För en massa år sen, när MotoGP gick på Eurosport, diskuterade Julian Ryder och Toby Moody det där med benbrott kontra ålder. De påstod då att man kunde se en distinkt skillnad på förares risk för benbrott och återhämtning från det baserat på åldern. Åldern de menade var själva brytpunkten för det var runt 27, och de menade att det skulle bero på att benen "härdade" då och började tappa sin elasticitet.
Nu vet jag inte hur pass mycket sanning som ligger bakom det hela, men även om det inte skulle vara så pass distinkt skillnad mellan t.ex. en 25-åring och en 29-åring så blir ju benbrott både mer sannolika och mer svårläkta med åldern. Som Julian Ryder sa för ett par år sen om MM93 - "that boy bounces well". Studsarna börjar väl bli mer riskabla nu, kan man tänka.
Som jag skrev i silly season-tråden - jag är inte helt övertygad om att han kommer tillbaka till början av nästa år. Jag har inga belägg för nåt, men jag får känslan av att prognosen är dystrare än de medger och att de fördröjer besked in i det sista ifall det skulle lösa sig. Det pratades ju i början att det kunde vara en karriäravslutande skada om nerver skadats. Nu ska de ju inte ha skadats, men tänk om skadan ändå är så pass allvarlig att karriären står på spel?
Nu är det väldigt olika olyckor och ställen på kroppen, men Rossi bröt ju benet när han var 38. Sen är det klart att ett ben inte belastas lika mycket som en arm när man kör hoj.
Men givet är att detta inte är en vanlig bruten arm. Om det är en nerv, om det är att han skadade sig igen eller något annat som gör att det inte läker som tänkt vet jag ej.