Mannol olja

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
... till BMWn och Suzukin, bu eller bä? 20 liter blir ju bra budget på ebay.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Har kört på mannoil i ett par år på alla bilar o motorsåg traktor inga bekymmer alls.

Har en 20 liters dunk till hojen stående men kör slut på motulen först
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Blir till att leta upp rätt sort bara, sen ska jag köpa på mig ett lager.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag kör Mannol i traktorn som är från 1967 och i en bil som drar mer olja än bensin men jag skulle aldrig falla mig in att köra den snikenaste oljan de går få tag på i en hoj eller en bil värd mer än 10000kr.
Man får vad man betalar för ................
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag kör Mannol i traktorn som är från 1967 och i en bil som drar mer olja än bensin men jag skulle aldrig falla mig in att köra den snikenaste oljan de går få tag på i en hoj eller en bil värd mer än 10000kr.
Man får vad man betalar för ................
Nu är det väll så att mannoil har ett sjuhelsikes bredd spektrum från den billigaste till det mest avancerade.

Men valet gör man själv min dunk mannoil till hojarna motsvarar motul 7100 mobil racing osv..

Sedan är du sjukt troende på oljor. Den bil jag kört längst en 2,2 ekotech 76,000 mil på vanlig mineral olja bytt var 1000 mil o motorn drog inte en droppe olja eller var sliten på något vis.

Boost hade du varit kyrklig så hade du varit påve så troende som du är..

Klarar en olja kvalitets normen tillverkaren kräver så håller det oavsett olja..

Sedan finns ju dom som dödar allt oavsett konstruktion men där är nog mera bristande känsla o motoröra.

Väl mött
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Nu är det väll så att mannoil har ett sjuhelsikes bredd spektrum från den billigaste till det mest avancerade.

Men valet gör man själv min dunk mannoil till hojarna motsvarar motul 7100 mobil racing osv..

Sedan är du sjukt troende på oljor. Den bil jag kört längst en 2,2 ekotech 76,000 mil på vanlig mineral olja bytt var 1000 mil o motorn drog inte en droppe olja eller var sliten på något vis.

Boost hade du varit kyrklig så hade du varit påve så troende som du är..

Klarar en olja kvalitets normen tillverkaren kräver så håller det oavsett olja..

Sedan finns ju dom som dödar allt oavsett konstruktion men där är nog mera bristande känsla o motoröra.

Väl mött
Precis, klarar oljan bara minimum specifikationen som tillverkaren angett för hojen så är valet av olja OK.
Sedan kan många kallstarter, speciellt i lägre temperaturer, påverka.
Kör man inte motorn varm samt extra tid för att driva ut kondensen ur motorn så påverkar det också negativt.
Har man en tendens att varva motorn på tomgång på en nystartad motor så är det också negativt.
Håller termostaten tillräckligt hög driftstemperatur?
Går motorn ofta varmt, eller gränsar till överhettad?
…ja många saker kan påverka förutom oljans pris.
 
Last edited:

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Med det sagt, en dyrare olja kan ha större chans att motstå längre perioder av ”felaktigt eller olämpligt” brukande av motorn.
Men sköt det väl så skall en olja med rätt specifikationer klara det oavsett priset.
Och byt olja oftare om det är mycket kallstarter eller hård körning…
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
O nej de blev en oljetråd jag skulle ha varitb tyst ;my bad :näsblod Under värsta trimperioden fick jag se skillnad på bra och dålig olja trots rätt spec. Värst va trimkammar som slet ner sig på 0 tid innan man lyckades läsa sig till vilken olja som botade det. Och växellådsdrev fick snabbt pitting om jag bara gick efter random olja spec. Efter att ha läst på om just sånna problem och vilka oljor som står emot dessa bekymmer så försvann dessa probem helt. De oljor som klarade det kan jag räkna på en hand.
På bilsidan om de är en bil med låg trimgrad kan man komma undan med vadsom speciellt om man byter olja a 1000 mils intervall. Jag känner en snubbe som satt i system att köpa nya Dieselbilar och körde 20-30k mil utan oljebyte och bytte sedan in mot ny igen. De gick otroligt bra och han skröt över hur mycket pengar han tjänade på detta.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Men, Zeta, Ica, Coop?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top