Man dog av huvudskador i hjälmprotest

bacon4ever

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2010
Ort
göteborg
Hoj
Versys -08
Du skall bära hjälm för det har vi god demokratisk ordning beslutat, d v s majoritetens diktatur har talat.

En gruppvåldtäkt är för övrigt också väldigt demokratisk, 9 av 10 som deltar är för.

Någonstans så finns det en gräns för vilken sorts beslut man kan ta inom en demokrati och hur mycket tvång/våld man kan utöva för att upprätthålla de demokratiska besluten - här i sverige är vi *LÅNGT* förbi vad som kan anses rimligt - ät nu dina 6-8 brödskivor om dagen!

Själv bär jag hjälm, ryggplatta, mc-stövlar och heltäckande kläder när jag kör MC.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Du skall bära hjälm för det har vi god demokratisk ordning beslutat, d v s majoritetens diktatur har talat.

En gruppvåldtäkt är för övrigt också väldigt demokratisk, 9 av 10 som deltar är för.

Din liknelse är rakt motsatta i sina upplägg: I det första med överstatligt tvång där är det påbjudet med motivet att det är ffa staten (men även försäkringskollektivet - alla vi andra som pröjsar försäkring) som står kostnaden om du inte följer direktivet men drullar.

I det andra exemplet är det individen som står för hela kostnaden och "majoriteten" har bara förmåner. Vad påbjuder ett sånt upplägg, mer än fascism? (Individen finns för att tjäna ett syfte - den som bestämmers egna syfte. Kostnaden tas ut av individen.) Således långt ifrån demokrati. Demokrati är en samhällsform, inte något som man kan sätta som etikett på ett (porr)klubbmöte. Därför har (seriösa) klubbar stadgar (=klubblagar) där allt från stort till smått regleras. Utanför detta gäller samhällets lagar. Klubbstadgar får således inte bryta mot lagarna. Exemplet var därutöver förutom smaklöst även helt felaktigt i sin slutsats!

Det finns många exempel på där det går överstyr när någon/några har makt att besluta över sådant där de själva ej står någon förlust om de missköter sig.

I företagsvärlden vimlar det av det. Symbios mellan styrelse och ledning på bekostnad av aktieägarnas intressen. I politikernas värld är det likadant. T ex skrek moderaterna sig hesa om att regeringskansliets budget var på tok för hög och att medel användes otillbörligt för att vara någon form av täckt valarbetesresurs åt förr-förra regeringen. Numera är regeringskansliets budget mer än dubblad och vi har t ex en valstrateg (Schlingmann) med titeln kommunikationsansvarigt statsråd, avlönad av skattebetalarna. Slutsats: makt korrumperar människor. Även moderater är människor. Därför korrumperar makt även moderater då de numera uppenbarligen inte har något att skrika sig hesa för - trots ännu högre kostnader för skattebetalarna som det vurmades om förr..

I förlängningen kan man fundera på i vilken grad våra politiker följer demokratiska spelregler. Jag tycker att det ofta är högst tveksamt. Det är väldigt tydligt att man ofta medvetet går runt uppsatta regler som ska hålla verksamhet inom tänkta ramar. Eller ta detta med omställningslönen ("pensionen" till fullt arbetsföra exriksdagsmän). Helt plötsligt är de som beslutar om regler för arbetslöshet undantagna - för att det gynnar dem själva. Maktkorruptionen finns i alla politiska läger.

Åter till ämnet: Andra har pekat på fiktiva lösningar på hur du som individ skulle kunna stå ditt eget kast och få din fulla frihet. Men i ett försäkrat land där trafikförsäkringen gäller även föraren får ffa vi andra som betalar trafikförsäkring betala för din frihet när du drullat och skadat eller dött. Störst kostnader får vi om du överlever som invalid. Även tjuvar som kraschar omfattas av detta. Så slarva inte med låsen - det är enda sättet att få bukt med tjuv- och pundaråkandet som täcks av trafikförsäkringspremien.
 
Last edited:

bacon4ever

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2010
Ort
göteborg
Hoj
Versys -08
Din liknelse är rakt motsatta i sina upplägg: I det första med överstatligt tvång där är det påbjudet med motivet att det är ffa staten (men även försäkringskollektivet - alla vi andra som pröjsar försäkring) som står kostnaden om du inte följer direktivet men drullar.

Att försäkringsbolag ställer krav på hjälm i utbyte mot lägre premier verkar inte särskilt konsigt.

Sjukvårdskostnaderna är en annan femma. Idag används den allmänna sjukvården som bräckjärn för att baxa igenom allt konstigare lagar. Hjälmtvång kanske är okontroversiellt. Men i politikernas och folkhälsoinstitutets värld är vi alla celler i en statistiktabell. Inget är heligt, allt kan lagstiftas, från barnsäkra lock på bilschampot till vart och när du får köpa öl.

Problemet är kanske inte hjälmtvång utan snarare vart vi är på väg.

Ganska ofta vill jag bara bli lämnad i fred och få lov att ta konsekvenserna av mina egna beslut.

Och jag ber om uräkt om jag "trollade" lite väl mycket med min liknelse.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Att försäkringsbolag ställer krav på hjälm i utbyte mot lägre premier verkar inte särskilt konsigt.

Sjukvårdskostnaderna är en annan femma. Idag används den allmänna sjukvården som bräckjärn för att baxa igenom allt konstigare lagar. Hjälmtvång kanske är okontroversiellt. Men i politikernas och folkhälsoinstitutets värld är vi alla celler i en statistiktabell. Inget är heligt, allt kan lagstiftas, från barnsäkra lock på bilschampot till vart och när du får köpa öl.

Problemet är kanske inte hjälmtvång utan snarare vart vi är på väg.

Ganska ofta vill jag bara bli lämnad i fred och få lov att ta konsekvenserna av mina egna beslut.

Och jag ber om uräkt om jag "trollade" lite väl mycket med min liknelse.

Jag är helt på din sida i den önskningen. Men mot bakgrund av att inte alla kan göra en fungerande riskbedömning och orsakar onödiga kostnader så måste det i det stora bli frihet under ansvar. Iaf i Sverige där det inte går att lämna "förlorare" åt sitt eget öde.

Vilka lagar kopplade till sjukvårdskostnader är det du tänker på? Det är egentligen löjligt lite av konsekvenserna av valen som går tillbaka på individen. Ska det kallas frihet ska även konsekvensen stå helt oförvanskad inför individen. Ingen ångerrätt eller gratis återköp. Vill man ha det är det försäkring eller som vi har nu kollektiva sociala försäkringar. Nackdelen med det senare vet vi - alla är odödliga tills dess valet lett till sjukdom eller skador. Då betalar pappa staten (alla vi andra via skattsedeln). Så visst är folkhälsoperspektiv viktigt om vi ska ha individuell frihet. Utan information kan man inte avgöra vilka val man egentligen vill göra i livet.

Hur det är att köra närapå allt på indiviuella försäkringar är det bara att titta på USA för att ta in fakta och se att det både är dyrare och sämre kvalitet. Detta eftersom mellanhänder med vinstintressen kommer in på alla nivåer. Jämför med svenska pensionsparandet (PPM-reformen) där förvaltningsavgifter äter upp tillväxten trots att det finns hundratals fonder att välja mellan så konkurrensen borde verka. Oligopol (elproduktion/distribution i Sverige är ett annat exempel där politiker skött frågan idiotiskt.)

Eller så låter man människor gå genom livet helt oskyddade och accepterar det lidande som kommer ske. Titta på länder i Afrika, Asien utan socialförsäkringssystem.

Den konstigaste lagen inom frihetsbegränsning är väl den på högsta regeringsnivåer framforcerade av USA-mediaintressen beställda fildelarlagen, som få andra länder har. Luktar brunt lång väg om den. Spelar ingen roll heller eftersom VPN finns. Och fanns när lagen skrevs.. Visar bara hur klen känslan för demokrati och hur svagt motståndet mot stora utländska maktfaktorer är hos ledande svenska politiker.

Jag ser precis som du att beslutsfattare gör föga för att hålla individens val öppna och att låta konsekvensen av valet nå individen. Trots att både fp och m påstår sig stå för värnandet av individens frihet. Verkar mest vara tomma ord som man sålt in sig med, om man ser på tagna beslut.. Det är fortfarande "folkhemsvisioner" med för politiker ideala livsspår som ska forceras på folket. Patetiskt!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top