Manisk rapportering av olyckor.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Tyvärr kan ändå inte riktigt hålla med! Om jag nu låt oss säga är en van och säker förare med massor av timmar bakom styret i alla möjliga/omöjliga situationer så borde väl jag ha reducerat risken för EGNA misstag så att jag kan köra fortare än "Nisse" med bibehållen risk. Eller?

Nej Jag förstår vad du menar men det är en viktig skillnad.
Om person X och person y har i allting lika (hastighet väglag vana osv osv)förutom att person X är ett klantarsel så kommer person X ha högre risk vid samma given hastighet och person Y kommer att ha en lägre risk.
dock om person y ändrar någon av parametrarna till sin nackdel hastighet eller väglag eller koncentration osv så kommer Y att öka sin risk, givet att Y ökar sin risk jämfört med X tills Y är uppe i samma risk.
dock kommer Y aldrig att BIBEHÅLLA sin risk. skulle Y BIBEHÅLLA sin risk skulle han vara tvungen att öka någon annan parameter när han sänker en parameter.
Y hade ett bättre utgångsläge och valde att öka sin risk tills X och Y´s risk nivå vara liknande.

Annat exempel: vissa kan jonglera andra kan inte jonglera om så deras liv berodde på det.

Vissa kan köra och andra kan inte befinna sig i trafiken ens på en 1 årings trehjuling utan att fucka upp det.

Alla har vi olika fallenhet för att utföra olika saker. vissa kastar bollen långt andra kastar den inte alls.

De flesta av oss kan lära sig hantera saker o ting om vi övar på det, andra har en fallenhet som gör att det är naturligt för dem att göra vissa saker.

De som har det naturligt har en lägre risk att det skiter sig jämfört med de som aldrig lär sig, men det är fortfarande bara en av många faktorer som de kan påverka.

Risk = chans/odds för att något givet utfall skall ske.
 

Dark_Messenger

Guest
Appropå förklaringar om hur man bör uppföra sig i trafiken. Handlar det inte i grund och botten om att köra med en defensiv körstil? I det begreppet ryms nog alla ovanstående teorier och förklaringar. Minns ni inte vad begreppet står för så kika i någon teoribok. Jag undrar hur många som egentligen praktiserar den körstilen av er som har supersporthojar? Jag gör det inte och jag känner ingen annan som gör det heller. Därmed inte sagt att man kör som svin, det finns grader i helvetet också.

Att praktisera en sk defensiv körstil och sporthojsägande rimmar illa.

Visst man kan äga en zx10 av senaste snittet av en triljon olika anledningar men, jag-kör-alltid-lagligt-och-städat-snacket, när man måste ha en värsting skrevraket är ju totalt bs. Köp er en surscooter då så tjänar ni in en massa deg på äckligt dyra försäkringar och driftskostnader.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
bikerwoman;3699113 Tyvärr kan ändå inte riktigt hålla med! Om jag nu låt oss säga är en van och säker förare med massor av timmar bakom styret i alla möjliga/omöjliga situationer så borde väl jag ha reducerat risken för EGNA misstag så att jag kan köra fortare än "Nisse" med bibehållen risk. Eller?[/QUOTE skrev:
DU HAR HELT RÄTT! Och de FLESTA använder denna INSIKT/ERFARENHET
till att ANPASSA hastigheten efter förhållandena, inte till att sätta "rekord".

Men då ska du inte göra det på ALLMÄN VÄG, för där KAN du ALDRIG räkna
bort ANDRA PARAMETRAR.
OCH Du måste också vara väldigt medveten om de parametrar som ändras
vid ökad hastighet.......en parameter:.......REAKTIONSTIDEN.

Jag vet att det finns en formel för att beskriva hur reaktionstiden kontra
hastigheten förhåller sig men kan den inte utantill, vad jag däremot vet är att
inte många har en aning om hur långt man kommer på på EN sekund vid 100km
resp. 150km/tim.

Det gör ont att ramla.....NTF brukar vara ute med en bil på en anordning där
man får prova hur det känns att köra in i ett fast föremål i olika hastighet.
Prova den....ni kommer att bli ordentligt förvånade.
Eller stå med utsträckta armar och fall framåt med raka ben och ta emot er
med armarna........motsvarar mindre än 40km/tim.

Det räcker att köra med insidan.........tänka i förväg....och "rejsa" på avlysta
områden, det är det som dom är till för.

KentW
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Testa att åka essingeleden i 70....vs 140, åker du 150+ så känns det säkrare. Du hinner förbi bilarna innan de börjat svänga. Åker jag leden i lagligt tempo så känner jag mig rädd, och utsätter mig för att prejjas mm.

Det som händer är väl inte att du förbi bilarna innan de börjar svänga, utan istället hinner du inte bromsa när de väl har börjat svänga ut.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det som händer är väl inte att du förbi bilarna innan de börjar svänga, utan istället hinner du inte bromsa när de väl har börjat svänga ut.
Men då är det ju bilens fel eftersom den svänger ut framför(även om du håller 100km/h över laglig hastighet).Enligt sporthoj.com logiken då alltså.
 

Invalido

Guest
ellr så kör man i fult blås hela tiden o blundar o hoppas på det bästa...
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Jag vet att det finns en formel för att beskriva hur reaktionstiden kontra
hastigheten förhåller sig men kan den inte utantill, vad jag däremot vet är att
inte många har en aning om hur långt man kommer på på EN sekund vid 100km
resp. 150km/tim.
KentW

Normal reaktionstid är en sekund.
Hur långt hinner man på en sekund?
Dvs. Så här långt hinner du inna du ens börjat bromsa i olika hastigheter:

( 1 m/s = 3,6 km/h)
"Formel" = km/h til m/s= km/h *0.28

30 km/h = 8 m
50 km/h = 14 m
70 km/h = 20 m
90 km/h = 25 m
110 km/h = 31 m
150 km/h = 42 m
200 km/h = 56 m
300 km/h = 83 m

Innan du ens börjat bromsa ...

Men då är det ju bilens fel eftersom den svänger ut framför(även om du håller 100km/h över laglig hastighet).Enligt sporthoj.com logiken då alltså.

Egentligen ja men förmodligen döms det inte så.

Ingen sporthojlogik dock, lagtextlogik.

Sporthojlogik = Bilens fel fastän sporthojen hade stoppplikt. ;)


Stopp-plikt / Väjningsplikt gäller oavsett vad som händer på vägen du skall ut på.
Du har väjningsplikt mot ALL trafik på vägen, oavsett om den kör på fel sida vägen/backar på fel sida vägen osv typ.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag är inte föredöme någonstans, inte heller fürsten....

MEN det handlar inte om det....vi kan hålla på i 40 år till och anses vara svin på vägarna, det har inte med saken att göra.

Det har att göra med inställning, tajming & tallang för att framföra dessa raketer. No offence, men det är inte godtagbart att alla är av samma virke på ngt vis... Nu drar jag iväg med "spådomarna" men det är faktiskt så, alla har inte samma tallang och genetik. Alla kan inte lära sig.... Alla är bra på olika saker. Du kanske är bättre än mig på schack eller golf, det _unnar_ jag dig.

Men alla kan inte bli bra på "sporthoj" på endast inlärning, oavsett kort eller lång tid.. Det handlar om så mycket mer.

Fürsten är kanske det enda levande beviset för min teori...vi delar inte alla åsikter. Men i min mening är han ett levande bevis på att man faktiskt kan tänja gränser utan självklara risker.

Risker är högst individuellt. Brassar jag medelfart på bulten 160 (när jag kan vägen och vet exakt vad jag gör..) så betyder det inte större risktagande än nybörjaren som håller 110 medelfart utan erfarenhet, och utan att kunna vägen helt och hållet.

Det är bara några tankar från mig..

Alla är ansvariga över sig själva, tyvärr inser inte majoriteten sina begränsningar. De som får creds i mina ögon, är de som kan sätta farten efter sin förmåga...sen kan farten variera, OTROLIGT mkt.

Det är en fet myt att någon som gör film och bjuder på sig själv, skulle ge upphov till att någon på gatan tänker "nu ska jag vara som han"...

--

Poängen med det hela är att man kan göra så mkt mer än idag... Intresset finns, folket finns, vi har ett grymt bra forum. Fritt fram för kreativa ideer!

Shoot..

Nej. Du är sannerligen inte något föredöme någonstans. Som du själv skriver.
Herregud. Tror du verkligen själv på vad du skriver?

Om du för ett ögonblick tror att du kan köra i 160 på bulten eller bogan med samma risk som någon annan kör 110 så är du verkligen naiv. Då är du i stort behov av en ordentlig körkortsutbildning. I alla fall teoridelen.
I 160 har du dubbelt så lång bromssträcka som man har i 110 och reaktionssträckan har ökat med 50%. I praktiken innebär det att i 110 har man ca 50 meter reaktionssträcka innan man börjar bromsa. Sedan har man i bästa fall 50 meter bromssträcka under förutsättning att man inte har ett ordentligt nedlägg just då.
Det innebär att dyker det upp något 100 meter längre fram så hinner man precis bromsa.
Med dina 160 så har du närmare 75 meter reaktionssträcka och är således nästan framme innan du reagerat. Sedan har du närmare 100 meter bromssträcka kvar på det. I praktiken så skulle det innebära att hindret som var 100 meter längre fram som "den där klantiga nybörjaren" precis klarade av att bromsa för skulle krashas in i av dig. Och detta i en hastighet på en bra bit över 100. Så kom inte och säg att du kan köra så mycket fortare utan att öka risken. Det får dig bara att framstå som naiv. En MC som brakar in i sidan på en bil i över 100 innebär med största sannolikhet en död MC-förare och troligen någon död eller skadad i bilen. I det fallet så har din inbillade förarskicklighet inneburit att du tagit livet av inte bara dig själv utan även någon annan som inte valt det risktagande som du väljer.

Visst är det en skillnad i vad som är en säker hastighet beroende på val av hoj, förarskicklighet och mycket annat men i praktiken innebär det nog snarare skillnader på plus/minus 10 km/h. Det finns alldeles för många oförutsägbara faktorer på allmän väg för att du ska kunna få mycket mer än så av förarskicklighet. Tyvärr.
 

Guld_Lock

The one and only...
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Wonderland
Hoj
GSX-R 750
Angående bra kontra dåliga förare:
Visst finns det personer som har bättre känsla, förutsättningar och inlärningsförmåga för olika saker, så skillnaderna i hur vi kan hantera en hoj är nog rätt stor, vilket säkert skulle visa sig i tidskillnader om det vore upp till bevis på en bana. Men...
En bra förare känner sig själv och sina gränser väl, har förstånd nog att hålla sig inom dom med god marginal där det finns faktorer som man inte kan ha 100% kontroll på med i bilden (vilket man inte har på allmän väg), och är dessutom ödmjuk nog att veta att man har mycket kvar att lära eftersom man aldrig blir fullärd. En bra hojförare är också mycket medveten om att en bra förare inte är jämnställt med att vara en snabb förare, utan att bra ligger i kunna hålla sig inom ramarna för sina egna begränsningar med god marginal.

När sedan denna bra förare tappar både ödmjukheten och respekten för vad det handlar om, då är det inte längre en bra förare...

Ta allt snack om felaktiga spårval t.ex, är det inte rätt sjukt att prata om det på allmän väg egentligen?
Klart vi alla kör för fort till och från, men till och med när jag har kört bil/släp har jag försökt att köra med marginal nog att väja om något skulle hända, men på sh förutsätts man kunna köra så nära marginalerna att ett felaktigt spårval kan bli ödesdigert. Nu är f-n i mig inte landsvägen nån j***a racerbana (det kanske är dags att inse det), och när säkert 50% av kurvorna är att betrakta som skymda så tycker jag att det är trevligt om ni har några marginaler att ta till när jag möter er i utgången av den...

Angående fart:
Jodå, vi är alla olika där med, och vi har defintivt olika förmåga att ta in det som är väsentligt i högre farter. Men även om dagens hojar går i 300km/h och bromsarna är "himla bra" så är våra ögon och hjärnor rätt stenålders, och vi är således generellt sätt konstruerade för att kunna ta in vad som rör sig runt omkring oss som snabbast när vi springer (dvs i 17-20km/h). Att vi sedan kan träna upp oss under säsongen och klara redan nu satta hastighetsgränser är nog egentligen rätt fantastiskt, och när snabba sh-ville sedan inbillar sig att han kan ta den hastigheten *1.5 och fortfarande hinna med att kompensera för de fel andra kan tänkas göra, då är det varken naivt, otur eller fel spårval...det är ren idioti.....
 
Last edited:

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Hej allihopa! :)

Jag har kört för fort, utan skydd i snart 25år.. Eftersom jag fortfarande lever och frodas, kan jag bara rekommendera andra att följa mitt exempel..

Dessutom har majoriteten av omkomna både skyddskläder och hjälm, verkar fullkomligt livsfarligt!


Blir jag bannad nu?
 

Invalido

Guest
jag kör i jeans... mörka så klart... har hört att mörka tygbitar är lättare att hitta i såren på knäna

haj ju hjälm så klart... vem vill ha flugor i ansiktet:va

wannagofast ! kan du inte visa oss hur du ser ut när du kör i din adamdress?? skulle nog uppskattas:D
 
Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Hej allihopa! :)

Jag har kört för fort, utan skydd i snart 25år.. Eftersom jag fortfarande lever och frodas, kan jag bara rekommendera andra att följa mitt exempel..

Dessutom har majoriteten av omkomna både skyddskläder och hjälm, verkar fullkomligt livsfarligt!


Blir jag bannad nu?

Troligen inte, man kan tydligen bete sig hur illa som helst och vara välkommen här:va :va

Väntar.... Väntar....Väntar....Väntar....
 

Dark_Messenger

Guest
jag kör i jeans... mörka så klart... har hört att mörka tygbitar är lättare att hitta i såren på knäna

haj ju hjälm så klart... vem vill ha flugor i ansiktet:va

wannagofast ! kan du inte visa oss hur du ser ut när du kör i din adamdress?? skulle nog uppskattas:D

När jag blev skrubbad sa syrran att jeansfibrer i sår är bland de värsta som finns att få ut. :tummenupp
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top