Mackar i Sverige

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag kanske missar poängen. Shell och Preem vid 2 eller 3 Arena (grannen med Globen) är borta. Uppsagda. Ok ligger kvar ännu. Åkte förbi där idag. Fotade inte. Ingen charmig mack någon av dom. Jag minns även Slakthusområdet och hur det såg ut inna mackarna byggdes. Globen öppnade 1989.
Nog låg det någon mack där innan hälften revs? Minns inte.

Jag gick förbi Liljeholmen idag. Någon som minns Q8-macken som låg på den blåsiga grusparkeringen? Hyrde båttrailer där runt -87. En gång skulle jag inte hinna tillbaka innan de stängde och ville helst inte betala för ett dygn till.
Inga problem, parkera bredvid dom andra ock lägg kättingen över dragstången bara.
Funkade fint. På det tiden.

IMG_1530.jpeg
Nu ligger det bostäder och ett nytt köpcentrum med alla de vanliga butikerna inkl Systembolag. Systembolag drar till sig ett visst klientel. Gott om parkbänkar nere vid sjön. Säger polisen att det är en av våra öppna drogscener, eller når de inte upp dit?
Innergårdarna har låsta grindar. Stökigt område. Våltäkter av både tjejer och killar förekommer.
Knutpunkt för bussar, tunnelbana och tvärbana.

Var det bättre förr tro? Jag kan sakna Q8-macken.
Ot, Dechatlon, lågprissport- och campingaffären som låg i Kungens Kurva flyttade till Mall of Scandinavia. Ett annat Mammons tempel med mer stök, bråk och rån än Liljeholmens. Jag skippar det.
(Mammons tempel var Ulf Lundells namn på NK.)

IMG_0804.jpeg
Det sas att man inte får missa glassen vid Järnvägsstationen i Tierp. Jag har varit där men inte käkat deras glass. Flera år sedan nu.
Tierp fick ett lyft när tågen började stanna där, Stockholmare flyttade dit, låga huspriser, bärbara datorer med internet så de kunde jobba på tåget. Restid 40 minuter? Jag hade flera jobbarkompisar både i Uppsala och Västerås som pendlade. Ca 45 min till Solna.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650 avverkat: olika
Ett annat Mammons tempel med mer stök, bråk och rån än Liljeholmens. Jag skippar det.
(Mammons tempel var Ulf Lundells namn på NK.)
Orelaterat, men varje gång jag kommer till återvinningsstationen i Enköping tänker jag på Stakka Bo, Temple of consumption. Det är där det riktiga templet skapas.

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Och vem minns Stavsjö....Macken :fyllisar

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Stavsjömacken var en klassiker. Lagom träsmaksavstånd från Stockholm. Körde man i grupp så var inte alla i synk med tankningen, sen skulle det rökas och fjölas.
Innan hamburgare och sånt slagit igenom så var det husmanskost till lunch.
Bräckt skinka och ägg med stekt potatis. Det serveras inte utmed vägarna längre vad jag vet.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Preem i Högdalen. Totalt ocharmig mack.

95 oktan i en förgasarhoj. Inte så bra med o-ringar från -82.
15,23 litern 2019. Igår kostade 95 oktan 15,19 på åtminstone 10 st1-mackar runt stan.
Inte bättre förr va?

IMG_2757.jpeg
IMG_0030.jpeg
Platta och spröda O-ringar byttes några år senare.
Nä jag fick ingen ”chock” när jag öppnade förgasarna med lite överraskad blev jag nog. Som nya ju.
Fick nya O-ringar till nålventilsätena och tankar endast 98 E5 sedan dess.
Fast det gjorde jag ju innan också? Tydligen inte.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Åkers styckebruk. Gamla BP tydligen. Jag tyckte nog att det såg ut som en nerlagd bensinmack.

IMG_4346.JPG

IMG_4348.JPG

IMG_4349.JPG

Kollade på google-earth, så här såg det ut för inte så länge sen:

Åkersmacken 01.jpg

Åkersmacken 02.jpg

.. viss företagsamhet förekom, ja.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Åkers styckebruk. Gamla BP tydligen. Jag tyckte nog att det såg ut som en nerlagd bensinmack.

View attachment 513138

View attachment 513139

View attachment 513140

Kollade på google-earth, så här såg det ut för inte så länge sen:

View attachment 513141

View attachment 513142

.. viss företagsamhet förekom, ja.
Det där ja, gammal arkitektur anpassad till verksamheten när det var en mack. Sedan ny verksamhet och förfall. Kul att se men samtidigt lite tråkigt.

I Åkers har man ju varit. Persåkers Speedshop ligger där.

IMG_1756.jpeg
Rost och gamla fabriksbyggnader. ❤️
Det såg övergivet ut och jag vågade inte gå runt hörnet. Fjäderfabriken lever och frodas. Exporterar har jag sett. Om verksamheten pågår i detta område vet jag inte.

Från min turné genom orter som slutar på fors. En strålande idé.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
På vårt gamla båtforum var fotografen och författaren Jan Jörnmark medlem. Minns inte hur han hamnade där. Han skrev böcker om övergivna platser, Facitfabriken, igenväxta nöjesparker mm.
Han la upp bilder och länkade till sin hemsida. Fascinerande. Några polare hyrde lokal i Vin & Spritcentralens gamla lokaler vid Årstabron. Det gick att ta sig in i de enormt stora och helt övergivna lokalerna. Jag kunde inte hänga med men jag såg ju bilderna. Stora lager, korridorer, övergivna kontorsrum där de såg ut att bara rest sig och gått hem. Dammiga skrivbord, halvtomma hyllor, gamla telefoner.

Riksettan, den gamla landsvägen, där beskrivs gamla mackar och livet utmed vägen. Fanns det inte en tidning som hette så, kan inte ha burit sig.Här är en länk i alla fall:

*Om jag kollar min egen länk så framgår det att det fanns en tidning. Liiiiite omodern hemsida kanske. Inte helt oväntat. 🙂

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Jan Jörnmark är min favvis när det gäller "urbex" (urban exploring). Hans böcker, och i huvudsak bilder har varit det som inspirerat mig att ge mig ut och upptäcka förfallet runt vårt land.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Åkte inte förbi Sköndal men det låg en BP-mack där, däckfirma och p-garage. Idag står det ett stort flerfamiljshus där istället.

I Gröndal fanns det en Texaco-mack utanför biografen. Macken är borta sedan 89-90? Nu är det parkeringsplats.
Bion var filmstudio ett tag, inte längre.

I Älvsjö däremot, där kan man i alla fall se den nerlagda macken. I ett villaområde, några kvarter från genomfartsleden. Inte det bästa läget. Har aldrig tankat där tidigare och inte idag heller.

IMG_1551.jpeg

Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Åkte inte förbi Sköndal med det låg en BP-mack där, däckfirma och p-garage. Idag står det ett stort flerfamiljshus där istället.

I Gröndal fanns det en Texaco-mack utanför biografen. Macken är borta sedan 89-90? Nu är det parkeringsplats.
Bion var filmstudio ett tag, inte längre.

I Älvsjö däremot, där kan man i alla fall se den nerlagda macken. I ett villaområde, några kvarter från genomfartsleden. Inte det bästa läget. Har aldrig tankat där tidigare och inte idag heller.

View attachment 513202
Vill minnas att det var en OK/Q8.

Mittemot ligger idag en pizzeria som i fastigheten för 25 år sedan huserade en cykelhandlare.

Hade en dröm att köpa en nedlagd mack att konvertera till bostad, verkstad som det var och lägenheten i den gamla butikslokalen. Ingen gräsmatta att sköta.

Eller en gammal brandstation.

Sen insåg jag att saneringsansvar åligger fastighetsägaren. Så länge tillsynsmyndigheten och fastighetsägare är kompisar, ergo kommunen, är allt lugnt. Men sen när någon privatperson köper fastigheten då jävlar ska mark och byggnader saneras.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Men grabbar, vad säger ni på "96 oktan" på bensinen? Med min medfödda demens kommer jag inte ihåg att något sådant öht funnits.

Hittade lite info här <<

96-oktan är en gammal kvarleva från tiden när bilar inte hade katalysatorer och gick på blyad bensin i Sverige. På 70 och 80-talet fanns 96 och 98 (premium), möjligen fanns ytterligare en variant.

När den blyfria 95-oktaniga bensinen lanserades på 80-talet var denna i stort sett anpassad för nyare bilar med eller utan katalysator, det äldre bilarna var inte anpassade för denna bensin.

Att 96:an är kvar misstänker jag är därför att det fortfarande är "ekonomivarianten" för de bilister som vägrar skrota bort sina 20-25 år gamla 240 eller Saab 900. Numera är ju all bensin oblyad så i gengäld måste de fylla på med blyersättningsmedel vid tankningarna.
Jag har tankat 96. I min 240. Med tiosedlar. Tankade min Kawasaki med sedlar. Den fick vara bra tom om man skulle få i en hel hundralapp. Ofta hände det att jag överbetalade.

Nyheter
Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...