M27 rostfri bricka som inte är 4mm tjock

Asetal plast går utmärkt att byta ut aluminium detaljer med även vissa låglegerade stål/järn.

Har testat att gänga o köra mutter picka i asetal o har faktiskt kört av 8,8 skruv o gängorna har hållit i plasten.

Är väll mitzubichi som tillverkar denna plast
Coolt. Då har man lärt sig det idag.
NASAgrejor alltså.

Bra att veta till framtida projekt om inte annat
 
De finns ett ganska utbrett negativt inställning till plast.. De beror på att kunskapen är dålig å i olika konstruktioner har använts fel plast material.. Arbetat med att bearbeta olika konstruktions plaster med mekanisk verkstads maskiner, i stort sätt hela livet..
 
De finns ett ganska utbrett negativt inställning till plast.. De beror på att kunskapen är dålig å i olika konstruktioner har använts fel plast material.. Arbetat med att bearbeta olika konstruktions plaster med mekanisk verkstads maskiner, i stort sätt hela livet..
Vet att jag läste för många år sedan att Toyota konstruerade en bil motor där det mesta var plast, vill minnas att enbart cyl foder o topp/grenrör var metall. Kolvar var mahle keramik.
 
Vet att jag läste för många år sedan att Toyota konstruerade en bil motor där det mesta var plast, vill minnas att enbart cyl foder o topp/grenrör var metall. Kolvar var mahle keramik.
Har oxå noterat att de gjorts en motor stort sätt i plast... Fullt möjligt..
 
Rostfritt liggande mot aluminium?
Inte bra tycker du?

Galvanisk påverkan av olika metaller på aluminium iofs marin miljö.
Kadmium: Lätt effekt
Krom: Liten, till försumbar
Kopparlegering: Allvarlig
Grafit: Allvarlig
Bly: Försumbar, utom i svår marin miljö
Rostfritt stål: Försumbar, utom i svår marin miljö
Stål och järn: Lätt, utom i svår miljö
Tenn: Försumbar, utom i saltlösningar
Titan: Försumbar, utom i svår marin miljö
Galvat stål: Ingen effekt förrän zinkskiktet förstörts
 
Jag hittade en plast motor.

Matti Holtzberg founded Polimotor Research Inc. in 1979. It was based in Fair Lawn, New Jersey. The company, in cooperation with its suppliers and sponsors, created and raced engines consisting of a large percentage of polymers in the 1980s.

Version OneEdit

Version one was based on Ford's 2.3-liter Pinto engine and weighed 152 pounds (69 kg) (vs. 415 pounds (188 kg) for its cast iron counterpart). It was designed to produce 318 horsepower (237 kW) at 9200 rpm. It was composed of metal cylinder sleeves, metal combustion chamber tops, metal piston crowns, bearings, valves and seats, and a stock 2.3L Pinto crankshaft. Nearly everything else in the engine, including the block, rods and piston skirts, were made of glass reinforced Polyamide-imide thermoplastic resins manufactured at the time by Amoco Chemicals Co.[3][4] The engine was never installed in a vehicle.

Although sources claimed that Ford had been a partner in creating the engine,[3][5] Holtzberg was later quoted as saying that "Ford was not involved at all".[4]

Version TwoEdit

Another engine, supposedly based upon the Cosworth BDA and YB series engines, weighed 168 pounds (76 kg), half the weight of its metal counterpart.[4] Plastic parts included the engine block, cam cover, air intake trumpets, intake valve stems, piston skirts and wrist pins, connecting rods, oil scraper piston rings, tappets, valve spring retainers and timing gears.[6]

The engine was raced over two seasons. It was raced in a Lola T616 HU04 and competed in the International Motor Sports Association's (IMSA) Camel GT Championship in the Camel Lights (Group C2) category in 1984 and 1985. The car earned several top 5 finishes including its best finish of third in class at the 1985 Lime Rock 2 hours.[6][7]
 
Rostfritt liggande mot aluminium?
Hört diverse skräckhistorier om detta, men i detta fallet har jag inte ens tänkt på det.

Ska kika som jag skrev tidigare OM det går att använda en till sådan spacer som den på högra sidan. Lite större anliggningyta mot svingen på den.
Original är ju inte i rostfritt heller.

Läste i nåt amerikanskt forum att någon förväxlat höger och vänster spacer samt ytterliggare någon annan hade kört med 2 st vänsterspacers utan att veta det.
 
Nu började jag fundera på om man kan använda spacern från hjulets högra sida på vänstra sidan?
Den högra har nämligen en fläns längs ut som gör att den är uppskattningsvis 50mm i ena änden
Tanken är alltså om man skulle kunna använda 2 st högerspacers?? Hade varit genialt, för då ändrar man ju ingenting.

Av bilder att döma, (ej sprängskissen) så ser höger och vänsterspacern sjukt lika ut förutom flänsen på den högra. (Busa gen 1) Blir till att mäta på min egen.

De bilder jag sett på Busa gen 2 spacers så ser de ut att ha olika mått (inte samma bredd/höjd)

Så här ser högerspacern ut och designen jag är ute efter. Då behövs ingen bricka eller plåtskydd på svingen (bild från Suzuki)

Sprängskiss tagen från mps parts
Jag har en komplett hjulaxel till gsxr 750 2001 med distanser liggande i garaget, vet inte om det är samma distanser men mycket brukar ju passa mellan olika modeller?
 
Jag har en komplett hjulaxel till gsxr 750 2001 med distanser liggande i garaget, vet inte om det är samma distanser men mycket brukar ju passa mellan olika modeller?
Jag tackar för input!

Jag har en hjulaxel från 1000r av samma år.
De spacers som sitter på den passar tyvärr inte.
Och 750 och 1000 från 00-02 år ju till 99% samma hoj (2000-2003 för 750 om jag är rätt påläst)

Det är det som är lite lömskt med Suzuki. Köpte mig en 1000 k1/k2 sving för att använda på busan tillsammans med mina svingförlängare som nu sitter i busa-svingen.
(Ville reducera förlängningen lite och 1000 svingen är 2cm kortare och något lättare)

Nästan allt, svingförlängare, axlar, muttrar, brickor, stötdämparlängd stämde. Jag lackade tom med svingen för att jag litade på att någon amerikan sagt -bolt on!

Projektet gick åt skogen för svingen krävde för mycket modifiering för att funka med Busa stötdämpare, så jag lade ner det. Jag sabbade svingen också.

Hade jag egna svetskunskaper och någonstans att vara så skulle jag ta upp projektet igen för det var ett roligt projekt.
(Och köpa ny 1000r-sving, för de är lätta att få tag på minst sagt)
 
Last edited:
Jag gjorde en tråd om det där. Och det var då jag införskaffade de 2 st rostfria 4mm brickorna för att centrera Busafälg i 1000r sving.
1000r hjulaxeln är lika men ca 6-7mm längre. Men det förklarade jag i den tråden.
Synd att det sprack som sagt, för allt annat lirade.
 
Har det löst sig?
Blev så att jag beställde en likadan spacer som sitter på högra sidan. (Mer anliggningyta mot svingen) Den är väl inte 50mm i ytterdiam, men näst intill

Beställde först en ny från Suzuki, men den var restad så avbeställde och köpte en begagnad på Ebay.

Senast jag väntade på grejer som var slut i lager hos Suzuki så sög det gallblåsa ? Leveransdatumet flyttades fram varje gång aktuellt datum uppnåddes
 

Bifogat

  • Screenshot_20221215_043624_eBay.jpg
    Screenshot_20221215_043624_eBay.jpg
    123.4 KB · Visningar: 7
Är inte 100% på att ovanstående lösning fungerar eftersom det var jag själv som kom på det, men om det gör det så hade tråden inte behövts. ?

Men nu blev det ju ganska intressanta diskussioner om lite allt möjligt så det var ju kul
 
OM jag råkar stå vid svarven och ha nåt lämpligt rf till hands (typ max 2mm) så kan, jag trots att det bär emot att hjälpa till, förmodligen svarva till en bricka. :hej
 
Hur känsligt är det med aluminium mot rostfritt? Jag förstår det på en färja men på en hoj märker man av detta rent praktiskt?

Det är väl inte så att en aluminium sving bara fräts upp och hjulet lossnar i första taget?
 
Hur känsligt är det med aluminium mot rostfritt? Jag förstår det på en färja men på en hoj märker man av detta rent praktiskt?

Det är väl inte så att en aluminium sving bara fräts upp och hjulet lossnar i första taget?
Knappast.
Kolla inlägg #27 av PeterDeleter

Jag ska inte uttala mig men det blir väl ännu värre när folk kombinerar det med kopparpasta? Eller blandar jag ihop det med något annat?

Jag gillar att ha rostfritt eller titanium där det går. Vanliga 8.8 förzinkade är inget vidare på MC har jag erfarit genom åren iaf.
 
Last edited:
Nu verkar det ju redan ha löst sig, men en fundering... Hur kritiskt är det att brickan är plan? Du kunde inte bara tagit dina rostfria 4mm brickor och slipa ner till önskvärd tjocklek på en bandslip eller dylikt? Måste det verkligen till svarv för att det skulle funka tror du?
 
Klämde dit min nya (beg) spacer från Ebay idag. Så nu kör jag alltså med 2 st av den typen som normalt enbart sitter på högra sidan.

Den är väl ca 45mm i feta ändan men det är mycket bättre än den gamla (originalet) som är ca 40mm och som tenderade att göra märken i svingen.
Den är som väntat 1mm tjockare/bredare, men det var ju perfekt för min applikation.
 

Bifogat

  • 20230118_191001.jpg
    20230118_191001.jpg
    1.5 MB · Visningar: 14
  • 20230118_191012.jpg
    20230118_191012.jpg
    753.3 KB · Visningar: 16
  • 20230118_211505.jpg
    20230118_211505.jpg
    569.8 KB · Visningar: 16
  • 20230118_213414.jpg
    20230118_213414.jpg
    1.4 MB · Visningar: 16
  • 20230118_213429.jpg
    20230118_213429.jpg
    1.2 MB · Visningar: 15
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top