Manisk rapportering av olyckor.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fast om det är en 21-årig tjej som drömmer om en R1:a, och har tuttbilder i sin profil så ifrågasätts aldrig legitimiteten att skriva OT på sh.com.

Jasså du drömmer om en R1:a?

(förlåt, jag kunde inte låta bli, dessutom har nu hundratals medlemmar kollat din profil efter tuttbilderna!)
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Så bra då.
Slutet gott allting gott!
Med facit i hand skulle man kanske kunna tillägga att pm:et borde ha kommit från dig som en fråga till morsan, så hade du sluppit starta en onödig tråd?

Med facit i hand så hade kanske ett PM varit bra, men då hade ju å andra sidan alla på SH missat dina och många andras insiktsfulla inlägg i den här tråden.:tummenupp
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Med facit i hand så hade kanske ett PM varit bra, men då hade ju å andra sidan alla på SH missat dina och många andras insiktsfulla inlägg i den här tråden.:tummenupp
Det har du ju rätt i.
Nu är jag redan uppe i tre inlägg i denna tråden och jag avancerar därmed i ”den som skriver flest onödiga inlägg vinner” tävlingen. :tummenupp
:)
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Jag är så glad att olyckstråden finns. Utan den vore jag inte medveten om riskerna och att det faktiskt sker olyckor, jag vore som stålmannen (odödlig) i min röda sparkdräkt!

:rolleyes:
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag är så glad att olyckstråden finns. Utan den vore jag inte medveten om riskerna och att det faktiskt sker olyckor, jag vore som stålmannen (odödlig) i min röda sparkdräkt!

:rolleyes:

Jag tror inte det räcker med att hobbykrascha på gatan varje sommar. Du måste dra i backen ordentligt om du vill synas i olycktråden. Åka hekopter och grejs!
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Jag tror inte det räcker med att hobbykrascha på gatan varje sommar. Du måste dra i backen ordentligt om du vill synas i olycktråden. Åka hekopter och grejs!

Olyckstråden träffar ingen som inte genom viss personlig mognad redan beaktar riskerna och kör med dem i åtanke.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Fast om det är en 21-årig tjej som drömmer om en R1:a, och har tuttbilder i sin profil så ifrågasätts aldrig legitimiteten att skriva OT på sh.com.

Jodå. Dessutom om personen bara skriver i en enda tråd. Maniskt. I ett helt år. :)

Eller ja, jag vet ju inte hur andra funkar men personligen så kategoriserar jag folk som är hyfsat aktiva, oavsett var på forumet de skriver.
Och ja, du finns oxå med i den kategoriseringen ;)
Morsan oxå, även om hon, kanske oförtjänt, är kategoriserad, i min hjärna, som manisk olycksfågelforskare :) Men nu skrev hon ju att hon faktisk är lite som mig, som skriver mycket i en del av forumet men läser det mesta.

Personligen tyckr jag 18åriga småbrudar med tuttbilder och ett hävdat intresse för R1:eek:r är ganska patetiska. Mest för att jag aldrig nånsin kommer få ligga med dom. :näsblod
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Jag är så glad att olyckstråden finns. Utan den vore jag inte medveten om riskerna och att det faktiskt sker olyckor, jag vore som stålmannen (odödlig) i min röda sparkdräkt!

:rolleyes:

Jag måste se BLOD o LIK för att inse skaderisken med hojåka! Annars fattar jag inte!! :huvet

this_thread_is_useless_without_pics.gif
 

Dr.Bike

Guest
Fast om det är en 21-årig tjej som drömmer om en R1:a, och har tuttbilder i sin profil så ifrågasätts aldrig legitimiteten att skriva OT på sh.com.

Jaän´t bitter! :D

Skämt åsido - det ligger lite i vad du säger.
Över huvud taget är det väl lite så - att beroende på VEM som skriver VAD; så åsätts det olika grad av trovärdighet/nyhetsvärde osv samt att olika människor bedöms olika.
Den sjuka sanningen bakom vår polerade fasad där vi talar om lika värde, könsneutralitet, gemensam värdegrund och alla de andra bullshit-bingo fraserna som är på modet numera.
Den bittra verkligheten är tyvärr en annan, och när t.o.m uppenbara flamebaite´s i form av killar som har en tjejavatar och även överdriver kraftfullt för att provocera så ser man x antal manethjärnor som ÄNDÅ hakar på (för man vet ju ALDRIG... kanske är det JAG som får nuppa OM det trots allt är en tjej...) osv.
Likaså med detta du säger Ankan: Tuttar säljer. Nästan som konserverad gröt.
:såerebara

Nåväl, tråden här är iaf som sådan mkt bra, jag har läst, men ej fällt någon kommentar. De flesta vet nog på "vilken sida" jag står ändå.
Men ok då: Jo, olyckstråden ÄR bra. (Liksom minneslunden). Pungt.

Jag kan iaf återigen konstatera att det är precis som Einstein sa:

Människorna är inte dumma.
De är dummare.
 

Dr.Bike

Guest
Så ödmjukt uttryckt. Är det en åsikt eller har du bestämt att den är bra?!

Det är i högsta grad en åsikt.
Och ett faktum.
Så det är både och!
De som mår illa av att se/läsa denna tråd är möjligen på något litet vis, någon gång tacksamma för att de läste denna tråd, tänkte till :fattartil och kkörde lugnare, dvs undvek en dödsolycka.
Endast arroganta eller odödliga ska låta bli att ta åt sig av denna viktiga tråd.

Hört uttrycket:

"Enom till straff, androm till varnagel"

Det uttrycket säger en hel del om vad denna tråd handlar om.
Men jag förstår att det inte var varken trådens innehåll eller huruvida du gillar den eller inte som du hakade på? Har jag rätt?
Du tålde inte att någon sa: Detta ÄR bra.
Men denna tråd och olyckstråden är bra.
Oavsett VEM som säger det så softa lite.
Just det faktum att kanske EN enda person överlever tack vare dessa trådar är mer än motivation för deras existens för mig.

Vad krävs för att motivera dig?
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Det är i högsta grad en åsikt.
Och ett faktum.
Så det är både och!
De som mår illa av att se/läsa denna tråd är möjligen på något litet vis, någon gång tacksamma för att de läste denna tråd, tänkte till :fattartil och kkörde lugnare, dvs undvek en dödsolycka.
Endast arroganta eller odödliga ska låta bli att ta åt sig av denna viktiga tråd.

Hört uttrycket:

"Enom till straff, androm till varnagel"

Det uttrycket säger en hel del om vad denna tråd handlar om.
Men jag förstår att det inte var varken trådens innehåll eller huruvida du gillar den eller inte som du hakade på? Har jag rätt?
Du tålde inte att någon sa: Detta ÄR bra.
Men denna tråd och olyckstråden är bra.
Oavsett VEM som säger det så softa lite.
Just det faktum att kanske EN enda person överlever tack vare dessa trådar är mer än motivation för deras existens för mig.

Vad krävs för att motivera dig?

Jag tycker inte man ska uttrycka sig som dömande. Har man en åsikt så "jag tycker".

Jag är fortfarande av åsikten att just den tråden bara är något man stör sig på. Är du mogen nog att ta åt dig av den har du redan beaktat riskerna sedan tidigare. De som står med ena foten i graven ser inte tråden.

Minneslunden har samma funktion som olyckstråden, men den är personlig och rörande, inte störande och osmakligt upplagd.

edit: jag gjorde det själv :D det var mina åsikter alltså.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
edit: jag gjorde det själv :D det var mina åsikter alltså.

Haha!
Fall på eget grepp *great humor*
Det är lugnt mannen :kram
DU har delvis rätt. Man ska (för det mesta) uttrycka sig mer diplomatiskt. Men i detta läge, är jag beredd att mosa på, just för att det är så viktigt OCH att det är rätt, själva grundsyftet i trådarna alltså.
Så pang på bara! Anfall är bästa försvar osv...
Dvs inget "svenskt-linda-in-och-slicka-upp-i-brygga-förpostfäktning-alla-ska-vara-ense" tjohej :)

Sen har du även rätt i att vissa som BORDE se dessa trådar inte gör det, återigen andra som ser den, men ignorerar den, några som sätter sig över den eftersom "jag KAN ju köra och ÄR riskmedveten" osv osv
Så visst, väldigt väldigt mycket av sån här skrämselpropaganda blir bara rök som går rätt ut i luften.

Men som sagt var... det räcker att EN enda, har fått sig en tankeställare, så har trådarna nått sitt syfte.

Och jag TROR (du ser, jag lär mig! :)) att många får det. Inte minst jag själv. Dels av att läsa här, dels genom förluster av verkliga vänner. Tidigare så livfulla av kött och blod, numera döda... allt sammantaget väcker eftertanke.

Vissa slutar köra hoj på gata t.o.m pga detta.
Och det är ju ett beslut som är väldigt starkt och svårt, för hur roligt är det inte att gasa?
Ändå tar folk detta beslut.
Det måste ju bero på nånting?
Vad?

Jo sådan här rapportering.

Jag menar, förr blev en mc-olycka bara en notis i en lokalblaska nånstans i hillbilly-håla. Och hörde man ens om det så var det iaf en "anonym"
Det kändes mer fjärran.

Nu - med internet - och tjötsidor som denna, så blir "bekantskapskretsen" snabbt enorm, och även i de fall man inte känner vederbörande olycksfågel, så vet man allt som oftast vem det var, eller känner någon som vet at berätta osv. Det blir "en i familjen" lixom...

Sånt berör.

Och sånt får ner olycksstatistiken.
 

IronMike

Guest
Jag borde egentligen inte lägga mig i, lade mig i olyckstråden ett par gånger och fick mkt skit för det, mkt feedback också -från folk som höll med, men som själva inte ville yttra sig pupblikt och bli måltavla för pajkastning. Jag ignorerar tråden numera.

MEN..

Kan inte alla olycksjagare göra något kreativt istället? Personligen känner jag ingen som minns olyckstråden ute på vägarna. Gadda ihop er och ta initiativet till något kreativt istället för att upprepa vad som redan skett, om och om igen.

Ta initiativet till en givande debatt. Eller varför inte en "vit vecka" över hela Mc Sverige, där vi alla gemensamt bestämmer oss för att köra exemplariskt och inte bli inblandade i olyckor.

Olycksjägarna lägger ner många timmar (många gånger dagligen ser det ut som). Den tiden skulle kunna användas till något kreativt istället. Tycker det är bortkastad tid, och det finns mkt annat vettigt att lägga krutet på. Ta upp kontakt med vägverket/smc/polisen mm för att skapa något nytt, en olycksgrupp eller vad vet jag.

Finns massor att göra om man vill...

:)
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Jag borde egentligen inte lägga mig i, lade mig i olyckstråden ett par gånger och fick mkt skit för det, mkt feedback också -från folk som höll med, men som själva inte ville yttra sig pupblikt och bli måltavla för pajkastning. Jag ignorerar tråden numera.

MEN..

Kan inte alla olycksjagare göra något kreativt istället? Personligen känner jag ingen som minns olyckstråden ute på vägarna. Gadda ihop er och ta initiativet till något kreativt istället för att upprepa vad som redan skett, om och om igen.

Ta initiativet till en givande debatt. Eller varför inte en "vit vecka" över hela Mc Sverige, där vi alla gemensamt bestämmer oss för att köra exemplariskt och inte bli inblandade i olyckor.

Olycksjägarna lägger ner många timmar (många gånger dagligen ser det ut som). Den tiden skulle kunna användas till något kreativt istället. Tycker det är bortkastad tid, och det finns mkt annat vettigt att lägga krutet på. Ta upp kontakt med vägverket/smc/polisen mm för att skapa något nytt, en olycksgrupp eller vad vet jag.

Finns massor att göra om man vill...

:)
Du kan ju börja med att vara ett "föredöme" och göra en film där du berättar att du nu har mognat och du ångrar allt dumt du gjort och spelat in tidigare...

Feedback: Jag har inte pm:at dig med att jag inte håller med dig men nu vet du det.
 

IronMike

Guest
Du kan ju börja med att vara ett "föredöme" och göra en film där du berättar att du nu har mognat och du ångrar allt dumt du gjort och spelat in tidigare...

Feedback: Jag har inte pm:at dig med att jag inte håller med dig men nu vet du det.

Jag är inte föredöme någonstans, inte heller fürsten....

MEN det handlar inte om det....vi kan hålla på i 40 år till och anses vara svin på vägarna, det har inte med saken att göra.

Det har att göra med inställning, tajming & tallang för att framföra dessa raketer. No offence, men det är inte godtagbart att alla är av samma virke på ngt vis... Nu drar jag iväg med "spådomarna" men det är faktiskt så, alla har inte samma tallang och genetik. Alla kan inte lära sig.... Alla är bra på olika saker. Du kanske är bättre än mig på schack eller golf, det _unnar_ jag dig.

Men alla kan inte bli bra på "sporthoj" på endast inlärning, oavsett kort eller lång tid.. Det handlar om så mycket mer.

Fürsten är kanske det enda levande beviset för min teori...vi delar inte alla åsikter. Men i min mening är han ett levande bevis på att man faktiskt kan tänja gränser utan självklara risker.

Risker är högst individuellt. Brassar jag medelfart på bulten 160 (när jag kan vägen och vet exakt vad jag gör..) så betyder det inte större risktagande än nybörjaren som håller 110 medelfart utan erfarenhet, och utan att kunna vägen helt och hållet.

Det är bara några tankar från mig..

Alla är ansvariga över sig själva, tyvärr inser inte majoriteten sina begränsningar. De som får creds i mina ögon, är de som kan sätta farten efter sin förmåga...sen kan farten variera, OTROLIGT mkt.

Det är en fet myt att någon som gör film och bjuder på sig själv, skulle ge upphov till att någon på gatan tänker "nu ska jag vara som han"...

--

Poängen med det hela är att man kan göra så mkt mer än idag... Intresset finns, folket finns, vi har ett grymt bra forum. Fritt fram för kreativa ideer!

Shoot..
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Jag är inte föredöme någonstans, inte heller fürsten....

MEN det handlar inte om det....vi kan hålla på i 40 år till och anses vara svin på vägarna, det har inte med saken att göra.

Det har att göra med inställning, tajming & tallang för att framföra dessa raketer. No offence, men det är inte godtagbart att alla är av samma virke på ngt vis... Nu drar jag iväg med "spådomarna" men det är faktiskt så, alla har inte samma tallang och genetik. Alla kan inte lära sig.... Alla är bra på olika saker. Du kanske är bättre än mig på schack eller golf, det _unnar_ jag dig.

Men alla kan inte bli bra på "sporthoj" på endast inlärning, oavsett kort eller lång tid.. Det handlar om så mycket mer.

Fürsten är kanske det enda levande beviset för min teori...vi delar inte alla åsikter. Men i min mening är han ett levande bevis på att man faktiskt kan tänja gränser utan självklara risker.

Risker är högst individuellt. Brassar jag medelfart på bulten 160 (när jag kan vägen och vet exakt vad jag gör..) så betyder det inte större risktagande än nybörjaren som håller 110 medelfart utan erfarenhet, och utan att kunna vägen helt och hållet.

Det är bara några tankar från mig..

Alla är ansvariga över sig själva, tyvärr inser inte majoriteten sina begränsningar. De som får creds i mina ögon, är de som kan sätta farten efter sin förmåga...sen kan farten variera, OTROLIGT mkt.

Det är en fet myt att någon som gör film och bjuder på sig själv, skulle ge upphov till att någon på gatan tänker "nu ska jag vara som han"...

--

Poängen med det hela är att man kan göra så mkt mer än idag... Intresset finns, folket finns, vi har ett grymt bra forum. Fritt fram för kreativa ideer!

Shoot..
Jag håller inte med dig.

Sen kan jag ju tillägga att jag tycker det är lite lustigt, att du inte förstår problematiken.

Jag ska ge ett par exempel på vad jag tycker det handlar om:
I ena inlägget tar du avstånd från gruppkörningar, (du säger att du medvetet undvikit sådana för du tycker de är farliga)
I andra inlägget manar du till gruppkörningar i gasahelvetetempo, och texten läggs ut så att det inte ska missförstås att här går det undan.

Exempel två:
Du hånar nybörjare som försöker skrapa knä, du säger dig ideligen se nybörjare på bulten som ligger i fel spår och desperat försöker få ner knät.
Lika bra att dra om dom på utsidan utan att skrapa knä.
Knät kommer ju naturligt när farten ökar, så är det väl för alla? Eller hur?
Det måste ju vara något fel på nybörjarna på bulten eftersom de inte kan köra?
Det är ju deras fel att olycksstatistiken far i topp?

Samtidigt vet du ju att nybörjarna läser allt du skriver och tar efter, (för de vill ju va som du, bli som du, du u u u u)

Jag tycker bara inte det är klädsamt att predika i trafiksäkerhetstrådar samtidigt som man svänger sig med bombrepeattityden.

Sammanfattning: hål i huvet.

Det är det det handlar om. Tycker jag.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Kan inte alla olycksjagare göra något kreativt istället?

<...>

Olycksjägarna lägger ner många timmar (många gånger dagligen ser det ut som). Den tiden skulle kunna användas till något kreativt istället. Tycker det är bortkastad tid, och det finns mkt annat vettigt att lägga krutet på.

Herregud - ska du tala om för folk vad de ska göra med sin tid nu också?
Och vad är det som säger att det ena inte utesluter det andra.
Skärpning nu.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top