Manisk rapportering av olyckor.

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Det är ingen flax.. Det är grym körkunskap och framförhållning. Sen blir det ju som så - att håller man dubbla hastighten++ så rör sig allt annat i slow motion. Det ser "värst" ut på film, men det är ganska odramatiskt...

Testa att åka essingeleden i 70....vs 140, åker du 150+ så känns det säkrare. Du hinner förbi bilarna innan de börjat svänga. Åker jag leden i lagligt tempo så känner jag mig rädd, och utsätter mig för att prejjas mm.

Folk som har en sån här inställning som du tydligen har, hör inte hemma på vägarna och bör fråntas körkortet. Bara för att du själv anser dig själv som en duktig pilot så är du fortfarande inte odödlig..

Det är väl folk som har en sån här inställning när det gäller trafiksäkerhet som gnäller mest på olyckstråden, det är väl jäkligt jobbigt för självförtroendet att läsa om olyckor när man själv har en självbild om att vara odödlig..

Olyckor kan drabba vem som helst, det spelar ingen roll om man heter andersson eller rossi i efternamn. Även om man inte själv gör fel så kan det vara yttre påverkan som grus eller andra trafikanter som gör fel.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Förresten... Olyckstråden är död!

Genast blev sh.com en trevligare plats. :wiggle
Jag tycker det är tråkigt att folk kan få trådar stängda genom att gå in och bete sig som svin. Det hade känts bättre om personen/erna som beter sig blir bannade istället.

Vad det gäller olyckstråden i sig självt så hade jag inga problem med den. Den var inte i vägen på något sätt och enda vägen att ta del av den var att självmant klicka på den.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tror du kommer störa dig in i helvete mycket mer när det startas en tråd för varje olycka istället för att ha alla samlade på en plats....

Speciellt jobbigt blir det för oss som jobbar aktivt med trafiksäkerhet. Olyckstråden är oerhört viktig för bland annat statistik och olycksförebyggande åtgärder. Jag visade olyckstråden senast i vintras för personal på Vägverkets haverigrupp och dom blev överraskade.
Dels för att vi som kollektiv hade en sådan funktion, vilket dom sa var en viktig del i risktänkandet, och dels för att dom fick en samling av statistik som hjälpte dom i deras arbete. Vägverket har själva inte en sådan övergripande funktion så olyckstråden betyder mycket för bland annat MC-OLA och framtida trafiksäkerhetsarbete.

Framförallt så fick dom en ny syn på oss som motorcyklister. Flera av dom trodde att vi ALLA var idioter och ville köra fort hela tiden. Nu fick dom klart och tydligt se att det bara finns VISSA idioter inom kollektivet...

Vad spelar det för roll, är det någon som frågar? Ja, till exempel så innebär det att makthavarna lyssnar på oss som kollektiv, vilket i förlängningen kan innebära färre restriktioner mot vårat intresse, och det gagnar ju oss i högsta grad. Så tänk lite längre än till det egna egot, det finns följder av allt som händer och sker, olyckstråden är en funktion med väldigt många positiva följder...
 

Johan69

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2007
Ort
Fors
Hoj
Kawasaki ZX10R -06
Speciellt jobbigt blir det för oss som jobbar aktivt med trafiksäkerhet. Olyckstråden är oerhört viktig för bland annat statistik och olycksförebyggande åtgärder. Jag visade olyckstråden senast i vintras för personal på Vägverkets haverigrupp och dom blev överraskade.
Dels för att vi som kollektiv hade en sådan funktion, vilket dom sa var en viktig del i risktänkandet, och dels för att dom fick en samling av statistik som hjälpte dom i deras arbete. Vägverket har själva inte en sådan övergripande funktion så olyckstråden betyder mycket för bland annat MC-OLA och framtida trafiksäkerhetsarbete.

Framförallt så fick dom en ny syn på oss som motorcyklister. Flera av dom trodde att vi ALLA var idioter och ville köra fort hela tiden. Nu fick dom klart och tydligt se att det bara finns VISSA idioter inom kollektivet...

Vad spelar det för roll, är det någon som frågar? Ja, till exempel så innebär det att makthavarna lyssnar på oss som kollektiv, vilket i förlängningen kan innebära färre restriktioner mot vårat intresse, och det gagnar ju oss i högsta grad. Så tänk lite längre än till det egna egot, det finns följder av allt som händer och sker, olyckstråden är en funktion med väldigt många positiva följder...

Tycker det är tråkigt att det ska bli så här. Vill ge er alla som som lägger ner tid och engagemang på att informera oss andra om hur mycke det är som händer varje dag ni ska ha en eloge.
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Mycket intressant tråd det här.... Jag ser det ur två synvinklar..
..å ena sidan, SJÄLVKLART kommer alltid risken för att andra beter sig som idioter i trafiken att finnas liksom risk för materialfel på hojen etc.etc.
MEN när det gäller riskbedömningen för övrigt så har jag faktiskt ändrat uppfattning den senaste tiden.
Jag tror nämligen inte att tex. Ironmike mfl. löper en större risk varken för sitt eget liv eller andras då allt egentligen handlar om varje enskild persons förmåga att hantera hojen utefter sina EGNA förutsättningar.
Om alla bara körde inom sina egna gränser (vilket kan variera oehört) så skulle säkert olyckstalen minska drastiskt.
Var med och tog hand om flertalet dikesnissar förrförra sommaren då det snarare var regel än undantag att nån bet i gräset på onsdagskörningarna.
Alla dessa såg man redan innan det hände att "oj, här kommer det snart att gå illa"
Dessa personer tänkte: "ok, kan han/hon ta den kurvan i den farten så e det lugnt, då kan jag det med:tummenupp"
Tom. jag själv är en risk i och med att jag är av kvinnligt :tuttar kön och håller ett ganska snabbt tempo, gissa hur lätt det är för en adrenalinstinn 25-åring att bli acceptera att bli frånåkt av "tant bikerwoman"?
Inte kul alls.... och gissar vem som ligger i diket en stund senare?

Nej, som alla säkert redan vet så är jag verkligen ingen fan av "han som inte får nämnas och hans filmer" men jag tror ändå att det finns en anledning till att dessa personer fortfarande lever trots att de kör som de gör... och det handlar inte BARA om tur.

PS. Tycker att olyckstråden har fyllt sin funktion då åtminstone jag trots att jag sällan studerar den ingående ändå tänker: "Oj vad mycket hojolyckor det händer varje dag!" Kanske får det mig att tänka till en gång extra innan jag sätter mig på hojen just den dagen i alla fall.
Har man problem med att inse fakta att det verkligen är en riskfylld hobby vi har får man väl helt enklet låta bli att läsa då!
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Speciellt jobbigt blir det för oss som jobbar aktivt med trafiksäkerhet. Olyckstråden är oerhört viktig för bland annat statistik och olycksförebyggande åtgärder.
Använder ni statistik från olycksrapporteringen på ett öppet hojforum som underlag för erat arbete?Du får väl ta det via PM med "morsan" här på forumet så länge olyckstråden är stängd då.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Mycket intressant tråd det här.... Jag ser det ur två synvinklar..
..å ena sidan, SJÄLVKLART kommer alltid risken för att andra beter sig som idioter i trafiken att finnas liksom risk för materialfel på hojen etc.etc.
MEN när det gäller riskbedömningen för övrigt så har jag faktiskt ändrat uppfattning den senaste tiden.
Jag tror nämligen inte att tex. Ironmike mfl. löper en större risk varken för sitt eget liv eller andras då allt egentligen handlar om varje enskild persons förmåga att hantera hojen utefter sina EGNA förutsättningar.
Om alla bara körde inom sina egna gränser (vilket kan variera oehört) så skulle säkert olyckstalen minska drastiskt.

RISKBEDÖMNING........Det du skriver om riskbedömning passar in perfekt på
en inhängnad bana, inga djur utan körkortsutbildning som kan hoppa in från sidan, alla kör åt samma håll, inga mötande, inga svängande in på sidovägar, inga som ska stanna men glömde blinkersen, ALLA vet vad som gäller och är fokuserade på det dom gör.....
-- ÄR DET ALLTID SÅ PÅ ALLMÄN VÄG I DAGLIG TRAFIK.....!!??

JAG HOPPAS at inte "IRONMIKE" råkar ut för nått allvarligt, MEN ATT HAN
LÖPER EN/UTSÄTTER ANDRA FÖR EN STÖRRE RISK.........
Det behövs ingen fil.kand i nått specialområde för att räkna ut det.

KentW
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Men vafan! :mad:

Palla att olyckstråden är stängd.. Var bra att kolla i den när det hänt något för att se så det inte var ens polare som blev mosad...
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
RISKBEDÖMNING........Det du skriver om riskbedömning passar in perfekt på
en inhängnad bana, inga djur utan körkortsutbildning som kan hoppa in från sidan, alla kör åt samma håll, inga mötande, inga svängande in på sidovägar, inga som ska stanna men glömde blinkersen, ALLA vet vad som gäller och är fokuserade på det dom gör.....
-- ÄR DET ALLTID SÅ PÅ ALLMÄN VÄG I DAGLIG TRAFIK.....!!??

JAG HOPPAS at inte "IRONMIKE" råkar ut för nått allvarligt, MEN ATT LÖPER
EN/UTSÄTTER ANDRA FÖR EN STÖRRE RISK.........Det behövs ingen fil.kand i
nått specialområde för att räkna ut det.

KentW

Jo jag skrev ju just det... att vi alla kan utsättas för oförutsedda risker, men att tex. Ironmike kanske har lika stora förutsättningar att hinna bromsa/väja undan som Nisse som har nytt körkort och bara har hunnit köra 100 mil iår TROTS att Ironmike kör en halv gång till så fort minst!

PS. Känner inte ens Ironmike eller har kört med honom vad jag vet så han är ett dåligt exempel egentligen...
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Jo jag skrev ju just det... att vi alla kan utsättas för oförutsedda risker, men att tex. Ironmike kanske har lika stora förutsättningar att hinna bromsa/väja undan som Nisse som har nytt körkort och bara har hunnit köra 100 mil iår TROTS att Ironmike kör en halv gång till så fort minst!

PS. Känner inte ens Ironmike eller har kört med honom vad jag vet så han är ett dåligt exempel egentligen...

Det sista du skrev håller jag med om till100%.......i alla fall så långt som hans
attityd och inlägg gäller....dåligt exempel.

Som SPORTHOJSINSTRUKTÖR så förutsätter jag att du fått utbildning/information
om RISKBEDÖMNING. Och därför också vet att du på individnivå bara har ett
fåtal parametrar att jobba med, medan parametrarna på externnivå är
mångfallt fler, och dessutom inte alltid logiska och rationella.

Ett ex.

Tidig morron jag kommer ifatt en lätt lastbil precis i utgången av en kurva
till en låång raksträcka utan möte. På ena vänstra sidan av vägen är det åkrar
med några få spridda buskage, på högra sidan ett ganska djupt dike sedan en järnvägsbank, några små buskage och enstaka träd.

Perfekt!
Växlar ner ett steg går ut och gör en smidig omkörning, svänger tillbaka in på
högra körfältet och lägger i nästa växel.........................................

Vaknar till i diket allt är tyst.....hör plötsligt nån som ropar..."Hur gick det.....?
Vart kom den ifrån.....?"
Får hjälp att ta mig upp på vägen och in i i hans bil, för färd till sjukhuset,
upptäcker efterhand att jag har ont i nacken, blöder från ögonbrynet,
handleden är uppsliten trodde pulsådern var skadad, armbågen också
sönderskuren.

VAD HÄNDE EGENTLIGEN?......Jag hade ju gjort riskbedömningen = minimal risk!
Jag körde INTE över min FÖRMÅGA, lite över gällande hastighetsbegränsning,
c:a 130km, men bred och rak fin väg med god sikt.

I det här fallet så hoppade en STOR FJOLÅRSÄLG från järnvägsbanken ut mot vägen men jag hann före.
Resultat min SAAB900 blev av med taket, det veckades ihop som ett pappersflygplan, och efter färden i diket bröts den av i mötet med en
vägtrumma.

TUR att jag åkte bil den gången.

KentW
 
Last edited:

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Tycker att en olyckstråd e befogad så länge den kan skötas o MODERERAS på ett korrekt vis.ALL spammning o rena åsiktsinlägg borde modereras bort direkt,o endast fakta om olyckan o hur det gått för de inblandade bli kvar.Då det oftast finns sörjande i offrets närhet på denna sajt kan jag tänka mig att skitkastning o rena påhopp om vissa personers "skuld" p.g.a körsätt m.m blir väldigt smärtsam läsning.Bara MIN egen åsikt,behöver inte debatteras,jag är gärna dum i huvet om det behövs.:tungan mvh//jacke
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
KentW, har jag nånsin påstått att inte de yttre faktorerna/riskerna är lika för oss alla?
Vem som helst kan råka ut för ditt exempel, i vissa situationer hjälper det ju inte hur skicklig man än är på att hantera sitt fordon!
MEN jag hävdar fortfarande att när det gäller singelolyckorna så beror det oftast på att man kör över sin egen förmåga och att om man då med stor körvana/körskicklighet eller vad man nu vill kalla det har lika stor chans eller större att klara av situationen oavsett om man kör fortare än Nisse som är grön på hoj.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Använder ni statistik från olycksrapporteringen på ett öppet hojforum som underlag för erat arbete?Du får väl ta det via PM med "morsan" här på forumet så länge olyckstråden är stängd då.

Självklart gör vi det!

Varför inte helt enkelt anställa "morsan" att göra det arbete hon redan gör?

Om jag satt på VV med pengar så skulle jag göra det. Nu jobbar jag åt en ideell organisation som inte har sådana pengar. Morsans arbete (och givetvis dom andra som samlar information) är ovärderligt och alla är tacksamma för att dom orkar lägga ner så mycket tid på det.
Ja, alla utom vissa personer som inte orkar sluta att titta i olyckstråden fastän dom bara blir arga och irriterade...
 
Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
KentW, har jag nånsin påstått att inte de yttre faktorerna/riskerna är lika för oss alla?
Vem som helst kan råka ut för ditt exempel, i vissa situationer hjälper det ju inte hur skicklig man än är på att hantera sitt fordon!
MEN jag hävdar fortfarande att när det gäller singelolyckorna så beror det oftast på att man kör över sin egen förmåga och att om man då med stor körvana/körskicklighet eller vad man nu vill kalla det har lika stor chans eller större att klara av situationen oavsett om man kör fortare än Nisse som är grön på hoj.

MEN när det gäller riskbedömningen för övrigt så har jag faktiskt ändrat uppfattning den senaste tiden.
Jag tror nämligen inte att tex. Ironmike mfl. löper en större risk varken för sitt eget liv eller andras då allt egentligen handlar om varje enskild persons förmåga att hantera hojen utefter sina EGNA förutsättningar.
Om alla bara körde inom sina egna gränser (vilket kan variera oehört) så skulle säkert olyckstalen minska drastiskt.
Var med och tog hand om flertalet dikesnissar förrförra sommaren då det snarare var regel än undantag att nån bet i gräset på onsdagskörningarna.
Alla dessa såg man redan innan det hände att "oj, här kommer det snart att gå illa"
Dessa personer tänkte: "ok, kan han/hon ta den kurvan i den farten så e det lugnt, då kan jag det med"
Tom. jag själv är en risk i och med att jag är av kvinnligt kön och håller ett ganska snabbt tempo, gissa hur lätt det är för en adrenalinstinn 25-åring att bli acceptera att bli frånåkt av "tant bikerwoman"?
Inte kul alls.... och gissar vem som ligger i diket en stund senare?.

Det var en SINGELOLYCKA jag var med om....enl. polisutredningen, alltså ingen
annan TRAFIKANT inblandad.

KÖRVANA och KÖRSKICKLIGHET ...kan och kommer aldrig att reducera NÅGRA
RISKER i TRAFIKEN om du samtidigt ökar hastigheten!

OM du ersätter FÖRSIKTIGTHET med HASTIGHET för att du har KÖRVANA och
KÖRSKICKLIGHET har du bara adderat RISK!

MEN.........................................

OM du använder din KÖRVANA och KÖRSKICKLIGHET i SAMMA HASTIGHET
som "Nisse som är grön", då har du REDUCERAT RISKEN FÖR EGNA MISSTAG.
Och då stämmer även DIN analys.

Med ÖKAD HASTIGHET ÖKAR RISKERNA....även i en skyddad miljö som på bana.

KentW
 
Last edited:

Dosen

Numera motardpilot
Gick med
26 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Speed4=R.I.P Eldstorm=såld, KTM 690 SMR
Det var en SINGELOLYCKA jag var med om....enl. polisutredningen, alltså ingen
annan TRAFIKANT inblandad.

KÖRVANA och KÖRSKICKLIGHET ...kan och kommer aldrig att reducera NÅGRA
RISKER i TRAFIKEN om du samtidigt ökar hastigheten!

OM du ersätter FÖRSIKTIGTHET med HASTIGHET för att du har KÖRVANA och
KÖRSKICKLIGHET har du bara adderat RISK!

MEN.........................................

OM du använder din KÖRVANA och KÖRSKICKLIGHET i SAMMA HASTIGHET
som "Nisse som är grön", då har du REDUCERAT RISKEN FÖR EGNA MISSTAG.
Och då stämmer även DIN analys.

Med ÖKAD HASTIGHET ÖKAR RISKERNA....även i en skyddad miljö som på bana.

KentW


:klappar
Mycket bra och genomtänkt resonemang. Sätter nog punkt för denna
diskussion...
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Det var en SINGELOLYCKA jag var med om....enl. polisutredningen, alltså ingen
annan TRAFIKANT inblandad.

KÖRVANA och KÖRSKICKLIGHET ...kan och kommer aldrig att reducera NÅGRA
RISKER i TRAFIKEN om du samtidigt ökar hastigheten!

OM du ersätter FÖRSIKTIGTHET med HASTIGHET för att du har KÖRVANA och
KÖRSKICKLIGHET har du bara adderat RISK!

MEN.........................................

OM du använder din KÖRVANA och KÖRSKICKLIGHET i SAMMA HASTIGHET
som "Nisse som är grön", då har du REDUCERAT RISKEN FÖR EGNA MISSTAG.
Och då stämmer även DIN analys.


Ok, singelolycka för mig är att köra av vägen utan annan inblandning av trafikanter eller djur... men det kanske inte är den rätta benämningen egentligen men det var det jag syftade på.
Tyvärr kan ändå inte riktigt hålla med! Om jag nu låt oss säga är en van och säker förare med massor av timmar bakom styret i alla möjliga/omöjliga situationer så borde väl jag ha reducerat risken för EGNA misstag så att jag kan köra fortare än "Nisse" med bibehållen risk. Eller?

Självklart gör vi det!



Om jag satt på VV med pengar så skulle jag göra det. Nu jobbar jag åt en ideell organisation som inte har sådana pengar. Morsans arbete (och givetvis dom andra som samlar information) är ovärderligt och alla är tacksamma för att dom orkar lägga ner så mycket tid på det.
Ja, alla utom vissa personer som inte orkar sluta att titta i olyckstråden fastän dom bara blir arga och irriterade...

Ja det vet jag väl att SMC inte har de pengarna! Men håll med om att det vore bra för oss alla om hon på något sätt kunde avlönas?
Men det är tur att det finns folk som fortfarande vill jobba ideellt:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top