kvalitén! :tummenupp

/J

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
RG500-Johannes skrev:
Vaffan, det är därför jag inte sett dig posta sedan Hedenhös...

Kom igen nu, låt inte moppefuckona avgöra kvalitén! :tummenupp

/J
:) :)
Tack för omtanken! :tummenupp
Det värmer.

Jaja, jag kanske ska försöka lägga nån liten tid per vecka på detta i alla fall. Trots allt är ju de "vuxna" (kan man säga så när det handlar om hojar på kanske 3-400 pållar? :D ) diskussionerna rätt intressanta.
Å andra sidan signerade jag ett köpekontrakt på en kåk i fredags. Fullständig renovering kommer säkert att ta "en och annan" timme. :) Men jag får en hel lada att bygga garage av! Och ett helt vagnslider att ha som carport. Blä på er som inte har sånt! :7peta :7peta :hihi

Telefonstolpe? Skicka ett pm (om du inte vill vara ot i tråden) och tala om vad som hänt.

Nu ska jag åka och jobba igen! Cu! Och sorry för massa ot.

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Bearing skrev:
Vet inte vilken formel du menar, men om jag förstår dig rätt är det tvärtom han ska räkna. Accet mäts med en elektronikkrets, så det är effekten som ska tas fram. Det borde ju gå med luftmotstånds- och och rullmotståndskoefficienter.
Går ju lika bra att räkna åt andra hållet med samma formel.
Fast du har en poäng, jag är nog inte säker på vad trådaren vill åstadkomma.

Rent allmänt: Räkna lite på medelaxet för t.ex. 400 m på 6 s och förvånas över väggreppet.
Eller vad värsta dragklasserna nu är nere på.
/u

Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Robban_C skrev:
Pacman:
Jag antar att det var projektet i sig som var det intressanta för din del men du känner väl till att det finns färdiga racedatorer för bilar/hojar? De räknar ut acc, tid 0-402 (eller 0-201) meter, 0-100 km/h, toppfart efter 201/402 etc. Jag tror att de också räknar ut medel (eller max) motoreffekt om man känner vikten.

Jo, visst vet jag det men på det här sättet kommer jag undan billigt, och får dessutom lära mig lite om att programmera PIC:ar. :tummenupp

Jag är nu beredd att hålla med om att 14 m/s^2 är lite väl högt, men som jag sa så kom detta värde från ett test på ett tidigt stadium där prylen kanske inte satt riktigt bra monterad på hojen. Jag har gjort diverse korrigeringar nu, men inte kunnat testa under samma förhållanden igen. Dock tror jag att den riktiga siffran för maxacclereation på ettan kommer att hamna i alla fall uppåt 9-10 m/s^2.

På DVD:n från Isle of Man får man åka ett varv med McGuiness där en del intressanta data visas i rutan, och där kan man se att hans R1:a verkar kunna accelerera med ungefär 1.0 g som max, men givetvis i lite högre farter än vad min gamla svarv klarar av på ettan. :)

ulf_lundin skrev:
Går ju lika bra att räkna åt andra hållet med samma formel.
Fast du har en poäng, jag är nog inte säker på vad trådaren vill åstadkomma.
/u

Det enda jag för tillfället kan mäta är alltså accelerationen, och en tanke fanns om att kunna uppskatta effekten utifrån det. Dock är det senare just nu lagt på is, eftersom det verkar vara mycket jobb för att ens få en halvbra uppskattning av effekten. Intressant ändå att läsa allt ni har att säga om att räkna fram effekten.
:)

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
För er som är intresserade så lägger jag upp bilder på prototypen, just nu monterad med häftmassa i ett videoband-fodral samt lådan som grejerna ska sitta i.

Bifogat

• Bild(35).jpg
    Bild(35).jpg
    25.1 KB · Visningar: 47
  • Bild(36).jpg
    Bild(36).jpg
    23 KB · Visningar: 37
Nyheter
Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen