Mappa Husqvarna 701 SM Euro5 (Själv)

Enstånkarn

Medlem
Gick med
29 Jul 2021
Ort
Västfronten
Hoj
Husky 701 SM -23
Hej,

Jag är relativt novis när det kommer till MC men har hög "systemvana" och tror mig, med rätt verktyg kunna mappa min hoj. Det är inte rimligt med restriktionerna på en enpipig 2-hjuling...

Med det sagt har jag ett par frågor.
  • Vilken mjukvara bör jag använda för just min hoj (likt FtECU inkl. O2 disable etc)
    • Finns det "unrestricted" mappar och eventuellt någon som har beprövade mappar gråter jag inte (några tips?)
  • Vilka kablar/adaptrar rekommenderas? (gärna med länkar)
    • Koppling direkt till telefon
    • koppling direkt till dator
    • Koppling/adapter med ev. strömkälla för urplockad ECU
 
Last edited:

moment22

Sporthojsnörd
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
kymco Cobraracer
Hej,

Jag är relativt novis när det kommer till MC men har hög "systemvana" och tror mig, med rätt verktyg kunna mappa min hoj. Det är inte rimligt med restriktionerna på en enpipig 2-hjuling...

Med det sagt har jag ett par frågor.
  • Vilken mjukvara bör jag använda för just min hoj (likt FtECU inkl. O2 disable etc)
    • Finns det "unrestricted" mappar och eventuellt någon som har beprövade mappar gråter jag inte (några tips?)
  • Vilka kablar/adaptrar rekommenderas? (gärna med länkar)
    • Koppling direkt till telefon
    • koppling direkt till dator
    • Koppling/adapter med ev. strömkälla för urplockad ECU
Inte säker på att mitt svar hjälper dig framåt, men andra får såklart svara som vet vad som gäller för din hoj.

Hursomhelst - jag köpte sladd och adapter och skulle läsa av felkoder på min 690-2014 då jag hade problem med ABS inför besiktning.
(som också funkar att ändra/ladda upp andra mappar via t.ex. programmet TuneECU)

Det funkade ej, och jag fick då lära mig att från och med 2014 och framåt, så är original ecu:n låst till KTM:s egna programvaror.

Man var då således tvingad att vända sig till auktoriserad verkstad för att t.ex. läsa av felkoder eller ladda in en mapp för exempelvis steg1 (akrarör och luftbox), något som gick fint på 2013 och bakåt..

Har därför en oanvänd sladd till USB->KTMs gränsnittskontakt som sitter vid batteriet.
 
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Kolla med Boris ktm service -han är in och rotar i standardmapparna på ktm:s nyare endurohojar iallafall
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
. Det är inte rimligt med restriktionerna på en enpipig 2-hjuling...
Får jag fråga vilka restriktioner har KTM använt här? Ser att du kör en Huskvarna 701, och det är ju en ganska kraftig hoj. Är det pga utsläppskraven man har strypt den på nåt sätt?

För att när jag köpte min KTM 350 så frågade säljaren "Ska du tävla med den, eller bara åka på gatan?" - då svarade jag nåt i stil med att "jag ska köra enduro på klubbens bana med den". Då sa han att dom behövde nån timme eller två för att preparera hojen åt mig, så när jag senare hämtade den sa han "Så, denna kan du vinna SM med.." - jag tackade och åkte hem på min nya 'öppnade' KTM.

Jag fick med en kasse delar som dom hade plockat ut från avgasröret och ljuddämparen, och några avlägsnade slangar från motorn. Dessa kanske kommer behövas när jag ska besikta hojen senare?
 

Enstånkarn

Medlem
Gick med
29 Jul 2021
Ort
Västfronten
Hoj
Husky 701 SM -23
Kolla med Boris ktm service -han är in och rotar i standardmapparna på ktm:s nyare endurohojar iallafall
Det är just streethojarna som KTM låst till "stegmappar" för tex handlarmonterade akrarör osv. Enduro/Cross anser de att behöver gå bra. Ryktet säger att om handlare är inne och rör i mappning på vägcyklarna kan förlora partnerskap osv. Det hela låter väl rimligt. Bara restriktionerna som inte är det :(
 

Enstånkarn

Medlem
Gick med
29 Jul 2021
Ort
Västfronten
Hoj
Husky 701 SM -23
Får jag fråga vilka restriktioner har KTM använt här? Ser att du kör en Huskvarna 701, och det är ju en ganska kraftig hoj. Är det pga utsläppskraven man har strypt den på nåt sätt?

För att när jag köpte min KTM 350 så frågade säljaren "Ska du tävla med den, eller bara åka på gatan?" - då svarade jag nåt i stil med att "jag ska köra enduro på klubbens bana med den". Då sa han att dom behövde nån timme eller två för att preparera hojen åt mig, så när jag senare hämtade den sa han "Så, denna kan du vinna SM med.." - jag tackade och åkte hem på min nya 'öppnade' KTM.

Jag fick med en kasse delar som dom hade plockat ut från avgasröret och ljuddämparen, och några avlägsnade slangar från motorn. Dessa kanske kommer behövas när jag ska besikta hojen senare?
"Closed loop" från O2 sensorn. I princip läser den väl data för att hålla "bästa" luft/bränsle-flöde. Läs så lite bränsle som möjligt.

På 5-6k+ varv är den grym. Problemen uppstår på lägre varv. Krypa bakom en bil genom stan i 25km/h innebär antingen att hojen ändrar hastighet upp och ner beroende på läsning från sensorn. Lite av en kängurueffekt. Och ibland hinner den väl inte tala om att mer bränsle behövs i tid, vilket gör att den stendör och farbror Scania får en stämpel från min nummerplåt på grillen.

Lösningen är att ligga på kopplingen och balansera skutten.

Nu är ju inte 2-pipiga Euro5-hojar heller helt bra - Men de känns mycket bättre.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Det är just streethojarna som KTM låst till "stegmappar" för tex handlarmonterade akrarör osv. Enduro/Cross anser de att behöver gå bra. Ryktet säger att om handlare är inne och rör i mappning på vägcyklarna kan förlora partnerskap osv. Det hela låter väl rimligt. Bara restriktionerna som inte är det :(
Har dom ens mappar till euro5 cyklarna ? Vet flera som kör med pc eller vortex box istället -var ju lättare att mata i ny mapp med odb-adapter och tuneeco för att lindra ryckig gång förr.
Kommer du inte in i boxen är väl pc med autotuner eller mappning alternativen
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har dom ens mappar till euro5 cyklarna ? Vet flera som kör med pc eller vortex box istället -var ju lättare att mata i ny mapp med odb-adapter och tuneeco för att lindra ryckig gång förr.
Kommer du inte in i boxen är väl pc med autotuner eller mappning alternativen

Fasta mappar lär nog finnas men svårare att mappa en custom-mapp på euro5-hojar generellt verkar det som, inte många som erbjuder det vad jag sett.
 

Enstånkarn

Medlem
Gick med
29 Jul 2021
Ort
Västfronten
Hoj
Husky 701 SM -23
Fasta mappar lär nog finnas men svårare att mappa en custom-mapp på euro5-hojar generellt verkar det som, inte många som erbjuder det vad jag sett.
Nej inte i Sverige i alla fall. Och väldigt få bromsbänkar. England verkar ha en i varannat kvarter dock.

jag har lyckats hitta en i Sverige som mappar om via post. Även växlat ord med hans tidigare kunder som menar att hojen verkligen går som den borde och det är som natt och dag.

Tyvärr hoppar jag impulsivt ner i kaninhålet. För om andra kan borde det inte vara raketforskning. Låt oss bara hoppas att "de andra" inte är raketforskare.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nej inte i Sverige i alla fall. Och väldigt få bromsbänkar. England verkar ha en i varannat kvarter dock.

jag har lyckats hitta en i Sverige som mappar om via post. Även växlat ord med hans tidigare kunder som menar att hojen verkligen går som den borde och det är som natt och dag.

Tyvärr hoppar jag impulsivt ner i kaninhålet. För om andra kan borde det inte vara raketforskning. Låt oss bara hoppas att "de andra" inte är raketforskare.
Ja, har sett några sådana ”mappning per post”, men fattar inte hur det ska gå till. Det är väl bara en fast mapp man laddar in på ECUn i så fall för finns ju inget sätt för ”postmapparen” att veta hur den ursprungliga effektkurvan ser ut.

håller annars med dig, själva mappnomgrn borde gå att göra själv och tidigare gick det också med typ TuneECU, Rexxer, RapidBike och liknande men verkar inte vara så många nya hojmodeller som stöds.
 

Enstånkarn

Medlem
Gick med
29 Jul 2021
Ort
Västfronten
Hoj
Husky 701 SM -23
Skulle vara kul att få tag i information/kopia/skärmdumpar på orginalmappen så man kan titta lite på "felen" medans man letar.

Tyvärr tas de flesta forumtrådar över av amerikaner som har Euro4 och slutar i fuel dongles och Power Commanders.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
svårare att mappa en custom-mapp på euro5-hojar
Varför skulle det vara svårare?

Nu ska jag gissa lite här. Vad jag förstått är en "mapp" bara en tabell som hojens ECU/dator följer, och som ger hojen dess karaktär gällande gas, acceleration, tomgång .. osv. Sen hur många parametrar jobbar ECUn med, hur många givare utöver bränsle och syre används för att synka en optimal drift av motorn? Kollar den lufttryck, fuktighet och temperatur också? För i så fall har vi en väderstation i dom nyare hojarna.

Hur som helst är det en tabell, och den flashas in i ett minne i ECUn. Att få åtkomst till detta minne med nåt hemkok borde inte vara svårare än att knäcka ett TV-spel. I detta fall har KTM förmodligen använt nåt slags hårdvaruskydd. Öppnar man en original-ECU sitter där ett eller två chip, nån form av FPGA eller nån slags proprietär IC med ett minne, ingjutet i epoxy för att inte synas / kunna avlödas. Kanske är allt ingjutet i en kapsel full med epoxy?

Det måste ju finnas hur mycket tips som helst om detta i olika forum. Har ingen sågat upp en ECU och kollat? Det är ju bara att skicka prylen till nån ungrare eller polack, dom är duktiga hackers. Om inget annat har nog kineserna egna 'öppna' ersättningsdosor. Det handlar inte om nån rocketscience, bara ett medelmåttigt dataskydd. Och i annat fall borde man väl bara kunna avlägsna datorkontrollen och klämma dit en vanlig förgasare?

Vet att finnar kan vara duktiga hackers om dom måste. Ingen i Finland som har alternativa lösningar på eländet?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Varför skulle det vara svårare?

Nu ska jag gissa lite här. Vad jag förstått är en "mapp" bara en tabell som hojens ECU/dator följer, och som ger hojen dess karaktär gällande gas, acceleration, tomgång .. osv. Sen hur många parametrar jobbar ECUn med, hur många givare utöver bränsle och syre används för att synka en optimal drift av motorn? Kollar den lufttryck, fuktighet och temperatur också? För i så fall har vi en väderstation i dom nyare hojarna.

Hur som helst är det en tabell, och den flashas in i ett minne i ECUn. Att få åtkomst till detta minne med nåt hemkok borde inte vara svårare än att knäcka ett TV-spel. I detta fall har KTM förmodligen använt nåt slags hårdvaruskydd. Öppnar man en original-ECU sitter där ett eller två chip, nån form av FPGA eller nån slags proprietär IC med ett minne, ingjutet i epoxy för att inte synas / kunna avlödas. Kanske är allt ingjutet i en kapsel full med epoxy?

Det måste ju finnas hur mycket tips som helst om detta i olika forum. Har ingen sågat upp en ECU och kollat? Det är ju bara att skicka prylen till nån ungrare eller polack, dom är duktiga hackers. Om inget annat har nog kineserna egna 'öppna' ersättningsdosor. Det handlar inte om nån rocketscience, bara ett medelmåttigt dataskydd. Och i annat fall borde man väl bara kunna avlägsna datorkontrollen och klämma dit en vanlig förgasare?

Vet att finnar kan vara duktiga hackers om dom måste. Ingen i Finland som har alternativa lösningar på eländet?
Man kan byta till en eftermarknadsECU också. Från snik speeduino till MAXXECU beroende på vad man vill uppnå för resultat.

Edit: bytte video
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Varför skulle det vara svårare?

Nu ska jag gissa lite här. Vad jag förstått är en "mapp" bara en tabell som hojens ECU/dator följer, och som ger hojen dess karaktär gällande gas, acceleration, tomgång .. osv. Sen hur många parametrar jobbar ECUn med, hur många givare utöver bränsle och syre används för att synka en optimal drift av motorn? Kollar den lufttryck, fuktighet och temperatur också? För i så fall har vi en väderstation i dom nyare hojarna.

Hur som helst är det en tabell, och den flashas in i ett minne i ECUn. Att få åtkomst till detta minne med nåt hemkok borde inte vara svårare än att knäcka ett TV-spel. I detta fall har KTM förmodligen använt nåt slags hårdvaruskydd. Öppnar man en original-ECU sitter där ett eller två chip, nån form av FPGA eller nån slags proprietär IC med ett minne, ingjutet i epoxy för att inte synas / kunna avlödas. Kanske är allt ingjutet i en kapsel full med epoxy?

Det måste ju finnas hur mycket tips som helst om detta i olika forum. Har ingen sågat upp en ECU och kollat? Det är ju bara att skicka prylen till nån ungrare eller polack, dom är duktiga hackers. Om inget annat har nog kineserna egna 'öppna' ersättningsdosor. Det handlar inte om nån rocketscience, bara ett medelmåttigt dataskydd. Och i annat fall borde man väl bara kunna avlägsna datorkontrollen och klämma dit en vanlig förgasare?

Vet att finnar kan vara duktiga hackers om dom måste. Ingen i Finland som har alternativa lösningar på eländet?
Som jag förstått det beror svårigheten på att det är fler spärrar i ECUn från och med euro5, alltså svårare att ”hacka”. Det jag VET är att det är mycket få ställen som erbjuder ECU-mappning av euro5-ECUer.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Varför skulle det vara svårare?

Nu ska jag gissa lite här. Vad jag förstått är en "mapp" bara en tabell som hojens ECU/dator följer, och som ger hojen dess karaktär gällande gas, acceleration, tomgång .. osv. Sen hur många parametrar jobbar ECUn med, hur många givare utöver bränsle och syre används för att synka en optimal drift av motorn? Kollar den lufttryck, fuktighet och temperatur också? För i så fall har vi en väderstation i dom nyare hojarna.

Hur som helst är det en tabell, och den flashas in i ett minne i ECUn. Att få åtkomst till detta minne med nåt hemkok borde inte vara svårare än att knäcka ett TV-spel. I detta fall har KTM förmodligen använt nåt slags hårdvaruskydd. Öppnar man en original-ECU sitter där ett eller två chip, nån form av FPGA eller nån slags proprietär IC med ett minne, ingjutet i epoxy för att inte synas / kunna avlödas. Kanske är allt ingjutet i en kapsel full med epoxy?

Det måste ju finnas hur mycket tips som helst om detta i olika forum. Har ingen sågat upp en ECU och kollat? Det är ju bara att skicka prylen till nån ungrare eller polack, dom är duktiga hackers. Om inget annat har nog kineserna egna 'öppna' ersättningsdosor. Det handlar inte om nån rocketscience, bara ett medelmåttigt dataskydd. Och i annat fall borde man väl bara kunna avlägsna datorkontrollen och klämma dit en vanlig förgasare?

Vet att finnar kan vara duktiga hackers om dom måste. Ingen i Finland som har alternativa lösningar på eländet?
Har någon hackat senaste PS5 eller Xbox? Som det skrevs ovan. Alla handlar jobbat mot KTMs system. Där kan de vid varje service läsa ut vilken mjukvara som är i och om det då framgår att handlaren lägger in fel mapp kan de få skit. Sedan säljer de mappen tillsammans med en "original" Akra-system och tjänar grova pengar.

Det handlar dels om lagkrav på emissionssystem, men minst lika mycket om affärsmodell. Varför skall du "tillåtas" köpa ett system från t.ex "Arrow" och sedan mappa om befintlig hårdvara, när KTM kan säkra hela affären åt sig själva.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
fler spärrar i ECUn från och med euro5, alltså svårare att ”hacka”
Men då borde man väl kunna köpa en begagnad euro4-dosa och börja där?

Där kan de vid varje service läsa ut vilken mjukvara som är i och om det då framgår att handlaren lägger in fel mapp kan de få skit
Jag förstår, men nu utgår du ifrån att man lämnar in sin hoj för service, eller för nåt garantiärende. Naturligtvis vill man inte fibbla med sin hoj om man på något sätt är beroende av KTMs verkstäder.

Köper jag en hoj så utgår jag ifrån att jag hämtar hojen hos handlaren, efter det ser handlaren mig aldrig mer. Det är min hoj, min leksak, mitt ansvar, mina pengar och besiktningen verkar inte testa utsläpp på hojar, det märkte jag förra månaden då jag var och besikta min KLX230. Möjligtvis kanske tyngre hojar uppåt 800cc eller mer, men inte min 230cc.

Man kan byta till en eftermarknadsECU
Absolut, och titta där använder dom en arduino / speeduino, en föreklad mini-pc. Då blir man väl direkt konkurrent till KTM och andra tillverkare, med den haken att dom förmodligen gör ett aningens bättre jobb då dom ägnar sig åt saken heltid och har fler personer att köra tester.

Hittade faktiskt en för mig halvintressant grej där Lindgrens Motor säljer tjänsten att mappa om min ECU, men jag är inte helt säker på att skicka iväg min ECU till dom med posten, samt är jag tämligen nöjd med rivet i min KTM 350 som den är.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Men då borde man väl kunna köpa en begagnad euro4-dosa och börja där?




Absolut, och titta där använder dom en arduino / speeduino, en föreklad mini-pc. Då blir man väl direkt konkurrent till KTM och andra tillverkare, med den haken att dom förmodligen gör ett aningens bättre jobb då dom ägnar sig åt saken heltid och har fler personer att köra tester.
Fördelen med att mappa upp ecu'n själv (hos nån med bromsbänk och rutin) är ju att man kan koncentrera sig på "effekt" och körbarhet utan att bry sig om "miljökrav". Sen kan det ju vara jobbigt om original-ecu'n styr och ställer en massa kringutrustning eller måste kommunicera med den.

Å så stoppar man tillbaka original när det har gått sönder nåt garantibart. ;)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De är nog bara powercommander som gäller och då finns de i regel några färdiga mappar som följer med. Jag har pc på tvåtaktsskotern med bränle och tändjustering och de lättjobbat. Jag mappar själv mot bredbandslambda ute i fält och de funkar kalasbra när man väl kommit in i tänket såattsäga. Hojar i dag och under flera år tillbaka går enormt snålt på lätt last typ 0-15% gaspådrag de ligger mellan 14-15,5 afr och då rycker de och blir tokhet i avgasrören Enstånkor ja även ktm twinnar rycker redan vid 14:1 afr. Ex på min ktm 990 som jag också mappat själv med gratisprogrammet Tunecu (gammal 08 hoj) så siktar jag på 13:1 från tomg till 80% gas men från 80-100% gas ger jag den mer mat för att få ut max effekt i mitt fall runt 12,8:1 afr Kör man då under 80% gas går den nästan lika billigt i soppa som org snålmapp. Ingen färdig mapp har gått lika ryckfritt och bra som min egen mapp men så höll jag på i 4 säsånger att fintuna den också. Men när man fått in feelingen var man ska ändra så går de fort att få till en bra mapp, jag gör nu en rätt bra mapp på bara 4-5 timmar till tvåtaktsskoter som fyrtaktshoj. Jag rek AEM bredbandslambdamätare. :tummenupp
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top