Vi har hyrt bil så kommer definitivt åka till Atlasbergen minst en gång.
Är där fler ställe runt Marrakech som ni inte åkte till men som ni velat se?
Vi tänkte åka ut till Essaouria en dag och bada.
Blir en dag på fyrhjuling ett par mil utanför Marrakech.
Det finns en hel del att se och uppleva bara i Marrakech. Något att tänka på är att det tar lång tid att transportera sig till de olika destinationerna. Man får planera lite av sin tid. En vecka är inte särskilt mycket med det i åtanke. Om vi inte blivit så förkylda hade vi antagligen åkt till Essaouria över dagen för att få lite distans till kaoset i medinan. Ett spanskt par åkte dit och berättade att de tyckte att det var väldigt fint där. Skidåkningen var något vi verkligen sett fram emot, men snöförhållandena är som sagt riktigt dåliga i år. Även åka fyrhjuling fanns med i planeringen men blev aldrig av.
Med facit i hand så skulle jag nog skräddaresy en resa om jag återvänder till Marocko med boende på olika destinationer. Det är inte särskilt effektivt att ha t ex Marrakech som utgångspunkt för utflykter om man ska transportera sig dit och tillbaka över dagen. Jag hade velat se lite av det riktiga Marocko bort från turistfällorna, men det kräver god planering tillsammans med någon som har god lokalkännedom.
Atlasbergen var som sagt oerhört vackra. En bedårande syn att titta ut över taken och se de snötäckta bergen i bakgrunden. Om ni ska köra med egen bil över passen så var försiktig och ta inga onödiga risker även om ni hamnar bakom trafik som kryper fram. Tung trafik blands med åsnor och vagn och folk som går längst vägkanten Finns näst intill inga marginaler för misstag från något håll. Det saknas dessutom säkerhetsräcken på många ställen vilket borde leda till en garanterad död om man tvingas köra utför stupen. Vid snöfall stängs bergspassen av och man måste ta en lång omväg runt. Inträffar ett par gånger per år senast dagen efter vi körde över dem. Jag skulle nog bedöma det relativt enkelt att köra bil väl utanför städerna, men trafikförhållandena är inte som här hemma direkt. Inne i Marrakech föredrar jag nog taxi framför en egen bil. Där råder kaos och djungelns lag. Att åka taxi kostar näst intill inget även om förarna erbjuder en priser som startar på 20 Euro som man sedan prutar ner till kanske 30 diram för en resa som kanske ska kosta 20 diram på sin höjd enligt lokalbefolkningen. En taxi resa från medinan till de MacDonalds (riktmärke). I närheten ligger bland annat Zara och ett par andra butiker kostar 10 diram enligt lokalbefolkningen. Taxi förarna kommer att starta på en helt annan summa som säkert ligger upp emot 150 diram eller så bara för att de ser att man kommer utifrån. Bara att sätta igång och förhandla om priset. Något man får vara beredd på att göra hela tiden. Personligen tyckte jag inte att de "nyare" franska områdena utanför medinan eller den shopping som fanns där var något att hurra för. Om jag ska vara brutalt ärligt finns samma utbud av affärer i de flesta städer i Europa. Synd man inte kan få sin flickvän att inse sådana sanningar.
Kan avråda er från att åka till vattenfallen. Det kommer att vara ett av utflyktsmålen som arrangörerna åker till. Enligt det spanska paret som var i Essaouria var det bortkastad tid och pengar. En stor besvikelse enligt dem. Detsamma sägs om Fantasia, vilket också är något arrangörerna lockar med. Det är en verklig turistfälla, vilket man kan förstå på förhand.
En rekommendation är att hela tiden ha kontanter på er. Även Euro fungerar fint som betalningsmedel i de flesta fallen. De räknar 1 Euro = 10 diram. Vi blev stoppade i en poliskontroll när vi skulle hem från utflykten över Atlasbergen. Man hade satt en spikmatta rakt över vägen. Föraren "hade nog inte alla papper i ordning" och fick lägga lite pengar under bordet. Mutor är oerhört vanligt. En utlänning som bodde i Marrakech sedan 30 år berättade hur hon brukade muta poliserna när de stannade henne för "fortkörning".
Jag vet inte hur polismännen hade reagerat i poliskontrollen om man kommit med en hyrbil och varit turist. Kanske hade de bara vinkat fram en. Kanske hade de ställt till med något för att få lite extra pengar i fickan. Svårt att säga. Det är i alla fall aldrig fel att ha kontanter på sig för säkerhets skull. Även mindre växel i form av mynt. Vägvisarna eller självutnämnda guiderna kommer att förvänta sig pengar även om de säger "no money" i början. Sådan är seden där nere. Bara att gilla läget eller göra klart för dem att man inte kommer att ge dem några pengar i förväg. Säger de "no money så är det no money som gäller".