marknadsundersökning för uppfällbar regplåt

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Hoztic skrev:
Snuten känner nog igen dom som busar ändå, kombinationen hoj, ställ, hjälm å stövlar brukar ju vara ganska unik, och mycket lättare att se på håll än en skylt, som bara syns bakifrån iaf!

faen e de därför dom alltid e efter mig
:rofl

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
En blå nia
Får man böta om man blir stoppad av polisen och man talar om att man har tappat skylten, att den har lossnat.

Har en kompis som tappade sin skylt när han körde, men det märkte han ju inte förens han stannade..

Vad säger polisen då?

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Ducati
uggla skrev:
Får man böta om man blir stoppad av polisen och man talar om att man har tappat skylten, att den har lossnat.

Har en kompis som tappade sin skylt när han körde, men det märkte han ju inte förens han stannade..

Vad säger polisen då?

Vad tror du?

Polisen kan inte hjälpa om folk är oförmögna att montera sin registreringsskylt.
Sedan är det upp till polismannen, han/hon är inte tvingade att skriva ut en ordningsbot, så det löser sig säkert… Men och andra sidan, det rör sig om ca 400:- så det kan man nog leva med.

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
En blå nia
SirCastic skrev:
Vad tror du?

Polisen kan inte hjälpa om folk är oförmögna att montera sin registreringsskylt.
Sedan är det upp till polismannen, han/hon är inte tvingade att skriva ut en ordningsbot, så det löser sig säkert… Men och andra sidan, det rör sig om ca 400:- så det kan man nog leva med.

Jo det är ju klart..Nae men om man helt förvånat säger att man tappat skylten så tycker man ju att dom borde vara schysst..

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Ducati
jack_pil skrev:
inom ett år eller två å ska det komma kameror längs gatorna med kamera även där bak och då kommer dessutom ägare ansvar att införas.. dvs. du måste skriva kvitto till alla som lånar din hoj annars åker du på eventuella böter vid fortkörning..

Nu lovar du väl ändå för mycket?

Förslaget om ägareansvar har mig veterligen inte godtagits, ännu…
(Det krävs ganska radikala förändringar för att idén skall bli genomförbar både juridiskt och tekniskt.)

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
uggla skrev:

Vad säger polisen då?
Dom kan säga åt dig att åka direkt till stationen(enda resan man FÅR göra utan regplåt) för att få en temporär regskylt tillverkad.

jack_pil

be fast, stay fast
Gick med
21 Dec 2004
Hoj
ZXR400
nej därför så kommer detta förmodligen inte inom 05.. me lagen kommer fömodligen att antas och kameror som fotar både frma och bak har reda börjat komma..
jag gör inga löften men det finns ingen anledning att tro att dom inte ksulle bli det inom en snar framtid..

hade hoppts att kunna slippa en massa oseriösa spammare som inte gör annat än diskuterar orelevanta saker..
t ex: tappar du skylten så får du böter om du inte smörar så pass att han låter dig gå för den gången...

att fälla upp skylten är inte samma sak som att kunna ryka av den och läga i kutsen.. men om det ens ska gå så måste man väl ha miniskylt som är högre böter på än att råka tappa den :tummenupp

knas81

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2005
Hoj
CBR 1000 RR -04
jack_pil:

Varför går du och köper en elmotor för 650 kr när det räcker med ett enkelt RC- servo som orkar dra vikter på ett kg.. kostar inte mer en 50 kr.

Last edited:

jack_pil

be fast, stay fast
Gick med
21 Dec 2004
Hoj
ZXR400
köper inte en motor för dettapriset.. köper vanliga RC motorer.
dock räcker det inte med at köpa en motor precis..

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
Vad säger pappa om ditt projekt då? Var inte han polis ?

jack_pil

be fast, stay fast
Gick med
21 Dec 2004
Hoj
ZXR400
pappa är stolt över sin uppfinnelserika son :tummenupp

inte för att han direkt skulle bry sig då han tog reda på om det var lagligt eller inte.. han hatar dessutom vägverkets kameror så att han är md på det hela.. (om dom bara används till kameror vilket jag inte kan garantera :hihi )

hur som helst så verkar det inte finnas något direkt intresse för uppfällbara skyltar men jag får väl msygstarta och se i höst vad som händer..

knas81

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2005
Hoj
CBR 1000 RR -04
jack_pil skrev:
köper inte en motor för dettapriset.. köper vanliga RC motorer.
dock räcker det inte med at köpa en motor precis..

Men varför avänder du elmotorer?????!! :kocko

Ett servo är en slags elmotor som är utväxlad för att klara av att dra en viss vikt, 90 grader. Den stannar i det läge du vill och finns servon som klara av att dra upp 10 kg.
Dessa används i radiostyrda bilar, helikoptrar osv. Dem jag stött på som byggt infällbar plåt har använt rc-servon, vilket ÄR det enda alternativet om man inte vill krångla till det.

Allt man behöver för att bygga detta finns på hobby-affärer, och det du behöver är ett servo, brytare + gångjärn och länkage till rodret från ett rc-plan. Kostar inte mer en 100-150 kr totalt.

Last edited:

jack_pil

be fast, stay fast
Gick med
21 Dec 2004
Hoj
ZXR400
knas81 skrev:
Men varför avänder du elmotorer?????!! :kocko

Ett servo är en slags elmotor som är utväxlad för att klara av att dra en viss vikt, 90 grader. Den stannar i det läge du vill och finns servon som klara av att dra upp 10 kg.
Dessa används i radiostyrda bilar, helikoptrar osv. Dem jag stött på som byggt infällbar plåt har använt rc-servon, vilket ÄR det enda alternativet om man inte vill krångla till det.

Allt man behöver för att bygga detta finns på hobby-affärer, och det du behöver är ett servo, brytare + gångjärn och länkage till rodret från ett rc-plan. Kostar inte mer en 100-150 kr totalt.

har det i mitt radiostyrda flygplan men när elen går så håller inte dessa upp vikten.. gör andra det t ex till rc bilar?

behöver inte krångla med en motor det är väldigt lätt bara jag får tag på lite andra smådelar som knappt kostar något..
men ska väl kolla upp detta lite närmare och se... är måtten jag reda givit för stort då? verkar den klumpig?

arnoldsson

Min Honda krånglar ALDRIG!
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Husqvarna mod 46 Svartmyra
Det är inte samma sorts servo i flygplan och bilar. Servot är "trögare" i en bil än i ett flygplan. Men det är en bra idé med ett RC-servo! Det är bara att testa!

jack_pil

be fast, stay fast
Gick med
21 Dec 2004
Hoj
ZXR400
får väl göra det och se om det lönar sig och funkar bättre.. men hur är det med elen.. drar du ut nyckeln så är min idé baserad på att skylten ska kunna stanna kvar uppe om du nu vill det... är det verkligen så med dessa med då? bara så att jag vet innan jag köper ngt.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Nja, RC-servon är nog inte rätt grej, de flesta är ju mer eller mindre utväxlade och går därför mer eller mindre tungt att tvångsvrida men såsmåningom gör de det.

Rätt grej är antingen en linjärmotor (funkar som en elektrisk hydraulcylinder) eller en snäckväxel (typ vindrutetorkarmotor, fast mindre), tyvärr är priserna inte de lägsta.
Snäckväxlar kan du hitta i t,ex gamla videobandpelare osv.

Hoj samlar'n

Gasglad?
Gick med
23 Jul 2005
Hoj
gixxer 1100
RC servo tycker jag låter som det bästa, lite svårt om man måste ha PWM styrning bara... Vore lättare om det fanns ändlägesbrytare inbyggda, förresten har inte vinchservona det? (som används till modell segelbåtar)

Om skylten ramlar ner vid spänningslöst läge så är mekaniken felkonstruerad, om spänning behövs för att hålla skylten uppe kommer motorn att brinna upp inom en snar framtid.

Själv kör jag med fart beroende skylt, vid högre hastigheter touchar skylten däcket och slungs upp under sadeln och stannar där till mitt stora förtret.
Ska nog göra ett mindre flexibelt fäste för skylten så haffa blir glad

jack_pil

be fast, stay fast
Gick med
21 Dec 2004
Hoj
ZXR400
Hoj samlar'n skrev:
RC servo tycker jag låter som det bästa, lite svårt om man måste ha PWM styrning bara... Vore lättare om det fanns ändlägesbrytare inbyggda, förresten har inte vinchservona det? (som används till modell segelbåtar)

Om skylten ramlar ner vid spänningslöst läge så är mekaniken felkonstruerad, om spänning behövs för att hålla skylten uppe kommer motorn att brinna upp inom en snar framtid.

Själv kör jag med fart beroende skylt, vid högre hastigheter touchar skylten däcket och slungs upp under sadeln och stannar där till mitt stora förtret.
Ska nog göra ett mindre flexibelt fäste för skylten så haffa blir glad

som du nämde så bräns tillslut en motor sönder om den måste ligga och slira hela tiden för att hålla upp skylten.. inte bra alls, vill självklart kunna erbjuda en mekanism som är tillförlitlig och håller länge med bra kvalitet och lätt montering.. något som jag kan göra för ett ganska billigt pris om så önskas av konsumenterna... föresten så lär priset ligga kaske runt 200-250kr men då så är det om jag endst beställer hem en sak av varje... blir blligare vid större köpr självklart vilket sänker priset ngt ytligare

Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...