Macau GP 2006

sandstream

Guest
P@trik skrev:
2618284 Själv siktar jag över muren förbi diket mellan träden och landar i en buske... :D :tummenupp
Lycka till :D
Såg WTCC-kvalet i natt från Macau och på de flesta utsatta ställena verkade de ha placerat lite mjukare saker för bilarna stannade fint och fastnade.
Zoidberg skrev:
2618731 http://youtube.com/watch?v=73MFZi2SJoI&mode=related&search=kevin schwantz

En & annan GP-hjälte/-cykel från hyfsat modern tid har ju varit med där &så....
Har för mig att det finns en ganska skön historia bakom den gång Schwantz var med. Tror det var R2 eller någon annan som berättade den i en annan tråd.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Resultat.

1. Steve Plater GBR (AIM Yamaha) 37min 19.879secs
2. Michael Rutter GBR (Stobart Honda) +0.962secs
3. Ian Hutchinson GBR (Stobart Honda) +27.192secs
4. Stuart Easton GBR (Stobart Honda) +32.294secs
5. Guy Martin GBR (AIM Yamaha) +32.385secs
6. John McGuinness GBR (Stobart Honda) +39.787secs
7. Thomas Hinterreiter AUT (Yamaha Austraia) +40.292secs
8. Les Shand GBR (BTS Honda) +41.500secs
9. Franky Heidger GER (bwin Germany Suzuki) +1min 30.280secs
10. Michael Weynand BEL (Stefan Kuehn Kawasaki) +1min 33.282secs
11. Gerald Muteau FRA (Paris Suzuki) +1min 33.673secs
12. Rui Reigoto POR (Vodafone Yamaha) +1min 35.836secs
13. Steve Allan (MSS Kawasaki) +1min 55.061secs*
14. Luis Carreira POR (Repsol Honda) +2min 31.454secs
15. Martin Finnegan IRL (Solent Scientific Honda) +1lap


Steve Plater
"I got a very good start away from the line, but going into the first corner Michael closed the door on me a little bit, that meant I didn't get a very good exit out of the corner which dropped me down to fourth place by the time we got to Lisboa.

"I didn't want to push too hard at first, because obviously with a full tank of fuel the bike is quite difficult to ride. I was suffering a bit and running wide through the corners. I just settled down for two or three laps to see what my pace was like and how things were going.

"The Stobart Honda is a very good bike and Michael is always fast, especially around here, but I just knuckled down, got past the two guys in front of me and managed to come back at him again."
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
R2 skrev:
2618654 underbart

skulle göra vad som helst för att få köra där.
Eller hur...
Dom visade ett par minuter från racet på Eurosport, det såg helt sjukt ut, en av förarna lade axeln mot muren och höll på att gå omkull, detta klassas som gatlopp men påminner mer om gladiatorspel.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
sandstream skrev:
2617942 Inget av dem är säkert om man jämför med en normal bana men IoM:s smala, guppiga vägar känns klart osäkrare än den förhållandevis banlika Macau banan.
Sen tar jag nog hellre ett räcke än diverse stenmurar, diken, träd osv...
Det är helt klart säkrare än IoM. Det går inte så fort och risken att köra rakt in i något är mindre ... Ser kul ut :)
http://www.youtube.com/watch?v=0vSX...nd Prix 2006 GP Car Guia Circuit Racing 澳門 賽車
Denna, IoM, North West och liknande banor är en annan typ av racing som inte kan jämföras med MotoGP med Lecakulor, grus och bollhav om man råkar kana av.
Det finns inga av dessa killar som kostar på sig att klota 3-4 ggr per helg! De måste vara j*vligt säkra på vad de håller på med och var gränserna går, så är det bara.
Skillnaden är som att vara trapetskonstnär med eller utan skyddsnät, sedan är det fortfarande,som tur är, upp till den enskilda deltagaren att bestämma om han behöver "skyddsnätet" eller inte. :fakta
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
GSXR1100R skrev:
2619928 Eller hur...
Dom visade ett par minuter från racet på Eurosport, det såg helt sjukt ut, en av förarna lade axeln mot muren och höll på att gå omkull, detta klassas som gatlopp men påminner mer om gladiatorspel.
ja faktiskt

vet mycket väl hur det ser ut och går till.
just därför.
 

sandstream

Guest
elwe skrev:
2621246 Det är helt klart säkrare än IoM. Det går inte så fort och risken att köra rakt in i något är mindre ...
Elwe håller med mig? Vart är världen på väg :D :tummenupp
elwe skrev:
Denna, IoM, North West och liknande banor är en annan typ av racing som inte kan jämföras med MotoGP med Lecakulor, grus och bollhav om man råkar kana av. Det finns inga av dessa killar som kostar på sig att klota 3-4 ggr per helg! De måste vara j*vligt säkra på vad de håller på med och var gränserna går, så är det bara. Skillnaden är som att vara trapetskonstnär med eller utan skyddsnät, sedan är det fortfarande,som tur är, upp till den enskilda deltagaren att bestämma om han behöver "skyddsnätet" eller inte. :fakta
Ska man tolka det som att de här grabbarna är tuffare och skickligare än grabbarna i MotoGP eller som att de inte ligger lika nära gränserna som MotoGP-förarna?
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
sandstream skrev:
2621590
Ska man tolka det som att de här grabbarna är tuffare och skickligare än grabbarna i MotoGP eller som att de inte ligger lika nära gränserna som MotoGP-förarna?
Nu behöver jag egentligen papper och penna ... Tänk dig ett X-Y-diagram.
För enkelhets skull tänk dig "gränsen", dvs där den fysiskt möjliga gränsen är, som ett horisontellt, rakt streck som korsar Y-axeln. Strecket representerar km/h.
Går du över detta streck så åker du av, no matter what.
Integralen under detta streck är hur långt du kommit när du kollar vid en viss tid på X-axeln. Ok?

Så, den som kommer längst på en viss tid är den som närmast ansluter till det raka strecket PÅ UNDERSIDAN!
För att komma nära detta streck under så lång tid som möjligt så måste man köra mjukt! Den som inte gör det får en hackig kurva, ingen spets får ju gå över den horisontella linjen och ytan under den hackiga kurvan blir mindre även om det ibland går fortare i nån spets än vad det gör för någon som kör mjukt och som med lagom marginal ansluter till den horisontella linjen.

Så, de som kör MotoGP kan ibland kosta på sig att passera linjen. They get away with it, på ett helt annat sätt än vad de gör som kör landsvägsrace. Hade alla som kör landsvägsrace kört så på gränsen som bankörarna gör, ja då hade det inte funnits så många av dem kvar. Ju närmare gränsen man kör, desto troligare är det att man nån gång ibland hamnar över den.

Sedan är det ju upp till var och en att avgöra vad som är "tuffast" och "skickligast".
Vi lyder alla under samma fysiska lagar, det är bara det att vissa lär sig utnyttja dem på ett bättre sätt än andra men har under resans gång "betalat" en del för den kunskapen. Eftersom det som regel "kostar" mindre att klota på en bana så är det naturligtvis mer frestande att chansa där än på IoM :)
 
Last edited:

Troubleman

Troubleman
Gick med
6 Sep 2006
Ort
GBG
Hoj
R6
Nästa år ska jag stå på startlinjen. Efter ett bra IOM-race så harjag ett par krokar till att göra premiär i Macaus GP.

Det hade varit sååå nice.

MVH
Troubleman
 

sandstream

Guest
elwe skrev:
Sedan är det ju upp till var och en att avgöra vad som är "tuffast" och "skickligast". Vi lyder alla under samma fysiska lagar, det är bara det att vissa lär sig utnyttja dem på ett bättre sätt än andra men har under resans gång "betalat" en del för den kunskapen. Eftersom det som regel "kostar" mindre att klota på en bana så är det naturligtvis mer frestande att chansa där än på IoM :)
Jag tycker att de som kör MotoGP är skickligare på att köra hoj eftersom de ligger närmre gränsen av vad som är möjligt varv efter varv. Men precis som du skriver kan de ju ligga närmre gränsen eftersom att de inte får så katastrofal följder som det kan få på tex IoM.

Hur som helst så verkar det röra sig om två helt olika typer av förare.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
sandstream skrev:
2621944
Hur som helst så verkar det röra sig om två helt olika typer av förare.
Jo, det har blivit så. Förr körde alla VM-förare på alla banor bortsett från några som konsekvent undvek IoM.
Men de andra banorna som Imatra, Paul Rikard, Brno, m fl var inget för trygghetsnarkomaner heller :)
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
elwe skrev:
2621975 Jo, det har blivit så. Förr körde alla VM-förare på alla banor bortsett från några som konsekvent undvek IoM.
Men de andra banorna som Imatra, Paul Rikard, Brno, m fl var inget för trygghetsnarkomaner heller :)



Imatra var där som Jock Taylor (med svesk burkslav Bengan Johansson) omkom efter att ha dammat in i ett träd nån vecka efter VM:et på Mossen 1981 tror jag det var.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Michelle No2 skrev:
2622043 Imatra var där som Jock Taylor (med svesk burkslav Bengan Johansson) omkom efter att ha dammat in i ett träd nån vecka efter VM:et på Mossen 1981 tror jag det var.
Jo, det var på Imatra, men det var i augusti -82 och inte mot ett träd utan in i en rondell som man svängde höger i.
Det lutar ner mot rondellen när man passerat järnvägsstationen och Jocks hoj tappade greppet över krönet och kanade sidledes in i mittprydnaden i rondellen.

Eftersom jag känner Bengan mycket väl och hjälpte honom en del när han körde 125cc (vi körde båda för Anderstorp) så vet jag historien hur han blev burkslav, osv.
-84 var jag och hälsade på Bengan ute vid Donington där han bodde då och vi pratade en del om bl a denna tråkiga olycka.

Greppet på avstängda landsvägar är ju inte som på permanentbanor. Just på Imatra brukade de blästra bort de vita linjerna mitt för depåutfarten för där flög man ca 20 m och landade lite snett på dem och där var det också en björkallé.
Så, man måste hela tiden passa sig lite eftersom greppet mot asfalten var lite sådär ... Brädorna som man la ut vid järnvägsövergången blev också skithala när det var blött.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
elwe skrev:
2622071 Jo, det var på Imatra, men det var i augusti -82 och inte mot ett träd utan in i en rondell som man svängde höger i.
Det lutar ner mot rondellen när man passerat järnvägsstationen och Jocks hoj tappade greppet över krönet och kanade sidledes in i mittprydnaden i rondellen.


Men vart det 81 som Göte Brodin och Billy Gällros slog runt framlänges i inbromsningen på Mossen?
Samtidigt började Volvo räddningsbilen de hade brinna under huven.
Vi satt på Kungaläktaren.
De fick amputera ben/benen på Linköpings lasarett.
Jag och farsan var och hälsade på honom där.
Vet att jag mådde nog sämre än Göte, hatar sjukhus.


edit: Nu ska jag kolla på sammandrag från Macau:D
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Michelle No2 skrev:
2622163 Men vart det 81 som Göte Brodin och Billy Gällros slog runt framlänges i inbromsningen på Mossen?
Samtidigt började Volvo räddningsbilen de hade brinna under huven.
Det kommer jag inte ihåg ...
Är inte säker på att jag var i Anderstorp -81 ...
Jag var med och besiktigade hojarna på VM från -78 och några år framåt, men kommer som sagt inte ihåg om jag var där -81
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1
Några bilder från Macau -06
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top