marknadsundersökning för uppfällbar regplåt

jack_pil

be fast, stay fast
Gick med
21 Dec 2004
Hoj
ZXR400
Innan jag börjar skriva så vet jag redan at dessa trådar finns inom ämnet.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=52835&page=1&pp=20&highlight=servo

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=53919&page=1&pp=20&highlight=nummerpl%E5t

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=64934&highlight=uppf%E4llbar+h%E5llare

Om man vill ha en regplåt med möjligheten att fälla upp den så har jag sett två alternativ på nätet.
det första är nog det vanligaste och det är när man har någon form av hydralpump eller liknande som gick ner till regplåten och kan igenom knapp fällas upp och ner..

Den andra versionen är med en el lösning med exempelviss en RC bil motor.
jag och min kompis christian som själv gått första året på el linjen satt och tänkte på hur detta skulle funka och hur man bygger en..
så vi kom på en massa av olika lösningar med allt ifrån att man bara hade en motor kopplad till skylten och en trepols kontakt så att man kunde välja upp och ner på motorn.. så vi byggde en enkel prototyp... detta gick inte värst bra för att när väl skylten var i uppfält läge så ramlde den ner när elen stängs av (man kan inte låte den vara på enligt min kompisd lärare som menar på att den i längden kommer att gå sönder av att ligga och slira och på så sätt generera allt för mycket värme). så vi letade på internet och hittade en motor som kan röra sig i ett visst mönster T ex: 90grader och sedan stanna där.. detta lätt otroligt åtråvärt men dessa kostade 650kronor plus frakt (inte bra)....
så vi la ner ideén för dagen...

sen tog det någon vecka innnan vi snackade igen och då kom vi på att man kan ha en elektromagnet som håller skylten i dess läge som släpper den samtidigt som man vil ha ner den men detta tyckte vi var på tock för avancerat för att man skulle orka att bygga den och sedan inte minst montera vårt lilla projekt..

men inte all läsning förgäves..
Vi har nämligen precis byggt en perfekt prototyp som förmodligen kommer att kunna göras i en storlek mindre än 4cm lång, 3cm hög och max 2 cm bred.. sen är det bara att koppla på denna på en axel som sitter stumt imot en hållare till regskylten..
ska själv bygga detta på min nästa hoj som jag planerar att köpa runt aug-sep och då kommer bilder och alternativt en film på hur fort den går upp respektive ner och dessutom montering av den..

detta är med andra ord en marknadsundersökning som namnet antyder och jag undrar hur många det är som är intresserade av att köpa ett elektriskt alternativ till en uppfällbar regplåtshållare. runt vintern 05 (bättre att vara ute tidigt) :tummenupp
priset kommer inte att ligga över 600kronor om allt går som det ska. :tomten

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Skulle inte pröjsa så mycket....

jack_pil

be fast, stay fast
Gick med
21 Dec 2004
Hoj
ZXR400
det finns ingen lag som säger att regplåten inte får monteras på en motor (du kan inte få böter så länge den är nedfälld, ska ladda upp fotostatkopia som garanterar att du inte kan få böter).
priset kommer förmodligen att bli runt hälften av tidigare utsatt pris om jag får tag i billigt material.

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
jack_pil skrev:
det finns ingen lag som säger att regplåten inte får monteras på en motor (du kan inte få böter så länge den är nedfälld, ska ladda upp fotostatkopia som garanterar att du inte kan få böter).
priset kommer förmodligen att bli runt hälften av tidigare utsatt pris om jag får tag i billigt material.

Tror du missförstod mig.

Förstår inte varför ? Vad är poängen med att ha en nedfälld/uppfälld skylt ?

jack_pil

be fast, stay fast
Gick med
21 Dec 2004
Hoj
ZXR400
inom ett år eller två å ska det komma kameror längs gatorna med kamera även där bak och då kommer dessutom ägare ansvar att införas.. dvs. du måste skriva kvitto till alla som lånar din hoj annars åker du på eventuella böter vid fortkörning.. idag finns dessutom bussar både i civilt utförande och i kostym som redan har dessa kameror (polisens radarbussar det vill säga)..
förutom detta så kommer dessutom ditt regnummer i polisens databas där du alltid kommer att dyka upp varenda gång dom jagar dig även om du inte kan fällas för detta... kanske kan bli en anledning för dom att faktiskt börja jaga ifrån första början..

tills dess kanske dessa är onödiga, alternativt om du vill få ett racemäsasigt utseende någon gång på en bandag möjligen men visst någon direkt praktisk återgärd det kanske inte är..

men sen förutom allt det så finns det juh dessutom prylbögar som jag själv som älskar alla dessa roliga småfinesser :D

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
jack_pil skrev:
inom ett år eller två å ska det komma kameror längs gatorna med kamera även där bak och då kommer dessutom ägare ansvar att införas..

Som sagt så finns det alltså ingen riktig poäng med det förren lagen ändras.

Men lycka till, för rätt pris säljer du säkert en hel del.

Speedie

Kör ni först så väntar jag vid mållinjen
Gick med
16 Feb 2005
Hoj
Yamaha warrior 1700 -04, KTM 450 -05
freddexwing skrev:
Kolla in en vanligt vindrutetorkarmotor till en bil.

En vindrutetorkar motor är ju gigantisk i dessa termer!
Väger ju oxå flera hundra gram... :fatta!

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Speedie skrev:
En vindrutetorkar motor är ju gigantisk i dessa termer!
Väger ju oxå flera hundra gram... :fatta!

Såg en kille som utom problem fick plats med en på hojen med ett litet länkage så åkte plåten upp, smakligt... :)

Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Honda XL600R -83
Vad sägs om ett fejkat tryck på baksidan?
Den sidan kommer ju att synas när man fäller upp skylten,
och om baksidan ser ut som en riktig nummerplåt så drar den inte
uppmärksamhet till sig :)

Vad sägs om plåt "ABC 123"....

Då kommer man att skifta mellan "ABC 123"
och sin riktiga med en knapptryckning.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
En anledning skulle väl vara att man är lite mer anonym när man parkerar, eftersom ligor åker runt och skriver upp regnummer på hojar dom vill ha, och sen åker dit å plockar dom. Men då ska ju skylten åka in i hojen och bli helt osynlig för att det ska va nån vits.

Snuten känner nog igen dom som busar ändå, kombinationen hoj, ställ, hjälm å stövlar brukar ju vara ganska unik, och mycket lättare att se på håll än en skylt, som bara syns bakifrån iaf!

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
johan.simonsson skrev:

Det går ju inte, då blir din MC en Toyota Camry
:7peta :7peta

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
johan.simonsson skrev:

Jag vill ha en som det står "KUK 666" på isåfall

Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...