Man som går i kvarteret om natten!

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
-
Chrille skrev:
Om det är någon som varit med om en trafikolycka och chockad virrar omkring i ett förvirrat försök att hitta hjälp då?

I dagens samhälle är noja en folksjukdom....

Bor i ett väglöst område ;p

Skämt åt sido... Det är så att inte långt ifrån där jag bor så finns det en öppen anstalt för människor som inte är friska i huvudet. De flesta har en kriminell bakgrund. Om du själv hade sett typerna så skulle du nog rått mig att gå runt beväpnat 24/7 ungefär.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
acura skrev:
Bor i ett väglöst område ;p

Skämt åt sido... Det är så att inte långt ifrån där jag bor så finns det en öppen anstalt för människor som inte är friska i huvudet. De flesta har en kriminell bakgrund. Om du själv hade sett typerna så skulle du nog rått mig att gå runt beväpnat 24/7 ungefär.

Nej det hade jag inte. Klarar du inte bo där utan att bli nojig så är mitt råd till dig att flytta. Man behöver inte gå ut och aktivt skjutsa människan hem men att gå till "slå först, fråga sen" är inte acceptabelt.

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
-
Är det någon människa som vänligt kommer och knackar på dörren och ber om hjälp så är det ingen fara. Men är det någon som SMYGER runt och snokar och sånt och alltså inte verkar VÄNLIGT sinnad så bör han passa sig noga.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
acura skrev:
Är det någon människa som vänligt kommer och knackar på dörren och ber om hjälp så är det ingen fara. Men är det någon som SMYGER runt och snokar och sånt och alltså inte verkar VÄNLIGT sinnad så bör han passa sig noga.

En chockad människa(efter en olycka) skulle kunna sätta sig på din altan och vänta på taxi eller liknande. Naturligtvis ska denne inte sitta kvar men att gå direkt till våld gör att man glömmer steget "Hallå, vad gör du här"

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Goodstuff skrev:
Ska vi inte ha medborgargarden som kan hålla alla pundare/alkisar/idioter/förvirrade/chockade/strandsatta människor på plats?
Helst ska gardet vara bestyckade med hund och järnrör.

eftersom polisen uppenbarligen inte gör det så får man väl göra det själv...

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
..
Man kan göra som morsan o farsans granne oxå. Gubben va uppe mitt i natten för att dricka lite vatten. Han ser då en bil parkerad på sin uppfart. Medans han står och undrar kommer en man över mina föräldrars gräsmatta med farsans fälgar i högsta hugg. Han lägger dom i bilen som står på grannens uppfart och återvänder för att hämta dom återstående fälgarna medans detta händer så funderar grannen på vad han ska göra. Han bestämmer sig för att det e onödigt att ta regnummer på bilen, ringa min farsa eller ringa polisen utan går helt enkelt o lägger sig igen. Dan därpå ringer han på och upplyser farsan om att hans sommardäck med tillhörande fälgar har försvunnit ur garaget under natten men att han i princip sket i att göra nått åt det..Med tanke på min fars humör (han e från sydeuropa ;)) e jag lite förvånad att grannen överlevde detta. Så farsan vart 30 pix fattigare i fälgar o däck :skrämd

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Felix skrev:
eftersom polisen uppenbarligen inte gör det så får man väl göra det själv...

Anser du på fullt allvar att det är den bästa lösningen på problemet? En sammanslutning av människor som är polis/domare/bödel i en och samma form. Utan rättsäkerhet eller insyn. Jag är skeptisk.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Goodstuff skrev:
Anser du på fullt allvar att det är den bästa lösningen på problemet? En sammanslutning av människor som är polis/domare/bödel i en och samma form. Utan rättsäkerhet eller insyn. Jag är skeptisk.

Det skulle passa för en som mig. Inte nog med att inte ens en mor kan älska ett sånt fejs utan snuten älskar mig mycket nog för att stoppa mig så fort de får chansen. Sen gillar jag att dricka för mycket sprit ibland också....

Mitt liv hade ju antagligen slutat med att jag hamna på fel gata i ett villaområde - ful, full och vilsen. Det känns tryggt.

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Tjoffe skrev:
Man kan göra som morsan o farsans granne oxå. Gubben va uppe mitt i natten för att dricka lite vatten. Han ser då en bil parkerad på sin uppfart. Medans han står och undrar kommer en man över mina föräldrars gräsmatta med farsans fälgar i högsta hugg. Han lägger dom i bilen som står på grannens uppfart och återvänder för att hämta dom återstående fälgarna medans detta händer så funderar grannen på vad han ska göra. Han bestämmer sig för att det e onödigt att ta regnummer på bilen, ringa min farsa eller ringa polisen utan går helt enkelt o lägger sig igen. Dan därpå ringer han på och upplyser farsan om att hans sommardäck med tillhörande fälgar har försvunnit ur garaget under natten men att han i princip sket i att göra nått åt det..Med tanke på min fars humör (han e från sydeuropa ;)) e jag lite förvånad att grannen överlevde detta. Så farsan vart 30 pix fattigare i fälgar o däck :skrämd

Helt makalöst! det är ju nästan så grannen borde pynta 30 lök...

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Goodstuff skrev:

Näe, man jag anser att man får ingripa själv om det är krångel, sen behöver man inte va en massa folk i nån sammanslutning.

Som snuten sa till mig och ething när våra hojar blev stulna.

-"Om folk hade lite civilkurage skulle inte vi behövas"

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Felix skrev:
Näe, man jag anser att man får ingripa själv om det är krångel, sen behöver man inte va en massa folk i nån sammanslutning.

Som snuten sa till mig och ething när våra hojar blev stulna.

-"Om folk hade lite civilkurage skulle inte vi behövas"

Om folk inte stal varandras saker skulle inte snuten behövas. Så kan man ju också se på det.

Vad är cicilkurage då? Att ringa eller visa på sin närvaro om brott begås är väl inget konstigt tycker jag.
Att därifrån, som en del inlägg i tråden gör gällande, gå till att ge sig på främmande personer med tillhyggen eller hundar vet jag inte om jag kan klassa som civilkurage.

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Goodstuff skrev:
Om folk inte stal varandras saker skulle inte snuten behövas. Så kan man ju också se på det.

Vad är cicilkurage då? Att ringa eller visa på sin närvaro om brott begås är väl inget konstigt tycker jag.
Att därifrån, som en del inlägg i tråden gör gällande, gå till att ge sig på främmande personer med tillhyggen eller hundar vet jag inte om jag kan klassa som civilkurage.

Att hindra folk från att stjäla eller begå andra brott anser jag vara civilkurage, enligt lagen får du kvarhålla brottslingen tills polisen kommer.

Citat polisen "-Det är lugnt att sänka killen, om han vägrar stanna"

s9d8as0vjk

Guest
Jag har vaknat av att en pundare var inne hos mig och rotade ... vaknade av att han tappade en knippe CD-skivor på golvet. Kan ju säga att man inte tänker så bra i dom lägena utan jag jagade honom över ett berg och genom två lekparker. Endast iförd kallingarna ... fick tag i honom också ... men fick ta emot ett par sparkar av kängor så jag lät han löpa.

Polisen undrade varför det var blod på golvet hemma ... tyvärr var det bara mina fötter som var trasiga men konstigt nog trodde dom mig inte.

Om du ger dig ut efter snubben ... var beredd på att åka på däng eller dänga till först.

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
-
Är dom inne i huset så anser jag att då är alla medel tillåtna mot dem. Dom bör ju minst ha ett ben mindre när dom väl kommer därifrån då gärna inga ben alls för det är inte lätt att ställa till fans tyg utan ben. MEn tänkt om dom bara är förvirrade människor som varit med om en bil olycka en gång då är det ju okej att göra så.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
acura skrev:
Är dom inne i huset så anser jag att då är alla medel tillåtna mot dem. Dom bör ju minst ha ett ben mindre när dom väl kommer därifrån då gärna inga ben alls för det är inte lätt att ställa till fans tyg utan ben. MEn tänkt om dom bara är förvirrade människor som varit med om en bil olycka en gång då är det ju okej att göra så.

Du menar att skillnaden mellan att slå ner någon som står på din gräsmatta eller en som har brutit sig in i ditt hem är hårfin? Men kolla gärna tidigare i tråden, det kan finnas andra anledningar till det också.....

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
-
Nej det menar jag inte. Jag vet att jag har uttryckt mig lite oklart. Men det jag har velat få fram är det att om någon som inte är ute efter att få hjälp eller så utan är ute efter något som kan vara värt att stoppa på sig eller så lever ganska farligt. Fast egentligen är jag inte så farlig som jag har uttryckt mig för att vara tidigare i tråden ty någon godtrognare än jag finns nog inte.

s9d8as0vjk

Guest
Iom att jag var hemma när det hände klassas det som "Rån" och enligt poliserna så fick jag i princip göra vad jag ville (förutom att avliva) för att hålla honom kvar. Det har med straffsatsen att göra ... men ... det är jäkligt korkat att göra något fysiskt. Det bästa är nog att ta mobilen, ringa snuten, och sedan stilla gå efter drägget till snuten hinner ifatt.

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Chrille skrev:
En chockad människa(efter en olycka) skulle kunna sätta sig på din altan och vänta på taxi eller liknande. Naturligtvis ska denne inte sitta kvar men att gå direkt till våld gör att man glömmer steget "Hallå, vad gör du här"

Jag tror att risken för att det skulle vara en skadad människa istället
för en tjuv är jäkligt liiiiiiten. Sen om det är ett "inhägnat" område
så är juh avsikterna väldigt klara.

Folk som säger att de ska ta o ge personer stryk om de vistas
på deras område bör tänka på att det kan skapa mer bekymmer.
Den killen som du prylade kanske blir så förbannad så att han
kommer med sina kompisar och vandaliserar m.m.

Så det é litta svårt ibland att veta vad man ska göra...

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
tingeling_66680 skrev:
Jag tror att risken för att det skulle vara en skadad människa istället
för en tjuv är jäkligt liiiiiiten. Sen om det är ett "inhägnat" område
så är juh avsikterna väldigt klara.

Folk som säger att de ska ta o ge personer stryk om de vistas
på deras område bör tänka på att det kan skapa mer bekymmer.
Den killen som du prylade kanske blir så förbannad så att han
kommer med sina kompisar och vandaliserar m.m.

Så det é litta svårt ibland att veta vad man ska göra...

Vid enklare brott såsom inbrott, stöld osv då polisen inte har tid att komma är det nog bra att ingripa. När våra hojar blev stulna fanns det ett vittne som ringde polisen, dom han dock inte ingripa under de 30 minuterna som tjuvarna donade med hojarna.

Man blir rätt så trött och utled på ordningsmakten då... speciellt när man har pyntat 4 papp i böter till dem året innan :crash

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping