m/s^2 till hästkrafter?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Tjena!
Är det nån här som kan hjälpa mig med ett matematiskt samband mellan acceleration och hästkrafter? Håller nämligen på att göra en egen g-mätare, och mekanikkunskaperna är lite rostiga. Tanken är att kunna uppskatta hojens maxeffekt genom att dra den genom hela registret på någon växel.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Eum, min hoj accelererar MYCKET snabbare än farsans v70 även fast den har mer effekt. Det måste ju bero på vikt och luftmotstånd också, minst! :)
 

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Falun/Sockholm
Hoj
ktm 660 kameleont.
PacMan skrev:
Tjena!
Är det nån här som kan hjälpa mig med ett matematiskt samband mellan acceleration och hästkrafter? Håller nämligen på att göra en egen g-mätare, och mekanikkunskaperna är lite rostiga. Tanken är att kunna uppskatta hojens maxeffekt genom att dra den genom hela registret på någon växel.


om du har en snurrande axel så är axeleffekten = momentet * vinkelhastigheten har jag för mig.. så.. HK = 1.35*momentet*(varvtalet på utgående axel per minut)*2*pi/60

varav momentet är kraft gånger sträcka och kraft är massa*acceleration..

är säkert ute och snurrar.. men har skrivit 2 tentor (i andra ämnen) mellan 08 och 18 och så jäävla mosig i huvet.

nu ska jag dricka öööl :D

lycka till
 

Lennart258

247 kg fulltankad!
Gick med
21 Jan 2005
Ort
Bredaryd
Hoj
zx9r -97
m*a*v/0.736=P

m = massa [kg]
a = accaleration [m/s^2)
v = hastighet [m/s]
P = effekt [hk]
 

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
PacMan skrev:
Tjena!
Är det nån här som kan hjälpa mig med ett matematiskt samband mellan acceleration och hästkrafter? Håller nämligen på att göra en egen g-mätare, och mekanikkunskaperna är lite rostiga. Tanken är att kunna uppskatta hojens maxeffekt genom att dra den genom hela registret på någon växel.


Kanske det här kan hjälpa:

m*a=F (1) Newtons rörelsekvation

Effekt:

P=F*V (2) Där V är hastigheten

(1) i (2)

ger

P=m*a*V

kör du i SI-enheter så får du effekten i watt men

1kw = 1,36Hk
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
HanneZ skrev:
Det måste ju bero på vikt och luftmotstånd också, minst! :)

Ja, givetvis. :)
Luftmotståndet är väl det som är lite klurigt att uppskatta eftersom jag inte har hastighet som indata. Kan iofs integrera fram den också, men riktigt så mycket datorkraft har jag nog inte.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Det där kan nog bli bra!

Hittade ett inlägg från RG500-Johannes som nog löser ditt problem.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=1215777&highlight=frontarea#post1215777

PacMan skrev:
Ja, givetvis. :)
Luftmotståndet är väl det som är lite klurigt att uppskatta eftersom jag inte har hastighet som indata. Kan iofs integrera fram den också, men riktigt så mycket datorkraft har jag nog inte.
v(t)=v0 + a*t

Borde inte vara så svårt att räkna ut även med begränsad datorkraft. Typ bara att ha en variabel för hastighet som a*t adderas till för varje mätvärde.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Bearing skrev:
Borde inte vara så svårt att räkna ut även med begränsad datorkraft. Typ bara att ha en variabel för hastighet som a*t adderas till för varje mätvärde.

Det har du faktiskt rätt i. Kanske lägger in en sån funktion om minnet räcker till. Det handlar alltså inte om en laptop eller så utan en enkel PIC-processor för 50 spänn. :)
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
PacMan skrev:
Det har du faktiskt rätt i. Kanske lägger in en sån funktion om minnet räcker till. Det handlar alltså inte om en laptop eller så utan en enkel PIC-processor för 50 spänn. :)
Okey, kul, misstänkte att det var nått sånt. :) Har pulat lite med PICar i skolan.
 

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
tänk också på att den rörelseenergi du har på hojen består av dels translations- och rotationsenergi. Den senare är svårare att beräkna då de flesta inte känner till tröghetsmomentet på sina hjul.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
PacMan skrev:
Det har du faktiskt rätt i. Kanske lägger in en sån funktion om minnet räcker till. Det handlar alltså inte om en laptop eller så utan en enkel PIC-processor för 50 spänn. :)

Det kräver i princip ingen datorkraft alls om du först gör ett rollouttest och sen använder värdet du får som korrektionsfaktor i dina beräkningar.

Rolluttest göres genom att:
Håll en förutbestämd hastighet, vid en bestämd markering drar du in kopplingen och låter luftmotståndet bromsa dig (ännu bättre om du lägger i friläget då kopplingen ger en del motstånd) till stillastående, mät sedan färdad distans och räkna.
Det blir ännu bättre om du istället använder accelrometern till att beräkna retardationen då du där kompenserar för att luftmotståndet växer med kvadraten på hastigheten.

Edit: Såg att du inte hade hastighet som indata så bäst blir nog att räkna fram en konstant som duger i måttliga hastigheter
 
Last edited:

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
ah17 skrev:
Den senare är svårare att beräkna då de flesta inte känner till tröghetsmomentet på sina hjul.

Jo, det är lite kul med accellerationsprov á la bromsning med tröghetsmoment. Lätta din drivlina, vevaxel till bakhjul och du kommer att få högre effekt i din mätning...

/J
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
..å andra sidan är det kanske inte värt besväret att försöka uppskatta maxeffekten. Jag ska väl mest använda prylen till att avgöra om hojen går bättre efter t.ex. ombestyckning och så. I ett test idag, med accelerometern lite slarvigt tejpad på tanken kom jag upp i 14 m/s^2 på ettan, och ungefär lika mycket (fast åt andra hållet då) vid hård inbromsning. Nästa gång ska jag se till att värma däcken lite först så att det inte låser så otrevligt. :rolleyes:
 

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
PacMan skrev:
..å andra sidan är det kanske inte värt besväret att försöka uppskatta maxeffekten. Jag ska väl mest använda prylen till att avgöra om hojen går bättre efter t.ex. ombestyckning och så. I ett test idag, med accelerometern lite slarvigt tejpad på tanken kom jag upp i 14 m/s^2 på ettan, och ungefär lika mycket (fast åt andra hållet då) vid hård inbromsning. Nästa gång ska jag se till att värma däcken lite först så att det inte låser så otrevligt. :rolleyes:

Det låter mkt.

Om du tex kör på strippen och kör 60ft på 1,8s så har du ett medelacc. på 11,1m*s^-2

Du skulle tex klara detsamma på 1,6s.

eller varför inte 201m på 5,4s.

Nåja jag säger inte att det är orimligt momentant men låter lite mkt i mina öron. Om det är en zxr750 det är frågan om.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Eftersom hojen lutar lite när du accar och bromsar kanske du får med en liten komposant av gravitationsvektorn.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
ah17 skrev:
Det låter mkt.

Om du tex kör på strippen och kör 60ft på 1,8s så har du ett medelacc. på 11,1m*s^-2

Du skulle tex klara detsamma på 1,6s.

eller varför inte 201m på 5,4s.

Nåja jag säger inte att det är orimligt momentant men låter lite mkt i mina öron. Om det är en zxr750 det är frågan om.

Jo, visst låter det mycket om man jämför så, men jag tror ändå att det är ett hyfsat rimligt maxvärde. Accelerometern visar ca 9.8 när man håller den rakt ner och när jag accar mjukt och fint utan ryck på ettan visar den 14. Känns helt OK tycker jag, även om jag inte är riktigt klar med utvecklingsarbetet.
:)

EDIT:
Bearing: Enligt vad jag har läst i bl.a. "Twist of the wrist 2" så sätter sig inte en sporthoj där bak när man accelererar, utan den reser sig. Även om den skulle sätta sig så att jag fick med en komposant av g, så skulle inte det ha någon stor betydelse, knappast ens 1 m/s^2 fel.
 
Last edited:

Triboman

...
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450 SM, CR250R, Polini
Jag testade för några år sedan att köra med en g-mätare på tanken och det fungerade väl till 75%. Att acc:a på 1:an eller 2:an gav dock för stora fel pga slangningstendenser. Men att, som nämnts, kalibrera mot en roll-out bör fungera på högre växlar. Jag byggde istället en motsvarande hastighets-logger och den fungerade faktiskt bättre (krävde inget brusfilter mot motorvibrationer). På enklaste sätt mättes hastigheten (via en PIC) med en magnetpickup. Med stort minne gick det utan problem att logga hela bansessioner. Kul att sitta och jämföra varandras varv över en bärs på kvällen...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
PacMan skrev:
Jo, visst låter det mycket om man jämför så, men jag tror ändå att det är ett hyfsat rimligt maxvärde. Accelerometern visar ca 9.8 när man håller den rakt ner och när jag accar mjukt och fint utan ryck på ettan visar den 14. Känns helt OK tycker jag, även om jag inte är riktigt klar med utvecklingsarbetet.
:)

EDIT:
Bearing: Enligt vad jag har läst i bl.a. "Twist of the wrist 2" så sätter sig inte en sporthoj där bak när man accelererar, utan den reser sig. Även om den skulle sätta sig så att jag fick med en komposant av g, så skulle inte det ha någon stor betydelse, knappast ens 1 m/s^2 fel.

Det är kanske möjligt att uppnå dessa värden momentant då din accelrometer troligen består av någon fjäderbelastad kula vars rörelse avläses, när du då dumpar kopplingen kan du kanske få dessa värden momentant. Jag hade lagt in lite kod så att du mäter medelaccelerationen under ex 0,5-1s istället för momentanmax.

Alla cyklar sätter sig mer eller mindre beroende på hur utväxlingen, infästningspunkten och vinkeln på svingen är, det går att ställa in dessa parametrar så att cykeln reser sig men detta är inte eftersträvnandsvärt då det innebär mindre vikt på bakhjulet vid acc. Så det är absolut inte orimligt att du får med dig ett par %, detta är troligen inte felkällan men jag hade nog försökt montera mätaren på ex framskärmen så att den inte börjar luta.

EDIT: Menar givetvis att svingen sätter sig dvs man trycker ihop fjädringen bak, cykeln i stort reser sig dock aka wheelande
 
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
(skrivet innan inlägget ovan; race-fenomen som man säger i vissa sammanhang.)
Folk som wheelar har nog svårt att hålla med om att en hoj inte reser vid ax...

Du kan aldrig axa mer än vad väggreppet tillåter. Och för normala däck blir det nånstans runt 1 G, 9.8 m/s^2. Det är därför alla moderna sporthojar
tar ca 3 s upp till 100 km/t.
Och med bättre grepp så går det bara på bakhjulet iaf. Dom är liksom gjorda för dagens däckgrepp.

Nån sån formel finns inte. Utan att känna till luft- och rullmotstånd och motorns effektkurva och lådans utväxlingar
kan du aldrig räkna ut axet iaf.

Coastdown (rollut) testet kan man använda för att räkna ut (framförallt) luftmotståndet. (Oerhört tråkigt att inte nån (svensk) hoj-tidning gör såna.)
En variant är att mäta tiden det tar att sakta ner från en fart till en annan.

Kan du mäta retardationen vid en hastighet så vet du vilken kraft hojen och du
bromsas med. (f1 = m*a1).
Kan du mäta axet a2 vid samma hastighet så vet du att motorns drivkraft
(vid den farten) är F = m*(a1+a2).
Då blir effekten P = F*v. (Med Newton, kg o m/s blir det i Watt)
/u
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Borsiin JR skrev:
när du då dumpar kopplingen kan du kanske få dessa värden momentant.

Jag tänkte bara poängtera att jag rullade i ca 30 km/h på ettan för att sedan dra fullt just för att undvika kopplingens inverkan. Jag såg också till att transmissionsglappet redan var "upptaget" så det inte skulle bli några ryck av den anledningen.

Jepp, medelacc. under en kort tid är nog rätt modell för att undvika såna här problem. :)
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top