Man blir rädd när man läser

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Ooops skrev:
2115799 Och jag börjar bli trött på alla som whinar om att det är så farligt ujj ujj. Om du inte vill köra - kör inte. Om du är rädd - kör inte. Om du tycker det inträffar för mycket olyckor - kör inte. JA det är tragiskt med alla som dör det kan vi alla nog hålla med om men någon måtta får det vara. Du kväver oss andra som gillar att åka med din negativa attityd. Vill du inte åka hoj? Stanna då hemma och ÅK INTE!
Nu är det du som "whinar". På vilket sätt kväver trådstartaren dig? Så där har jag kännt många gånger, det är bara att stöta bort precis som alla andra otrevliga känningar :)
 

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
svart sebeärr 600
anot skrev:
2115803 Om du kvävs av tråden - läs den inte! :tungan

Om jag hade vetat vad den innehöll hade jag avstått. Tyvärr heter den inte "mer whine-tråden" och jag är rädd för att jag inte är cynsk. Tack för tipset annars.
 

anot

MepMep
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Lund
Hoj
Nope
Ooops skrev:
2115808 Om jag hade vetat vad den innehöll hade jag avstått. Tyvärr heter den inte "mer whine-tråden" och jag är rädd för att jag inte är cynsk. Tack för tipset annars.
Hehe, trevligt att jag kunde vara till hjälp.
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Det första man måste fråga sig om man funderar på om att köra eller ej är att fråga varför man kör.

Tillhör man den kategorin som kör för att det är häftigt och man vill att andra skall tro att man är "tuff"(jo, det är fler såna än man tror) är det bara att parkera skiten direkt.

Kör man för att man älskar motorcyklar och att man älskar känslan av att framföra detta underbara fordon, (oavsett om man kör racer eller mer touring etc.) är det inte bara att bestämma sig för att sluta köra p.g.a andras olycker eller sina egna.
Det sitter helt enkelt för starkt rotat i ryggraden och hjärnbalken.

Har själv haft min beskärda del av olyckor både på bana och på vägen med många veckor i "paket" och medföljande rehab, men det är bara så att jag älskar verkligen att köra motorcykel och så fort det gips jag har på vänsterhanden just nu kommer av är 996án som gäller igen.

Så mitt råd är att tillhör du kategorin som inte har den riktiga känslan om varför du kör är det bättre att sälja knarren. Det är inte värt risken om man bara vill vara häftig.
 

jarnkamin

King in my own mind
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Husa EffEss SexFemti -04 - snart iaf
Jag resonerar helt enkelt såhär: Alla är idioter i trafiken, utom jag.

Det hjälper iaf mig att aldrig glömma att hålla extra uppsikt på alla andra i trafiken, bilar, lastbilar, mc, cyklar, fotgängare.
 

He||Zen

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2006
Ort
Timrå
Hoj
GSX-R 600
Cebeärr600 skrev:
2113081 Att det som händer i vårt avlånga land med olyckor med mc inblandat hela hela tiden.

Har på kort tid läst otroligt många mc olyckor där nästan alla avlidit av sina skador. Okej värst var den sista som var i Jönköping. Att klyvas i två delar?

Vad är det som händer? Hur kör vi igentligen? Med all respekt till anhöriga och vänner.

Man blir rädd när man läser. Jag är själv rätt nybliven förare sedan förra året. Har en Triumph och visst den är den vackraste pjäs jag har haft i mitt garage någonsin. Putsar fejar och mekar men man blir sedan rädd när man läser om hur förare konstant kör ihjäl sig. Man börjar dra sig för att plocka ut den.

Är det inte någon klumpig bilist som kör och backar över någon stackare så är det en galen mc förare som har bestämt sig för att han har en dödsönskan. Eller så är det någon som har jävligt stor otur och får vobbel och åker av.

Hur skall man resonera?

Jag tycker att mc körningen har gjort det möjligt för mig att koppla av med en skön åktur och älskar att dra en repa i stan. Men faan med galningar runt hörnet som kör bil el båge då blir man rädd. Rädd att köra och rädd att göra det man älskar.

Kände bara att jag ville skriva av mig efter de senaste dagarnas dödsolyckor.

Känns ganska hopplöst och funderar på att sluta köra för som sagt

Jag är rädd för att sist jag kollade hade jag ingen dödsönskan.

Respekt till alla anhöriga och dess vänner och bekanta samt familj

Andy

Håller med, jag tycker också att något som förendrats är polisernas aktivitet, tycker man ser dom nästan hela tiden.... :mad:
 

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
okej tack för alla svar. Även till alla negativa svar också..

Roligt att se att det både finns folk som bryr sig och folk som "bara tror att jag skrev det här för att gnälla i en tråd"

Faktum är att jag lider med alla dom omkomna samt anhöriga och släktingar.


Så nä jag gnäller inte

jag bryr mig
 

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
svart sebeärr 600
Cebeärr600 skrev:
2113081 Att det som händer i vårt avlånga land med olyckor med mc inblandat hela hela tiden.

Har på kort tid läst otroligt många mc olyckor där nästan alla avlidit av sina skador. Okej värst var den sista som var i Jönköping. Att klyvas i två delar?

Vad är det som händer? Hur kör vi igentligen? Med all respekt till anhöriga och vänner.

Man blir rädd när man läser. Jag är själv rätt nybliven förare sedan förra året. Har en Triumph och visst den är den vackraste pjäs jag har haft i mitt garage någonsin. Putsar fejar och mekar men man blir sedan rädd när man läser om hur förare konstant kör ihjäl sig. Man börjar dra sig för att plocka ut den.

Är det inte någon klumpig bilist som kör och backar över någon stackare så är det en galen mc förare som har bestämt sig för att han har en dödsönskan. Eller så är det någon som har jävligt stor otur och får vobbel och åker av.

Hur skall man resonera?

Jag tycker att mc körningen har gjort det möjligt för mig att koppla av med en skön åktur och älskar att dra en repa i stan. Men faan med galningar runt hörnet som kör bil el båge då blir man rädd. Rädd att köra och rädd att göra det man älskar.

Kände bara att jag ville skriva av mig efter de senaste dagarnas dödsolyckor.

Känns ganska hopplöst och funderar på att sluta köra för som sagt

Jag är rädd för att sist jag kollade hade jag ingen dödsönskan.

Respekt till alla anhöriga och dess vänner och bekanta samt familj

Andy

Om du tar dig tid och läser din post en gång till kommer du märka att det är nästan uteslutande gnäll. Din post handlar knappast om att hedra några omkomna eller att förmedla omtanke till anhöriga. Hade du velat göra det kan du t.ex. skicka en blomma eller liknande istället för att gnälla om hur rädd du är osv. Så JO denna tråd var bara en massa gnäll. Punkt.

ps om du verkligen bryr dig lär så de andra trådarna där det finns information att tillgå om var du sätter in pengar för att bidra till en blomma till anhöriga.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Personligen gillar jag inte att det kallas för "MC-Olycka" så fort det är en motorcykel inblandad.

Har i alla fall aldrig hört talas om te x en "Lastbilsolycka" då en lastbil vart inblandad. Då kallas det oftast kort & gott olycka.

Ordet "MC-Olycka" har blivit som ett skällsord i pressen i min mening.
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Ooops skrev:
2118282 Om du tar dig tid och läser din post en gång till kommer du märka att det är nästan uteslutande gnäll. Din post handlar knappast om att hedra några omkomna eller att förmedla omtanke till anhöriga. Hade du velat göra det kan du t.ex. skicka en blomma eller liknande istället för att gnälla om hur rädd du är osv. Så JO denna tråd var bara en massa gnäll. Punkt.

ps om du verkligen bryr dig lär så de andra trådarna där det finns information att tillgå om var du sätter in pengar för att bidra till en blomma till anhöriga.

Jag uppfattade nämnda tråd, som att trådskaparen bryr sig om sin omgivning.
Flertalet av oss får sig nog en rejäl tankeställare när vi läser om de dödsolyckor som drabbar våra hojpolare.
 
Last edited:

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
svart sebeärr 600
X-up skrev:
2118294 Personligen gillar jag inte att det kallas för "MC-Olycka" så fort det är en motorcykel inblandad.

Har i alla fall aldrig hört talas om te x en "Lastbilsolycka" då en lastbil vart inblandad. Då kallas det oftast kort & gott olycka.

Ordet "MC-Olycka" har blivit som ett skällsord i pressen i min mening.

Antagligen kallar pressen det "MC-olycka" för det gör artikeln 'hetare' då det oftast går jävligt illa när en MC är inblandad. Folk i allmänhet älskar att frossa i andras olycka, tyvärr. Samma sak i TV. När t.ex. en reporter 'varnar känsliga tittare' för kommande reportage är det i princip INGEN som byter kanal. Du kanske har märkt att s.k. "krash-filmer" är väldigt eftertraktade.. samma anledning. Människan är en bisarr varelse, det ligger i vår natur.
 

Pelleh

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag tror det handlar om att när folk ger sig ut för första gången på året så kör man precis som det vore mitt i säsongen. Man måste ta det lugnt och tänka på att man kan vara lite ringrostig.
Så tänker jag i alla fall.
Men iofs så tar jag det ALLTID extremt lugnt!
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Pelleh skrev:
2118327 Jag tror det handlar om att när folk ger sig ut för första gången på året så kör man precis som det vore mitt i säsongen. Man måste ta det lugnt och tänka på att man kan vara lite ringrostig.
Så tänker jag i alla fall.
Men iofs så tar jag det ALLTID extremt lugnt!


Ja det är en bra tanke! Jag tänker också på det viset när jag INTE sitter på hojen. Men väl uppe på hojen, och när jag ser en härlig kurvkombination så tar körglädjen över och hornen växer ut. Tyvärr!
 

IronMike

Guest
Det är svårt att inte ta åt sig av alla tragedier man läser om.. Likt förbannat så är man oberörd och tuffast av de tuffaste när man gränslar sadeln. Jag känner mig aldrig orolig när jag kör, tycker man kan köra offensivt men försiktigt. Många olyckor, t ex "vänstersvängsolyckan..." där bilen svänger, med eller utan blinkers - vadfan det är bara gefan i att bränna om i världens fart. Ligger jag bakom en bil på landsväg, och närmar mig bilen fort, så lägger jag mig bakom i samma fart först. Sen kolla, kan han tänkas svänga in på en väg till vänster eller höger "nej det finns inga korsande vägar", "ok bra", "då kör vi"..... Sitter hela tiden och resonerar med mig själv, bedömer risker, och småpratar med mig själv innanför hjälmen. Jag tycker sunt förnuft skulle förhindra väldigt många olyckor, sen finns det dom som råkar ut för saker pga av ren otur. Sen finns det stolpskott helt utan tallang som borde pyssla med annat istället. Vissa är anpassade till farter, andra avsaknar känsla helt och hållet....
 

mesh

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Apache city
Hoj
Honda CBR 600 -89
Det där skriver jag under på! Jag är visserligen nybörjare på hoj, men har haft B-kort i snart 16 år.
:tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top