Marrakech, Marocko, vad göra?

Väldigt skoj läsning. Vi sticker som sagt ner där om drygt en vecka :tummenupp
Synd bara att det var dåligt med snö för vi hade också planerat in lite skidåkning :(

Vi har hyrt bil så kommer definitivt åka till Atlasbergen minst en gång.
Är där fler ställe runt Marrakech som ni inte åkte till men som ni velat se?
Vi tänkte åka ut till Essaouria en dag och bada.
Blir en dag på fyrhjuling ett par mil utanför Marrakech.

Kanontips med maybe later och already eaten. Bara att ställa in sig på att bli påhoppad av tiggare.

Vi har hyrt bil så kommer definitivt åka till Atlasbergen minst en gång.
Är där fler ställe runt Marrakech som ni inte åkte till men som ni velat se?

Vi tänkte åka ut till Essaouria en dag och bada.
Blir en dag på fyrhjuling ett par mil utanför Marrakech.

Det finns en hel del att se och uppleva bara i Marrakech. Något att tänka på är att det tar lång tid att transportera sig till de olika destinationerna. Man får planera lite av sin tid. En vecka är inte särskilt mycket med det i åtanke. Om vi inte blivit så förkylda hade vi antagligen åkt till Essaouria över dagen för att få lite distans till kaoset i medinan. Ett spanskt par åkte dit och berättade att de tyckte att det var väldigt fint där. Skidåkningen var något vi verkligen sett fram emot, men snöförhållandena är som sagt riktigt dåliga i år. Även åka fyrhjuling fanns med i planeringen men blev aldrig av.

Med facit i hand så skulle jag nog skräddaresy en resa om jag återvänder till Marocko med boende på olika destinationer. Det är inte särskilt effektivt att ha t ex Marrakech som utgångspunkt för utflykter om man ska transportera sig dit och tillbaka över dagen. Jag hade velat se lite av det riktiga Marocko bort från turistfällorna, men det kräver god planering tillsammans med någon som har god lokalkännedom.

Atlasbergen var som sagt oerhört vackra. En bedårande syn att titta ut över taken och se de snötäckta bergen i bakgrunden. Om ni ska köra med egen bil över passen så var försiktig och ta inga onödiga risker även om ni hamnar bakom trafik som kryper fram. Tung trafik blands med åsnor och vagn och folk som går längst vägkanten Finns näst intill inga marginaler för misstag från något håll. Det saknas dessutom säkerhetsräcken på många ställen vilket borde leda till en garanterad död om man tvingas köra utför stupen. Vid snöfall stängs bergspassen av och man måste ta en lång omväg runt. Inträffar ett par gånger per år senast dagen efter vi körde över dem. Jag skulle nog bedöma det relativt enkelt att köra bil väl utanför städerna, men trafikförhållandena är inte som här hemma direkt. Inne i Marrakech föredrar jag nog taxi framför en egen bil. Där råder kaos och djungelns lag. Att åka taxi kostar näst intill inget även om förarna erbjuder en priser som startar på 20 Euro som man sedan prutar ner till kanske 30 diram för en resa som kanske ska kosta 20 diram på sin höjd enligt lokalbefolkningen. En taxi resa från medinan till de MacDonalds (riktmärke). I närheten ligger bland annat Zara och ett par andra butiker kostar 10 diram enligt lokalbefolkningen. Taxi förarna kommer att starta på en helt annan summa som säkert ligger upp emot 150 diram eller så bara för att de ser att man kommer utifrån. Bara att sätta igång och förhandla om priset. Något man får vara beredd på att göra hela tiden. Personligen tyckte jag inte att de "nyare" franska områdena utanför medinan eller den shopping som fanns där var något att hurra för. Om jag ska vara brutalt ärligt finns samma utbud av affärer i de flesta städer i Europa. Synd man inte kan få sin flickvän att inse sådana sanningar.

Kan avråda er från att åka till vattenfallen. Det kommer att vara ett av utflyktsmålen som arrangörerna åker till. Enligt det spanska paret som var i Essaouria var det bortkastad tid och pengar. En stor besvikelse enligt dem. Detsamma sägs om Fantasia, vilket också är något arrangörerna lockar med. Det är en verklig turistfälla, vilket man kan förstå på förhand.

En rekommendation är att hela tiden ha kontanter på er. Även Euro fungerar fint som betalningsmedel i de flesta fallen. De räknar 1 Euro = 10 diram. Vi blev stoppade i en poliskontroll när vi skulle hem från utflykten över Atlasbergen. Man hade satt en spikmatta rakt över vägen. Föraren "hade nog inte alla papper i ordning" och fick lägga lite pengar under bordet. Mutor är oerhört vanligt. En utlänning som bodde i Marrakech sedan 30 år berättade hur hon brukade muta poliserna när de stannade henne för "fortkörning".

Jag vet inte hur polismännen hade reagerat i poliskontrollen om man kommit med en hyrbil och varit turist. Kanske hade de bara vinkat fram en. Kanske hade de ställt till med något för att få lite extra pengar i fickan. Svårt att säga. Det är i alla fall aldrig fel att ha kontanter på sig för säkerhets skull. Även mindre växel i form av mynt. Vägvisarna eller självutnämnda guiderna kommer att förvänta sig pengar även om de säger "no money" i början. Sådan är seden där nere. Bara att gilla läget eller göra klart för dem att man inte kommer att ge dem några pengar i förväg. Säger de "no money så är det no money som gäller".

Last edited:
Det låter precis som ett riktigt jävla skitland där befolkningen inte kan uppföra sig civiliserat.

Kan någon utrymma landet en vecka eller två så att jag kan åka dit och titta på allt det vackra utan att behöva möta en enda människa?

Jag var inställd på att det skulle vara mycket värre än det var faktiskt. Marockanerna var ett oerhört vänligt folk. Men de är fattiga och då blir det så här. Utan folket skulle inte Marocko vara Marocko. Det är ärligt talat bara att gilla läget eller helt enkelt välja att inte åka dit. Några av de turisterna vi mötte borde nog ha valt en all inclusive resa till något utslätat resmål på ett intetsägande hotell istället och tagit med sig en tub Kalles kaviar ett paket Zoegas eller motsvarande från deras respektive hemländer. Det var väldigt rogivande att se folk beställa en ostburgare eller spagetti med köttfärssås eller pizza för att sedan snegla avundsjukt på grillspettet eller tajine man själv hade på talriken.

Skummade tråden lite snabbt, men tror inte att detta tagits upp tidigare.
Mitt tips för Marrakech är Jbel Toubkal och Atlasbergen. Toubkal är alltså Atlasbergens högsta topp och därför också nordafrikas högsta berg. Om man gillar natur och friluftsliv så är man bara två timmars bilfärd ifrån staden Imlil där man ofta utgår ifrån. Det tar 2-3 dagar att promenera upp till toppen, ca 4200m om jag inte missminner mig, och sedan tillbaka igen. Är man där i gryningen ser man solen gå upp över Sahara. En guide/kock är billigt, men man kan gå själv. Det finns stugor att bo i längst vägen.

Allt som allt en cool, kostnadseffektiv, upplevelse. Men det är ju lite annorlunda från sol/bad/shopping.

Jag vet inte hur polismännen hade reagerat i poliskontrollen om man kommit med en hyrbil och varit turist. Kanske hade de bara vinkat fram en. Kanske hade de ställt till med något för att få lite extra pengar i fickan. Svårt att säga. Det är i alla fall aldrig fel att ha kontanter på sig för säkerhets skull. Även mindre växel i form av mynt. Vägvisarna eller självutnämnda guiderna kommer att förvänta sig pengar även om de säger "no money" i början. Sådan är seden där nere. Bara att gilla läget eller göra klart för dem att man inte kommer att ge dem några pengar i förväg. Säger de "no money så är det no money som gäller".

Det är faktiskt inga problem även om där står en polisman i nästan varje hörn. Var där och körde ökenrally och de gånger servicebussen blev stannad så var det mer för att polismännen var sociala och ville ha ett klistermärke som souvenir. Inga böter trots vidlyftigt hastighets-samvete.

För oss som tävlade var det en smått surrealistisk känsla med alla dessa trevliga polismän. Vart sen på en transport och brakade genom en stad i 3x hastighetsgränsen. Körde mot rött och betedde mig som ett svin för att hinna i tid och slippa tidprick. Polisen bara vinkade fram mig och stannade all annan trafik. Enda gången en polisman stannade mig var för att berätta att jag glömt stänga ryggsäcken när jag tankade.

Sen terroriserar de lokalbefolkningen med ständiga vägspärrar där de får bilen genomsökt och papperna ifrågasatta.

Samma sak med nästan alla officella tjänstemän såsom tullare, militärer osv. De var väldigt hjälpsamma mot utlänningar ffa om man talar tillräckligt usel franska för att inte komma från kolonialmakten.

Jag var inställd på att det skulle vara mycket värre än det var faktiskt. Marockanerna var ett oerhört vänligt folk. Men de är fattiga och då blir det så här. Utan folket skulle inte Marocko vara Marocko. Det är ärligt talat bara att gilla läget eller helt enkelt välja att inte åka dit. Några av de turisterna vi mötte borde nog ha valt en all inclusive resa till något utslätat resmål på ett intetsägande hotell istället och tagit med sig en tub Kalles kaviar ett paket Zoegas eller motsvarande från deras respektive hemländer. Det var väldigt rogivande att se folk beställa en ostburgare eller spagetti med köttfärssås eller pizza för att sedan snegla avundsjukt på grillspettet eller tajine man själv hade på talriken.

JAG har absolut inga problem med att bo i lerhydda, skita i ett hål i golvet och äta konstiga saker, bara folket beter sig som folk.

Det finns fattigare länder där befolkningen uppför sig bättre mot turisterna.

Det är faktiskt inga problem även om där står en polisman i nästan varje hörn. Var där och körde ökenrally och de gånger servicebussen blev stannad så var det mer för att polismännen var sociala och ville ha ett klistermärke som souvenir. Inga böter trots vidlyftigt hastighets-samvete.

För oss som tävlade var det en smått surrealistisk känsla med alla dessa trevliga polismän. Vart sen på en transport och brakade genom en stad i 3x hastighetsgränsen. Körde mot rött och betedde mig som ett svin för att hinna i tid och slippa tidprick. Polisen bara vinkade fram mig och stannade all annan trafik. Enda gången en polisman stannade mig var för att berätta att jag glömt stänga ryggsäcken när jag tankade.

Sen terroriserar de lokalbefolkningen med ständiga vägspärrar där de får bilen genomsökt och papperna ifrågasatta.

Samma sak med nästan alla officella tjänstemän såsom tullare, militärer osv. De var väldigt hjälpsamma mot utlänningar ffa om man talar tillräckligt usel franska för att inte komma från kolonialmakten.

Det kan mycket väl vara så som du skriver att de låter turisterna vara i de flesta fallen om de inte uppenbart bryter mot något som anses allvarligt i deras ögon. Om det är som du skriver skulle jag inte vilja vara marockan i Marocko. Mutkulturen är väldigt utbredd på alla myndighetsnivåer. Det förstod man rätt snabbt. Vid inresan var det någon inhemsk som mutade en tulltjänsteman och fick sedan passera allihop i kön.

När det gäller ökenrallyn som du deltog i hade nog poliserna fått särskilda förordningar att se lite mellan fingrarna på hastighetsöverträdelser och andra trafikbrott. Det förvånar mig inte det minsta. Samma sak går att förhandla fram i Östeuropa. Här i Sverige skulle det vara en omöjlighet att tillåta en arrangör i princip köra som de vill på allmänna vägar bland vanliga trafikanter.

Har du lust att skriva mer om ökenrallyt i Marocko du deltog i? Vad krävs för att få delta? Vilken typ av bilar körde ni med? Kan man köpa sig en plats i ett team eller hur fungerar det i praktiken?

Har sett att det finns en del roliga rallyn runt om i världen för glada amatörer. T ex La Carrera Panamericana.

Sådant får en att tänka till.

Var visserligen ett antal år sedan jag var där men jag vill minnas att det var väldigt välbesökt och i princip det enda vettiga stället att sätta sig och äta runt torget.

Det är faktiskt lite omskakande att tänka tanken att man kunde varit där vid fel tidpunkt och därmed varit ett av offren. Attentatet måste ha varit riktat mot turisterna och turistindustrin eller någon lokal uppgörelse. Jag fick uppfattningen att det var det mest populära stället runt torget för turisterna som kom från hela världen. Från terassen hade man perfekt utsikt över torget och det som pågick där dygnet runt. Det var i princip alltid fullsatt oavsett om det var lunch eller middag. Måste varit en guldgruva för ägarna och kommer troligtvis att fortsätta vara det trots händelsen. Livet går vidare trots den fruktansvärda händelsen. Jag tror inte att turisterna kommer att skrämmas iväg. Ett liten tillfällig minskning möjligtvis. Sedan är det business as usual.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick