Martin Finnegan...

Status
Ej öppen för fler svar.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Mycket märkligt att det är skillnad på att dö och att dö...
Döden i sig är säkert inte annorlunda. Men visst värderas olika människors död olika. De knappa 3000 som dog vid 911 fick fick t.ex. oändligt mycket mer uppmärksamhet än de 10.000 som dog häromdagen i Burma. Sådana exempel går det tretton på dussinet. Så visst är det skillnad.

Men det verkar som många blandar ihop två olika frågor här. Dels huruvida ett dödsfall som drabbar någon man inte känner alltid bör betraktas som en tragedi. Dels huruvida graden av tragik står i relation till den grad av ansvar som den avlidne tog för sitt liv. Att hävda att svaren är givna är att göra det barnsligt lätt för sig.
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Den här tråden handlar om en död förare och det är lite barnsligt att fylla den med en massa onödigt trams bara för att man tycker att det är jätteviktigt att alla får höra ens åsikter.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag problematiserar frågan och lägger inte locket på genom säga att de som inte tycker som jag har fel. Som moderator borde du uppmuntra debatt istället för att vara medlöpare i en tråd som begråter en stuntman som har dött i tjänsten.

http://www.uppsatser.se/uppsatsguiden/ord/51/

Så intressant att du kunde just det ordet. Jag har ett annat ord du kan slå upp; Empati. Vad jag borde och inte borde som moderator är jag fullt kapabel att själv avgöra, det behöver jag inte din hjälp till. Jag har dessutom inte medlöpt i tråden öht, jag har påpekat att detta inte är rätt ställe att föra denna frågan. Starta en egen tråd om du tycker ämnet är intressant. Fler såna här provokationer i tråden så städar jag bort hela skiten.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Döden i sig är säkert inte annorlunda. Men visst värderas olika människors död olika. De knappa 3000 som dog vid 911 fick fick t.ex. oändligt mycket mer uppmärksamhet än de 10.000 som dog häromdagen i Burma. Sådana exempel går det tretton på dussinet. Så visst är det skillnad.

Men det verkar som många blandar ihop två olika frågor här. Dels huruvida ett dödsfall som drabbar någon man inte känner alltid bör betraktas som en tragedi. Dels huruvida graden av tragik står i relation till den grad av ansvar som den avlidne tog för sitt liv. Att hävda att svaren är givna är att göra det barnsligt lätt för sig.


Om dom dör i en skyskrapa i New York eller i Burma så är det fortfarande lika tragiskt.
Men om det är graden av uppmärksamhet du pekar på så förstår jag mer ditt agerande av effektsökeri.

Ansvar för sitt liv.
Vad innebär det menar du?
Du har fortfarande inte svarat på vad som är ok att göra och inte enligt dina normer.
Hur graderar du tragiken kontra ansvarslösheten för sitt liv?
 

Rob-man

S.S.P.C mälaröarna
Gick med
11 Oct 2007
Ort
en ö i mälaren
Hoj
02 gsxR 1000 k2
En stor idrottsman inom sin sport har tragiskt förolyckats liksom andra duktiga män/kvinnor gjort i helt andra sporter.
Varför skulle dom särskiljas åt i sympati?
Jag förstår inte vad du "Nyteknik" är ute efter...Är det mer synd om en som dör i en mindre riskfylld sport?
Sen är det klart att dom som är framstående inom sina sporter/yrken får mer uppmärksamhet än de som är mindre framgångsrika..Men det gäller väl även i alla andra sammanhang också..
R.I.P MF
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Ansvar för sitt liv.
Vad innebär det menar du?
Det har jag redan svarat på.

Olika människor värderar risker olika, som ZoulFly var inne på. Många tycker att alla motorcyklister utsätter sig för uppenbar dödsfara genom att vistas i trafiken. För egen del tycker jag likadant om dem som ställer upp i landsvägs- och stadslopp eller för den delen kör som svin på allmän väg. Jag har själv tillhört den senare kategorin men faktiskt ändrat mitt beteende sedan jag kom till insikt om att det inte låg i linje med mina värderingar och mål i livet.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Nyteknik, starta en egen tråd och predika dina livsord i. Ingen här i tråden vill bli övertygad om någon du säger utan det handlar om att säga adjö till en racerförare som tragiskt nog har omkommit!

Vif martin!
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Romantisera och glorifiera nu inte dessa förare eller landsvägs- och stadslopp för att någon dör. Det är tvärt om (som Oscar skriver) en uppenbart livsfarlig sysselsättning som de själva har valt att ägna sig åt. Själv reagerar jag med en axelryckning.

det enda du har gjort så længe jag minns ær att gnælla! skærp till dig!
ibland undrar man om du inte blir trøtt på dig sjælv....
 

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Street triple, kraschad
Tragiskt...:(

Såg honom på IoM 2004 när jag var där och kollade tävlingarna.

R.I.P
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top