Man blir inte glad över att man bor i Sverige...

hedan17

Who dares wins
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
KTM 790 Duke
...när man är på resa i Florida. Vädret, stränderna och allt det är sjst, jo jag vet. Men en ny R1, fireblade eller busa kostar 11.000 dollar, ca 66.000 sek. Med den lokala taxen blir det ca 70.000 sek, det är ju sjukt billigt. Bara det är ju en anledning till att flytta hit!!:) Trodde det var ett skämt när jag såg priserna, men snackade med en säljare som bekräftade. Nån som bor i Florida som behöver arbetskraft? :tummenupp

Snacka om lurade vi i Sverige blir av all moms, skatt m.m.... Men det är ju en annan diskussion, bara att "bend over" och pröjsa :mad:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Skulle gissa på att den som tjänar mest på de höga hojpriserna i Sverige är den svenska generalimportören eller den europeiska, lite beroende på vilket märke det gäller.

För ganska precis tre år sedan funderade jag på samma sak när det gäller H-D, så jag skickade ett litet mail:
Tjena.

Hur kommer det sig att priserna är ganska så mycket högre i sverige än i flera andra EU-länder på Harley-Davidson och Buell?

Dessutom verkar inte de svenska priserna ha sjunkit nämnvärt under den tid som dollarkursen kraftigt har försämrats. Hur kommer det sig?

MVH

Emil

(Följt av lite olika exempel på prisskillnaderna på H-D inom Europa.

Svaret jag fick då var:
Hej Emil,

Dessvärre är det så att inget land i Europa sänkt priserna tack vara att Euron eller svenska kronan för den delen stärkts mot dollarn. Som de flesta större tillverkare i USA och Asien valutasäkrar man så man vet exakt hur mycket man kommer att få betalt eller betala för de produkter man köper eller säljer. Vi (Sverige) köper motorcyklarna likt alla andra länder i Europa av Harley-Davidson Europa Ltd och just i Euro. Så att dollarn sjunkit kommer alltså inte oss tillgodo. Detta tycker vi naturligtvis är olyckligt idag, medan vi under andra perioder tyckt det varit bra. I det stora hela fungerar systemet bra då priserna här i Europa inte åker jojo upp och ner. Vi vill naturligtvis inte att våra kunder ena dagen ska vara vinnare och andra dagen förlorare. Skillnaden i pris mellan länderna i Europa beror på fler faktorer.

Om du exempelvis ser priserna på den engelska H-D sidan, så exkluderar de ”dealer setup”, ”taxes” och ”registration”. Detta inkluderas i exempelvis Sverige.

Lägger man därtill svensk tullavgift och svensk moms samt ett tredje år avseende garanti blir det en viss skillnad.

Med vänlig hälsning

Och sedan dess så har ju dollar sjunkit ytterligare en aning... :rolleyes:

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Men det är ju tur att priserna inte sänks för då blir de som köpt samma hoj för lite mer ledsna i ansiktet jue och det kan vi inte acceptera !

Så därmed, alla betalar överpriser så är ALLA glada ! ALLAH SKA MED !

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Hoj
XT660R - 11
Hur är det med försäkringar å sånt i staterna? Fast det kanske man inte ens behöver? :)

Tall

Böjlig
Gick med
14 Feb 2008
Hoj
MV Agusta F4
"Man blir inte glad över att man bor i Sverige...

--------------------------------------------------------------------------------

...när man är på resa i Florida. Vädret, stränderna och allt det är sjst, jo jag vet. Men en ny R1, fireblade eller busa kostar 11.000 dollar, ca 66.000 sek. Med den lokala taxen blir det ca 70.000 sek, det är ju sjukt billigt. Bara det är ju en anledning till att flytta hit!! Trodde det var ett skämt när jag såg priserna, men snackade med en säljare som bekräftade. Nån som bor i Florida som behöver arbetskraft?

Snacka om lurade vi i Sverige blir av all moms, skatt m.m.... Men det är ju en annan diskussion, bara att "bend over" och pröjsa "

Och hade du kört för fort, slangat eller "stuntat" hade polisen inte tvekat att skjuta dig, köra på dig så du åkte av vägen osv för att få stopp på dig.

Dessutom hade dina sjukhusräkningar satt dig på fattighuset då dina försäkringar inte hade gällt om du hade blivit skjuten av en polis i sin myndighetsutövning.

Gissar att du hade längtat tilbaka till Sverige där vi knappt har några poliser, och tar de upp jakten måste de lägga ner ganska snabbt för att det inte skall bli för farligt för dem de jagar och andra trafikanter.

Jag har bott rätt länge i USA och visst, vissa saker är fina där, men mycket är ren skit!

Gabor

Guest
det är varmt i Tunisien åxå, billig bensin, ca 50 öre litern, billiga försäkringar på hojar, billigt att äta å bo...osv.

Kanske tom både billigare och varmare i Kenya, bara att jämföra..:D

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Och hade du kört för fort, slangat eller "stuntat" hade polisen inte tvekat att skjuta dig, köra på dig så du åkte av vägen osv för att få stopp på dig.

Du glömde nämna de nya lagarna i Florida. Där man numera kan få 5-10 år fängelse för trafikförseeleser... :näsblod

Nä, även om den delstaten kanske är lite extrem på det området och flertalet andra är betydligt slappare så är USA inget land som någonsin lockat mig.

Generali

Inga konstigheter!
Gick med
20 Aug 2007
Hoj
Suzuki GSXR1000 K7
det är varmt i Tunisien åxå, billig bensin, ca 50 öre litern, billiga försäkringar på hojar, billigt att äta å bo...osv.

Kanske tom både billigare och varmare i Kenya, bara att jämföra..:D

Ja tunisien är varmt och fint för den delen :tummenupp .. inte ironisk som du dock! Om bara bensinen kunde vara så billig som du skriver så skulle det vara riktigt gött när man är därnere! Tyvärr ligger den på ungefär 8kr inte alls billigt kan jag lova med deras löner

Men det vi ska vara väldigt tacksamma för i Sverige är som sagt inga galna snutar och hyffsat bra socialtskydd! Sen finns det andra saker som är lite tråkigare, nothings perfetct :näsblod

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Många amerikaner är vansinniga över det höga bensinpriset, här och var över 3 USD/gallon vilket med dagens växelkurs motsvarar strax under 5 SEK/liter. Eftersom en normal amerikansk familjebil väger en bit över två ton och drar mellan 2 och 2,5 liter/mil (jag kom just hem från bilmässan i New York) förstår man att det svider i plånboken.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Många amerikaner är vansinniga över det höga bensinpriset, här och var över 3 USD/gallon vilket med dagens växelkurs motsvarar strax under 5 SEK/liter. Eftersom en normal amerikansk familjebil väger en bit över två ton och drar mellan 2 och 2,5 liter/mil (jag kom just hem från bilmässan i New York) förstår man att det svider i plånboken.

Då betalar de ju nästan samma som vi / mil.
dvs ca 12-13 kr i soppa.
Skillnaden är att de kan välja ett fordon med mindre förbrukning, vi kan inte välja en bensin med mindre pris.

Jupp jag bara klagar..

Gabor

Guest
Ja tunisien är varmt och fint för den delen :tummenupp .. inte ironisk som du dock! Om bara bensinen kunde vara så billig som du skriver så skulle det vara riktigt gött när man är därnere! Tyvärr ligger den på ungefär 8kr inte alls billigt kan jag lova med deras löner

Men det vi ska vara väldigt tacksamma för i Sverige är som sagt inga galna snutar och hyffsat bra socialtskydd! Sen finns det andra saker som är lite tråkigare, nothings perfetct :näsblod

Sorry, det var grannlandet Libyen som visst hade det så billigt. Fast det var något som Gerlach skrev förra veckan, Tror venezuela hade 1 kr litern. Där är det åxå varmt, samt brudarna snyggare än i USA....:rolleyes:

Metaladdict

Härskare
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
Honda CRF 450R -08
Nu var det ju väldigt OT här, men jag måste hålla med sir-väs... Det verkar ju på svenska dyngstaten som att det är helt och hållet sveriges fel att miljön håller på att kuka ur och därför ska vi straffas hårt medelst skyhöga skatter. jag hörde på avvägar att vi har ca 5 gånger så hög bensinskatt jämfört med rekommenderad skatt i EU. Det anser jag, i egenskap av 18-årig gymnasiestudent med bil OCH cross, är rena jävla idiotin. Varken bilar eller hojar håller för evigt, i synnerhet inte min risiga golftvåa, och har man råd att laga skiten? Nä, för man tankade just en deciliter så nu kan man glömma att köpa något alls till bilen.
Okej, vi kanske står för en inte helt oansenlig del av utsläpp, då vi (väl?) är ett ganska fordonstätt land. Men se på folk som har sina privata jetplan som de använder bara för att de har råd? Hade jag tre miljarder på kontot skulle jag då sannerligen inte köpa nåt jävla plan, utan snarare en förbaskat rolig hoj och en minst lika rolig bil.

Puh, vad jag känner mig misantropisk :tungan Ursäkta OT!

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
De flesta (alla?) trådar där skillnader mellan Sverige och andra länder diskuteras bottnar i den allmänna meningen att Sverige totalt sett är ett skitland, styrt av en skitregering (oavsett vilken färg), med skitlagar och skitväder, skitskatter, skitinvandrare, skitbidragstagare, skitpriser på allt, skittidningar, skitlöner och skitpoliser. Och grus i kurvorna.

Jag är ingen globetrotter men har besökt 22 länder och mitt jobb tar mig löpande till olika länder och världsdelar. Även om det finns en och annan tuva här och var så är gräset som helhet inte grönare på andra sidan staketet. Även om mycket skulle kunna vara bättre här är jag för min del jävligt glad att bo i Sverige.
(Men jag är säkert förd bakom ljuset av skitetablissemanget och skitstaten.)

Obesitas

c;)
Gick med
17 Oct 2005
Hoj
-
De flesta (alla?) trådar där skillnader mellan Sverige och andra länder diskuteras bottnar i den allmänna meningen att Sverige totalt sett är ett skitland, styrt av en skitregering (oavsett vilken färg), med skitlagar och skitväder, skitskatter, skitinvandrare, skitbidragstagare, skitpriser på allt, skittidningar, skitlöner och skitpoliser. Och grus i kurvorna.

Jag är ingen globetrotter men har besökt 22 länder och mitt jobb tar mig löpande till olika länder och världsdelar. Även om det finns en och annan tuva här och var så är gräset som helhet inte grönare på andra sidan staketet. Även om mycket skulle kunna vara bättre här är jag för min del jävligt glad att bo i Sverige.

Bra sagt! :tummenupp

Metaladdict

Härskare
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
Honda CRF 450R -08

Sant.
Man är fanimej bara trångsynt bara för att man inte har upplevt något annat. Man tror att allt är bättre nån annanstans bara för att man är duktig på att upptäcka det som är dåligt här.
Tack för en ny synvinkel.

Gabor

Guest

Håller bara med dig. :tummenupp

Rekomenderar alla som klagar över sverige att flytta, bo i andra länder.
sen får vi se efter att par år hur de resonerar....:)

Generali

Inga konstigheter!
Gick med
20 Aug 2007
Hoj
Suzuki GSXR1000 K7
Sorry, det var grannlandet Libyen som visst hade det så billigt. Fast det var något som Gerlach skrev förra veckan, Tror venezuela hade 1 kr litern. Där är det åxå varmt, samt brudarna snyggare än i USA....:rolleyes:

Japp Libyen har sjukt billig bensin, men dom har också sjukt mycket olja :) .. hehe ja brudarna i venezuela är klart fina!

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM