Malaysia MotoGP Test 5-7 Feb 2025

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

JMKbiker

Medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Lysekil
Hoj
Multistrada 950s
Äntligen är säsongen snart igång, nära nu.:love:
Ska bli mycket intressant och se vilka förare som sticker ut och att förhoppningsvis något/några nya fabrikat överraskar positivt.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Har inte börjat jättebra för Aprilia.

Raul Fernandez har krashat med fraktur i vänster hand och även mindre fraktur i en fot som följd. Missar resten av testet.
1738739392189.png


Jorge Martin har varit i backen först i kurva 1, senare en rejäl highside i kurva 2 följt av rödflagg och ambulans. Är på lokalt sjukhus för undersökning av fot och hand.

 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har inte börjat jättebra för Aprilia.

Raul Fernandez har krashat med fraktur i vänster hand och även mindre fraktur i en fot som följd. Missar resten av testet.
View attachment 510067


Jorge Martin har varit i backen först i kurva 1, senare en rejäl highside i kurva 2 följt av rödflagg och ambulans. Är på lokalt sjukhus för undersökning av fot och hand.

Även Ai Oguora skrotade en av sina hojar, men verkar ok i övrigt. Allt hänger nu på Bezzechi som vi vet aldrig kraschar.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Va fan!!!!!!!!!!!! Jag vill ju att det ska gå bra för Aprilia.
Och Yamaha.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Martin på väg hem till Spanien med bruten hand och fot.
Diggia åker istället till Italien med sitt brutna nyckelben.
Va fan grabbar.... något övertända eller?
Ja, detta var ju inte det man ville höra. bruten hand och fot, i normalfallet typ 4 månaders bortavaro men för detta gänget iaf fyra veckor innan det är läge att försöka sig på att köra hoj igen? Kanske ännu mer, för de belastar händerna rätt hårt som jag förstått det?

Synd också för Diggia, som redan var under återhämtning efter axeloperationen förra året.

-edit- Massimo Rivola säger att det inte har fel på hojen eller förarfel, hint om att däcken var felaktiga? han säger också att Martin kanske inte har möjlighet att köra Aprilian nästa gång förrän till inledande racet i Thailand den 28e februari.

 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Martin på väg hem till Spanien med bruten hand och fot.
Diggia åker istället till Italien med sitt brutna nyckelben.
Va fan grabbar.... något övertända eller?
Diggias vurpa var dessutom enligt uppgift efter provstarterna, dålig nedsättning efter bakhjulsåkning…ingen kanonstart direkt.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Måste ju ändå säga att han är en hårding.
Mötte pressen på kryckor trots bruten hand och fot. En fotbollsspelare hade legat i respirator efter bara ena skadan.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Måste ju ändå säga att han är en hårding.
Mötte pressen på kryckor trots bruten hand och fot. En fotbollsspelare hade legat i respirator efter bara ena skadan.
Vann inte han ett moto3-rejs med nysatt metallplatta i handleden eller nåt? Han är hårdare än bakelit.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Tester är bara just tester och det ska ha varit otroligt bra grepp sista dagen, samt att man inte vet testprotokoll, förhållanden under dagen, vilka som tog i ordentligt osv. osv.

Gjorde ändå en sammanställning med snabbast tid som jag sorterat efter vem som kapat mest baserat på ett genomsnitt av försäsongstest + Q1/Q2 från föregående år.Screenshot 2025-02-09 084809.png
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Tester är bara just tester och det ska ha varit otroligt bra grepp sista dagen, samt att man inte vet testprotokoll, förhållanden under dagen, vilka som tog i ordentligt osv. osv.

Gjorde ändå en sammanställning med snabbast tid som jag sorterat efter vem som kapat mest baserat på ett genomsnitt av försäsongstest + Q1/Q2 från föregående år.View attachment 510210
Ska man tolka detta som att japanerna börjar hitta rätt, KTM står och stampar och att det inte är någon jätteskillnad mellan Gresinis hoj jämfört med Fabrikaren?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Hoppas verkligen Yamaha hittar något som ger resultat direkt samt hänger med när Duccarna börjar varva upp på högvarv! Quarten förtjänar bättre!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ska man tolka detta som att japanerna börjar hitta rätt, KTM står och stampar och att det inte är någon jätteskillnad mellan Gresinis hoj jämfört med Fabrikaren?
Baserat på utfall av försäsongstester jämfört med resultat i mästerskapet så ska man nog inte tolka det som något alls. För tre-fyra år sen var Honda väldigt snabba under test men kom ingenstans i racen. Både Yamaha och Hondas största problem verkar vara bakhjulsgrepp under acceleration så att det går bra för dem på en bana som alla ansåg hade fantastiska greppnivåer under testet säger nog inget annat än att de gick bra under testet.

Med det sagt så verkar iaf Yamaha ha tagit åtminstone ett litet kliv framåt men det kunde man ju se även i slutet av förra säsongen. Tror att en annan stor faktor är att Quarto börjat hitta tillbaka till självförtroendet också, och att det är en minst lika viktig faktor.
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Ska man tolka detta som att japanerna börjar hitta rätt, KTM står och stampar och att det inte är någon jätteskillnad mellan Gresinis hoj jämfört med Fabrikaren?
Det ska man troligen inte. Gresinis hoj vann titeln för några månader sedan, det finns massor med data till den redan. Fabriken håller på och testar olika motorkonfigurationer som ska fungera i två år och vill absolut inte välja fel.
 
Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

Top