Malaysian GP - Rossi to make Bridgestone switch

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Artikel hämtad från EUROSPORT:

Valentino Rossi will use Bridgestone tyres on his Yamaha next year, according to Michelin's Moto GP tyre chief.


Jean-Philippe Weber, the French manufacturer's competitions director said that pressure from the five-time world champion to switch to Bridgestone rubber next season in a bid to close the performance gap to Casey Stoner and Ducati, had finally paid off.

"He [Rossi] has said he must switch to Bridgestones and you can't go against the desire of the riders, so we cannot remain with him," said Weber.

Rossi, and Repsol Honda rider Dani Pedrosa, Moto GP's biggest stars, have been campaigning since mid-season to get their teams to switch to Bridgestones for 2008.

Although Bridgestone initially issued a firm "no" to both squads following requests for a switch, it is believed that pressure from championship bosses Dorna to switch to a single-tyre rule in 2008 unless they gave way, has led to the move.

Officially, nothing has been confirmed, but Dorna have said that a decision on whether or not a single-tyre formula will be adopted next season, will be announced next week.

With only Bridgestone even willing to consider bidding for the contract, should one come up, Rossi's move will not affect what rubber he uses.

Rossi was only 16th fastest in practice for the Malaysian Grand Prix, and knew instantly where the blame lay.

It's very disappointing for me to be here, at one of my favourite tracks where we know our bike goes well, in 16th position! We don't have any grip, especially in front, and we were very slow today.

"We've tried a lot of tyres and different settings but so far we haven't been able to make much progress."

Rossi's switch will create a unique situation within the Yamaha squad as his new team-mate Jorge Lorenzo will use Michelin rubber, a move which will almost certainly upset the development of their 2008 motorcycle.

The Tech-3 Yamahas of James Toseland and Colin Edwards will also use the French rubber, switching from the current British-made Dunlops.

Whether or not Pedrosa will also switch is yet to be decided
 
Jo, när Rossi försöker och försöker och ändå är efter Edwards på träningen - då VET man att det beror på däcken - stackarn.
Han kanske ska skaffa samma däck som Pedrosa som var drygt 1,5 sekund snabbare?
 
DET SUGER ATT MAN INTE KAN CITERA FÖRSTA INLÄGGET!!!!! skrev:
The Tech-3 Yamahas of James Toseland and Colin Edwards will also use the French rubber, switching from the current British-made Dunlops.
Inget team på Dunlop nästa år eller vad tror ni?
 
Panik eller ett rationellt lyckodrag! Jag har det hela klart o d e att paniken sakta spridigt sig i Team Fiat Yamaha o Valentino/Burgess lägret under 2007 såklart med baksmällan från 2006 i färskt minne. Saken e den att kommer man inte åt att skapa en vinnar cykel så kommer man någon gång till vägsände o "måste göra något" o det är vad vi är på väg att bevittna just nu. Om detta sker, kommer d ju såklart att bli intressant att följa 2008. Att det är panik hos Valentino gänget e såklart ställt utom allt tvivel..
 
De engelska kommentatorerna sa att Michelin gjort klart att endast tre Yamahaförare skulle köra på Michelin nästa år men Bridgestone har fortfarande sagt nej. Att sedan klaga på däcken när man kör på hårdaste blandningen tillgänglig i upptorkade väder är ju bara bullshit. Rossi verkar ha gjort sitt. Hoppas han skärper till sig imorrn.
 
Michelin kommer ta tillbaks initiativet och vara det bästa däcket nästa år, Rossi kommer därför få spö av Lorenzo som åker Michelin och även av Stoner som har en säsongs erfarenhet av Bridgestone på Ducatin.

Den som gapar efter mycket...
 
Michelin kommer ta tillbaks initiativet och vara det bästa däcket nästa år, Rossi kommer därför få spö av Lorenzo som åker Michelin och även av Stoner som har en säsongs erfarenhet av Bridgestone på Ducatin.

Den som gapar efter mycket...
Jag bjuder på öl om det blir så!
Gillar Rossi (och tycker Jorge är jobbig) men det här gnällandet är lite diva. Kan tycka det hade varit skönt att få svart på vitt att Stoner var skillnaden 2007 så att inte en bitter gammal Vale en gång hävdar annorlunda i sina memoarer.
 
Hmm... borde nog låta några i rookie 600/1000 köra på michelin macadam. Vem hade gnällt då???
Relevant liknelse....

1. Casey Stoner, 322 p Bridgestone
2. #46, 230 p, Michelin
3. Pedrosa, 201 p, Michelin

Kan tilläggas att nära halva fältet kör på Brigdestone, 2 Dunlop, resten Michelin. Det skulle kunna vara något mer än däcken som utgör skillnaden, bara en tanke...
 
Det kan även sägas att det beror på däcken!!!!!

Opps! Måste bara säga att jag diggar STONER!!!
 
Last edited:
....och i början av denna säsongen berodde det på hojen. Alltid är det något det beror på :)
 
Panik eller ett rationellt lyckodrag! Jag har det hela klart o d e att paniken sakta spridigt sig i Team Fiat Yamaha o Valentino/Burgess lägret under 2007 såklart med baksmällan från 2006 i färskt minne. Saken e den att kommer man inte åt att skapa en vinnar cykel så kommer man någon gång till vägsände o "måste göra något" o det är vad vi är på väg att bevittna just nu. Om detta sker, kommer d ju såklart att bli intressant att följa 2008. Att det är panik hos Valentino gänget e såklart ställt utom allt tvivel..
:trött
Burgess verkar sjukt panikslagen, som vanligt enligt vissa. Ungefär som när han var skyldig till att Michelins däck inte funkade i Japan - även för "Sizzlin het som en Kamin in på plats nio" Hayden som tyckte hans framdäck kändes som om det var punktering..
 
Jo, när Rossi försöker och försöker och ändå är efter Edwards på träningen - då VET man att det beror på däcken - stackarn.
Han kanske ska skaffa samma däck som Pedrosa som var drygt 1,5 sekund snabbare?

:rofl :klappar

:trött
Burgess verkar sjukt panikslagen, som vanligt enligt vissa. Ungefär som när han var skyldig till att Michelins däck inte funkade i Japan - även för "Sizzlin het som en Kamin in på plats nio" Hayden som tyckte hans framdäck kändes som om det var punktering..

Förringa inte det Space säger... Ok att inte paniken direkt LYSER ur Burgess ögon... emn mht till nya motorn osv osv samt det "ständiga däcksproblemet" så MÅSTE helt enkelt något göras... och ett eller två offerlamm på vägen dit är aldrig fel heller...

Relevant liknelse....

1. Casey Stoner, 322 p Bridgestone
2. #46, 230 p, Michelin
3. Pedrosa, 201 p, Michelin

Kan tilläggas att nära halva fältet kör på Brigdestone, 2 Dunlop, resten Michelin. Det skulle kunna vara något mer än däcken som utgör skillnaden, bara en tanke...

Nä näää.. NU antyder du saker här! (som att vissa förare skulle vara sämre än andra - och SÅ kan det ju omöjligt vara...)
 
Last edited:
Ngt fick de ju att funka för Rossi var 2.4 sekunder efter Pedrosa i mål, Rossis första varv var 3.4 sekunder långsammare än Pedrosas och Rossi hade racets näst snabbaste varv på sitt näst sista varv.
Asfalten var ju helt nylagd och den ständigt ökande mängden gummi samt att de gjorde en del radikala ändringar innan racet verkade ju få hoj och däck att harmoniera bättre.

Förringa inte det Space säger... Ok att inte paniken direkt LYSER ur Burgess ögon... emn mht till nya motorn osv osv samt det "ständiga däcksproblemet" så MÅSTE helt enkelt något göras... och ett eller två offerlamm på vägen dit är aldrig fel heller...
Space har tjatat om att Burgess och Yamaha har varit panikslagna i två år nu. Knappast troligt att en man som Burgess får panik (11 VM titlar, 134 segrar och 246 pallplatser som teamchef....)
Att Yamaha har haft problem i år är väl en sak men att klassa det som panik att åtgärda dem är ju fånigt. Då torde paniken varit betydligt större i Repsol Honda med tanke på deras säsong....men det skrivs det inget om från Borås.
 
Last edited:
Ah, man anar lite att Rossi chansar när han vill ha Bridgestones. Idag räckte hans egna paket till iaf. Michelin är inte uträknade. Hoppas han får som han vill så att snacket tystnar. Med lite tur så slår det sedan tillbaka något så att bestämmer sig för att åka om det!
 
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top