Manöverprov & konbana & bromsprov

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
Monster 900 -02
Hum, kanske jag som feltolkar ritningen då, men frågan är varför strecket i slutet av banan (som är av samma typ som i "korridoren") prompt ska vara 4m brett.

Det sträcket kunde nog varit vilken längd som helst egentligen.
Hade jag personligen gjort "ritningen" för denna bana hade jag satt det strecket till 8m, för att matcha emot kortsidan i början på banan.:tummenupp
 

johansall

Schöö bah!
Gick med
1 Mar 2006
Ort
Ljusne
Hoj
Yamaha R1 -05
Kanon! :tummenupp Perfekt då ja e handledare åt syrran å svågern! Nu blir d filmstund under veckan :yoparty
 

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Leta fel eller saker som kan göras bättre i filmerna! :tummenupp Pedagogiskt grymt inlärningssätt. Tex lågfart 1:
Hans vändning skulle kunna göras mycket smidigare om han i ett mycket tidigare skede vred på huvudet dit han ska. :)

Tänk hela tiden: Dit jag tittar, där hamnar jag. Kassikern man gör (egen erfarenhet) är att man tittar ner på konan och vad händer då? :tungan
Likaså är man rädd för att titta ordentligt dit man ska...inte neråt utan beundra landskapet 100 m bort du ser dit du ska. Ovanstående tänk kan påverka antalet körlektioner avsevärt. :tummenupp

Ni som har haft a-behörigheten länge är välkomna att påpeka det jag har skrivit eftersom jag är en newbi med endast cirka 250 mil i bagaget men har å andra sidan uppkörningen i färskt minne (22 april i år). Vilken lyckodag!

Lycka till och kör över hjärtats och själens lustar med hjärnans förstånd! :)
 

Coffinshaker

Ska bli DaddyO!
Gick med
1 Oct 2008
Ort
Gothtown
Hoj
hojlös
Hum, kanske jag som feltolkar ritningen då, men frågan är varför strecket i slutet av banan (som är av samma typ som i "korridoren") prompt ska vara 4m brett.

Jag var innanför det när jag körde upp iaf, så jag vet bara att det inte var fel =)

Jag blev tillsagd av både lärare och besiktningsman att det finns inga gränser i sidled så ta ut sista svängen så mycket du vill bara man inte överskrider linjen i kortänden av banan. Så borde ju vara så överallt i mellanmjölkens förlovade land annars är det ju orättvist.

Stående ovationer till TS för en kanonbra tråd bör länkas till körkort2009 om det inte redan är gjort:tummenupp
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Varför ska den här tråden glömmas bort för:mad:

Som handledare klockren, och borde vara även det för körkortsaspiranter.
 

zeki

Varför har ni repade knäpuckar ?
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2008 modell grön
Jag blev tillsagd av både lärare och besiktningsman att det finns inga gränser i sidled så ta ut sista svängen så mycket du vill bara man inte överskrider linjen i kortänden av banan. Så borde ju vara så överallt i mellanmjölkens förlovade land annars är det ju orättvist.

Stående ovationer till TS för en kanonbra tråd bör länkas till körkort2009 om det inte redan är gjort:tummenupp

Sj fick jag höra precis tvärtom när jag tog mitt kort 2 meter i sidled från konan som gäller, fanns tom linjer utritade. Sen ser det ut att gå för fort för lågfartsprov sj fick man lära sig att det ska gå i gångfart.
 

johanhej

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2012
Ort
Skåne
Hoj
Desmo
Hej!

Tränar för fulla muggar på dessa banor. Har en liten fråga gällande reglerna.

Jag har förstått att förarprövaren väljer vilken sida man startar från på lågfarten, och vilken sida undan manövern skall göras. Det jag undrar är om man själv får välja vilken sida man passerar första konen i lågfartsbanan 1 och för serpentinbanan.

Hemskt tacksam för svar.
 

Hudik

Guest
Hej!

Tränar för fulla muggar på dessa banor. Har en liten fråga gällande reglerna.

Jag har förstått att förarprövaren väljer vilken sida man startar från på lågfarten, och vilken sida undan manövern skall göras. Det jag undrar är om man själv får välja vilken sida man passerar första konen i lågfartsbanan 1 och för serpentinbanan.

Hemskt tacksam för svar.

Hej.

Ja det får du om inte kontrolanten "kräver" att du ska vara på en viss sida.

Här har du allt om uppkörningen.
 

Bifogat

  • TSFS 2011-11 A1,A_ förarprov.pdf
    155.1 KB · Visningar: 80

Puttejohnsson

Medlem
Gick med
15 Apr 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
2016, Yamaha MT09
Hej!

Tränar för fulla muggar på dessa banor. Har en liten fråga gällande reglerna.

Jag har förstått att förarprövaren väljer vilken sida man startar från på lågfarten, och vilken sida undan manövern skall göras. Det jag undrar är om man själv får välja vilken sida man passerar första konen i lågfartsbanan 1 och för serpentinbanan.

Hemskt tacksam för svar.

Enligt min körskolelärare kan förättaren inte kräva att du kör på någon sida om konan, bara åt vilket håll du ska leda cykeln i början av lågfarten. Jag frågade detta också specifikt om förättaren kunde kräva att man körde på något håll om första konen men det kunde han inte. Relativt ny info, ~3v gammalt :tummenupp
 

johanhej

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2012
Ort
Skåne
Hoj
Desmo
Hej.

Ja det får du om inte kontrolanten "kräver" att du ska vara på en viss sida.

Här har du allt om uppkörningen.
Ok!

Har det någon gång hänt att någon blivit tvingad att köra på en viss sida av första konen? Någon som kan bekräfta detta?

Hittar inget om sidval i dokumentet :(
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Jag fick order om att göra undanmanövern "åt vänster" i högfarten. Samt att leda cykeln åt höger i lågfarten. I övrigt chansade jag icke utan gjorde resten av manövrarna enligt ritningarna.. dvs svängde precis som det står i boken.
Detta var 1 år sen ungefär...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top