Bearing
Gudomlig sporthojare
Det som påverkas av accelerationen i en accelerometerkrets brukar vara avståndet mellan skivor i kondensatorer. Den massan är nog extremt liten och helt försumbar. Kretsarna kan mäta accelerationen under vibrationer på höga frekvenser.Borsiin JR skrev:Det är kanske möjligt att uppnå dessa värden momentant då din accelrometer troligen består av någon fjäderbelastad kula vars rörelse avläses, när du då dumpar kopplingen kan du kanske få dessa värden momentant. Jag hade lagt in lite kod så att du mäter medelaccelerationen under ex 0,5-1s istället för momentanmax.
Men jag håller med dig om att värdena är höga. Vilofriktionskoefficienten kanske är något högre än 1, kombinerat med att hojen sätter sig något kan vara orsaken.
Vet inte vilken formel du menar, men om jag förstår dig rätt är det tvärtom han ska räkna. Accet mäts med en elektronikkrets, så det är effekten som ska tas fram. Det borde ju gå med luftmotstånds- och och rullmotståndskoefficienter.ulf_lundin skrev:Nån sån formel finns inte. Utan att känna till luft- och rullmotstånd och motorns effektkurva och lådans utväxlingar
kan du aldrig räkna ut axet iaf.