Jag var där 2007, i Agadir, och bodde på ett "all inclusive"-hotell. Det gjorde att jag inte, på gott och ont, var ute speciellt mycket utanför området, men de gånger jag var det så var det smått intressant.
Första upplevelsen var en kille vid en kamel jag gick förbi som föreslog att han skulle ta ett foto på mig. Han ville ha upp mig på kamelen, men det ville inte jag. Skulle jag sitta på den vet jag att han skulle ta hutlöst betalt, så jag stod bredvid och så fotade han. Tackade så mycket och vi pratade lite om ditten och datten. På väg därifrån, utan att betala, så sade han att han ville ha betalt. Räknade om det i huvudet och fick det till ca 100 svenska kronor. Han började bli hotfull när jag sade att jag inte hade växlat pengar i deras valuta, så jag drog upp en svensk tjugosedel och slog i honom att den var värd 200 kr i deras valuta. Fungerade bra.
Sedan var jag på nattklubb två gånger. Förvånansvärt lugnt! Ingen som var påflugen. Andra gången jag gick ut så var det i sällskap med en italiensk tjej och hennes kille/man/gubbe - han var väl sisådär 50 år äldre än henne - som också bodde på samma hotell. Tjejen kom i snack med en kille som hade massor av snygga tjejer omkring sig, en servitör som hela tiden fyllde på glas och var nog ganska rik. Vad han gjort sig en förmögenhet på vågar jag inte tänka på.

Var noga med att tacka nej till det han ville bjuda på och köpte min egen öl. Efter att han berättat att två vänner från Stockholm skulle komma och hälsa på för att hämta några grejor, så gick han iväg med den italienska tjejen och jag passade på att göra sorti med förklaringen att jag skulle resa hem dagen efter.
Utanför nattklubben stod mängder av taxibilar och redan första gången jag varit ute kom jag i snack med chaufförerna. De ville bjuda på hash, men jag tackade nej och bjöd ett par av dem på snus, varav det var en som vågade prova. Traskade sedan hem till hotellet, som låg ca 700 m längre bort. Andra gången jag var ute kom en av chaufförerna rusande över gatan. Det visade sig att det var han som fått prova snus och gärna ville ha en till.

Kom sedan i snack med dem igen, de höll på att tjata hål i huvudet på mig att få köra mig till hotellet, men jag tackade nej. Till sist var det bara en chaufför kvar och vi diskuterade religion, politik och statsskick i Sverige och Marocko, så det var riktigt trevligt. Eftersom jag ändå inte hade så mycket nytta av de korvören jag hade kvar, det var sista kvällen, han var trevlig och intressant att prata med, så fick han köra mig 700 m till hotellet och tjäna en hacka. Gav nog lite väl mycket i dricks, för han ville bjuda hem mig till hans familj och nämnde något i förbifarten att han hade en trevlig dotter.

Tackade för inbjudan, men sade som sagt att jag skulle resa hem dagen efter. Annars hade jag kanske tackat ja, för han verkade reko och intressant att prata med. Hade varit kul att få ta del av deras kultur på det sättet, jämfört med det tillrättalagda vanliga turistsättet.
Var på en marknad och tyckte inte man blev inbjuden - inkastad? - i deras affärer, utan man kunde lugnt traska runt och se sig omkring.
Hade planer på att hyra motorcykel, men tror inte jag såg en enda under tiden jag var där. Hade också planer på att åka skidor i Atlasbergen, men de hade stängt två veckor tidigare.
Sist men inte minst blev jag petad på benet med en k-pist av en soldat med barsk uppsyn vid flygplatsen. Förstod att han undrade vad för rund grej jag hade i fickan, så jag fiskade upp snusdosan. Han bad mig öppna den, tittade skeptiskt, luktade på det, grimaserade och sade åt mig att stoppa ner det igen.
Sammanfattningsvis: Det var en rätt lugn och skön semester. All inclusive var verkligen all inclusive. Blev oftast trevligt bemött, men visst fanns de som som var mindre trevliga också. Inget hände där som gör att jag skulle dra mig för att åka dit igen, men det finns andra ställen jag hellre vill åka till, där jag inte varit tidigare.
Hoppas ni får en trevlig semester!

Själv missade jag bussresan de anordnade till Marrakech.