Malaysia MotoGP Test 5-7 Feb 2025

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Äntligen är säsongen snart igång, nära nu.:love:
Ska bli mycket intressant och se vilka förare som sticker ut och att förhoppningsvis något/några nya fabrikat överraskar positivt.
 
Har inte börjat jättebra för Aprilia.

Raul Fernandez har krashat med fraktur i vänster hand och även mindre fraktur i en fot som följd. Missar resten av testet.
1738739392189.png


Jorge Martin har varit i backen först i kurva 1, senare en rejäl highside i kurva 2 följt av rödflagg och ambulans. Är på lokalt sjukhus för undersökning av fot och hand.

 
Last edited:
Har inte börjat jättebra för Aprilia.

Raul Fernandez har krashat med fraktur i vänster hand och även mindre fraktur i en fot som följd. Missar resten av testet.
View attachment 510067


Jorge Martin har varit i backen först i kurva 1, senare en rejäl highside i kurva 2 följt av rödflagg och ambulans. Är på lokalt sjukhus för undersökning av fot och hand.

Även Ai Oguora skrotade en av sina hojar, men verkar ok i övrigt. Allt hänger nu på Bezzechi som vi vet aldrig kraschar.
 
Martin på väg hem till Spanien med bruten hand och fot.
Diggia åker istället till Italien med sitt brutna nyckelben.
Va fan grabbar.... något övertända eller?
Ja, detta var ju inte det man ville höra. bruten hand och fot, i normalfallet typ 4 månaders bortavaro men för detta gänget iaf fyra veckor innan det är läge att försöka sig på att köra hoj igen? Kanske ännu mer, för de belastar händerna rätt hårt som jag förstått det?

Synd också för Diggia, som redan var under återhämtning efter axeloperationen förra året.

-edit- Massimo Rivola säger att det inte har fel på hojen eller förarfel, hint om att däcken var felaktiga? han säger också att Martin kanske inte har möjlighet att köra Aprilian nästa gång förrän till inledande racet i Thailand den 28e februari.

 
Martin på väg hem till Spanien med bruten hand och fot.
Diggia åker istället till Italien med sitt brutna nyckelben.
Va fan grabbar.... något övertända eller?
Diggias vurpa var dessutom enligt uppgift efter provstarterna, dålig nedsättning efter bakhjulsåkning…ingen kanonstart direkt.
 
Tester är bara just tester och det ska ha varit otroligt bra grepp sista dagen, samt att man inte vet testprotokoll, förhållanden under dagen, vilka som tog i ordentligt osv. osv.

Gjorde ändå en sammanställning med snabbast tid som jag sorterat efter vem som kapat mest baserat på ett genomsnitt av försäsongstest + Q1/Q2 från föregående år.Screenshot 2025-02-09 084809.png
 
Tester är bara just tester och det ska ha varit otroligt bra grepp sista dagen, samt att man inte vet testprotokoll, förhållanden under dagen, vilka som tog i ordentligt osv. osv.

Gjorde ändå en sammanställning med snabbast tid som jag sorterat efter vem som kapat mest baserat på ett genomsnitt av försäsongstest + Q1/Q2 från föregående år.View attachment 510210
Ska man tolka detta som att japanerna börjar hitta rätt, KTM står och stampar och att det inte är någon jätteskillnad mellan Gresinis hoj jämfört med Fabrikaren?
 
Hoppas verkligen Yamaha hittar något som ger resultat direkt samt hänger med när Duccarna börjar varva upp på högvarv! Quarten förtjänar bättre!
 
Ska man tolka detta som att japanerna börjar hitta rätt, KTM står och stampar och att det inte är någon jätteskillnad mellan Gresinis hoj jämfört med Fabrikaren?
Baserat på utfall av försäsongstester jämfört med resultat i mästerskapet så ska man nog inte tolka det som något alls. För tre-fyra år sen var Honda väldigt snabba under test men kom ingenstans i racen. Både Yamaha och Hondas största problem verkar vara bakhjulsgrepp under acceleration så att det går bra för dem på en bana som alla ansåg hade fantastiska greppnivåer under testet säger nog inget annat än att de gick bra under testet.

Med det sagt så verkar iaf Yamaha ha tagit åtminstone ett litet kliv framåt men det kunde man ju se även i slutet av förra säsongen. Tror att en annan stor faktor är att Quarto börjat hitta tillbaka till självförtroendet också, och att det är en minst lika viktig faktor.
 
Ska man tolka detta som att japanerna börjar hitta rätt, KTM står och stampar och att det inte är någon jätteskillnad mellan Gresinis hoj jämfört med Fabrikaren?
Det ska man troligen inte. Gresinis hoj vann titeln för några månader sedan, det finns massor med data till den redan. Fabriken håller på och testar olika motorkonfigurationer som ska fungera i två år och vill absolut inte välja fel.
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top