Man dog av huvudskador i hjälmprotest

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
De protesterar knappast mot hjälm, utan mot hjälmTVÅNG. Jag stödjer deras protest då jag inte ser några former av tvång på individnivå som positivt. Däremot kan jag tänka mig restriktioner för i vilken mån försäkringar och socialförsäkringssystem ska täcka kostnaderna då någon skadar sig pga. avsaknad av hjälm.

Tycker du att samma resonemang borde gälla inom andra områden? ex. fritt fram att röka men betala själv för cancervården, mindre ersättning till de som har välfärdssjukdomar då det är deras eget fel att de är feta/otränade etc.?
OBS! inte menat som provokation, bara undrar hur långt du/ni som förespråkar detta vill dra det.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tycker du att samma resonemang borde gälla inom andra områden? ex. fritt fram att röka men betala själv för cancervården, mindre ersättning till de som har välfärdssjukdomar då det är deras eget fel att de är feta/otränade etc.?
OBS! inte menat som provokation, bara undrar hur långt du/ni som förespråkar detta vill dra det.

Alternativt så kan man få skattelättnad om man håller sig i form, och ger fan i att röka och allt annat sånt dumt.

Men visst är det något som bör komma upp för diskussion nån gång i årtiondet.
 

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Only in America!
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Bara namnet på föreningen som organiserade protesten.

American bikers aimed towards education

Direkt översatt:

Amerikanska bikers som syftar till utbildning

WHAAAT???



Man kan ju också tolka det som att dom var på väg till utbildningen men inte han fram liksom:gnissla
 
  • Gilla
Reaktioner: eha

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Jag undrar hur det känns att åka i 90km/h och få en flyga i ansiktet:S För att inte tala om blåsten i över 150km/h.

Seriöst hur korkad är man inte om man protesterar mot hjälm? Billigare livs försäkring får du inte inom hoj världen

Amerikanare är ju inte särskilt kända för att vara smarta heller: P
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Att cykla med hjälm är ovärdigt.
Tycker det beror på vad man bor. I platta Holland OK. För mig.
I Göteborg är det inte så smart med tanke på alla backarna. Läste i GP för många år sedan om en mor som höll på på att lära sin son tala och gå. Han var drygt 20 år och hade vurpat i backen mot centrum nedanför Stigbergstorget.
Då började jag använda cykelhjälm.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
cykla i götet ja ..backar och nedsänkt spårvagnsräls...:skrämd
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Förbud eller inte

Även om förbud kan verka begränsande och tråkigt, så verkar det trots allt som det behövs så länge det finns dom som inte har förmågan att göra en relevant riskbedömning.

För oss andra felfria kan de ta bort alla onödiga lagar framförallt hastighetsbegränsning.13785.jpg
 

Aquilo

Bensin luktar gott!
Gick med
21 Mar 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
2006 Yamaha FZ1-S
Undrar om de satt ner efter sin demonstration och gjorde en utvärdering av utfallet. Konstaterade de då att "han" ändå inte överlevt om han burit hjälm? Hade fler blivit skadade om han burit hjälm?

Samtidigt är det lite komiskt att folk här tycker "usch, vad tröga de är!" för att sen själva skippa hjälmen på utlandssemestern, för där finns inget hjälmtvång! Trots att trafikbilden ser helt annorlunda ut mot den svenska modellen och sjukvården är mer än tvivelaktig/bristfällig...
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Tycker du att samma resonemang borde gälla inom andra områden? ex. fritt fram att röka men betala själv för cancervården, mindre ersättning till de som har välfärdssjukdomar då det är deras eget fel att de är feta/otränade etc.?
OBS! inte menat som provokation, bara undrar hur långt du/ni som förespråkar detta vill dra det.

Förstår inte riktigt vilken del av mitt inlägg du vänder dig mot. Det är lagligt att röka, det är lagligt att äta sig fet och ligga på soffan, däremot är det inte lagligt att köra MC utan hjälm.

Det viktigaste för mig är att man själv får göra sina egna val, dumma eller ej. Om det sedan krävs ändringar i diverse skyddsnät pga. detta så må det vara hänt, det är inte det jag i första hand fokuserar på.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Kom nyligen hem från grekland och grekerna är jävligt noga med sina hjälmar. Flertalet har ena armen igenom hjälmen så att den skyddar underarmen. Andra väljer att skydda tanken genom att ha hjälmen placerad på denna.
 

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
Code:
[CODE]
[/CODE]
Kom nyligen hem från grekland och grekerna är jävligt noga med sina hjälmar. Flertalet har ena armen igenom hjälmen så att den skyddar underarmen. Andra väljer att skydda tanken genom att ha hjälmen placerad på denna.
Och med tanke på Grekernas ekonomiska läge så vet vi ju alla hur mycket dom har i skallen att skydda :rolleyes:
Så jag förstår att dom prioriterar arbågen :D
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
De protesterar knappast mot hjälm, utan mot hjälmTVÅNG. Jag stödjer deras protest då jag inte ser några former av tvång på individnivå som positivt. Däremot kan jag tänka mig restriktioner för i vilken mån försäkringar och socialförsäkringssystem ska täcka kostnaderna då någon skadar sig pga. avsaknad av hjälm.


Hur menar du att tvång, eller för den delen lagar, skulle fungera om det inte vore på individnivå?

Jag kan till viss del köpa ditt resonemang ang. restriktioner/förmåner, men inte i detta fallet angående hjälm.
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Skönt med valfrihet

Killen har just i detta nu sagt upp sitt medlemskap i American bikers aimed towards education.

När det gäller den här killen så har han nog ändå inget som motiverar en hjälm.

PS.Polarna i bakgrunden bär hjälm,ut i fall att man vet ju aldrig DS.
Bild1.jpg
 
Last edited:

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Hur menar du att tvång, eller för den delen lagar, skulle fungera om det inte vore på individnivå?

Jag kan till viss del köpa ditt resonemang ang. restriktioner/förmåner, men inte i detta fallet angående hjälm.

Dålig formulering kanske, det jag menade var att jag vill att det ska vara upp till individen att ta beslut gällande sin egen säkerhet. Inskränkning i den individuella friheten bör endast göras då besluten på ett signifikant sätt kan påverka andra människor, vilket jag inte anser det gör om man väljer att ej bära hjälm.

Ja, man riskerar att belasta samhället med onödiga sjukhuskostnader. Men det kan man genom att äta på McDonalds också, eller genom att syssla med diverse extremsporter, dricka för mycket alkohol etc.

Ja, barn kan bli föräldralösa. Men det finns ingen lag mot att vara en oansvarig förälder.

Förresten - är det olagligt att köra på bana eller inhägnat område utan hjälm?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
ABATE of New York Inc. encourages the voluntary use of helmets, gloves, sturdy footwear, and protective garments by adult motorcyclists, as part of a comprehensive motorcycle safety program. We do not support laws mandating use of helmets at all times by all riders.

ABATE of New York Inc. believes that accident prevention and avoidance are more important to significantly reducing injuries and fatalities than any mandatory equipment laws. Mandatory helmet laws do nothing to prevent accidents.

It is generally recognized and acknowledged that a motorcycle helmet is a legitimate piece of safety equipment under optimal circumstances. Unfortunately, all crashes involving motorcycles do not fit the controlled laboratory conditions under which helmets are tested. The presence of a number of variables can create situations in which a user can be severely injured. Improper fit, rapid deceleration, the angle of impact, and roadside hazards which are unlike those found in a D.O.T. Laboratory, can all contribute to severe injuries that would not have been incurred by an unhelmeted rider. Because the possibility of death or injury as a result of helmet use exits, ABATE of New York Inc. believes the individual rider is best suited to weigh the benefits and risks associated with that use. The amount of risk one accepts in any activity is a matter of informed personal choice.

Källa
ABATE of New York (deras officiella hemsida)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top