Marrakech, Marocko, vad göra?

Jag bilade igenom Marocko flesta städer 2003 på väg ner genom Afrika. Den trevligaste staden som jag faktiskt kan rekommendera är kuststaden Essaouira. Softare stämning än Marrakech och inte alls lika påfluget, men även Marrakech bör upplevas. Agadir, Tanger, och Casablanca ska du bara hålla dej ifrån...

För övrigt klättrar getter i träd i Marocko...:confused:

Last edited:
Jag bilade igenom Marocko flesta städer 2003 på väg ner genom Afrika. Den trevligaste staden som jag faktiskt kan rekommendera är kuststaden Essaouira. Softare stämning än Marrakech och inte alls lika påfluget, men även Marrakech bör upplevas. Agadir, Tanger, och Casablanca ska du bara hålla dej ifrån...

För övrigt klättrar getter i träd i Marocko...:confused:

Vi kommer att åka till Marrakech. Det är dit min flickvän ville åka med mig på grund av någon romantiskt föreställning. Resan bokade hon redan i december. Jag hade nog tänkt mig att vi kan hitta på olika aktiviteter med utgångspunkt Marrakech. Vet inte hur mycket vi kommer att hinna göra på en vecka. Jag hade gärna åkt lite skidor i Atlasbergen. Får se hur det blir med det. Beror på hur smidigt det är att ta sig dit. Hur långt är det till Essaouira? Jag hatar turistfällor. T ex göra en utflykt till något Beduinläger bara för att inse att man blivit blåst. Jag ska försöka läsa på lite mer och fundera över vad jag vill att resan ska innehålla. Har inte bestämt mig för om jag ska hyra bil eller så för att se mig omkring mer. Vi får se hur säkerhetsläget ser ut. Har ingen direkt uppfattning hur stabil Marockos regering är eller hur stort missnöjet är mot regimen och vilka resurser som de är beredda att sätta in i händelse av demonstrationer. Om det är möjligt att våldet ska eskalera på samma sätt som i andra länder i regionen. Då kanske det inte är så klokt att åka dit i huvudtaget.

Vi får se hur säkerhetsläget ser ut. Har ingen direkt uppfattning hur stabil Marockos regering är eller hur stort missnöjet är mot regimen och vilka resurser som de är beredda att sätta in i händelse av demonstrationer. Om det är möjligt att våldet ska eskalera på samma sätt som i andra länder i regionen. Då kanske det inte är så klokt att åka dit i huvudtaget.

Jag hade inte oroat mig för säkerheten sålänge man håller sig ifrån den delen av Atlas där de odlar cannabisen och Väst-Sahara. (Marocko är för cannabisen vad Afghanistan är för Opium)

Där är samma sociala klyftor som i grannlandet Tunisien och kung Mohammed är väl måttligt mer omtyckt än de andra grabbarna i regionen som fått ställa in betalningarna. Dessutom har vi Väst-Sahara frågan och där finns gott om separatister som dessutom ogillar västerlänningar ffa om de talar franska.

Beduinerna i sandlådan är dock väldans fredliga och verkar nöjda sålänge de får driva sina förbannade får.

Jag hade aldrig åkte!

Varit i Tunisien ett par ggr själv bara för har en bekant som är halv Tunisie och har lägenhet där, men inget jag väljer själv. Varje gång jag varit där har jag fått ta hand om minst 2 svenska tjejer som är livrädda då de inte vet vart de hamnat. Bara borra och se till att det inte händer dem nåt. Men inget ställe jag tar min nuvarade svenska tjej till då hon är deras våtaste dröm o fantasi, de ser bara sådana tjejer i porrfilmer och tror alla blonda tjejer är lika villiga. Dessutom ser de dessa tjejer som en biljett ut från landet. Så de går över lik för att fånga deras hjärtan.

Och de andra nordafrikanska länderna är likadana.

Last edited:
Två spännande historier från mitt yrke på flygningar till Marocko:
Härom månaden under boarding av flygplanet så började två passagarare att nästan slåss så man var tvungen att kalla på polis och slänga av 6 personer. Tydligen handlade bråket om att en äldre kvinna "dissade" en yngre kvinna, den yngre kvinnan började då vifta med armarna och hölls tillbaka av sina bröder.

Sen härom veckan satte sig en man i mittgången av planet och sket...

Hur långt är det till Essaouira?

Det är typ 20-25mil. Jag gjorde inte så mycket där, var mest skönt att ta det lite lugnt och softa i en lugnare stad än Marrakech efter att mer eller mindre sträckkört från Örebro. Men möjligt att det finns områden i Marrakech som är lite softare också.

Det är typ 20-25mil. Jag gjorde inte så mycket där, var mest skönt att ta det lite lugnt och softa i en lugnare stad än Marrakech efter att mer eller mindre sträckkört från Örebro. Men möjligt att det finns områden i Marrakech som är lite softare också.

Du, kan du inte berätta mer om DIN resa?
Vart körde ni? I vad? På hur lång tid?

Härom månaden under boarding av flygplanet så började två passagarare att nästan slåss så man var tvungen att kalla på polis och slänga av 6 personer. Tydligen handlade bråket om att en äldre kvinna "dissade" en yngre kvinna, den yngre kvinnan började då vifta med armarna och hölls tillbaka av sina bröder.

Vilket bolag jobbar du för?

:rofl Fyfan Harmon, du kan inte åka dit.

Åkte över från Spanien när jag var liten. Kommer ihåg en sliskig jävla ormtjusare mest men jag minns att jag kände otrevliga vibbar redan som 9-åring. Det räcker för mig.

Berätta gärna mer om din resa genom Afrika vid något tillfälle. Vore intressant att läsa om det äventyret.

Annars verkar det vara många mer eller mindre ogrundade anledningar varför man inte ska åka.

En blond tjej är nog rätt exotiskt där borta. Givetvis lär det då finnas en och annan som har snuskiga fantasier. Så länge det stannar där är det nog inte mycket att bry sig om.

Jag har nog inga större betänkligheter att inte åka så länge inte demonstrationerna ökar i omfång och kraft i landet. Med tanke på vad som hänt i övriga regionen får man nog vara rätt ödmjuk inför situationen.

Annars verkar det vara många mer eller mindre ogrundade anledningar varför man inte ska åka.

Ogrundat är ju ett sätt att se det. Jag hör till den skaran, och som jag läser det (och tycker) så anser 95% av alla som varit där att det inte är värt att åka. Om man prompt måste åka själv för att inse det så ok, åk.

Min upplevelse var att klimatet var jävligt hårt och lite "tråkigt" på så sätt att kulturkrocken, samt den antagna klassklyftan gjorde det omöjligt att ha en trevlig tid och lära känna någon infödd. Vi umgick ett tag med infödda, över en vecka faktiskt, ganska intensivt. Kändes skitkul just då, och jag fick en rätt givande bild över hur livet på nåt sätt var där (vilket för mig är mer givande än museer och gamla hus).

Den bekantskapen slutade med kaos då det kom fram att de försökte blåsa oss på pengar.

Att man sen inte kan gå utanför hotellet (knappt det) utan att bli påflugen skapar inte direkt semesterkänsla för mig iaf.

Men jämfört med ex. asien så är de verkligen otrevliga. Kiss-asses så länge de tror att de kan tjäna pengar på en, så snart de inser att det loppet är kört så tvärvänder det. Falskt och oäkta.

Mitt bestående intryck är att de inte skulle hjälpa en gravid kvinna som föll ihop på gatan om de inte trodde att de skulle få pengar för det.

Ogrundat är ju ett sätt att se det. Jag hör till den skaran, och som jag läser det (och tycker) så anser 95% av alla som varit där att det inte är värt att åka.

Jag har full respekt för dina upplevelser och intryck. Har redan blivit varnad för de sakerna du tog upp och accepterat dem som en del av kulturen i det landet. En väldigt negativ aspekt helt klart. Det finns dock folk som har en helt annan upplevelse som kanske lyckats se bortom det faktum att de skulle sälja sin mamma för en spottstyver för att få mat på bordet. Antingen hatar man nog landet eller så älskar man det. Vilken kategori jag tillhör kan jag rapportera tillbaka om när jag kommer tillbaka, "om" jag kommer tillbaka.

Jag var där 2007, i Agadir, och bodde på ett "all inclusive"-hotell. Det gjorde att jag inte, på gott och ont, var ute speciellt mycket utanför området, men de gånger jag var det så var det smått intressant.

Första upplevelsen var en kille vid en kamel jag gick förbi som föreslog att han skulle ta ett foto på mig. Han ville ha upp mig på kamelen, men det ville inte jag. Skulle jag sitta på den vet jag att han skulle ta hutlöst betalt, så jag stod bredvid och så fotade han. Tackade så mycket och vi pratade lite om ditten och datten. På väg därifrån, utan att betala, så sade han att han ville ha betalt. Räknade om det i huvudet och fick det till ca 100 svenska kronor. Han började bli hotfull när jag sade att jag inte hade växlat pengar i deras valuta, så jag drog upp en svensk tjugosedel och slog i honom att den var värd 200 kr i deras valuta. Fungerade bra. :)

Sedan var jag på nattklubb två gånger. Förvånansvärt lugnt! Ingen som var påflugen. Andra gången jag gick ut så var det i sällskap med en italiensk tjej och hennes kille/man/gubbe - han var väl sisådär 50 år äldre än henne - som också bodde på samma hotell. Tjejen kom i snack med en kille som hade massor av snygga tjejer omkring sig, en servitör som hela tiden fyllde på glas och var nog ganska rik. Vad han gjort sig en förmögenhet på vågar jag inte tänka på. :hihi Var noga med att tacka nej till det han ville bjuda på och köpte min egen öl. Efter att han berättat att två vänner från Stockholm skulle komma och hälsa på för att hämta några grejor, så gick han iväg med den italienska tjejen och jag passade på att göra sorti med förklaringen att jag skulle resa hem dagen efter.

Utanför nattklubben stod mängder av taxibilar och redan första gången jag varit ute kom jag i snack med chaufförerna. De ville bjuda på hash, men jag tackade nej och bjöd ett par av dem på snus, varav det var en som vågade prova. Traskade sedan hem till hotellet, som låg ca 700 m längre bort. Andra gången jag var ute kom en av chaufförerna rusande över gatan. Det visade sig att det var han som fått prova snus och gärna ville ha en till. :hihi Kom sedan i snack med dem igen, de höll på att tjata hål i huvudet på mig att få köra mig till hotellet, men jag tackade nej. Till sist var det bara en chaufför kvar och vi diskuterade religion, politik och statsskick i Sverige och Marocko, så det var riktigt trevligt. Eftersom jag ändå inte hade så mycket nytta av de korvören jag hade kvar, det var sista kvällen, han var trevlig och intressant att prata med, så fick han köra mig 700 m till hotellet och tjäna en hacka. Gav nog lite väl mycket i dricks, för han ville bjuda hem mig till hans familj och nämnde något i förbifarten att han hade en trevlig dotter. :D Tackade för inbjudan, men sade som sagt att jag skulle resa hem dagen efter. Annars hade jag kanske tackat ja, för han verkade reko och intressant att prata med. Hade varit kul att få ta del av deras kultur på det sättet, jämfört med det tillrättalagda vanliga turistsättet.

Var på en marknad och tyckte inte man blev inbjuden - inkastad? - i deras affärer, utan man kunde lugnt traska runt och se sig omkring.

Hade planer på att hyra motorcykel, men tror inte jag såg en enda under tiden jag var där. Hade också planer på att åka skidor i Atlasbergen, men de hade stängt två veckor tidigare. :(

Sist men inte minst blev jag petad på benet med en k-pist av en soldat med barsk uppsyn vid flygplatsen. Förstod att han undrade vad för rund grej jag hade i fickan, så jag fiskade upp snusdosan. Han bad mig öppna den, tittade skeptiskt, luktade på det, grimaserade och sade åt mig att stoppa ner det igen. :hihi

Sammanfattningsvis: Det var en rätt lugn och skön semester. All inclusive var verkligen all inclusive. Blev oftast trevligt bemött, men visst fanns de som som var mindre trevliga också. Inget hände där som gör att jag skulle dra mig för att åka dit igen, men det finns andra ställen jag hellre vill åka till, där jag inte varit tidigare.

Hoppas ni får en trevlig semester! :tummenupp Själv missade jag bussresan de anordnade till Marrakech. :huvet

Last edited:
Jag lovar att återkomma med några rader om resan längre fram.

Såg att tv programmet Resebyrån har ett inslag från Marrakech ikväll kl 20.00 om det är någon som är intresserad av att få veta lite mer om staden.

Intressant resa minst sagt. Tror inte jag hunnit smälta alla intrycken än. Redan på flygplatsen insåg man att man kommit till ett land med stor byråkrati. Tog minst 45 minuter bara att ta sig genom bara passkontrollen. Vi hade kommit överens med "hotellet" som i vårt fall var en riad att de skulle ordna transport från flygplatsen några veckor innan avresan. Tyvärr visade sig att de var ont anande om vår ankomst när vi lyfte på luren för att fråga varför ingen var där för att möta upp oss. Man hade precis bytt ägare och ingenstans stod det något om vår bokning. Som tur var ordnade det sig ändå på bästa möjliga vis. De nya ägarna var väldigt tillmötesgående och stod för kostnaden för en vanlig taxi till medinan där de sedan skulle skicka iväg en person för att möta upp oss. Så fort taxin stannade i i medinan omringades vi av ett antal personer som skulle vara behjälpliga och ta våra väskor. Taxiföraren gav oss varnande blickar och personen från riaden dök upp i samma veva. Han ledde vägen till riaden som vi antagligen inte hade hittat till utan vägledning. Vi lämnade av väskorna på riaden och gick iväg för att äta något undertiden man gjorde ordning rummet.

Hela tiden var det någon framme och ville en något. Var det inte en inkastare så var det en tiggare. Så skulle det vara hela veckan dygnet runt så fort man satte foten utanför riaden. På marknadsplatsen Djema el-Fna var det gott om folk hela dagen. Men det var på kvällen det verkligen exploderade av underhållning. Tyvärr var det inget nöje att stå och titta på det som pågick. Gick inte att titta åt något håll utan att de var framme och ville ha pengar. Ormtjusare kom fram och satte ormen runt halsen och ville sedan ha pengar trots att man sagt bestämt nej. Männen som hade sina apor i kedjan var också på en och ville att man skulle ta bilder och fotograferas tillsammans med apan eller så ryckte de i kedjan så att apan gjorde volter. En dag när vi korsade Djema el Fna torget kom en henna tatuerare fram till min flickvän som bestämt sa att hon inte var intresserad. Rätt som det var hade de tatuerat hennes hand som hon genast torkade bort med en servett. Givetvis skulle Henna tatueraren ha pengar för något min flickvän sagt nej till.

Djerna el-Fna i all ära men det som var den största behållningen i Marrakech var soukerna. En labyrint av gångar bakom torget som var full med liv från handel. Säljarna tog till alla möjliga knep för att få en att gå in i deras stånd. Väl inne tog det inte lång tid innan de försökte sälja på dig något. Hur mycket man än ogillade fräckheten säljarna hade var det något unikt med att vandra runt i soukerna. Man lärde sig rätt snabbt att svara "maybe later" istället för "no" och ofta nöjde sig säljarna med första svaret och lämnade en ifred. Samma sak med inkastarna till restauranger eller hammam. "Already eaten" eller "maybe later" blev en standardfras som gjorde att man fick lite vila från kaoset. Det tog oerhört på krafterna att hela tiden vara på sin vakt och vara uppmärksam på vad som pågick omkring en.

Tyvärr fick vi besked att det var dåliga snöförhållanden den här vintern i Atlasbergen vilket gjorde att det inte blev någon dag med skidåkning. Frågan är om vi hade kunnat åka även om snöförhållandena varit goda. Vi drabbades nämligen av förkylning under resan. Först min flickvän och sedan jag själv. Vi lät det dock inte hindra oss särskilt mycket. Jag ville gärna se närmare på Atlasbergen som omger Marrakech. Vi tog en utflykt en dag för att se Aït Benhaddou. En fästning som används för att spela in många filmer bl a Lawrence of Arabia, Gladiator etc. Fästningen var mäktig, men föraren gav oss bara en timme där vilket var i minsta laget och vi fick inte röra oss fritt utan var tvungen att ha en guide som knappt kunde kommunicera på något språk. Det var en förhållandevis lång resa över Atlasbergen för att ta oss dit. Bergen i sig är oerhört vackra i synnerhet i skymningen då de nästan glöder rött. Tanken på hur roligt man skulle kunna ha med en potent bil eller motorcykel över bergspassen om man stängt av trafiken i någon av riktningarna slog mig mer än en gång. Efter besöket på fästningen tog föraren oss till Oarzazate. Längst vägen såg man ett par filmstudios. En hel filmindustri har växt upp i regionen fick man klart för sig. Jag tyckte nog att besöket på filmstudion i Oarzazate var något av en turistfälla som jag gärna sluppit. Man kunde gå runt i miljöer som man byggt upp för kända hollywood produktioner. Visserligen imponerande. Utan att ens försöka prutade vi ner inträdet till halva priset. Vi dividerade nämligen vi ville gå in eller inte och då sa tjejen i kassan 15 diram. Ordinarie pris var 30 diram per skalle. Oerhört billigt oavsett.

Det är sant att man inte kan fråga någon om vägen i Marrakech utan att slänga lite mynt eller sedlar efter sig. Situationen kan bli hotfull till och med. En kväll på riaden anlände nya gäster från Frankrike. De hade kanske kommit överens med några som skulle visa vägen men vägrat att ge dem pengar. Slutade med att de stod utanför riaden och bråkade med varandra och bankade på dörren. Situationen blev rätt otrevlig. Allt medan gästerna gick upp till sitt rum.

Förutom aktiviteter på dagarna så såg vi till att testa matutbudet på olika ställen under resan. Allt från mat på Djerna el-Fna torget för en spottstyver till ett par av de finaste restaurangerna i staden som hade en prissättning som motsvarar en fine dining restaurang i någon av våra europeiska huvudstäder. I Marrakech finns det något för alla plånböcker den saken är klar. Inte bara på matfronten utan även när det gäller boendet.

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick