Marc Marquez och säsongen 2020

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Undrar om han har samma inställning till andra delar av sin karriär, "om ingen berättar vilka riskerna är så kan jag göra vad jag vill"?
Vore intressant att få en inblick i. Bröderna Marquez är ständigt omgiven av pappa Marquez, Alzamora och Puig.

Bifogat

• 15704454308340.jpg
    15704454308340.jpg
    369.9 KB · Visningar: 31

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Oavsett är det upp till den skadade att ställa kritiska frågor, särskilt om man är en idrottsman på hög nivå vars karriär beror på att skadan läker. Undrar om han har samma inställning till andra delar av sin karriär, "om ingen berättar vilka riskerna är så kan jag göra vad jag vill"?

Det kan ju också vara så att han måste ha en läkare att säga det rakt ut för pengarnas skull.
Jag skulle tro att det är lättare att få behålla lönen/sponsorpengarna om en läkare säger rakt ut "Du får inte köra, du får livslånga men om du inte avstår den här säsongen" än om han själv säger "Jag vill inte riskera något, så jag tänker inte köra mer den här säsongen"

Sen vet jag ju inte med säkerhet att det är så, men det ger ju helt klart ett bättre förhandlingsläge om han kan säga "Jag skulle ha kört dagen efter om inte läkaren hade förbjudit mig att göra det, så tuff är jag"

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(
Nu är ju inte jag ornitolog eller vad dom heter som som lagar trasiga människor, men man stelopererar ju inte axelleden, som jag har förstått det spänner man bara upp senorna som ska hålla kulan i skålen, eventuellt gröper man väl ur skålen lite till om den är grund...

Men som sagt jag är inte optometrist....

Jag tänker mig inte så mycket att han stelopererat sig utan mer att även om man lagat sakerna så kan mindre problem kvarstå. Smärta, mindre rörlighet, osv. Att en led hoppar in och ut en bunt gånger kan nog tänkas slita på bendelarna. Senorna/lederna är väl också svårfixade jämfört med rena benskador för den delen?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tänker mig inte så mycket att han stelopererat sig utan mer att även om man lagat sakerna så kan mindre problem kvarstå. Smärta, mindre rörlighet, osv. Att en led hoppar in och ut en bunt gånger kan nog tänkas slita på bendelarna. Senorna/lederna är väl också svårfixade jämfört med rena benskador för den delen?

Självklart är det stor risk att det blir en försämring mot en normal, frisk axel, men det blir en förbättring mot en axel som hoppar ur led när man skakar hand...

Jag är som sagt inte Ortoped, men jag känner folk som har haft axlar som hoppat ur led lätt och som har opererat dom, och dom har upplevt det som en enorm förhöjning av livskvalitet...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu är ju inte jag ornitolog eller vad dom heter som som lagar trasiga människor, men man stelopererar ju inte axelleden, som jag har förstått det spänner man bara upp senorna som ska hålla kulan i skålen, eventuellt gröper man väl ur skålen lite till om den är grund...

Men som sagt jag är inte optometrist....

Underbart, ornitolog är ju en utmärkt kombination av ortoped och fågelskådare
för det är ju kravet på en läkare som ska förutsäga när Marc bör dra ut på MotoGP Hondan igen. :tummenupp

Men Hondan behövs väl inte ?
Innan han bänkpressar lika mycket som innan kraschen och klarar lika mycket i stående rodd,
så är det väl bäst MM ägnar sig åt träning på gymmet, rehabilitering och vila.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Vad gissar ni MM tar i bengtpress?
Relativt kort/lätt, reppar han på ~80 kilo?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Skrev fel. Menade bänkpress.
Men vi kan gissa på båda.
Bengt är i detta fall en medelålders öldrickande gubbe med matsmältningsproblem. Vikt: okänd.

Gissa på!

Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Skrev fel. Menade bänkpress.
Men vi kan gissa på båda.
Bengt är i detta fall en medelålders öldrickande gubbe med matsmältningsproblem. Vikt: okänd.

Gissa på!
Just nu tror jag att Marquez på sin höjd klarar 0,25 Bengt i pressen (min bedömning är att Bengt väger ca 90 kg) men att han förmodligen borde hålla sig under 0,1 Bengt tills skadan börjat läka ordentligt.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vad gissar ni MM tar i bengtpress?
Relativt kort/lätt, reppar han på ~80 kilo?

Följer man deras träningspass verkar tyngdpunkten ligga på uthållighet snarare än styrka.
Mycket cykling och annan cardio.
Muskler=tyngd som inte riktigt gillas inom motogp.
Sen tror jag iofs att dom ligger högt i styrka per kilo.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är det såhär man har gjort med hans arm?

Ja, med skillnaden att han hade två stora lösa bitar också

Man kan nästan misstänka att armen utsattes för vridning, men jag är ingen doktor, jag är mera filosofie navelpetare...

Atleast it's not caput
Anyway, it's not humerus...

Last edited:

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
”It is still unclear when Marquez will be fit to return” – jag tycker det luktar begraven hund. Ifall läkare bedömde chansen för återhämtning till minst 51 procent, hade inte Marquez då gått ut och sagt att han i alla fall kommer vara med och göra sitt bästa? Att det fortfarande är totalt knäpptyst om hans tillstånd tolkar jag så som jag tolkar läget med Michael Schumacher. Inga nyheter = finns inget bra att berätta, däremot en hel del dåligt som man helst håller tyst om.

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4

Marc Marquez återvänder till träningen​

Åtta gånger världsmästaren var ombord på en motionscykel på onsdagen efter att ha klarat en medicinsk kontroll den 14 januari​

Det är en bild som väldigt glädjer ögat: Marc Marquez (Repsol Honda Team) tränar igen efter att ha genomgått en ny operation på sin brutna högra arm i december. Åtta gånger världsmästaren publicerade på sociala medier att han tränade på en motionscykel, utmärkta nyheter inför 2021-kampanjen.
Screenshot_2021-01-22 Marc Márquez på Instagram Primer día de rodillo ?? First day of indoor...png
Komplikationer med hans humerusfraktur som uppstod under Jerez-öppnaren i 2020 såg att nummer 93 genomgick operation för tredje gången i början av december. Lyckligtvis har Marc Marquez, efter en lyckad medicinsk kontroll den 14 januari, nu kunnat börja någon form av träning när han, teamet och MotoGP ™ -fans över hela världen korsar fingrarna för att vi ska se nummer 93 på rätt spår vid säsongens inledande lopp i Qatar.

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Han lade även upp den här bilden på Instragram häromdagen.

”Starting with left arm.”

Bifogat

• Skärmavbild 2021-01-23 kl. 17.12.17.png
    Skärmavbild 2021-01-23 kl. 17.12.17.png
    606.1 KB · Visningar: 34
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...