Tyvärr kan ändå inte riktigt hålla med! Om jag nu låt oss säga är en van och säker förare med massor av timmar bakom styret i alla möjliga/omöjliga situationer så borde väl jag ha reducerat risken för EGNA misstag så att jag kan köra fortare än "Nisse" med bibehållen risk. Eller?
Nej Jag förstår vad du menar men det är en viktig skillnad.
Om person X och person y har i allting lika (hastighet väglag vana osv osv)förutom att person X är ett klantarsel så kommer person X ha högre risk vid samma given hastighet och person Y kommer att ha en lägre risk.
dock om person y ändrar någon av parametrarna till sin nackdel hastighet eller väglag eller koncentration osv så kommer Y att öka sin risk, givet att Y ökar sin risk jämfört med X tills Y är uppe i samma risk.
dock kommer Y aldrig att BIBEHÅLLA sin risk. skulle Y BIBEHÅLLA sin risk skulle han vara tvungen att öka någon annan parameter när han sänker en parameter.
Y hade ett bättre utgångsläge och valde att öka sin risk tills X och Y´s risk nivå vara liknande.
Annat exempel: vissa kan jonglera andra kan inte jonglera om så deras liv berodde på det.
Vissa kan köra och andra kan inte befinna sig i trafiken ens på en 1 årings trehjuling utan att fucka upp det.
Alla har vi olika fallenhet för att utföra olika saker. vissa kastar bollen långt andra kastar den inte alls.
De flesta av oss kan lära sig hantera saker o ting om vi övar på det, andra har en fallenhet som gör att det är naturligt för dem att göra vissa saker.
De som har det naturligt har en lägre risk att det skiter sig jämfört med de som aldrig lär sig, men det är fortfarande bara en av många faktorer som de kan påverka.
Risk = chans/odds för att något givet utfall skall ske.